Laddar bara avstängd...

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av samich, 27 jun 2015.

  1. samich

    samich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har en Nexus 5v som bara laddar avstängd... Bytte batteri idag, men samma fenomen. Var ute på en blöt golfrunda där mobilen blev ganska fuktig. Kan det vara något i kontakten, fast då borde den inte ladda över huvud taget?
    Forskat någon?
    Mvh
    Michel
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @samich@samich jag har flyttat din tråd till avdelningen för Google Nexus 5. Jag tror du får fler svar här!

    Lycka till :)
     
    samich gillar detta.
  3. samich

    samich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kan systemåterställning fungera? Gör det ogärna, men...
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Annan telefon, samma problem. Du kan ju prova med att titta in i USB kontakten om något hamnat där inne som behöver petas ut.
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  6. samich

    samich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Har varit inne och petat och böjt dock utan resultat... Får helt enkelt lära mig att ladda avstängd,
     
  7. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har själv dragits med laddningsproblem frånl helvetet (läs min tråd) slutligen efter byte av kretskort/laddkrets så körde jag " en sista räddning " bakade in telefonen i hushållspapper och slog in den i alufolie, in i ugnen 1 timma på 50 grader... det gav resultat så jag körde en timma till på samma "setup" min telefon har aldrig utsatts för någon väta att tala om men sen jag gjorde detta så laddar den fint.

    På eget ansvar, lycka till!
     
  8. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kanske ingen nytta men du kan ju prova, en del tester är enkla.

    HUR FUNGERAR DET?

    Du har 4 kontakter i USB. De yttre är plus- och minus 5 V. De två mellersta är USB. Dessa "rör" sig båda när man signalerar. När en går positiv så går den andra negativ. När man laddar så används de för att kontrollera om telefonen är ansluten till ett USB uttag på en dator eller till en laddare. Anledningen är att man får inte dra mer än 0,5 A från ett USB uttag. Om datorn inte detekterar någonting på de mellersta stiften när man laddar så är det ett USB uttag och strömmen begränsas till 0,5 A. Är stiften kortslutna inbördes är det en laddare. Du kan se vilket telefonen anser sig vara ansluten till:

    - Gå till Inställningar - batteri. Där kan du läsa vad den är ansluten till. Kollar du när den inte är ansluten till något så skall det alltså inte stå något om laddning.

    - Du kan ha något skräp (svett) som gör att något eller båda mittstiften är helt eller delvis i kontakt med varandra eller med plus eller minus 5 V. Vad som sker i detta fall vet jag inte.

    Svett är ett problem, är ledande. Många har fått problem genom att ha telefonen i en svettig skjortficka. Man kan prova att rengöra USB-uttaget med någon vätska. Vill minnas att man använder någon alkohol men minns inte vilken.
     
    bernard gillar detta.
  9. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Att folk svettas som du beskriver så det ska tränga in i usbporten är nog väldigt sällsynt, vad jag kan förstå av din mur av text så tycker du man ska tvätta kontaktytorna i usbhonan där är vi överens.

    Ett första steg till att rengöra usbkontakten är att dammsuga den, steg två blås med komprimerad luft, steg tre tandpetare rensa blås och damsug , steg fyra spraya tandpetaren med valfri "allroundpsray" 5.56 ... gnid på stiften ... steg fyra är ugnen (så till vida att du inte vill beställa hem en ny laddkontakt och byta den) in i ugnen inslaget in papper lite ris och iklädd alufolie, 1tim /50 grader.