Lenovo Legion Tab - 8 Tum

Diskussion i 'Lenovo' startad av Sunbringer, 20 dec 2021.

1. viktor95

viktor95 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

REDMAGIC Astra och Redmi K Pad.

DrT och Sunbringer gillar detta.
  2. Sunbringer

Sunbringer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    En att absolut överväga är Red Magic Astra som släppts nyligen. Den har en OLED-skärm på 9,09 tum istället för 8.8 och större batteri. Den går även att få med 24 gb ram och 1 tb lagring. Men den saknar dubbla usb c som Lenovo har. Och placeringen på usb-uttaget är inte centrerat på kortsidan. Det kan vara något att tänka på om man gärna använder teleskopisk spelkontroll med usb c istället för trådlöst. Men den verkar absolut vara ett starkt alternativ. Speciellt att den har en OLED-skärm skulle jag främst säga.

REDMAGIC Astra Gaming Tablet – Snapdragon 8 Elite, 9.06” 2.4K OLED, Enhanced 13-layer ICE-X cooling - REDMAGIC(Europe)

viktor95 och DrT gillar detta.
  3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 628

MINA ENHETER

Kanon, helt missat. Blir ett köp!
    EDIT: Beställt 5600 sek

Sunbringer och viktor95 gillar detta.
  4. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Kul! Berätta gärna hur du tycker att den är jämfört med Y700 sen.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 628

MINA ENHETER

Absolut, vi har tot 3 st Y700, 1 har numera pajat, en andra är på väg o dö.

Sunbringer gillar detta.
  6. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 628

MINA ENHETER

Så, fick min Red Magic astra. Jämförelse mot Y700.
    Känns tunnare
    Ljusår bättre mjukvara utan massa kinesbös som på Y700
    Betydligt bättre skärm, OLED rockar!
    Går att ta bort en massa appar jag inte gillar.
    Välbyggd, valde silver med grå fodralet, riktigt sobert.

Edit: riktigt rapp platta, snabbaste enheten jag testat.
    Edit 2: saknar NFC så installationen av BankID blev bökigare

1000018505.jpg 1000018506.jpg 1000018507.jpg

Last edited: 17 sept 2025
    Sunbringer, sonab och viktor95 gillar detta.
  7. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    465
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack för att du berättar hur det känns med den jämfört med Y700! Dessa två plattor är verkligen utmärkande just nu med sin höga kapacitet i denna formfaktor. Jag gillar dubbla usb c som finns på y700 som tillåter både laddning i olika vinklar men även att kunna både ladda eller köra bypass charging och få ut video signal samtidigt.

Oled på Astran kan jag tänka mig är absolut underbart! Det skulle Lenovo ha satsat på.

DrT gillar detta.
  8. Kiwi

Kiwi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    464

MINA ENHETER

Är det någon som kan ge avancerade tips på hur man kan runda wifi-begränsningar med Lenovo ?

Jag har visserligen (kina) modellen Legion Y900 som skiljer sig från Y700 genom att ha mediatek processor, men annars verkar det mesta vara sig likt - jag har lärt mig en hel del från Y700 forumet hos xda.

Min är regionslåst till CN så det går inte att ändra genom att flasha om till ROW, men regionlåset skiljer sig från regionslåsningen för Wifi.

Kina tillåter inte användning av 6GHz vilket gör Wifi6E och Wifi7 oanvändbart när plattan är låst till kina.

Med Zui 15 (android 13) går det att använda knepet att slå in koden ####6030# i sökfältet där man får upp en ruta där man kan ställa om wifi-regionen till Sverige - då kan jag utnyttja Wifi 6E med 6GHz utan problem :) ####5993# visar vilken region som är inställd (det fungerar likadant på Y700 men ibland är det ####6020# man ska använda för att ställa in)

Men med Zui 16 (android 14) försvann den möjligheten - även om ####5993# fortfarande visar landskoden SE fungerar inte 6GHz.

Jag har lyckats låsa upp bootloader och rootat plattan med Magisk och har därmed även testat en hel del andra knep - flera av knepen gör att jag kan se min router som enbart sänder på 6GHz - men det är omöjligt att ansluta till den.

Anslutar man med adb shell kan man skriva "cmd wifi get-country-code" och den visar på Zui 16 att den är inställd på CN (trots att ####5993# visar SE) med root kan jag då använda "cmd wifi force-country-code enabled SE" för att tvinga om till landskoden SE och då ser jag min router - men kan inte ansluta.

Samma sak händer om jag ändrar props (med MagiskHidePropsConf) det finns flera tips om olika inställningar man kan ändra här "ro.boot.wificountrycode=SE" gör samma sak force-country-code ovan - jag ser routern, men kan inte ansluta. Jag har testat ett 20-tal olika props för region och landsinställningar utan resultat.

Jag har även installerat iw med root i termux och kan då se med "iw reg get" att wifi-anslutningen är inställd på landskod 00 - alltså sämsta tänkbara bas-inställning för 2.4 och 5GHz.

"sudo iw reg set SE" gör ingen skillnad - "iw reg get" visar fortfarande landskod 00

Kör man adb logcat när man försöker ansluta kan man detaljstudera vad som händer och jag har hittat olika felmeddelanden som:
    Kod:
    WifiCountryCode: Default country code from system property ro.boot.countrycode is SE
    Wificond: New wificond event callback registred
    Wificond: Current driver country code 00 
    Wakeupcontroller: Wifiwake enabled
    HistoricalRegistry: Interaction before persistence initialized
    Det är bara lite retligt eftersom en av poängerna var att streama i hög hastighet till Kodi, som tyvärr inte fungerar som det ska i Zui 15, men bra i Zui 16 - men där begränsas det istället av wifi-hastigheten (det är förövrigt precis samma sak i Zui 17 - android 15)

Jag har sökt hos xda och hittar många olika knep, men inget som fungerar på Lenovo - det verkar inte vara så många som använder Wifi6E/Wifi7 ännu, men det kommer ju att ändras i framtiden.

Ber om ursäkt för långt inlägg och förstår att det svårt att ge tips - ville kanske bara skriva av mig lite frustration ;)

Sunbringer gillar detta.
  9. Kiwi

Kiwi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    464

MINA ENHETER

FYI - det gick faktiskt att lösa problemet ovan till slut.

Kortfattat hittade jag en guide för att installera ROW firmware på en CN tablet för en annan mediatek-baserad Lenovo-modell - anpassade guiden och filer för min modell och lyckades flasha firmware och få det att fungera.

Dock fungerade wifi med 6GHz fortfarande inte och jag fick då installera root och testa de olika knepen igen - redan på första försöket med en enkel metod gick det igång :D

Får se om jag sammanställer mina olika lösningar i något inlägg här eller hos xda - kanske mest för att komma ihåg själv eftersom det inte verkar vara många andra som har modellen legion Y900 :)