Låg volym

Discussion in 'Nexus S - Allmänt' started by edhunter, May 8, 2011.

1. edhunter

edhunter Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Tack för tipset iaf

2. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nja, njo. Det är inte så mkt egentligen. Följ bara http://jaxov.com/2011/02/how-to-root-android-2-3-3-gingerbread-on-nexus-s .

1. Installera ADW och få tillgång till fastboot
    2. Ställ telefonen i fastbootläge (sätt på genom att hålla inne volym upp och power). Koppla in tele med USB och kolla så att fastboot i datorn hittar din enhet: fastboot devices (gör alltid detta som check)
    3. Lås upp bootloader (ALLT försvinner) genom "fastboot oem unlock"
    4. lägg CWR i /sdk/tools/. Boota CWR genom "fastboot boot cwrfilnamn.img"
    5. Navigera i telefonen till installera via zip och flasha superuser-zip

Starta om och kolla så att allting fungerar. Förhoppningsvis tankas alla appar du hade innan du låste upp bootloadern ner igen, men räkna inte med det. Flasha eventuellt in CWR för att ersätta recovery med CWR med kommandot "fastboot flash recovery cwrfilnamn.img". Behöver du roota om (efter en uppdatering), lägga in någon rom, kernel, radio etc behöver du då inte använda USB-kabeln.

Lycka till!

Worst case: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=954340
    Det går nästan alltid att återställa på något sätt...

*edit* när du bootar upp den första gången kan det ta en bra tag. Vänta 5-10min innan du börjar ana oråd, vänta 15min till innan du gör någonting. Samma sak om du rensar cache och dalvik cache (som du bör göra när du flashar någonting).

Last edited: May 13, 2011
  3. edhunter

Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    nu har jag läst på lite grann men förstår ändå inte riktigt hur det här med rootning/custom roms fungerar.

Man Låser upp bootloadern för att bli root user med obegränsad tillgång till systemet, så långt är jag med.

Det är sen när man ska lägga in en ROM som frågorna börjar komma. Om vi tar Netarchys kernel som exempel. Innehåller den Android 2.3.4 så det "bara" är att lägga in den för att sedan tuta och köra, eller måste man först lägga in Android 2.3.4 för att sedan installera Netacrhys ROM och alla inställningar som det innebär.

Sedan när vi ändå är inne på val av custom ROM, läste igenom vad Netarchys ROM innebär, en jäkla massa ändringar som för en nybörjare som mig ter sig lite halv suspekta. Det känns som att om telefonen nu skulle sluta fungera och man blir tvungen att återställa den så är det väldigt många fler steg (bara en sådan sak som att de har bytt filsystem till ext4?) man måste göra jämfört med ex Voodoo kerneln som verkar vara en stock Android med undantaget för voodoo ljudet (?).

En sak till som slog mig nu är, räcker det med att vara ROOT user - dvs. bara låsa upp bootloadern utan att hålla på att mickla med custom ROMs?

4. curse

curse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag inte nexus s utan galaxy s, men dom telefonerna ska ju vara rätt lika.
    Det ska gå att flasha en kernel, t.ex voodoo utan att lägga in en custom ROM. Jag körde en kernel ett tag som gav mer ledigt RAM minne och lite andra förbättringar på min orginal Samsung 2.2.1 innan jag testade någon ny ROM.

Sent from my ZTE Light using Tapatalk!

5. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Bootloadern låses upp för att man ska kunna roota, kan man säga.

Roota gör man genom att flasha in en zipfil, man blir då sk. Superuser o har fri tillgång till alla filer.

Därtill har vi recovery, som man brukar vilja byta (flasha) till Clockwork recovery. Annars a går det bra att boota clockwork varje gång.

Rom, kernel o radio går att flasha separat. Kolla om den kernel du vill använda fungerar till den rom du vill ha.

Det går utmärkt att bara vara root. Du kan då tex installera adblock mm. Börja så o byt bara ut kernel till någon med voodoo. Kom ihåg att rensa cache OCH dalvik cache när du byter bara. Ingenting annat än cachen försvinner, det kan man alltså göra när man vill

6. edhunter

Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Nu har jag flashat telefonen och sitter här med root behörighet :)

Hur går man nu tillväga om jag ex. skulle vilja köra Voodoo kerneln? Kan jag bara ladda ner filen, lägga in på SD kortet för att sedan gå in i ROM Manager på telefonen och byta (typ som när man byter launcher?). Eller måste jag in i CMD och skriva som när jag flashade?

Hur vet jag förresten om den kerneln jag vill ha fungerar med den romen? Har nu 2.3.4 direkt efter jag har flashat, fungerar ex http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=876132 ? (laddar ner
    Nexus-S-Voodoo-latest.img)

7. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, utvecklaren har inte uppdaterat till 2.3. 4, detta står även på forumtrådens förstainlägg :) Använd en annan kernel med voodoo integrerat ist, tex Netarchy. Kör den senaste stabila (3.0.12 tror jag) med tillägget cfs.
    Kolla ALLTID utvecklarens förstapost OCH svar från andra som testat.

Har aldrig använt RomManager faktisk. Den gång jag försökte flasha recovery där buggade det o jag blev utan(!) tills jag flashade manuellt.
    Istället för "fastboot boot clockworkrecovery.img" skriver du "fastboot flash recovery clockworkrecovery.img" (Googla kommandot först, skriver på tdlfeonen :)) så fastnar Clockwork recovery där "för gott". Mycket bekvämt.

Väl inne i Clockwork väljer du BACKUP. Låt gå igenom. Sedan väljer du Clear cache OCH Advanced > Clear Dalvik cache. Backa därefter o välj zip-filen, precis som när du flashade romen.
    Ibland när man rebootar från Clockwork hittas inte minneskortet, boota bara om igen.

Välkommen till träsket! Bytte själv rom o kernel o radio tre gånger igår o idag :)

Last edited: May 16, 2011
  8. edhunter

Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Haha, då vet jag :)

Läste faktiskt runt lite nyss och hittade att man kan köpa Voodoo appen, som "bara" kräver att man är ROOT - inget annat. Kör på den så länge så jag hinner vänja mig med mina nya Nexus befogenheter ;)

Har nu installerat voodoo appen och tinitusen är på intåg :) Skämt å sido, ljudet blev extremt mycket högre - men framförallt, kvalitén på ljudet är nu i iPhone klass och lite därtill! Jag är mycket nöjd :)

Tack alla för hjälpen och framförallt dig otto

9. otto

otto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Rekommenderar ändå att du byter kernel, nu när du ändå har root. Det tar typ 30s när du väl flashat clockwork o efteråt har du tillgång även till färgförbättringarna voodoo ger. Med Netarchy får du även lite annat gott :)