Lära sig programmering

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av cobbe, 13 jul 2009.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

En arbetsgivare/kund som står hojtar om att något inte fungerar eller att det går långsamt är än mer tvingande :)

Om man inte fortsätter att själv utveckla sig efter examen, och fortsätter läsa böcker / forum eller bryr sig om det man gör så kommer du ändå rätt snart vara en omsprungen utvecklare. Projektmodeller, utvecklingsverktyg, teknologier samt programmeringsspråk ändras konstant. Av det jag lärde mig på högskolan (slutade -96) är inte vidare mycket relevant förutom datastrukturer och algorithmer.

Vad har du då för nytta av dem? Det räcker med att du känner till dem och kan läsa på om dem senare när du har behov.

Självklart, men även om man har gått en väldigt bra utbildning är det mycket man saknar. Man får inte lära sig något (vad jag vet) om att underhålla gammal kod, eller hur man bör organisera större projekt i versionshanterare samt multipla releaser på olika branchar. Dessutom kommer man sällan upp i större kodbaser och behöver inte lära sig andras kod i någon större utsträckning.

2. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo, det är klart.[/quote]

Jo, men jag har hittills inte haft någon kurs som syftar till att lära sig någon specifik teknik eller metodik (eller jo förresten, en introkurs i MATLAB :)).
    Tanken är väl snarare att man ska ha prövat och ha erfarenhet av så många olika saker som möjligt för att vara beredd just när det sker teknologiskiften.

Givetvis, men då gäller det ju att du faktiskt vet vad du ska läsa på också. Att ha sett alla viktigare datastrukturer borde göra researchen rätt mycket lättare.

Jag har läst minst en projektkurs där det finns en stor chans att ta över projekt från tidigare grupper för att förbättra eller lägga till funktionalitet. Min grupp fick ett nytt projekt så jag antar att det stämmer för mig dock.
    I övrigt håller jag med om att det senare är sådant som man vacker får lära sig i arbetslivet. Man har ju t.ex. sällan kurser som håller på tillräckligt länge för att man ska hinna med flera releaser.

Jag vill absolut inte säga att arbetslivet är värdelöst (tvärtom, jag lär mig massor) men att utan min universitetsgrund hade jag inte varit på den nivån jag är idag. Samtidigt hade jag inte varit på den nivån om jag inte hade suttit med programmering och utveckling vid sidan av studierna också.

3. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är bra, men jag antar att det ni tog över var relativt litet (färre än några hundra klasser) samt att de hade gjort så mycket som möjligt för att få ett bra betyg. Dvs de hade säkert dokumenterat och skrivit dokument?

I "verkligheten" ser det sällan ut så. Ofta får man en står hårboll i knät och ingen dokumentation alls.

Jag tror att det du skrev vid sidan av studierna, och ditt inre driv är det du skall tacka.

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, det var väl detta jag vill belysa...

märk väl att jag aldrig sa att det bästa är att läsa på universitet eller något sådant. Det jag menade var att nån snackade om att man skulle lära sig om datastrukturer och en var det ju bra att kunna ditten och datten också. Ska man vara så grundlig så är det nog kanske enklaste att läsa på universitet.

Jag är ju som sagt själv snart civilingenjör, men jag är långt ifrån nån fena på programmering. Det jag däremot har fått med mig är en väldigt bra grund att stå på, och det kommer garanterat vara hästlängder mycket lättare för mig att lära mig en viss typ av programmering än nån som inte har samma bakgrund som mig.

5. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Spelar inte så stor roll egentligen. Tycker bara att det "hackas" (haha!) för mycket på högskolestudier i datasammanhang.

Oavsett vilket så är jag igång med Android SDK:t nu. Ska bli intressant och se hur det är. Med tanke på att min enda mobiltelefonsutvecklingserfarenhet hittills har varit C++ i Windows Mobile så har jag en aning om att det kommer kännas väldigt bra :)

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det lär gå bra. Spelar ju egentligen ingen större roll vad man utvecklar så länge som det finns lite dokumentation :)

7. B.B

B.B Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också läst inom IT på universitet, dock ej lika teknisk utbildning som dataingenjör och liknande, och ett problem som jag ser det är att utbildningen är framtagen med grundinställningen att de som kommer dit "inte kan något" om programmering.

Detta är ju såklart bra för många, kanske till och med de flesta, men är såklart inte till fördel för de som har ett försprång med kanske flera års erfarenhet hemma i pojkrummet.

För mig passade det perfekt, jag hade relativt lite kunskap innan och det jag lärde mig under utbildningen räckte gott i mitt nuvarande arbete som IT konsult (programmerar väldigt lite i mitt arbete).

För att gå lite OT så är mitt tips att börja med att utveckla saker som du verkligen vill göra. Självklart inom rimliga gränser, du ska inte börja med att utveckla ett system med X tusen antal rader kod. Men börja med att göra något som du verkligen vill göra och försök utveckla den applikationen mer och mer.

Under min studietid fick vi en fri uppgift inom mobilprogrammering och jag började med att göra en applikation för att uppdatera min blogg via mobilen. Var såklart lite knepigt i början men det gick bra tillslut. Detta var det jag lärde mig mest på och gav mig en annan förståelse för programmering, men detta är antagligen inte det bästa sättet att lära sig om man vill bli en programmerare till yrke.

Edit* En kommentar till fördel eller inte att läsa på uni. Många jobb kräver en universitetsutbildning vilket på något sätt kan ses som en nyckel in till arbetslivet. Vill man jobba som programmerare men inte har en utbildning så ska man nog ha en riktigt bra portfolio att visa upp..

Någon annan kanske kan kommentera detta?

Last edited: 16 jul 2009
  8. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nja, jag vet inte om jag ser det som ett problem... iaf på min utbildning så har det inte varit något fokus på att massproducera programmerare, utan som ingenjör får man ofta lära sig det man ska arbeta med under tidens gång. Dvs man ska lära sig grunderna för hur man tar sig an ett problem, inte få några färdiga paketlösningar.

Yes, helt rätt. Projektkurser där man får lite fria händer att lösa saker på är ofta de man får mest ut av. Som en kollega till mig sa att den första från hans kull som fick jobb sa på frågan hur känns det att vara färdig och ha jobb: "Det känns som en enda stor labbkurs ungefär" ;)

9. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det stämmer till viss del. Jag har själv hållit många anställningsintervjuer, och är konsult, så man kan säga att jag har varit på många "anställningsintervjuer". Om man har någon typ av erfarenhet så kollar man nästan aldrig på vilken utbildning en person har. Erfarenhet smäller högre än titlar och poäng. Efter några år är det nästan helt irrelevant vad man läst.

10. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För att återknyta till inlägg #1; Man behöver egentligen inte printade böcker då så mkt finns online idag. Om man skall programmera i en Java-baserad mobilmiljö som Android kan man ha bra behållning även av en bok från slutet av 90-talet, kan hända man t om återupptäcker något som går att koka smaklig soppa på från gamla PersonalJava och AWT-miljöer..., java beans var rätt användbart för mobil-widgets innan det bloatades till av Enterprise-Java.
    Jag tror fortfarande en RAD-IDE med Symantec Visual Café som förebild vore en kioskvältare för Android. Om någon minns hur de körde Java live i UI-design-editorn (WYSIWYG), ett sådant Android-baserat IDE kunde öka produktivitet ytterligare. Rimligen snickras det på sådant där ute.

Last edited: 22 jul 2009
  11. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nu har jag inte använt Borlands JBuilder på fem-sex år, men deras grafiska byggare för Swing var den bästa jag sett iom att den varken skapade "hemlig" kod eller använde sig av kodstycken som man inte fick röra. Den var true WYSIWYG. Om jag har förstått det rätt så finns det nu som plugin till Eclipse (dock inte gratis).

När man installerar Googles plugin för Android i Eclipse så får man en enkel grafisk editor som är ett försök till WYSIWYG. Den är dock väldigt instabil och gör inte alltid rätt, men det är också en väldigt tidig version.

Jag har än så länge inte testat DroidDraw, http://www.droiddraw.org/, men det skall vara en alternativ grafisk byggare.

Java Beans används fortfarande mycket inom webbutveckling, särskilt när man skall binda formulär mot modeller. Grafiska swingkomponenter är också Java Beans. Vi är många utvecklare som tycker att Sun gjorde ett lite dåligt namnval när de tog fram Enterprise Java Beans, iom att de flesta nu inte längre vet att Java Beans fortfarande lever.

12. toocer

toocer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man vill börja

Jag har lite kod erfarenhet av PHP (närmaste kodning jag kommer ;)) Nån som kan rekommendera nånstans att börja ? eller kan rekommendera någon bok att köpa ?

Jag är en sån där stackare som lär mig av att testa och har i vissa fall kommit långt och andra inte.. ;) dvs läsa är inte min starka sida. Så alla ni som är Högskole studenter osv tala gärna med en "bäbis" när ni talar till mig ;)

Det jag tänkt programera är en applikation som jag kan sammakoppla till ett websystem med ärende hantering. i helskärms läge osv. den ska kunna skicka gps position osv. Vet att det är långt kvar tills jag väl utvecklat den applikationen. men vet inte vart jag ska börja. Exemplen är rena grekiska för mig, men kan vara så simpelt att jag tänker fel också.

Men vet ni någon bok som på ett kreativt vis förklarar exempel koder och är väldigt pedagogiska så hojta gärna till.

13. rawsezx

rawsezx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Mitt första inlägg här på forumet! (Hoppas på många fler).

Jag har arbetat som programmerare i snart 9 år, av dessa snart 4 år som egen företagare. Jag har ingen högskoleutbildning i programmering alls, utan det är från pojkrummet man började nyfiket att utforska basicvärlden på en gammal 486:a, därefter pascal, och sedan vidare till C...

Hade turen att gå kurser som min gamla arbetsgivare skickade mig på (eller rättare sagt de kurser som jag ville gå betalades och jag hade lön under min utbildning). F.ö så är jag evigt tacksam för det idag!

Åter till topic, vad jag kan dra för slutsatser idag gällande programmering så handlar det om att förstå den bakomliggande tekniken, varför ettor och nollor gör att jag kan läsa på detta forumet tex.

Nu behöver man förstås inte läsa hyllmeter med literatur om hur varje krets i datorn är uppbyggd men bara man har en hyffsad förståelse för varför och hur saker och ting fungerar så har man kommit en lång bit!

Sedan så är det förstås matematik! Nämnde jag matematik? Bra då gör jag det igen! Matematik! Detta är nyckeln till igentligen vad du än tar dig för, oavsett om du nu skulle jobba som golvsopare så har du nytta av matematik för att kunna räkna ut hur många kvadratmeter du har kvar efter lunch beräknat på den tid du har sopat redan...Ja du förstår nog poängen!

Sedan också en viktig grej! En programmerares största hinder är hans egna ego! Man kan inte vara bäst på allt! Det finns alltid bättre och sämre lösningar än den du själv redan har skrivit! Löser koden problemet så är problemet löst gå vidare till nästa!

Jag var lite smått engagerad i demoscenen i slutet av nittiotalet och träffade många roliga och konstiga filurer som hade en hel del kunskap i programmering, men enligt mig sköt sig själva i foten genom deras attityd och ett uppblåst ego.

Sedan så finns det många saker som jag idag saknar som högskola eller univ.
    troligtvis skulle ha lärt mig, och det är tex strukturering, jag tror att många programmerare här inne skulle spy på mig genom att jobba ihop i samma projekt! :)

Jag skulle nog själv vilja kalla mig för en medelmåtta i programmering, fanns det ett nobelpris inom programmering så skulle jag nog inte vara någon direkt kandidat till detta, men något som jag själv anser mig vara jävligt duktig på är att kunna förstå mina kunders problem och kan ge dom en väldigt kostnadseffektiv lösning på deras problem vilket ger mig tak över huvudet och mat på bordet.

Sedan att det smyger sig in en och annan fulkod här och där intresserar inte dom, bara skiten fungerar som avtalat! Sedan så ser jag programmering till yrket ungefär likt en bilmekaniker, lite skruvande och trixande så är det bara att tuta å köra!

//K

14. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Svårt att säga vart du skall börja, men du skulle kunna börja med att ögna igenom Thinking in Java, 3rd edition som finns gratis på nätet. Du kan ladda ned hela boken och exempel från:
    http://www.mindviewinc.com/Books/

Tror att det är en bra grund att stå på. När du väl förstår en del av hur java fungerar är det enklare att börja göra kolla på android och dess exempel. När jag vill göra något brukar jag google på det jag vill göra + tutorial. Säg att du vill veta mer om networking, googla då på: java networking tutorial

När du laddat ned SDK:n för Android så kommer det med en del enkla och rätt små exempel. Med lite förståelse för Java blir de rätt enkla att testa och modifiera.

15. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det där kan feltolkas lite. Jag antar att du har en känsla för vad kvalité är. Den största utvecklingstiden under en applikations livscykel spenderas på underhåll. Om man hela tiden bara bestämmer sig för att man är klar när det fungerar så kommer det bli svårare och svårare att sköta underhållet av applikationen, vilket gör att det även tar länge och längre tid att rätta buggar eller införa ny funktionallitet.

Givetvis finns det alltid lösningar som skulle kunna vara bättre än det man har, men man skall sträva efter nå de lösningarna genom att förflytta sig dit i små steg.

Refactor and refactor often.
    http://stackoverflow.com/questions/140677/how-often-should-you-refactor

Boken pragmatic programmer nämner också något som är viktigt:
    "One broken window, left unrepaired for any substantial length of time, instills in the inhabitants of the building a sense of abandonment -- a sense that the powers that be don't care about the building. So another window gets broken. People start littering. Graffiti appears. Serious structural damage begins. In a relatively short space of time, the building becomes damaged beyond the owner's desire to fix it. and the sense of abandonment becomes reality."

16. Icedragon99

Icedragon99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är relativt ny till programmering men tänkte göra ett försök att lära mig.

Jag har hållt på en del med java och tänkte nu göra ett försök på Android.

Min tanke var att utveckla en app för innebandy domare i sthlms regionen där jag till att börja med bara tänkte skriva in användarnamn och lösen och sedan vill jag att den ska logga in och öppna webbläsaren för att visa matcherna.

Jag har lyckats rita upp hur jag vill att den ska se ut, men nu tar mina kunskaper slut och hur jag ska gå vidare vet jag inte riktigt.

Någon som har tips till andra liknande apps som har open source eller några tips om hur jag kan gå till väga?