Lämpligaste kontantkort för 100% utlandsanvändning

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Josasp, 5 jul 2014.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Sist jag snackade med Telenor, kanske ett år sedan, var det gratis att ta emot sms från Sverige när man själv var utomlands.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Hallon och Telia skriver uttryckligen på sina hemsidor/prislistor att det är gratis att ta emot sms i utlandet. Så att halebop, som är Telia i grunden, skulle ta betalt för att du tar emot ett sms känns ytterst otroligt.
    http://www.telia.se/privat/support/mobilabonnemang/smsutomlands
    http://www.hallon.se/static/pricelists/Hallon_Prislista_Utland.pdf

Skickat från min iPhone med Tapatalk

3. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    När jag bodde i Thailand hade jag följande lösning:

- 3g-mobil med thai-simkort och surf
    - Dumbphone med svenskt telefonnummer med abonnemang med låg månadskostnad (nu finns t.ex. Universal med låg fast kostnad)
    - Skypeabonnemang med svenskt nummer som jag betalade 120 kr kvartalet för som jag var tillgänglig på via min 3g-mobil.

Jag var alltså tillgänglig via telefon på ett svenskt nummer, jag kunde nås via sms på svenskt nummer och jag kunde surfa omkring precis som jag ville på plats i Thailand. Sen är det bara att välja lämplig tjänst för att ringa ut med. Jag använde både Tele2 +46 och Skype, men det gör man lite som man vill.

Tips: Om du har vägarna förbi Kambodja rekommenderar jag dig att kolla upp lokala simkort där. Dom har löjligt låga priser för samtal till Sverige.

4. Josasp

Josasp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Klarar mig superbra med bara Thainummer, med TrueMove och prefix 006 så kostar sverigesamtal bara 10฿/min ~2kr. Vilket jag tycker är tillräckligt billigt, jag ringer kanske 30min max till Sverige i månaden och det är superbekvämt att inte behöva bry sig om Skype osv osv.

Använde Skype förut, men för vad liksom, Skype bryts, kråglar och har mycket delay, ibland är kvalitén så usel att det inte går att prata. Kostar 50 öre min att ringa Sverige och kostar 2kr med min vanliga thai-telefon, men då funkar det alltid superbra och tar ingen effort på min sida alls.

Folk i Sverige får antingen ringa mig via Skype, Facebooks samtalsgrej, eller vänta på att jag ringer upp dom :P

Bara den här SMS-grejen som jag måste ha ett svenskt nummer för.
    Visade sig att man måste få en kod på sms för Norwegians kreditkort när man handlar och det krävs 3DSecure, eftersom Norwegian inte har någon dosa.

Då kan man bara regga svenska nummer till deras profil, 7Day kan man bara koppla svenska nummer till, så jag behöver nog ha ett nummer för att ta emot SMS.

I Cambodia använder jag qb som operatör och de är riktigt billiga, men har ingen roaming utanför Cambodia, så de är värdelösa utanför där.

5. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    542
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Nix??

åk utomlands så ska jag sms bomba dig
    så får vi se vad du får betala ;)

SMS är gratis att taemot eftersom man kan inte bestämma om man ska taemot eller inte
    när du får samtal är det ju DU som bestämmer om du ska svara eller inte

var i Turkiet förra vecka
    såfort vi landade fick jag SMS från Tele2 om priser
    varför ska jag betala för att dom skickar info till mig