Tips: LG G2 för 3800 kr hos Ginza

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Drenken, 16 nov 2013.

  1. tomasborlin

    tomasborlin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kommer också bojkotta Ginza i fortsättningen såvida dom inte skickar min order.
     
  2. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Förstår er besvikelse! Dåligt!
     
  3. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag är 99% säker på att ni kan få igenom ert köp om ni bara tjatar lite. Om beställningen har gått igenom har ett avtal skett och Ginza kan inte backa ur. Det enda dom kan hävda är att det var ett 'tryckfel" och att priset därför inte gäller. Men då måste det vara en väsentlig skillnad mellan det riktiga priset och tryckfelspriset eller t.ex. att en nolla saknas eller dylikt. Sen så skyltade dom dessutom med att priset var billigast på Prisjakt. Vad dom har köpt in mobilerna för spelar absolut ingen som helst roll. Har dom gått med på att sälja en vara till ett visst pris så kan dom inte ändra sig efter att köpet gjorts.

    Jag hade nämligen en liknande situation med Elgiganten något år sedan. Det rörde sig om ganska mycket pengar så jag la ner mycket tid på att kolla lagar, rättsfall osv.

    Ge inte upp!

    Sent from my Find 5 using Tapatalk
     
    Last edited: 19 nov 2013
  4. Spool

    Spool Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag beställde också därifrån, fick inte heller något.
    Snackade med kundtjänst och de hävdade att de hade fått fel uppgifter från sin leverantör och därför har de strukit alla beställningar som skedde till det lägre priset.

    Men jag tycker ändå att det är en väldigt dålig ursäkt. De hade ju lagt ned tid på att sätta dit ikonen "billigast på prisjakt". Fel uppgifter från leverantören låter dessutom skumt, de hade ju den vita modellen 1000:- dyrare. Dessutom inte någon som helst ursäkt eller ens ett mail om vad som har hänt. Riktigt kasst. Ginza har förlorat mig som framtida kund.

    Jag hade dock turen och fick tag på en begagnad för 3200:- med Flipcover (dock 16GB versionen). Det får duga, som student är man inte gjord av pengar. :)
     
  5. because

    because Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    FedEx, det dom säger är att när man genomfört köpet via hemsidan endast får en preliminär orderbekräftelse skickad till sin e-postadress och att produktens status var ej leveransklar.

    Ej leveransklar går att diskuteras då det står att produkter som är ej leveransklara kommer att restnoteras inom 5 vardagar.

    Man tycker att de ska skicka varan när den åter är i lager. Då kontrar dom med att säga, "Det finns inga fler varor i lager till detta pris, när varan kommer in i lager nästa gång så kommer den att säljas till ett annat pris".

    Det dom nu gjorde var att ändra från ej leveransklar till slutsåld. Efter det ändrade dom ordern från bekräftad till borttagen.
     
  6. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Gå inte in i deras detaljer med löjliga uttryck som "preliminär bekräftelse", "ej leveransklar" osv. Dom har erbjudit sig att sälja en vara till ett visst pris och du har valt att accepterat detta pris och köpa varan. Ett avtal har därmed slutits, vilket bekräftas av orderbekräftelsen du fick. Om dom inte levererar varan till det avtalade priset begår dom avtalsbrott.

    Deras lagerstatus eller inköpspris har inget med dig som köpare att göra. Det finns affärer som säljer för under inköpspris och det finns affärer som inte har ett eget lager och som beställer från sin leverantör när dom får en beställning från en konsument.

    Sent from my Find 5 using Tapatalk
     
  7. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
  9. rallybot

    rallybot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tveksam om antalet telefoner

    Jag kan hälsa att jag beställde en g2:a kl 8:00 i lördags. Det är två timmar efter jag fått meddelandet från prisjakt att Ginza hade sänkt priset. Vet inte hur många som hunnit beställa innan mig men jag tvivlar på att det kan ha varit många.

    Precis som er fick jag besked först idag att jag inte skulle få en. Skippar Ginza hädanefter.
     
  10. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag beställde lördag kväll. Jag tycker detta är riktigt dåligt av ginza. Jag lär inte köpa där på ett tag.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  11. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Vart köpte du din istället? :)
     
  12. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag svängde in om netonnet i dag. Av någon anledning köpte jag den för 4190:- trots att den kostar 4290 på hemsidan. Men jag klagar inte. :)

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
    Nappandroid gillar detta.
  13. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    De har ingen rätt att neka köp. Ni har ingått ett avtal. Jag beställde från datapryl när den var ny för 2900. De sa också tryckfel men jag anmälde dem till ARN och berättade att jag inte fattat att det var fel och att det inte varit så lågt pris att jag borde ha förstått det av mig själv. De gav sig och lät mig köpa den. Jag tror att jag hade fått rätt av ARN och det trodde kanske de också.

    De verkar inte ens handla om ett tryckfel om de skrutit om att de var billigast. De har ju inte ens tomma argument att komma med då.
     
    Last edited: 19 nov 2013
  14. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nej gubben. Alla stora företag skriver på sin hemsida avtalsvillkor som du godkänner i.o.m beställningen och där har de säkert skrivit att de förbehåller sig rätten att annullera pga prisfel m.m. Så lägg ner. Visa ert missnöje på prisjakt
     
    Last edited: 19 nov 2013
  15. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    lol avtalsbrott, kollar du igenom ens avtalsvillkoren som du godkänner? Läser du på deras avtalsvillkor som du MÅSTE godkänna innan köp så har de med 100% säkerhet förbehållit sig rätten att annullera din order om det har skett fel i systemet, det gör alla stora aktörer på marknaden. Det enda avtal som har slutits är att du har valt att acceptera deras avtalsvillkor och är därmed ensidig bunden av avtalet (du kan fortfarande avbeställa m.m. och det är reglerat i KKL)

    Jag försvarar inte Ginzas idiotiska beteende men alla dina inlägg här är bara skitsnack. Om du ska komma med sådana uttalande borde du ha bättre insyn på hur lagen egentligen fungerar och inte kommer med tomma påståenden.
     
    Last edited: 20 nov 2013
  16. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Måste iaf vara ett jävligt idiotiska jurister det bolaget hade som inte har koll på sina avtalsvillkor.
     
  17. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Konsumenter har rättigheter som inte kan avtalas bort i Sverige. De var nog inte så idiotiska. Även om de skriver att de reserverar sig mot tryckfel o.s.v. så gäller det alltså inte mot konsumenter hur som helst. Du kanske inte ska slänga dig med såna kraftuttryck utan kunskap?

    Näringsidkaren har ingått ett avtal med konsumenten senast när konsumenten får en bekräftelse på sin beställning. Det gäller även om näringsidkaren skriver galenskaper som "denna bekräftelse är inte ett avtal" eller liknande i bekräftelsemeddelandet.

    När det gäller "förklaringsmisstag" som feltryck så måste, för att näringsidkaren ska ha rätt att häva köpet, antingen konsumenten ha förstått att priset var fel eller så måste priset ha varit så lågt att konsumenten borde ha förstått att det var fel.

    Om priset t.ex. hade varit 1 kr så hade det varit så lågt så att konsumenten borde ha förstått att det var fel även om konsumenten säger att han eller hon inte gjorde det. Någonstans går en gräns för när man själv måste förstå att det är fel. Det beror på omständigheterna i det enskilda fallet; hur stora prisvariationer det normalt är för den typ av vara det gäller, hur näringsidkaren annonserade ut varan, vilken kunskap konsumenter typiskt har om prissättning för varutypen o.s.v. Vad gäller hårförlängning finns ett fall från ARN där konsumenten fick veta att det skulle kosta 2 000 kr och tackade ja till det. När konsumenten skulle betala visade det sig att näringsidkaren sagt fel och att det riktiga priset var 5 000 kr. Konsumenten fick rätt i ARN och behövde bara betala 2 000 kr.

    I det aktuella fallet i tråden så skröt näringsidkaren t.o.m. om att de var billigast på prisjakt om jag förstått rätt och då är det ganska uppenbart att de inte kan dra sig ur avtal med konsumenter genom att påstå att de av misstag uppgett fel pris. Priset var också helt rimligt.
     
    tomasborlin gillar detta.
  18. tomasborlin

    tomasborlin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, fast nu säger dom ju att den är slutsåld till det priset, vilket är ett uppenbart svepskäl för att rädda deras anseende.
     
  19. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Same here.. Bojkottar Ginza. Jag hatar sånt här när man blir lurad av företag. Eller ja, t.om utnyttjad. De säger de är billigast, man sprider ordet = De använder mig som marknadsföring på falska grunden. Nej. No more.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 566
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Shitstorma gärna på Prisjakt. Ska de ha de jäklarna.