Fråga: Lampa som visar tempratur?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av laserturken, 24 nov 2020.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Hej
    Satt kolla på Youtube om smarta hem och snubbla in på denna videon, och blev nyfiken på de han nämner om att ha en lampa som visar vilken temp de är ute.
    Undrar då vad man behöver för att få till en sådan funktion till sitt smarta hem och om det är avancerat?

    Jag använder idag wifi-plug och RGB lampor samt tellstick för 433mhz enheter, så jag antar jag behöver köpa en gateway (zigbee/z-wave), temp-sensor, men hur interagerar jag de smidigast i min nuvarande setup?


    View: https://www.youtube.com/watch?v=CwMHlFmA3rE&feature=youtu.be&t=313
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du har satt upp en riktigt automation engine-lösning på insidan t.ex med Home Assistant, OpenHAB eller liknande och i kombination med ett enkelt node red-flöde så har du detta på plats på några minuter.

    Funderar faktiskt på att komplettera rörelsesensorn i hallen då denna redan startar motorvärmare om det är kallt nog när jag går ner på morgonen, genom att även låta hall-lampan få blinka med färg utifrån temperaturintervall typ som i ditt angivna exempel. Men å andra sidan så kan jag lika lätt få Google-högtalaren att berätta väderomständigheterna istället, eller ställa en ja/nej fråga om jag vill veta vädret. [emoji16]
     
    N6290 och bernard gillar detta.