Recension: Lenovo 10e

Diskussion i 'Chrome OS' startad av mannyb, 14 jan 2022.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Snubblade förra veckan över ett alldeles förträffligt erbjudande på Lenovo 10e, en "Chromebook Tablet" med ett tillhörande löstagbart skal med tangentbord ("Keyboard Folio Case").

    Tangentbordet är ett tillval man kan göra mot en extra kostnad, men erbjudandet jag snubblade över var ett paketpris för både tablet och skal, för smått larvigt låga 99 dollar i USA (där jag är bosatt), motsvarande cirka 960 kronor inklusive sales tax (amerikansk "moms").

    Korta specifikationer:
    • 10"-skärm, 1920x1200, IPS, 400 nits
    • 4 GB RAM, LPDDR4X
    • 32 GB lagring, eMMC 5.1
    • Mediatek 8183, 4 kärnor, 2.00 GHz
    • 5 MP-kamera på bakstycket
    • 2 MP-kamera på fronten
    • 7180 mAh- / 31.5 WHr-batteri
    • 520 gram, 960 gram inkl tangentbord
    • Uppdateringar till juni 2028

    Minirecension/första intryck:

    Det här är alltså ungefär så lågt man idag kan gå i specifikationsväg i en nyare Chromebook, tro inget annat, men i relation till priset jag betalade (via Lenovos officiella e-butik) är 10e en imponerande liten pjäs.

    Det svenska dagspriset är dessvärre inte på långa vägar lika attraktivt, strax under 2 700 kronor inklusive tangentbord och moms, men de kör då och då kampanjer då priset kan gå ner under 2 000 kronor. För 2 700 kronor finns det definitivt bättre alternativ, men kan man nypa ett exemplar då det säljs för under 2 000 kronor inklusive tangentbord så anser jag att det är en bra deal i relation till vad man får, och i synnerhet relation till vad Androidplattor i samma prisklass bjuder på.

    Till det yttre känns 10e plastig, men samtidigt robust. Skalet och ramen är av plast och känns som plast, men det är inte alltid något negativt. Plast tål stötar och stryk bättre än glas och man stör sig mindre om det blir små repor och den blir kantstött än om det vore ett metallchassi. Plastbakstycket har fått en slags matt textur och erbjuder skapligt grepp. Pekskärmen skyddas av "AGC Dragontrail Pro"-glas. Hur det står sig mot Gorilla Glass har jag ingen aning om, men sannolikt är det sämre.

    Jag har använt en hel del Android-plattor i det absoluta instegssegmentet (80-150 dollar) och ingen är på långa vägar lika följsam som Lenovo 10e. I princip ingen Androidplatta erbjuder i det prisspannet heller en IPS-skärm med 1920x1200-upplösning, ett skapligt stort batteri och 4GB RAM. Och absolut ingen Andorid-platta i det spannet får OS-uppdateringar till 2028. I regel får man tvärtom inga uppdateringar alls när man köper en platta i den prisklassen, eller på sin höjd en eller två uppdateringar.

    Det känns efter några dagar med 10e som att Chrome OS faktiskt, i grunden, är ett bättre OS för plattor än vad Android är. Det känns en smula ledsamt och tragiskt att Google har gjort så lite för att göra Android bättre för plattor.

    Inte minst är de garanterade uppdateringarna till 2028 ett för mig enormt plus. Att man dessutom via officiella Play Store kan installera och köra de allra flesta Androidapparna på en modern Chromebook gör att man heller inte behöver oroa sig för att utbudet är skralt, och man kan därtill installera många Linux-program.

    Det finns en hel del nackdelar också, att säga något annat vore en rejäl lögn. Vissa av dessa nackdelar är relaterade till 10e som sådan och andra har med begränsningar i Chrome OS att göra.

    Som exempel kan nämnas att det saknas stöd för automatisk skärmljusstyrka i 10e. Man tvingas ställa ljusstyrkan manuellt, och därtill minns plattan inte vilken skärmljusstyrka man har valt efter en omstart och/eller OS-uppdatering, utan den ställs automatiskt till cirka 80%. Detta är alldeles för ljust för inomhusbruk annat än i väldigt ljusa miljöer, åtminstone för mina ögon.

    En annan brist är bildskärmens betraktningvinklar som är ganska begränsade. Man tappar snabbt ljusstyrka och kontrast även ur mindre vinklar, framför allt i sidled.

    Ljudet via de inbyggda högtalarna (2x1W, stereo) är inte ens mediokert. Det saknas totalt alla former av djup. De flesta budgettelefonerna, som har mycket mindre utrymme för högtalare än en 10-tumsplatta, bjuder på mer djup än 10e. Därtill är maxvolymen tämligen låg. Enda pluspunkten är att ljudet är klart och tydligt och fritt från "skorr", ljudförvrängning, på maxvolym.

    Kameran på baksidan, på 5 MP med autofokus, är horribelt usel. Jag har inte använt en så här usel kamera sedan 2012 eller däromkring. Oanvändbar, i princip, annat än för att skanna QR-koder. Bildtagning tar i ett väl upplyst rum inomhus cirka tre sekunder efter att man har "tryckt av", snabbare i fullt dagsljus men långsammare i mörker. Man kan spela in video i upp till 1080p/30 men man vill inte. LED-blixt saknas.

    Frontkameran är på 2 MP saknar autofokus, men är trots lägre upplösning och avsaknad av autofokus ändå mycket bättre än den usla huvudkameran på baksidan. Det är ganska logiskt, då frontkameran i en platta /Chromebook sannolikt används mer än kamera på baksidan, då en platta/Chromebook är utmärkt för exempelvis videosamtal och Zoom-möten och liknande aktiviteter. Frontkameran matchar våra förväntningar; bildkvalitet ungefär i nivå med en modern budget- eller mellanklasstelefon: svag men inte usel. Video kan spelas in i 720p/30.

    Pekskärmen kan i vissa fall missa ett och annat skärmtryck, främst då enheten belastas hårt. Detta känns väldigt 2014 och inte helt värdigt en enhet som lanserades 2020.

    Prestandan är bristerna till trots ändå förvånansvärt bra, vid lätt användande. Flytet är i regel ok och appar startar snabbt och de 4 gigabyten RAM tycks vara nog så länge man inte multitaskar hårt, men samtidigt känns 10e aldrig som en snabb enhet. Och när arbetsminnet tar slut och det långsamma lagringsminnet måste kliva in och kompensera så får man göra sig beredd på mycket mikrolagg och en hel del fördröjningar till dess att enheten har kommit ikapp.

    Man är med 10e kort sagt hela tiden väl medveten om att det trots allt är en budgetenhet. Min primära Chromebook är en Acer Spin 713 med 11:e generationens Core i5 och den är förstås flera gånger snabbare, men så var prislappen också fem gånger större.

    Lagringsminnet (eMMC 5.1) är som nämnt ovan långsamt, som nästan alltid är fallet med eMMC-minnen, vilket kanske framför allt märks av då man installerar appar eller då arbetsminnet tar slut. I synnerhet är det snudd på frustrerande trögt att installera större/tyngre appar. Nedladdningen (stöd för 5 GHz WiFi) är snabb, men själva installationen är mycket långsam.

    32 GB lagring är väldigt begränsat, i synnerhet då det saknas stöd för lagringsminnesexpansion. Förväntat för prislappen, för all del, men det är ändå rätt klaustrofobiskt med så lite utrymme. Ur kartong är cirka 16 GB av 32 GB tillgängliga för användaren. Resten används av OS:et, systemappar/-program och partitioner. Här gäller det att nyttja molnlagring så mycket man bara kan, precis som Google vill.

    Laddningen är absurt långsam via den medföljande laddaren på 10W. Så långsam att Chrome OS varnar för att enheten kan komma att dränera batteriet snabbare (vid tungt användande) än vad laddaren kan fylla på, vilket inte känns OK.

    Jag har inte hittat någon specifik information om hur snabb laddning 10e har stöd för, annat än att den har en USB C 2.0-port och stöd för Power Delivery. USB 2.0 kan leverera max 15W, men USB Power Delivery klarar av upp till 100W. Vilket gäller för 10e? Ingen aning, men Lenovo säljer som rekommenderat tillbehör en PD-laddare på 45W, så kanske är 45W max.

    Slutligen är Folio-tangentbordet faktiskt ganska bra, med en hyggligt kvalitativ och distinkt känsla i tangenterna. Ungefär i nivå med Samsungs tangentbord till Galaxy Tab S5 (vilken är den enda plattan med löstagbart tangentbord som jag för tillfället har tillgång till).

    Allt som allt är jag nöjd med mitt köp och skulle någon annan snubbla över samma fina deal (under 1 000 kronor) så rekommenderar jag er definitivt att slå till utan att tveka. Om inte annat så bara för att sälja den vidare, med vinst.

    Den svenska prislappen ligger i skrivande stund strax under 2 700 kronor och så mycket är den inte värd, men den prissänks då och då till under 2 000 kronor inklusive tangentbord, och då börjar vi närma oss en prisklass där den trots allt är ok i relation till vad man får, och de garanterade uppdateringarna.

    Prisvärdhet: 5/5 för priset jag fick (under 1 000 kr), annars 2.5/5 för det svenska dagspriset (2 700 kr)

    Totalbetyg: 2.5/5
     
    F-Forward gillar detta.
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Syskonet Lenovo Duet, med samma processor, kan ladda upp till 23W med en USB-C PD PPS laddare. Det gör att laddningen blir rätt OK.
    upload_2022-1-15_10-0-4.png
     
    mannyb gillar detta.
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Bra feedback! Då är det sannolikt runt 23W som gäller för 10e också. Klart bättre än de 10 watten som den medföljande laddaren kan leverera.