Lanserar nu PistGuiden.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bureus, 24 nov 2010.

1. Bureus

Bureus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lanserar nu PistGuiden för allmänheten!

PistGuiden är en app som i samarbete med Snörapporten.se erbjuder korrekt och uppdaterad information om diverse skidanläggningar i Sverige (Atm 68st). Appen visar allt ifrån öppna/stängda liftar,backar mm till aktuellt snödjup och lavin risk. Förutom färsk information finns övrig information från varje fjäll så som antal backar, längdspår diverse mm(Då listade i olika kategorier)

Utöver informationen finns Pistkartor och webbkameror för de fjäll som har sådant, tillsammans med väder som levereras från Yr.

Appen är utvecklad för bruk i backen, så har implementerat enfingerzoom, samt även valt att lokalt spara pistkartorna, för att slippa tanka om dom om mottagningen tryter på fjället.

Appen är inte klar, utan är fortfarande i Beta stadiet. Så om några veckor kommer troligtvis lite häftiga GPS funktioner och dylikt. Men kan inte lova när då jag har fullt upp i vardagen.

Ni som har vart nyfikna kanske upptäckte den redan igår, men upptäckte diverse småbuggar som jag valde att ta bort innan jag gick ut med lanseringen. Appen fungerar på alla Android telefoner som har Android 2.1 eller senare. Är otroligt sugen på att höra hur den flyter på X10 mini, samt eventuellt någon telefon med low/medium resolution. Då jag enbart kört den i emulatorn på dessa screen sizes.

Så scanna in barcoden och kör så det ryker!

Last edited: 24 nov 2010
    Nisse Järnet gillar detta.
  2. lajbans

lajbans Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Trevlig applikation med clean layout, dock saknar jag möjligheten att välja favoriter på startsidan som ska visas.
    Är inte speciellt intresserad att scrolla igenom upp och ned om man t.ex är i Sälen för att hitta de olika anläggningarna.

3. Bogus

Bogus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Pistkarta är ganska meningslöst om man inte kan zooma, och ej heller vända telefonen är lite tråkigt...

Öppnade åres pistkarta, och det gick ju inte att se nånting på den direkt.

I övrigt verkar det vara en grymt bra app. Utan tvekan nåt att ha med sig om man nu ska åka skidor :)

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det går att zooma i pistkartan, gör ett långtryck så aktiverar du enfingers-zoomen.

6. Bogus

Bogus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det känns ju ganska omständigt då jag har multitouch på alla andra ställen i min DHD... :/

7. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nu är det inte jag som har gjort appen men förmodligen är det tänkt att man ska kunna använda appen med bara en hand, när man är ute i backen och det är kallt så kanske man inte vill ta av sig båda handskarna. :)

8. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Förstår precis va du menar, ska sätta mig ner och fixa det. :) Har även börjat arbeta på en lösning där du mha GPS länkas direkt till det närmsta fjället (dock inte om avståndet är för stort dvs typ mer än x antal mil).

9. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag valde att sätta alla activitys i läget nosensor, eftersom jag ville ha känslan av att slippa använda 2 händer, men pistkartan ska man självklart kunna se i Landscape mode, så ska fixas innan veckan är slut i alla fall :)

10. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej igen!
    Vill börja med och tacka för all respons! :) Ska sätta mig ner i helgen och försöka fixa era önskemål. Har själv märkt att vissa pistkartor varierar i kvalité, speciellt Åres, vilket troligtvis kommer vara en av de mest använda, så ska kolla på en fix :) Har även lite funderingar kring vad ni tycker om användandet av SlidingDrawer:s, känns det ok?

Kan nämna att jag arbetar på att fixa GPS till appen, och till det en fun facts meny där du kan se din aktuella höjd, högsta hastighet, antal åka km mm. Funderar även på att fixa så man kan tävla mot varandra i en form utav snabbast ner vinner tävling. Där man kan skapa egna races och även se vägen som personen i fråga åkt samt en high score lista, men beror lite på hur bra servern blir i framtiden.

Sen kommer det utökas på informations fronten med öppetider, park info mm

11. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är en väldigt smart ide! Ska kolla lite närmare på det, men tror det kan bli svårt då pistkartorna inte är skalenliga samt varierar i kvalité, men för några fjäll borde det allt funka :)

12. Bogus

Bogus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En tumme och ett pekfinger, oftast på samma hand, brukar jag använda

13. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Lite svårt att få precision när du håller telefonen i den handen :P Jag förstår vad du är ute efter men ibland så här enhandsanvändning smidigt, men man kanske kan få både och, det är ju upp till den som kodar.

14. tomas

tomas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jäkligt fin app. Jag blev förvånad. Av nuvarande funktioner saknar jag möjligheten att zooma i pistkartan och att få långtidsprognos på vädret. Fixar du enligt dina idéer du nyss beskrivit blir det ännu coolare. Den här kan jag tänka mig att betala för. Reklam från skidorterna känns given i en liteversion som ett frivilligt val: "Ta del av rabatter och paketerbjudanden från skidorterna".. Kan reklam riktas bättre? Hoppas du gör dig en hacka på detta också :)

Edit: Långtryck är inte intuitivt, isf måste du skriva ut det tydligt. Det är inte gängse sätt, gängse sätt är dubbeltapp (knackknack) eller pinchzoom.

15. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Hittar inte med Acer Liquid 2.2 ?!?

16. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack! Ska skriva ut det lite bättre :) Hm vilket telefon kör du på? Efter en longpress skall du få en indikator på att du är i zoom-state igenom en kort vibration i telefonen(Funkar för metrogram, pistkartor samt webbkameror), där efter är det bara att föra fingret fram eller tillbaks.. Om det inte funkar så hör av dig. Va roligt. Appen kommer i framtid att vara gratis och reklam fri, så du slipper betala :)

Edit: Långtidsprognos för vädret är inte prio ett just nu, men kan kanske innan jul lansera en funktion för det också, beror lite på hur mycket tid jag kommer ha över. Men det kommer tids nog :)

Last edited: 25 nov 2010
  17. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hm underligt.. ska undersöka det närmare.

18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Saknar möjligheten att kunna spara mina mål som favoriter så man enkelt kan välja just snabbt o smidigt. Bra och snygg app i övrigt.
    Kul att enkelt kunna hålla lite koll på statusen på sina favorit fjäll.

Bra initiativ !

Sent from my U20i using Tapatalk

19. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Släpper idag, eller imorgon en patch som bland annat kommer innehålla en favorit inställning, dock vet jag inte om funktionen ska ha möjlighet att ha flera favoriter eller bara en.. Återkommer med mer info när jag släpper patchen.

20. Bureus

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så nu är den nya patchen ute. Har lagt till lite egenskaper som ni eftersökte. Skriver ut lite patchnotes nedan.

Patchnotes v 0.11.5
    *Lavinrisk buggen är nu fixad.
    *Vindriktning är nu implementerat i vädret.
    * Efter önskemål finns nu möjlighet att ändra anpassningen på pistkartorna, du kan välja mellan landscape eller portrait. Detta görs via en knapp i bildvisarens meny.
    *Favorit funktion för att välja ett standardfjäll är nu live. Detta görs via att klicka på knappen till vänster om områdets namn i informations tabben, för att sedan ta bort ett favorit fjäll klicka på samma knapp igen. Man kan bara ha ett favorit fjäll atm. Eventuellt kommer det en patch med möjlighet till fler.
    Info: Zoom aktiveras via ett långt tryck på skärmen, indikator på att du är i zoom state är en vibration i telefonen, där efter är det bara att zooma m.h.a fingerrörelsen upp eller ned.
    Om det är något ni saknar eller vill ha i PistGuiden kan ni höra av er till mig via mail, [email protected].

Dessutom har jag fått positiva nyheter angående Pistkartorna, de skall uppdateras under säsongen med mer högupplösta bilder, så att t.ex åre kartan blir mer lättläst, det kan dock dröja lite då skidanläggningarna själva lägger upp dessa.

Last edited: 25 nov 2010