absolut, det kan vi ordna
Förutom det jag skrev tidigare att den är allmänt trevlig så har jag lite små Plus/Minus synpunkter, bara sådär. Men först svar på dina frågor där:
- Skärm - Skärmen är grym, väldigt skarp, bra betraktningsvinkel. Samma Gorillaglass som i typ Samsung så det är bra glid och reptåligt (hoppas jag).
- Batteritid - Har inte haft den så länge och bara hunnit ladda två ggr, men det verkar väl ok. Inget anmärkningsvärt noterat än så länge.
- Byggkvalitet - Känns bra, SIM-hållaren är riktigt finmekanik och grym tolerans på grejjerna. Känns som en premium-telefon!
Sedan kan jag också säga det att jag tycker storleken känns rätt ok. Den är ju som min förra fast allt är lite större

samt att Tapatalk numera i liggande läge visar både trådar och inlägg samtidigt. Jag har rätt stora händer så jag har inga problem med att manövrera med en hand men det är ju inget man gärna gör ändå kanske. Vikten är som sagt ganska blygsam också. Den känns när man har den i fickan men det får det vara värt då jag använder telefonen till väldigt mycket olika saker och det är väldigt skönt när det är lite större då. Tror inte jag skulle vilja ha en större dock, detta är nog max för min del
Sidonot: Läste idag att Lenovo har gjort Kinas största IT-affär någonsin och köpt även serververksamheten av IBM för 2,3 miljarder dollar. Så de verkar seriösa. Läste nånstans att de har stora ambitioner på mobiltelefonmarknaden också.
Jag köpte två tillbehör, ett sådant här Galaxy-inspirerat flip-case (video-ställ). Det har även ett skyddande hölje runt som synes, väldigt bra om man råkar tappa luren. Samt en sådan liten pekpenna som extraknäcker som skyddslock för hörlursuttaget (där man sätter den).
Lenovo Vibe Z (K910) case by
Zarako, on Flickr
Så... nu de synpunkter jag samlat på mig under de få dagar jag hunnit prova den:
- Anpassningsbar notifikationsbar. Du kan lägga till t ex Bluetooth-ikon och ficklampsikon. Bra!
- UI't påminner lite om Samsung, har inte kört Samsung så mycket men baserat på det lilla jag sett iaf.
- På detta case är det nån sensor som gör att man automatiskt tänder skärmen när man öppnar locket, samt släcker när man stänger då
väldigt smidigt.
- Denna ROM som ju är "hackad" har de tagit bort massa kinesisk bloat-ware och lagt dit Google Play samt europeiska språk. Mycket bra faktiskt, det man behöver finns och inte mycket annat junk. Dock har jag sett ibland sporadiska kinatecken, känns som något i översättningen missades. MEN, det är inget som stört mig speciellt mycket, har kunnat göra allt ändå och där jag kommer på att detta visat sig har det varit både engelska och kinesiska. Just det, jag kör på engelska förresten, det finns svenska (!) men jag kör hellre engelska måste jag säga, då fattar man ju vad det står

- Klockan har inte timer, grymt störande.
- Fotoappen (SNAPit) är anpassningsbar! Helgrymt, du kan välja vilka knappar du vill ha som default.
- Kalendern är kanon. Jag som kör den som både privat/jobb- telefon kan ha båda kalendrarna samtidigt visade och snabbt stänga av den ena. Väldigt smidig och bra! Även mailprogrammet hanterar dubbla konton bra, man kan visa båda inkorger samtidigt. Känns som en väldigt bra lur att ha på jobbet när man måste ha två telefoner/sim.
- LenovoSafe Säkerhetsapp: Nån sorts app som ligger i bakgrunden hela tiden och skyddar mot intrång samt att man kan välja att blocka funktioner som andra appar vill ha åtkomst till. Blocka sms/telefonnummer och annat. Verkar vara rätt bra, aldrig haft nåt liknande men det känns som man borde börja tänka på sånt här nu.
- Tangentbordet är grymt bra. Det går att skriva genom att bara dra fingret över ordet man ska skriva, som Swiftkey (eller som Sony). Dock är det särskrivningsautomatik om man ska skriva t ex sjuk sköterska
men det kanske går att ställa in, har inte kollat. Hålla in länge för att komma åt nummer om man inte vill ha upp sidan med bara nummer på. Smiley-sar lätt åtkomligt också.
- Övriga appar och UI't i övrigt känns genomarbetat och bra. Vet inte vad jag ska säga, har bara provat Sony UI innan och detta känns typ lika bra.
- Dubbla SIM är kanon! Implementationen är bra. Jag kan, som i fotot ovan, lätt stänga av jobb-sim'et så de inte kan ringa mig på fritiden
en bock bara så är den på igen.
- Alarmet funkar även om man stängt av telefonen! Det har jag saknat sedan tjocktelefonernas tid

- Kameran är grym, se nedan. MEN, min har lite problem med att hitta fokus på längre avstånd, oftast går det inte så bra. Vet inte vad det beror på!? Om man kan kalibrera det på nåt vis, har testat med annan fotoapp också och det hjälpte inte, ska testa nåt annat knep bara jag hinner (kolla t ex detta).
Eftersom jag gillar att fota har jag testat fota en fruktkorg på jobbet i halvdant ljus med FEM olika kameror (samt båda apparna på Vibe'n) och lagt upp jämförelsebilder här nedan. Kolla gärna i helskärm och i originalstorlek, då ser man verkligen hur bra bilder det blir. I klass med min premium-kompaktkamera (XZ-1), det ser något suddigt ut vilket det brukar göra på små sensorer men det är väldigt bra måste jag säga. I infotexten till fotot finns länk till hela bilden också.
Camtest 140123 - Collage by
Zarako, on Flickr
Click to expand...