Låsa upp en operatörslåst Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av jonne, 25 jun 2010.

1. ocke

ocke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Precis som Falkz skriver. Det ligger en extra plombering i kartongen. Varför är en svår fråga. Väldigt onödigt. Om det är till för butiker som öppnar en telefon för att sedan kunna sälja den igen så faller hela konceptet med plombering.

2. slotrat

slotrat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Dessutom verkar det klistret vara extremt snällt så det går att pilla upp klisterlappen utan att lämna några spår vare sig på klisterlappen eller telefonlådan...

3. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Köp i god tro finns fortfarande stadgat i Lag om godtrosförvärv av lösöre (SFS 1986:796) med vissa modifikationer. Den främsta är att om varan frånhänts ägaren som stöld eller rån, så går det inte längre att göra ett godtrosförvärv.

Hur detta tillämpas på mobiltelefoner, i kartong, är att dessa i nästan samtliga fall köps av "målvakter" d.v.s. människor som inte bryr sig om sin kreditförmåga och betalas av brottslingar för att stå på papper. Målvakterna köper telefonerna hos operatörer för 0 kr kontant, och säljer dem sedan.

Fördelen med detta för de som köper dessa telefoner är att dessa frånhänts ägaren genom BEDRÄGERI och är således fullständigt tillämpliga enligt godtrosförvärvslagen.

Vad gäller åtal, måste det vara tämligen uppenbart för dig som köpare att varan är stulen för att åtal skall hålla. Om originalbox och kvitto funnits, krävs det otroligt mycket för att en åklagare skall kunna troliggöra att du som köpare insåg, eller borde insett att varan var stulen.

Andresin gillar detta.
  4. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill mest påkalla att alltid använda ett kvitto vid köp på blocket (det finns att skriva ut från sidan). Se också alltid till att få med orginalkvitto och orginalkartong (dubbel/trippelkolla ex imei-nummer eller liknande identifikationsnummer beroende på vilken vara som köps)

Detta är saker som borde stå på blocket startsida, men då få människor här koll på detta kan vi iallafall försöka att hjälpa varandra med att informera om det, för bedrägerier är idag alldeles för vanligt, speciellt på Internet och det är svårt att sätta dit bedragarna

5. Stonesorrow

Stonesorrow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hm, finns det något sätt att gardera sig mot detta? jag har alltid tänkt att kvitto och garanti räcker för ett säkert Blocket-köp men om det är som du säger så ska man aldrig köpa telefoner begagnat?

6. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    God tro, som lagen ser ut idag.

3 § En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt
    att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och
    omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att
    överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen.

SFS 1998:1574

7. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag säger det som jag fick veta av kriminalkommisarien på Polisstationen. Han sa att köp i god tro finns inte. Att lagen har ändrats för ett par sedan. Har faktiskt ingen aning exakt vad paragraferna säger...

Men ett gott råd är ATT ALLTID FÅ ORGINALKVITTO på Telefonen man köper. Skriv av säljarens ID... är man ärlig säljare så har man inget att frukta. OCH var observant för billiga priser på Blocket...

Många annonser är konstiga i mina ögon. Många skriver att de saknar kvitto eftersom har fått den i present.. en sprillans ny iPhone som är värd typ 6000. Eller har tappat bort kvittot... fan hur det möjligt efter nån dag ... ?? Blir inte klok på dessa sk "seriösa" säljare på Blocket. :)

8. jonne

jonne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snackade igen med telenor nu för att försöka få den upplåst, men de sa bara att man måste vänta 12 månader innan det går, fanns inget annat sät...
    Så om vi nu skiter i hurvida köpet var lagligt eller ej, finns där nått sätt att låsa upp skiten?
    Jag har hittat några websidor som säljer upplåsningskoder för 300-400kr, är det nått att lita på? eller finns där billigare sätt? :P

Last edited: 1 jul 2010
  9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Är den låst, alltså inte bara operatörslåst vet jag inte. Det blir nog dyrt.

10. jonne

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den lär bara va operatörslåst eftersom det funkade när jag testade en kompis telenor-simkort i den

11. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Är det VERKLIGEN låst? Jag menar du har nog försökt det några gånger, men låt mig berätta min erfarenhet:
    Jag har Desire med Telenor. Är ofta i England, så jag köpte där en 3 SIM för att kunna köra Internet för mindre än hela H&M:s årsbudget.
    Telefonen fungerar.
    MEN: det händer ofta, att när jag byter SIM kortet till 3:s kort, vill den inte registrera sig, bara SOS tillgängligt. Då tar jag ut SIM kortet, torkar av, sätter tillbaks - och det funkar. Ibland får jag göra om det här ett antal gånger.
    Conclusion: det kan vara fel på ditt SIM kort, på dess kontakter, eller på själva Desire-n. Låna några andras SIM kort från div. operatörer och se om det funkar.

Låt oss alla veta här hur det gick!

12. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Lämna in Desire på garantireparation annars.

13. jonne

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den verkar ju hitta simkortet eftersom den begär att man matar in pinkoden när man startar telefonen, och när man testar att söka efter operatörer så dyker alla tillängliga upp.

Men jag får väl testa med några andra personers kort också, återkommer med det.

14. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Sålde min Desire för 3 000:- i förrgår, med skyddsplast för displayen, läderväska, extern högtalare och lite annat kraffs.

Nej, det var inte stulen. ;)

15. jonne

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ringde telenor igen för att fråga om hurvida den kan vara stöldspärrad, men de sa att då borde den inte fungera alls, nu funkar den åtminstone på telenors nät, samtidigt som de bad mig att gå med den till en butik för att reda ut exakt hur det ligger till, så det återstår väl nu.
    Snackade med en kille på en mobil-upplåsningssida som sa att är telefonen operatörslåst så borde den begära en upplåsningskod... vilken jävla sörja :P

16. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag fick inte med en extra i kartongen...