Är det någon som kan ge avancerade tips på hur man kan runda wifi-begränsningar med Lenovo ?
Jag har visserligen (kina) modellen Legion Y900 som skiljer sig från Y700 genom att ha mediatek processor, men annars verkar det mesta vara sig likt - jag har lärt mig en hel del från Y700 forumet hos xda.
Min är regionslåst till CN så det går inte att ändra genom att flasha om till ROW, men regionlåset skiljer sig från regionslåsningen för Wifi.
Kina tillåter inte användning av 6GHz vilket gör Wifi6E och Wifi7 oanvändbart när plattan är låst till kina.
Med Zui 15 (android 13) går det att använda knepet att slå in koden ####6030# i sökfältet där man får upp en ruta där man kan ställa om wifi-regionen till Sverige - då kan jag utnyttja Wifi 6E med 6GHz utan problem
####5993# visar vilken region som är inställd (det fungerar likadant på Y700 men ibland är det ####6020# man ska använda för att ställa in)
Men med Zui 16 (android 14) försvann den möjligheten - även om ####5993# fortfarande visar landskoden SE fungerar inte 6GHz.
Jag har lyckats låsa upp bootloader och rootat plattan med Magisk och har därmed även testat en hel del andra knep - flera av knepen gör att jag kan se min router som enbart sänder på 6GHz - men det är omöjligt att ansluta till den.
Anslutar man med adb shell kan man skriva "cmd wifi get-country-code" och den visar på Zui 16 att den är inställd på CN (trots att ####5993# visar SE) med root kan jag då använda "cmd wifi force-country-code enabled SE" för att tvinga om till landskoden SE och då ser jag min router - men kan inte ansluta.
Samma sak händer om jag ändrar props (med MagiskHidePropsConf) det finns flera tips om olika inställningar man kan ändra här "ro.boot.wificountrycode=SE" gör samma sak force-country-code ovan - jag ser routern, men kan inte ansluta. Jag har testat ett 20-tal olika props för region och landsinställningar utan resultat.
Jag har även installerat iw med root i termux och kan då se med "iw reg get" att wifi-anslutningen är inställd på landskod 00 - alltså sämsta tänkbara bas-inställning för 2.4 och 5GHz.
"sudo iw reg set SE" gör ingen skillnad - "iw reg get" visar fortfarande landskod 00
Kör man adb logcat när man försöker ansluta kan man detaljstudera vad som händer och jag har hittat olika felmeddelanden som:
Kod:
WifiCountryCode: Default country code from system property ro.boot.countrycode is SE
Wificond: New wificond event callback registred
Wificond: Current driver country code 00
Wakeupcontroller: Wifiwake enabled
HistoricalRegistry: Interaction before persistence initialized
Det är bara lite retligt eftersom en av poängerna var att streama i hög hastighet till Kodi, som tyvärr inte fungerar som det ska i Zui 15, men bra i Zui 16 - men där begränsas det istället av wifi-hastigheten (det är förövrigt precis samma sak i Zui 17 - android 15)
Jag har sökt hos xda och hittar många olika knep, men inget som fungerar på Lenovo - det verkar inte vara så många som använder Wifi6E/Wifi7 ännu, men det kommer ju att ändras i framtiden.
Ber om ursäkt för långt inlägg och förstår att det svårt att ge tips - ville kanske bara skriva av mig lite frustration