Lenovo Vibe Z

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Leo83, 16 november 2013.

1. Ekman

Ekman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Nu blev jag sugen gillar lenovo. Ge gärna liten recension på den:) Funkar 4g o kamera batteri o flyt osv:)

Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Tyvärr verkar det som att varianten med dubbla sim bara har 3G.

Skickat från min X909 via Tapatalk

3. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Ok synd men behöver iof inte dubbla sim. Finns det enkel sim variant som har svenska som denna verkar ha?

4. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    Det är vad jag läst också, enkel-simmaren verkar ha 4G. Lite lustigt det där, undrar om det inte bara är en mjukvaruspärr

Återkommer med lite recension sedan. Kör nu dubbla sim. Dubbla kalendrar får man. När man ska ringa får man som default två ring knappar. En för varje sim. Svingrymt. Kameran verkar bra. Flytet är kanon. Den är grymt lätt. Återkommer sedan när jag testat lite mer

Sent from my Lenovo K910 using Tapatalk

Last edited: 21 januari 2014
    Ekman gillar detta.
  5. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns ingen som säljer en LTE/4G-version ännu vad jag sett.

Ekman gillar detta.
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Det är synd hade verkligen hoppats på att den skulle både ha 4G och dubbla sim. Det är en sådan telefon som saknas med high end specs.

7. Ekman

Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Hoppas den snart kommer säljas här i Sverige men lär kanske inte göra det men hoppas!

8. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    det som är så skumt är att man läser olika saker på olika ställen.

På den här sidan där man kan köpa den står det dual sim OCH LTE:
    http://www.ipmart.com.my/main/produ...ilver,iPmart,Warranty,,416280.php?prod=416280

Samt på deras egen USA-sida:
    http://shop.lenovo.com/us/en/smartphones/vibe/vibe-z/#techspecs

men min är då iaf: 4.2.2 / dual sim / EJ sd-kort / EJ 4G eller LTE

9. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  10. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8.738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lägg gärna upp en minirecension. Hur är skärm, batteritid, byggkvalitet o s v?

11. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Snabbrecension

absolut, det kan vi ordna :)

Förutom det jag skrev tidigare att den är allmänt trevlig så har jag lite små Plus/Minus synpunkter, bara sådär. Men först svar på dina frågor där:

• Skärm - Skärmen är grym, väldigt skarp, bra betraktningsvinkel. Samma Gorillaglass som i typ Samsung så det är bra glid och reptåligt (hoppas jag).
    • Batteritid - Har inte haft den så länge och bara hunnit ladda två ggr, men det verkar väl ok. Inget anmärkningsvärt noterat än så länge.
    • Byggkvalitet - Känns bra, SIM-hållaren är riktigt finmekanik och grym tolerans på grejjerna. Känns som en premium-telefon!

Sedan kan jag också säga det att jag tycker storleken känns rätt ok. Den är ju som min förra fast allt är lite större :) samt att Tapatalk numera i liggande läge visar både trådar och inlägg samtidigt. Jag har rätt stora händer så jag har inga problem med att manövrera med en hand men det är ju inget man gärna gör ändå kanske. Vikten är som sagt ganska blygsam också. Den känns när man har den i fickan men det får det vara värt då jag använder telefonen till väldigt mycket olika saker och det är väldigt skönt när det är lite större då. Tror inte jag skulle vilja ha en större dock, detta är nog max för min del :)

Sidonot: Läste idag att Lenovo har gjort Kinas största IT-affär någonsin och köpt även serververksamheten av IBM för 2,3 miljarder dollar. Så de verkar seriösa. Läste nånstans att de har stora ambitioner på mobiltelefonmarknaden också.

Jag köpte två tillbehör, ett sådant här Galaxy-inspirerat flip-case (video-ställ). Det har även ett skyddande hölje runt som synes, väldigt bra om man råkar tappa luren. Samt en sådan liten pekpenna som extraknäcker som skyddslock för hörlursuttaget (där man sätter den).

Lenovo Vibe Z (K910) case by Zarako, on Flickr

Så... nu de synpunkter jag samlat på mig under de få dagar jag hunnit prova den:

• Anpassningsbar notifikationsbar. Du kan lägga till t ex Bluetooth-ikon och ficklampsikon. Bra!
    • UI't påminner lite om Samsung, har inte kört Samsung så mycket men baserat på det lilla jag sett iaf.
    • På detta case är det nån sensor som gör att man automatiskt tänder skärmen när man öppnar locket, samt släcker när man stänger då :) väldigt smidigt.
    • Denna ROM som ju är "hackad" har de tagit bort massa kinesisk bloat-ware och lagt dit Google Play samt europeiska språk. Mycket bra faktiskt, det man behöver finns och inte mycket annat junk. Dock har jag sett ibland sporadiska kinatecken, känns som något i översättningen missades. MEN, det är inget som stört mig speciellt mycket, har kunnat göra allt ändå och där jag kommer på att detta visat sig har det varit både engelska och kinesiska. Just det, jag kör på engelska förresten, det finns svenska (!) men jag kör hellre engelska måste jag säga, då fattar man ju vad det står :)
    • Klockan har inte timer, grymt störande.
    • Fotoappen (SNAPit) är anpassningsbar! Helgrymt, du kan välja vilka knappar du vill ha som default.
    • Kalendern är kanon. Jag som kör den som både privat/jobb- telefon kan ha båda kalendrarna samtidigt visade och snabbt stänga av den ena. Väldigt smidig och bra! Även mailprogrammet hanterar dubbla konton bra, man kan visa båda inkorger samtidigt. Känns som en väldigt bra lur att ha på jobbet när man måste ha två telefoner/sim.
    • LenovoSafe Säkerhetsapp: Nån sorts app som ligger i bakgrunden hela tiden och skyddar mot intrång samt att man kan välja att blocka funktioner som andra appar vill ha åtkomst till. Blocka sms/telefonnummer och annat. Verkar vara rätt bra, aldrig haft nåt liknande men det känns som man borde börja tänka på sånt här nu.
    • Tangentbordet är grymt bra. Det går att skriva genom att bara dra fingret över ordet man ska skriva, som Swiftkey (eller som Sony). Dock är det särskrivningsautomatik om man ska skriva t ex sjuk sköterska :) men det kanske går att ställa in, har inte kollat. Hålla in länge för att komma åt nummer om man inte vill ha upp sidan med bara nummer på. Smiley-sar lätt åtkomligt också.
    • Övriga appar och UI't i övrigt känns genomarbetat och bra. Vet inte vad jag ska säga, har bara provat Sony UI innan och detta känns typ lika bra.
    • Dubbla SIM är kanon! Implementationen är bra. Jag kan, som i fotot ovan, lätt stänga av jobb-sim'et så de inte kan ringa mig på fritiden :) en bock bara så är den på igen.
    • Alarmet funkar även om man stängt av telefonen! Det har jag saknat sedan tjocktelefonernas tid :)
    • Kameran är grym, se nedan. MEN, min har lite problem med att hitta fokus på längre avstånd, oftast går det inte så bra. Vet inte vad det beror på!? Om man kan kalibrera det på nåt vis, har testat med annan fotoapp också och det hjälpte inte, ska testa nåt annat knep bara jag hinner (kolla t ex detta).

Eftersom jag gillar att fota har jag testat fota en fruktkorg på jobbet i halvdant ljus med FEM olika kameror (samt båda apparna på Vibe'n) och lagt upp jämförelsebilder här nedan. Kolla gärna i helskärm och i originalstorlek, då ser man verkligen hur bra bilder det blir. I klass med min premium-kompaktkamera (XZ-1), det ser något suddigt ut vilket det brukar göra på små sensorer men det är väldigt bra måste jag säga. I infotexten till fotot finns länk till hela bilden också.

Camtest 140123 - Collage by Zarako, on Flickr

Last edited: 23 januari 2014
    Ekman, flipp och Leo83 gillar detta.
  12. flipp

Mottagna gillanden:
    8.738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra recension. Känns som ett bra köp. Har känt på K900 och den var otroligt välbyggd. Antar att denna når upp till samma nivå. Med snapdragon 800 och 3000mAh borde batteritiden vara bra.

13. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Aha, ja batteriet behöver väl några laddningar för att bli bra också, känns lovande dock. Jag lade till det där om LenovoSafe förresten.
    /edit: samt tangentbord.

Last edited: 23 januari 2014
  14. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Jo det blir bra bilder när fokus sitter, lustigt att den är så osäker. Men jag hittade en funktion i CFV5 där man kan sätta fokuspunkt själv och när man vill hur som helst så man är säker på att den iaf inte ändrar sig :-) uploadfromtaptalk1390575024126.jpg

/edit: det går rätt bra med stock-appen också, bara peka nånstans i bilden så sätter den fokus där, större chans att det blir bra då verkar det som

/edit2: Nu har jag gjort ett "set" på Flickr med foton, finns två nya där och jag tänkte fylla på vart efter: http://www.flickr.com/photos/dannesholk/sets/72157640266009954/

Last edited: 29 januari 2014
  15. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Haha nu kom jag på hur man tar skärmskott så här kommer några olika

Det verkar som det kom en ny rom igår. Hittade på viberom där man inte förstår mycket, verkar finnas mer kul info där
    http://viberom.com

16. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.433

MINA ENHETER

Hur känns det att inte ha någon app drawer?

17. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Lite annorlunda, har gjort några mappar nu så jag stoppar undan grejer där istället. På ett sätt skönt att ha allt åtkomligt direkt men på samma gång lite o-cleant :-)

18. flipp

Mottagna gillanden:
    8.738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fortfarande nöjd? Nu när du haft den ett tag, hur länge håller batteriet vanligtvis på en laddning?

19. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Hej. Yes jag är fortfarande nöjd. Fantastiskt bra telefon.

Har väl inget att tillägga till det jag skrev innan egentligen. Har provat kameran lite mer och den är riktigt bra alltså, fotade inne på en klubb igår i halvdant ljus och det blev riktigt bra bilder.

Batteritiden, jadu, har använt den så olika så jag kan inte riktig uttala mig om det, har liksom ingen regelbundenhet så det är väldigt svårt att säga tyvärr. Verkar bra dock.

Nu sitter jag i Egypten i solen med gratis wifi och surfar runt lite. Tjejen har en stor platta och kånkar runt med, denna är riktigt smidig. Gillar storleken.

20. DannyX

DannyX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    nu har jag testat lite mer, tycker batteritiden är bra, varken mer eller mindre :) känns inte jättebra, känns inte dålig. Men känns bra :)

Kom på att den är ju ungefär lika stor som sådana kalendrar jag brukade använda förut, så att gå runt med den storleken i fickan har jag redan vant mig vid :) (notera också att jag tagit bort den lilla stylus-pennan, bara ivägen)

läste två recensioner idag också:

http://www.itp.net/596660-lenovo-vibe-z-k910?tab=article&page=1#.UvvOQLTWAcM
    http://technology.indiaeveryday.in/fullnews-lenovo-vibe-z-k910-hands-on-first-look-1364-6529222.htm

(det där med UI't kan jag hålla med om, väldigt konstigt, men nu när jag plockat ihop apparna i mappar så blev det rätt bra, blir ju nästan som en app-tray kan man säga. Dessutom på min firmware var det minimalt med förinstallerade appar, typ inget onödigt alls, bra bra. Har ännu inte stött på nåt problem och Google Play funkar fint)

HasseY gillar detta.