Läxade upp sin dotters mobbare - 17000kr i skadestånd och samhällstjänst

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mjölk, 25 jan 2013.

1. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag pratar Inte om att ta lagen i egna händer utan att ta kontroll Över en situation som skadar ens nära Och kära. att låta sin dotter bli mobbad är aldrig ett alternativ.
    Sen har du rätt, vi vet inte all fakta, men utifrån vad vi vet Om hur skolan hanterar sådana situationer väljer jag att stå på faderns sida tills något annat visar sig.
    Jag Skulle göra precis som pappan, då min dotters välmående är värt det straffet Som han dömts till.
    Om Skolan inte gör något, tycker du mobbingen bara skall få fortsätta? För det är vad du förespråka.
    Du har i rätt att man Ska låta skolan hantera dessa situationer men du måste Se hur Verkligheten faktiskt fungerar, för du pratar om hur den borde fungera.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

skolan får ju inte ens göra något eg.. inte handgripligen iaf.
    min syster är lärare och blev anfallen av en elev som försökte strypa henne och blev tillsagd efteråt att det var bra att hon inte försökt slita sig loss själv eftersom hon direkt skulle blivit prickad och med tanke på anställningsformen förmodligen kickad från uppdraget.

skolan och dess funktion när det gäller elevskydd är pinsamt dåligt man får inte göra ett skit och eleverna kan bete sig hur dom vill vilket dom oxå gör. Inte så konstigt att så många går ut skolan med mindre kunskap än en skummadrass i huvet efteråt.

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu ser det ju ut så här i skolan.....

Nu vet jag inte hur det gått med en ev överklagan....

Uselt är det iaf :P:P

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så du menar att jag, bara för att jag inte tycker att fadern gjort rätt, står på mobbarnas sida?

Sluta se det så svart eller vitt. Jag hade gärna fortsatt förklara vad jag tycker men om du sätter mig på samma sida som mobbarna räcker inte mitt tålamod till dumheter till.

Jag har personligen illa upp att du ens hintar om att jag skulle ställa mig på någon annans sida än offret. Vilket du gjort.

Edit, och du får nog kolla upp hur du definierar att "ta lagen i egna händer". Att bevisligen utdela något straff för något som man själv tycker är fel är att ta lagen i egna händer. Det är ren fakta. Principen är fel.

5. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Personligen tycker jag farsan skall ha en medalj för att ha visat civilkurage och vågat säga ifrån när hans dotter blivit mobbad. Hade jag haft ekonomin så hade jag gladeligen betalat hans böter. För att bli dömd för att man försvarar sitt barn är i mina ögon åt helvete.

Hade det gällt mina barn så hade jag gått över lik om dom hade råkat ut för att bli mobbade eftersom skolan bevisligen inte klarar av att ta hand om saker som detta.

Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2

6. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Just här är det svart eller vitt, antingen ingriper pappan på något sätt, eller så fort mobbningen fortsätta. Att prata med skolan har ju tydligen inte visat sig vara effektivt.
    Vad gäller att jag "hintar" om att du står på mobbarens sida så missförstår du mig, jag gör klart att jag inte står på mobbarens sida utan på offret och på faderns sida.
    Sen tycker jag att uttrycket "att ta lagen i egna händer" är ett starkt uttryck och associeras med helt andra saker än att ta ett snack med ett par uppkäftiga tonårspojkar. Jag menar att hålla, kanske hårt, i någons arm inte kan ses som någon form av misshandel eller ett lagbrott, tydligen är jag och domstolen av olika åsikter men det är en annan diskussion.
    Men åter till vad du frågade i början, "Så du menar att jag, bara för att jag inte tycker att fadern gjort rätt, står på mobbarnas sida?"
    Jag tycker inte du står på mobbarens sida, men du står definitivt inte på faderns sida heller. Att göra ett ställningstagande är helt upp till dig och jag menar inte att du står på mobbarens sida.
    Men jag undrar, vad skulle du gjort om det gällde din familj, om din dotter var i samma situation, om skolan inte hjälpte och att ta "saken" i egna händer är enda utvägen. Skulle du låta mobbningen fortsätta eller göra som fadern gjort?
    Jag är medveten om att jag ställer saker på sin spetts med denna fråga, men eftersom du fördömer fadern, liksom mobbarna så blir jag nyfiken.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du skrev så här:
    Om Skolan inte gör något, tycker du mobbingen bara skall få fortsätta? För det är vad du förespråka.

Det var inte ens en hint utan du talar om för mig vad jag förespråkar. Men jag missförstod säkert det, eller?

Jag skrev redan i första inlägget här i tråden, om du missat det, att jag antagligen skulle reagera på samma vis som farsan i artikeln. Men det rättfärdigar ändå inte hans beteende.

Det är ganska viktigt att hålla isär de två begreppen. Problemet löser vi inte genom att tycka att det är helt rätt att man som farsa bankar på ungarna man själv tycker är värda det. Man löser det genom att få skolan att vakna.

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vilket bevisligen inte verkar fungera i den värld vi lever i idag.

9. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Problemet uppstår när samhället inte anser att rättsaparaten fungerar. Om vi inte tycker att systemet leder till att rättvisa skipas, varför då respektera systemet? Jag tror att det finns ett ganska stort folkligt stöd för det pappan gjorde så det kanske är dags för systemet att förändras.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Absolut. Jag har inte sagt något annat än att det är skolan som måste ändras och göra något åt saken.

Det är däremot en väldig skillnad att respektera men vilja ändra och att fullt ignorera systemet som finns.

Att ignorera ett rättssystem är brottsligt. Oberoende av sympati och empati. Det är just därför jurysystemet i USA får sådan stor kritik. Hade den här tråden fått avgöra vad som hade hänt hade farsan gått fri och mobbarna, med familj antagligen, tvångsflyttats till en annan stad och skola.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vilket inte resulterar i att ignorera det rättssystem som finns.

Det bör resultera i förändringar istället för anarkistiska inslag i vardagen.

12. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ja, det är brottsligt. Är det moraliskt förkastligt? Det beror väl lite på vad som faktiskt hände. Problemet är och förblir att avståndet mellan rättvisa i lagens mening och rättvisa från samhällets synpunkt inte får öka, men det är jag rätt övertygad om att det gör idag. Det kommer av sig självt att leda till att fler och fler väljer att skipa sin egen rättvisa, för systemet klarar ändå inte av att göra det.

Det går givetvis att ändra på, men inte så länge 7/8 riksdagspartier ställer sig på gärningsmannens sida istället för brottsoffret och samhällets i god socialdemokratisk anda. Något som i förlängningen skapar politikerförakt vilket inte är särskilt önskvärt.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det beror som du säger på vad som faktiskt hände. Vet man inte allt ifrån allas sidor så måste man i första hand gå efter vad som Sveriges lagar säger.

Och självklart ser vi att fler och fler tar lagen i egna händer. Det är just därför det är så otroligt korkat att sådant här hamnar i tidningar. Detta är klara signaler att Sveriges samhälle, i detta fall skolorna, inte klarar av det som de borde. Ännu en gång. Det gör att folk med låg moral utnyttjar systemet.

Men jag är för ett system snarare än att vara helt utan ett. Ett laglöst Sverige känns inte som ett Sverige jag vill uppfostra mina barn i. Att ta lagen i egna händer, alltså att inte respektera de bestämmelser vi vill att alla andra skall följa, är att helt gå emot systemet som finns och istället för att försöka stärka det förstör man det.

Undrar dessutom hur många som faktiskt försökt förändra skolornas system. Jag tänker främst på de som helt och hållet rättfärdigar farsans beteende. Antagligen ingen alls. Det är enklare att förstöra än att bygga upp.

14. anderssons91

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Indirekt

Men skolan reagerar ju inte, det var ju det som ledde till "incidenten". Sen bankande han ju knappast på pojkarna, han tog dom hårt i armen, en säger att han ryckte honom i håret, men det kan inte dom andra pojkarna styrka, vilket då inte känns så trovärdigt.

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Den värld du pratar om finns inte idag, och kommer nog aldrig att finnas. Vårt rättsystem är inte så pang-på som det bör vara och om skolan i detta fall inte gör något, som de bör göra, vad ska man som förälder göra då? Leva med att ens barn blir mobbat och inget händer? Om det gällde ditt barn, vad hade du gjort?

Ja, det finns mycket orättvisa i denna värld och mycket får man leva med men i många fall gör man ett annat val och tar de påföljder som blir. Sen vet vi inte hela historien bakom det hela, men att klämma lite på armen bör inte ses som misshandel.

16. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Man vet aldrig hur Aftonbladet nu har valt att presentera detta, men av vad jag har uppfattat är det riktigt tråkigt hur skolan har valt att agera.

17. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ni som säger att detta är ett ärende för polisen måste skämta aprillo eller?

Polisen skiter helt i "småbrott" utan man lägger ner utredningen direkt även om det finns bevis och utan att kontakta brottsoffret (enda kontakten är brevet i brevlådan från Rikspolisstyrelsen om att ärendet är nerlagt).

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har inte sagt något om hur hårt han tog någon i armen. Jag bryr mig inte om det. Det är inte det jag pratar om. Då hade jag liksom sagt det.

Jag säger vilken väg som är rätt att gå. Det är du som tjatar vidare.

Nej världen som vi alla vill leva i finns väl uppenbarligen inte idag. Och eftersom du inte heller verkar kunna läsa alla inlägg i en tråd för att få en bra uppfattning om vad var och en tycker får jag än en gång upprepa att jag i mitt första inlägg i den här tråden skrev att jag antagligen också skulle reagera precis som farsan men att det inte rättfärdigar hans beteende.

Det är två skilda saker. Inte samma sak. Man kan hålla med om en sak som man vet är fel. Sen att folk tar det som att jag tar något slags ställningstagande i just den här frågan är väl inte mitt problem?

Jag tycker bara att vi diskuterar luft just nu :P