Problem: Långsam och laggar nåt grymt

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mackanigbg, 31 okt 2011.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nåt är ju fel. Kan inte vara meningen att ni ska behöva roota & greja för att det ska fungera.

    70 meg i ram kvar ska ju inte vara nåt problem.

    Har testat en kompis Arc en del & aldrig upplevt något sådant här, är ju en riktigt pigg lur.

    Fabriksåterställning, om det inte är bra efter det så har ni nåt hårdvaruproblem.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Last edited: 31 okt 2011
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Ni som har problem, hur många services har ni igång? Settings, Applications, Manage Applications, Running fliken.

    Vilka appar ni installerade? Är det inte många services som ställer till det så är det också vanligt att utvecklare gör fel med broadcast receivers och AlarmManager. Att hitta dem är tyvärr inte lika enkelt.

    Det kan det givetvis vara något annat och då är det väl så jobbigt att fabriksåterställning är enklaste sättet att felsöka.
     
  4. tekniktant

    tekniktant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Låter ju lite konstigt för min beter sig också så här och jag har inte lagt in 2.3.4 än (har 2.3.3 alltså). Men det är inte alltid utan lite då och då och jag har bara trott att det beror på att telefonen håller på med något annat just då. Samma sak när jag spelar mitt "tant-spel" Shoot Bubble, då händer det ibland att bollarna går väldigt trögt och långsamt men så plötsligt går det snabbt och bra igen. Är väl bara så sådana här tekniska grejor är tänker jag. Lever datorer sina egna liv ibland så gör väl även telefoner det.

    Jag har 45 MB ledigt.
     
  5. SnArc

    SnArc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min har samma problem. Kör Go Launcher EX och den laddar om för jämnan. Nu har jag luren smockfull med program och rätt lite ledigt minne. Självklart skulle jag vilja att den går snabbare utan att fabriksreseta den.
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ett mysterium detta måste jag säga. Jag är inne på min tredje androidlur & jag har aldrig varit med om något liknande oberoende av androidversion. Ni har klart mer RAM än jag hade på min Hero samt en Androidversion som är oerhört mycket duktigare på minneshantering så detta ska lixom inte vara något problem!

    Jag har stött på appar som legat & sugit processorkraft men det har aldrig visat sig på det sättet som ni beskriver utan mer då att batteriet tagit slut fort. Android idag är så pass duktigt på att frigöra RAM så endera så lider era lurar av någon bugg som SE lyckats fixa eller så har ni hårdvaruproblem i era lurar.

    Jag vet inte riktigt hur Android hanterar frigörningen av RAM beroende på hur mycket RAM luren har men jag testade nu på min Desire S som har mer RAM än ARC. Jag hade 90MB ledigt & startade ett antal appar, när jag sedan kollade så hade jag 115MB kvar. Android hade alltså ganska så tidigt frigjort minne, tror aldrig jag sett mindre än 90MB?

    Nu ska detta inte ha någon betydelse då det på min förra lur rullade på ganska så bra med 30MB ledigt också...
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Har inte haft några problem med seghet eller liknade på någon av mina Androider,inte heller på min nuvarande Arc S. Har dock inte ett enda spel inlagt i telefonen och startar om den frekvent. Kör med LP,widgetlocker,Tasker osv men inget har än så länge segat ner telefonen.
    Har du testat att rensa cacheminnet i dom programmen du använder ?

    Skulle nog testa att köra en total reset om inget annat hjälper,inget
    roligt men kanske nödvändigt. Kanske har du en app som bråkar trots allt
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Förstår inte heller riktigt hur det kan strula så mycket för en del. Jag har aldrig någonsin haft mindre än ca. 130mb ram ledigt på varken min HTC Z eller Xperia Play. Får aldrig någonsin launcher redraws när jag stänger appar eller dylikt. Sällsynta små lag javisst men inte mer än så. Har ni grymt mycket appar installerade som körs i bakgrunden?

    För övrigt rekommenderar jag SuperCharger scriptet som jag länkade till ovan vare sig telefonen funkar skitbra eller segar totalt. Det ska göra så Android hanterar minnesanvändningen mycket bättre på i stort sett varenda Android telefon. Väldigt populärt script i alla fall så det kan ju inte vara negativt på något sätt. Tycker luren hanterar multitasking bättre med det installerat och att den flyter på bra i stort sett hela tiden. Finns möjlighet till mycket olika inställningar beroende på vad man vill med luren. Vet inte vad det gör för tekniskt grejs men det är tydligen unikt. Inte att förväxla med task managers m.m.

    Dock så behöver man ju root som med så många andra sådana här grejer.
     
  9. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    _z_: ja, jag startar om den men det hjälper inte. Jag fick ett tips från oväntat håll igår,min bror tipsade mig om att han hört att folk haft problem med att DROPBOX slöar ner datorer. Jag tog bort det och ska se om det hjälper..
    niklas.berggren: det du beskriver är samma symptom som jag, hela skärmen är en kort stund helt tom när man stänger ner ett program :(
     
  10. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    _z_: faktum är att jag har stora problem även med batteriet. Om den är full på morgonen så är den mindre än halv vid lunch...
    Funderar på att prova en återställning som många tipsar om!
     
  11. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Läste en som jobba på sonyericsson skrev. Att man ska ladda batteriet fullt, låta den ligga på några extra timmar. Använd sen mobilen tills den dör utan ladda. Då lär sig den batteriets laddcykel och varar längre. Dock måste detta upprepas varje gång batteriet tas ur.
     
  12. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det inte så att om jag gör en återställning på den och sedan synkar in appar m.m igen via pc:n (antar att det går på Android på samma sätt som jag alltid gjort med mina iphones via itunes), så kommer ju samma program och samma potentiella "fel" tillbaka i telefonen igen?

    Eller menar ni att det är något fel i mjukvaran som kanske "nollställs" eller försvinner vid en återställning? o_O

    Tack hittills alla för alla engagerade svar! Hoppas vi kan fortsätta utreda problemet :)
     
  13. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Wordfeud suger kraft som bara den, hela tiden....
    Stänger man det, så ligger det ändå aktivt som service.
     
  14. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag provar att ta bort Wordfeud!
     
  15. bjojo214

    bjojo214 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem. Sjukt störande att behöva vänta på att launchern ska ladda om varje gång man surfat eller dylikt. Speciellt de små ikonerna i mapparna (2.3.4) tog extra lång tid på sig. Läste igenom tråden och kollade sedan på inställningar/appar/hantera appar/kör. Där låg någon Facebook uploader igång utan anledning, stängde av den och voila! Telefonen är lika rapp som den var vid köptillfället!
     
    Mogge44 gillar detta.
  16. Mobiljohan

    Mobiljohan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog också bort Facebook skräpet och vips så funkade allt som vanligt igen....:)
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Facebook is the work of the devil...
     
  18. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag hade inte den tjänsten igång och min telefon har samma problem som alla andras... Tröttsamt!
     
  19. Lulhasafotn

    Lulhasafotn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Testade samma just nu, det är ju helt sjukt vilken skillnad det blev!
    Tror ni den kommer tillbaka?
     
  20. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Facebook appen är fan ett virus... har man startat den så går den fan inte att döda... den auto startar sig själv hela tiden.