Laggig Sense 3.0 i Sensation

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Terrawatt, 29 jun 2011.

  1. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Dagens i landsproblem... Android i största allmänhet har alltid haft det ni så felaktigt refererar till "lagg". Dessa visuella störningar är på grund av att Android aldrig har utnyttjat GPU´n för UI´t. Kolla på ett spel där det scrollas, där flyter det på perfekt. Det är för att där används GPU´n. Google har gång efter gång lovat att detta ska implementeras, men det verkar gå sådär men borde vara igång till 100% i och med ICS som kommer i vinter till nexusenheterna och till era htc´s till våren/sommaren 2012. Tills dess, gilla läget eller skaffa en iphone.
     
  2. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Då kan ju du ta och dra din definition av lagg ordentligt istället för att ordbajsa om att vi använder "fel" term vid "visuella störningar".

    Om Android inte utnyttjar GPU'n förutom till spel, och det övriga
    har "visuella störningar",då är det väl rimligt att säga att den
    enhet/mjukvara som har hand om det övriga inte riktigt klarar av det.
    Och gör den inte det så säger man att det laggar.
    Det är den ultrariktiga definitionen.
    Det vet du.

    Ett ilandsproblem, visst, men köper man en phön för runt 5 papp så kan
    man nog kunna kräva att allt ska flyta på som en såpad balle i
    en uppblåsbar Kenneth.

    Tycker du inte?
     
  3. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Men det jobbiga ær att man kan installera en Launcher som flyter bættre æn på någon iPhone, och då kan man tycka att HTC/LG etc borde kunna gøra likadant. Anvænder t.ex. LauncherPro GPU? Om den gør det så varfør gør inte HTC det? Om inte, hur kan den vara så mjuk?
     
  4. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det stora problemet är ju att CPU gör en sak i taget medans en GPU kan göra många saker på en gång.
    Mythbustersgänget har en bra förklaring och lite roliga prylar
    YouTube - ‪NVIDIA: Adam and Jamie explain parallel processing on GPU's‬‏

    Då kan man undra om Sence 3 är för krävande eller telefonen för dålig. Jag skulle säga Sence 3 är för krävande men det går nog att trixa lite med det. När ICS kommer så skall det bli lite mer sprutt i det hela skulle jag misstänka. Sedan är GPU accelerering inget lätt. En CPU kan klara av fel och gå runt dem något en GPU är dålig på. Det har alla som har dåliga grafikdrivare skriva under på. :)

    Till sist vill jag påpeka att inte bara iPhone har detta idag utan även WP7 har det och gör det riktigt bra måste jag säga.
     
  5. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ordbajsa? Snarare så att jag bara använder korrekta termer, det borde vara motsatsen till att ordbajsa.

    "Lagg" som ni felaktigt använder är helt enkelt latens. Lagg för mig är ett par skidor.

    Latens, vi säger att du sitter hemma och ska beställa ett nytt uppblåsbart får såhär en fredagskväll som du brukar göra. Du klickar på "beställ" knappen bredvid fåret fluffy. Men det händer ingenting på 5 sekunder innan sidan laddar. Eller när du ska spela cs och precis öppnat en burk joltcola och har en fiende i siktet och trycker på skjutknappen, en sekund senare går det första skottet iväg. Det är "lagg" eller Latency. Det ni hänvisar till är microfrysningar i animeringen på grund av att man förlitar sig på CPU´n för grafiska animeringar vilket den är dålig på.

    Något mer du vill veta?
     
  6. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    En rättelse till, det heter SENSE och inte sence...
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    IPhone om man vill ha en enstegs smartphone och vill ha det enkelt. Kör Mac för övrigt men hatar itunes och vill ha 2 års garanti och en telefon som inte är gjord av glas som går sönder lätt. Visst kan jag hålla med om att iphone flyter på men det är det enda som är bäst med den
     
    Last edited: 1 jul 2011
  8. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Undrar det med. Den Android som flyter på bäst tycker jag är Nexus. Ren Android utan sence eller touchwiz mm. Kör den GPU? Den har endast internt minne vilket gör en del. Vet ej om det påverkar launchern.
    Hade inte den känns så plastig så hade den varit intressant.
     
    Last edited: 1 jul 2011
  9. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Well. Kommer aldrig skaffa en iphone igen. Visst flyter den på bra men det gör många Android som Galaxy s2 och nexus tex. Termen GPU och ICS är helt nytt för mig och kommer läsa mer om dem. Tack.
    Är det bara iphone som kör det? Kan tänka mig att det drar mer batterier ??
    Vet du om Sgs2 och nex kör GPU för de är riktigt mjuka i både launchern och menyern.
    Borde ju komma med en uppdate... Kan de inte bara släppa en färdig lur.
     
  10. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Då vet jag :)
     
    Last edited: 1 jul 2011
  11. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu ordbajsar du igen. Sluta.

    Lagg hör hemma i ett våffeljärn.

    Jag beställer inte fåret fluffy.
    Då blir kossan Rosa så satans svartsjuk.

    Cs är för värdelöst för mig.
    Det ska vara något shoot 'em up a'la sidscrollning eller liknande.

    Om jag måste dricka cola blir det Coca-Cola.

    D.v.s. som vi Svenssons säger: det laggar.
    Då har vi klargjort det.

    Näe, det är så mycket sakfel i din förklaring att jag inte kan relatera till den.

    När ska du sluta ordbajsa?
     
  12. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej, ingen launcher använder GPU´n. Skulle vara i appdrawern i så fall. Det handlar bara om bättre optimerad kod helt enkelt.

    Men google slackar ordentligt på denna front. Trist men sant.
     
  13. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Fick precis reda på i skrivande stund av en kollega att i Sensation så är det Adreno 220 istället för GPU Adreno 220 | Swedroid

    I iPhone är tydligen allt mer integrerat med grafik "chippet" (om jag nu kan kalla det för det) Det är tydligen koden som integrerar allt.

    Hörde också att med nyare android då kommer det vara hårdvaru integrerat på något sätt.

    Det låter just nu som att android inte är riktigt "klart" om jag ska vara ärlig. Men en bättre optimerad kod för att få ut så mycket som möjligt av adreno borde ju finnas. Kan det vara så enkelt att upplösningen på sensation samt att 768 i RAM är för lite för sense 3.0 ?
     
  14. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu är denna processortyp en SOC (System on a Chip) och det är samma som iPhone har (inte samma men de har en SOC struktur).
    Skillanden är GPU acceleterat GUI och det borde komma med ICS som skall komma i höst från Google och lite senare för andra leverantörer. Då borde det blir mer drag. Kan vara inställa med Barilla att det är trist att Google ligger efter här och de tvingades till GPU accelerering med Android 3.0 då skärmen helt plödsligt blir mycket större och då tycker CPU att det bli tungt!
    Sedan kommer det säkert att bidra med sina problem. GPU accelerering är inget lätt och på en så fragementerad marknad så kan det bidra med sina egna problem. Vi hoppas att det går bra som fan :)

    Frugans Sensation har inga problem med RAM. Det är inte det som begränsar utan det är CPU hanteringen. FInns mycket RAM kvar till spel mm när Sense är startat! Men om du inte bryr sig så mycket om GUI eftersom du pratar om Nexus (kan meddela att frugans Sensation är bra mycket snabbare än min Nexus S) så skulle jag nog titta på en SGS2 istället. Den ska ju vara mer prestanda i den samt bättre skärm!
    Åk och kläm på mobilerna och se vad du gillar bäst. :)
     
  15. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tack för ditt svar:

    Jag jobbar nämligen i butik och klämmer konstant på dem :P. Byter telefon för ofta. Har ägt inredible i 2 månader så man är lite torsk på detta :P Körde SGS2 men tycker kameran är mycket bättre i nya HTC då de har en lins som rör sig mekaniskt då man fokuserar. Kameran är mycket snabbare i min incred s än SGS2.
    Körde precis in launcher pro i en av våra demo lurar (Sensation) och allt flyter på så mycket bättre. Rätt kul att en privatperson skriver bättre kod än de som får betalt från HTC :)
    Eftersom allt flyter på med launcher så har jag svårt att tänka mig att en update inte kommer snart. Jag vill helst inte köra launcher eftersom jag gillar HTC Sense animerade väder widgets. Så JA jag är lite torsk äver för ett nice GUI :)
     
  16. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Till allas kännedom har jag ny bytt namn på tråden från "Laggig Sence" till "Laggig Sense 3.0 i Sensation"
    Detta p.g.a. felstavning av sense
    Jag undviker den tidigare diskussion om vi kan kalla det för laggig eller inte då jag har för lite kunskaper om rätt definition men väljer att kalla det för det då jag tror att de flesta på tråden har lättare att koppla vad tråden innehåller.
     
  17. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Berätta det inte för Gorillan, då kan han ta fram linjalen och rappa dig på familjejuvelerna..
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Äh lägg av nu. Er hets får ni hålla för er själva. Blanda inte in mig.
     
    Last edited: 1 jul 2011
  19. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ok, det var inte meningen att du skulle reagera så.
     
  20. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Sense 3.0 är ju helt nytt och när Sense kom till Desire så vill jag minnas att det var bra buggit innan första fixen. Nu verkar det som första fixen är på väg oxå så det blir nog snart bättre men just nu tycker jag HTC ligger lite efter i att rätta. Dags för en patch snart som fixar lite små gissel.

    Har du en rätt bra telefon idag skulle jag vänta lite. Min Nexus S håller ett tag till och jag väntar till nästa Nexus kommer ut men till hösten, vintern skall det ju komma nya proppar från Nvidia som har 4 kärnor.
    Imponerande demo av fyrkärniga chipet NVIDIA Kal-El | Swedroid
    Tror det kan bli grymt! Läste någonstans att man räknar med att ha samma grafikprestanda som i ett PS3! Det är fanemej inte illa att ha i en telefon! :)