lära sig linux?

Diskussion i 'Off Topic' startad av jokke, 15 juli 2009.

1. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har så klart kört fast med lm sensors, har ni några tips på forum där man kan fråga efter hjälp? har redan slängt upp en post på ubuntu.se och sprillans nya ubuntuserver.se, men ju fler krokar man har i vattnet....

2. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte så sällsynt om man ser hur ofta man får hjälpa folk med just sådant eller hur mycket sådana frågor som dyker upp på mailinglistor och forum. Det var bara ett exempel bland många.

apt-get build-dep hjälper om man vill bygga med samma flaggor satta som den som byggde det där paketet, inte om man vill lägga till eller ta bort och det kräver andra deps.

Inte så mycket jobbigare än när folk börjar använda icke officiella repon eller bygger saker själva skulle jag tro och alla distar lider av att folk har olika hårdvara.

Det är inte när CPUn är idle som det är skönt att det flyter, det är när den får svettas och man väntar på något.

Jag gillar att ha kontroll på så mycket som möjligt på min dator, andra nöjer sig med att det funkar och kör gärna default.

Folk har olika prioriteringar och så kommer det alltid vara. Om man är vettvilling eller inte har inte så mycket med saken att göra. Jag som varken kör Gnome eller KDE tycker det är onödigt att fylla upp disken och minnet med sådana grejer för att ha Gnome eller KDE stöd i mina program t.ex. Det blir snabbt mycket, allting deppar på allt i Gnome känns det som.

Å andra sidan orkar jag inte krångla med min telefon och kör default ROM. Samtidigt så förstår jag de som inte nöjer sig med det. Är de vettvillingar som byter sin ROM, rootar och har sig? Jag tycker inte det, de har bara andra prioriteringar och vill få ut max av sin telefon.

3. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är ditt problem?

Har du provat här: http://lm-sensors.org/wiki/FeedbackAndSupport

De har både mailing list och IRC.

Last edited: 18 juli 2009
  4. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag följer den här guiden :

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2780

men fastnar på det här :

To make the sensors modules behave correctly, add these lines to
    /etc/modprobe.d/local and run update-modules:

det finns ingen fil som heter "local" där och jag har ingen aning om kommandot för att köra "update-modules"

men, jag gick vidare iaf eftersom om man bara skriver "sensors" så hittar den en hel del sensorer, bl a den som är intressant, CPU fläkten, men för att konfa den så ska man skriva i /etc/sensors.conf, den filen finns inte heller, det finns dock en sensors3.conf som verkar innehålla en halv miljard olika sensorer som jag inte blir klok på!

han skriver även I found that there was no "/etc/modprobe.d/local" and that "alias char-major-89 i2c-dev" was already listed in "/etc/modprobe.d/aliases". So, nothing to do here. vilket skulle vara bra, om det nu va så att det fanns en "aliases" fil i modprobe.d, men det finns inte heller... så varken "local" eller "aliases" finns!

sen, när man läser guiden igen och igen för att bena ut vad han menar så börjar jag hänga upp mig på saker som "in this example" - vad menas nu då? är det bara ett exempel på vad man kan skriva in och jag ska skriva in något annat beroende på vilken output jag har fått ifrån ett tidigare kommando eller ska jag skriva som han skriver ? det måste väl skilja en hel del från olika moderkort och sensorer ?

nu vet jag varken in eller ut =/

5. Mazrim

Mazrim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar på denna fråga:
    Android bör betraktas som en egen Dist.
    Någon som har några andra åsikter ? :)