Problem: Laddningsluckan öppen hela tiden.

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av mattssonn, 2 jun 2014.

1. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ni ska kolla att gummistroppen glider in i sitt hål då ni stänger luckan. Jag har märkt att stroppen kärvar lite ibland och vill inte åka in då jag ska stänga luckan. Då brukar jag vända på luckan lite av och an för att lossa stroppen.

Det somliga beskriver att stroppen helt och hållet gått av tyder just på det att den fastnat och därefter har man tryckt på luckan med kraft, så att stroppen viker sig. Den ska inte vika sig, den ska glida in i sitt hål.

2. ToniS

ToniS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problem found, kanske...

Byta laddningslucka hjälper inte, eftersom problemet sannolikt sitter inbyggt i chassit, konstruktionsfel alltså, eller måndagsexemplar, ifall problemet uppträder som i mitt fall.

Jag köpte 2st Z2or innan semestern, varav en till mig själv.
    Min laddningslucka ploppar upp stup i ett, men inte i den andra Z2an.
    Snabb okulär inspektion mellan de två Z2orna visade inga uppenbara skillnader.

Kollade just lite mer noggrannt på min Z2a m.a.p skillnader mellan de två luckorna.

1) SD luckan sitter bra och "snäppar i" med en tydlig "snäpp", man känner tydligt att nu har den "snäppats i" och kommer ej att lossna av sig själv.
    Hålet i chassit för SD luckans tätning är centrerat och fint, ungefär 0.75 mm från luckhålets kanter utmed Z2ans front- och kamerasidor, luckans långsidor, alltså.

2) Laddningsluckan däremot lossnar stup i ett. Det är inget tydligt "snäpp" när man trycker dit luckan, utan man får mer klämma/tvinga dit den, jämfört med SD luckan.
    Luckan kan fås att lossna rätt kvickt om man vrickar lite försikting fram och tillbaks, ungefär som de försiktiga vrickningar som uppstår när den ligger i fickan och man sätter sig ned och reser sig upp.
    När man vrickat fram och tillbaks några ggr så ser man hur luckan börjar resa sig. När lucköppningen är ungefär 1 mm så ser man att luckan öpnar sig med en svagt vridande rörelse i Z2ans längsriktning, för att slutligen lossna.

Dels att man måste klämma/tvinga dit laddningsluckan, jämfört med SD luckan, och dels att den öppnar sig självt med en vridande rörelse är indikationer på det konstruktionsfel i chassit jag just hittat.

Hålet i chassit för laddnings luckans tätning är INTE! centrerat m.a.p luckhålets kanter utmed Z2ans front- och kamerasidor, luckans långsidor, alltså, i vart fall inte i min Z2a.

I min Z2a sitter tätningshålet ungefär 1 mm från luckhålets kant på kamerasidan, och ungefär 0.5 mm från luckhålets kant på frontsidan, förskjutet 0.25 mm alltså.

Därför:

2.1) måste man klämma/tvinga dit laddningsluckan.
    2.2) blir det inget tydligt "snäpp" när man stänger laddningsluckan.
    2.3) blir det en spänning (fysisk kraft) mellan chassi och stängd laddningslucka.
    2.4) som orsakar att laddnings luckan tvingas upp igen, till synes av sig självt.
    2.5) där den öppnas i en svagt vridande rörelse åt det håll spännings kraften verkar.

Byta lucka hjälper alltså inte, eftersom konstruktionsfelet sitter i chassit, vilket får till följd att den vattentäta Z2an ser till att bli otät av sig självt stup i kvarten.

Någon driftig borde kanske tipsa en reporter att skriva en artikel om denna "VM telefon", bl.a eftersom stängd lucka är ett krav för att garantin skall gälla. (?)

3. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Samma förskjutning här, men det finns en likadan förskjutning på själva luckan och dess tätning. Min lucka stänger tätt.

4. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har också märkt att det skiljer sig mellan mobilerna. På min andra Z2 (DOA första) så märker man hur det knäpper till när man stänger luckan. Så gjorde det inte på min första. Jag trodde det hade med gummitätningen att göra men vet inte.

Hade inga problem med luckan på min första men hade den så kort tid så hade nog kunnat börja strula framöver.

5. bamz

bamz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Något är ju galet fel med konstruktionen iaf, när luckan öppnar sig helt på egen kraft utan lutning så är det galet.

Jag tycker inte det är ett alternativ att det ska bli ett projekt hur man stänger luckan för att få den att inte öppna sig själv.

Har ännu inte varit i kontakt med phonehouse, får bli i veckan..

6. ToniS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Luckan stänger och är tät, ja, tills den ploppar upp.
    Man ska inte behöva klämma dit luckan, utan snäppa dit den, så som för SD luckan.

Just lämnat in Z2an på service.
    Märkligt att det ska ta 3 veckor för nåt så simpelt som att byta en lucka.

Elgigantens service kille bekräftade alla iakttagelser och problem i rapporten.
    Märkte oxå att laddluckan inte stängs helt = inte kan klämmas in helt.
    På frontsidan är det typ 0.2 mm kvar tills den är helt inklämd.

7. Robban_76

Robban_76 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer att lämna in min imorgon igen. Någon som vet vad som gäller om det nu inte blir bra efter en tredje gång? Har man inte rätt att reklamera telefonen då? Så här skall man ju inte behöva hålla på med en så dyr telefon.
    Fattar inte varför Sony envisas med dessa luckor :(

8. Macki

Macki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Köpte en begagnad Z2 igår och idag så har luckan flugit upp några gånger på jobbet.. Luckan sitter dock bra när man ska försöka öppna den "normalt" så det är nog snarare att telefonen åker på påfrestningar i fickan när man som jag arbetar som snickare... Det brukar t.ex kunna tryckas på både en och två knappar på telefoner man haft i fickan genom åren! Kanske finns nåt skal som kan avhjälpa det hela..?

9. Metal-nicke

Metal-nicke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har problem med att luckan för USB och SIM-kort öppnar sig på min Xperia Z2. Vad jag har uppfattat är det fler med samma problem. För er som har detta problem, samt för er som inte har detta problem. Skriv gärna när ni köpte er Xperia Z2 och om ni har samma problem. Kan det möjligtvis vara så att det är de äldsta Z2:orna som har detta problemet, medan Sony har fixat detta problemet med de nya Z2:orna. Jag vet att det var extremt hög efterfrågan på Z2:an i våras och de var tvungen att skjuta fram releasen 1,5 månad. Kan det vara så att Sony helt enkelt var väldigt stressade innan releasen och att det var på grund av den stressen som detta problemet upptog? Om man bortser från att luckan öppnar sig hela tiden så ÄLSKAR jag Z2:an. Har aldrig varit så nöjd med en mobil i hela mitt liv som jag varit med Z2:an. Så därför vill jag veta, om problemet kvarstår efter 3 reparationsförsök så att jag har rätt till en ny mobil, finns det någon risk att jag får samma problem igen om jag beställer en ny Z2:a, eller har Sony löst detta problem med de nyare Z2:orna?

10. ToniS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte 2st Z2'or veckan efter midsommar, vara den ena hade problem med laddluckan.

Jag lämnade in den för "reparation" på ElGiganten i Sickla förra Måndagen.
    Har jämfört med andra Z2'or på ElGiganten i Kungens Kurva hur det borde kännas
    när man "snäppar" dit luckan, och att den sitter kvar.

Fick tillbaks den igår och nu går luckan att sätta dit som förväntat, och den sitter kvar.
    Gummipackningen på den nya luckan har en liiiten annorlunda design.
    Själva flänsarna ser ut att vara aningen djupare.

Hur som helst så ploppar inte luckan upp av sig självt. Jag är nöjd, för tillfället.

11. ToniS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

...plus att packingen sitter mer alignad med hålet i chassit.

12. Bakfickan

Bakfickan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z2
    Platta:
    Ipad 2
    Normalt sett ska man få den utbytt om den är inne för samma fel 3 gånger eller 5 gånger med olika fel.

13. Robban_76

Robban_76 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick byta till en LG G3 istället. Hoppas på bättre lycka med den... Det är iaf inga luckor på den :P