Lenovo P780 - frågor och info

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av murak, 16 jun 2013.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om någon undrar så har jag tagit reda på att Lenovo S920 också har kompass (Det finns till och med en inbyggd kompass-app). Synd bara att den är relativt dyr, ca 2000 kr.

2. murak

murak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
  3. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo den stödjer

UMTS 850/900/1900/2100 MHz)
    GSM/EDGE (850/900/1800/1900 MHz)

enligt Lenovo själva. Men jag tycker det är en nackdel att den inte har utbytbart batteri, den har inte dual-SIM och sen är telefonen väldigt stor (5.5"-skärm). Jag har inte heller sett någon på stan med den, men det har visst varit en del problem med tillgängligheten...

Även om jag är lite anti-Huawei just nu efter att ha bråkat en massa med Huawei Device Authorized Repair Center här i Shenzhen så skulle jag nog säga att Huawei Ascend G700 är den telefon som uppfyller flest av mina önskemål i klassen 1400-2000 kr. 5" 720P, utbytbart batteri, mini-SIM, belysta kapacitiva knappar, dual sim, kompass, WCDMA 900/2100, 2GB RAM, 8GB flash (man kan installera appar på SD-kortet), MT6589 och då har jag testat väldigt många telefoner i den prisklassen. Jämfört med "föregångaren" U9508 2GB som jag köpt åt min flickvän får den lite sämre i Antutu och den saknar WCDMA 850/1900/1700 men skulle tro att skärmen är bättre och föregångaren har inte dual SIM.

Sen kanske inte Huawei är 100% på mjukvaran (även om den inte är bloatad och det finns en hel del smarta funktioner) men de är experter på mobilnät och vet hur man gör fungerande antenner och radios (både modemet och FM-radion). På ett ställe på den kinesiska landsbygden fick jag bara Edge med min Optimus G (och den har redan bättre känslighet/täckning än Galaxy S3). Men med flickvännens U9508 gick det att få 5/5 täckning på 3G genom att ställa den i fönstret (ställde Optimus G på samma ställe, var bara Edge oavsett).

Last edited: 24 jul 2013
  4. murak

murak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    G700 verkar perfekt för mej om det inte hade varit för batteriet.. Jag surfar och mailar väldigt mycket om dagarna och har inte tillgång till laddare. Det stora batteriet var det som fick mej intresserad av P780. Jag hade kunnat aceptera en jiayu g4 om den bara hade haft stöd för 900mhz bandet..

5. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Med ett extrabatteri så har du 4500 mAh i G700...

Sen skulle jag tro att du får bättre batteritider med G700 än med Jiayu G4, de flesta udda/små märken har problem med batteritiden, både att batteriet tar slut relativt snabbt även om det är 3000 mAh och att du kanske har 30% kvar ena minuten sen har du 2% kvar nästa minut. Det är ingen tillfällighet att de flesta udda märken skickar med två batterier...

Testade G700 lite mer idag och den har bara en högtalare och en LED-blixt, U9508 har två av båda. Lite synd men finns ingen konkurrent som är bättre ändå...

Annars finns det ju t.ex. Ascend Mate med 4050 mAh och stöd för alla frekvenser för WCDMA fast den är väldigt stor.

Last edited: 24 jul 2013
  6. murak

murak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag är alldeles för bekväm för att byta batteri varje dag, men tack för tipset. Man prioriterar ju olika saker i telefoner (hade det inte varit skönt om alla bara hade förstått det? :) ) och jag tror att jag kan leva utan kompass om jag nu mot förmodan skulle få tag i en Indisk P780 (hittar verkligen ingen indisk online sida som skickar worldwide.. :( ) Jag tror dock inte jag är ensam med att vilja ha bättre batteritid i min smartphone, så kanske skall jag skapa en ny tråd där man kan diskutera seglivade lurar i allmänhet. Specifikationer är som du säger en sak, verklig batteritid är en annan. Det jag vet är iallafall att min htc one x är underbar på många sätt, men batteritiden är för kort för Mig.

Jag kommer fortsätta uppdatera denna tråden med info om P780 för de som är intresserade.

7. Redhelge

Redhelge Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, kom ni fram till något i den här tråden till sist? Jag är ute efter en Lenovo P780 men information om hur den skulle fungera i Sverige känns högst otillgängligt...

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du inte kör Tre så är det inget problem att WCDMA 900 MHz saknas (eventuellt ska det gå att slå på för vissa kinesiska P780 med ett annat basband men för de flesta fungerar det inte).

Annars fungerar det nog, möjligtvis kan du behöva slå på dataroaming (även inom Sverige), eller så kan man fixa det med Gravitybox bara man rootat.

Du kanske ska titta på S860 också? Den klarar även WCDMA 900 Mhz och är lite bättre rent allmänt.