Kylpasta, CPU laptop (HP G62)

Diskussion i 'Off Topic' startad av jonglören, 27 mar 2019.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väldigt olika vad man kan använda sig av för värden, så experimentera med 10mv åt gången (Typ -100 brukar vara en bra utgångspunkt). Börjar den frysa/blåskäsrma eller dylikt får man gå tillbaka några steg.

2. bernard

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du kör Intels XTU-verktyg finns förresten ett stabilitetstest inbakat. Många brukar fnysa åt det och hänvisa till tex Prime95, men den belastning är mycket svår att åstadkomma i praktiken. Verktyget i XTU duger nog utmärkt för ändamålet.

3. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    det va tyvärr det som hände... blåskärm...

Testar med -50 nu

bernard gillar detta.
  4. jonglören

jonglören Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Det har hänt några fåtal gånger att datorn fått blåskärm. Men i regel är det att den blir väldigt väldigt varm. Och märker att den går igång ordentligt för småsaker (fläkten låter och CPUn går upp högt).

Har precis skrapat bort och sugut ur damm ur fläktflänsarna och fläkten. Stod t.om. att kylpastan bör bytas så fort man tar loss "heatsink" i datorn, vilket jag måste göra för att kunna komma åt flänsarna.. Och jag har som sagt gjort det ett antal gånger sedan datorn köptes, men aldrig bytt ut kylpastan. Har bara antagit att den ska sitta där oberörd, eftersom guiden jag hade då inte nämnde något om det....

Fanns några varianter men ingen med så hög avledningsförmåga som den på Inet.

5. bernard

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte så jättestor skillnad även om det bara är hälften, så du borde klara dig, men den är ju inte särskilt dyr, så kan du vänta på att den skall skickas till dig är det säkert bäst. Det är en kylpasta som alltid är bra att ha i verktygslådan :)

6. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    På -90 hade den nu fin temperatur på 75grader men den stannade och startade om ändå. Vad kan det vara? Det händer första gången efter att jag rengjorde den. Kan jag ha sabbat nåt på moderkortet? Men då borde den ju inte kunna starta alls tycker jag

7. jonglören

jonglören Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Ska passa på och försöka torka ur ev damm i chassit när jag fått den där, inte för att jag tycker den sett vidare dammig ut. Hade varit bättre om man kunnat blåsa ur dammet utan att behöva skruva isär allt, men tveksam till att det löser sig så lätt... dammet lär ju hamna nån annanstans tillfälligt.

Den är beställd nu iaf. Tack för tips!

8. bernard

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du måste nästan öppna den och blåsa rent med tryckluft. Det är väldigt svårt att få bort dammet annars. Det lägger sig rätt kompakt, så man måste ofta blåsa precis invid det för att det skall släppa tyvärr.

9. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Lite uppdatering från mitt håll.

När jag rengjorde datorn ordentligt första gången så rengjorde jag även kyltejpen på grejerna (minnen till grafikkortet?) bredvid gpu'n och de halvt löstes upp av rengöringsspriten jag använde. Tänkte inte mer på det framförallt för att temperaturen visades vara bra på gpu'n. Men efter att jag ersatt dessa så kraschade inte hela datorn längre. Däremot stängdes spelen ner utan förvarning och förklaring. Efter att ha experimenterat en del med throttlestop så märkte jag att ju mer jag drog ner på volten desto snabbare kraschade spelen. Så nu kör jag utan throttlestop och temperaturen får gå upp och datorn får sköta det där själv. Funkade hela kvällen utan anmärkningar igår.

Summering: jag förstörde kyltejpen vilket gjorde att datorn kraschade. I försök att hitta "fel 1" skapade jag "fel 2" att spelet kraschade. När jag då löste fel 1 va det svårt att tänka om då dessa problem liknar varandra trodde jag att det va samma fel fast en "lite" variant.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig och @jonglören@jonglören förlåt igen för kapning av tråden.

bernard gillar detta.