Problem: LG G3 boot failure - fixed by baking phone in owen!

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av folkeorg, 30 okt 2016.

  1. folkeorg

    folkeorg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefånen dog. Inte helt ovanligt men när telefonen startades så kraschade den rätt snabbt. Efter det vägrade den boota. Togs batteriet bort en stund så kom första boot-skärmen innan den dog igen. Om batteriet lämnades urtaget i ett dygn så kom den lite längre men aldrig till inloggning. Download-mode fungerade inte men det gick att komma till fabriksåterställning vilket hade raderat alla bilder m.m.

    Efter att laborerat en längre tid så lades telefonen i ugnen på +90C i en kvart. Efter det så bootade den faktiskt upp och backup kunde tas. Den kraschade dock några gånger och fick läggas på "bakning" en gång till. Efter det verkar den stabilare, har varit igång hela natten utan problem.

    Frågan är vad som orsakat krascherna? Minnesproblem? Mjukvarufel?
    Ska testa med en fabriksåterställning efter att en ordentlig backup gjorts på allt..
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hur i hela friden kommer man ens på en Idé som att lägga en mobiltelefon i ugnen?! Låter nästan som hysterin kring de gamla Xbox 360 som man kunda "laga" genom att vira in i handdukar...
     
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Men det funkade ju
     
  4. folkeorg

    folkeorg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja det är faktiskt inte så dumt som det låter. Är det fukt som ger kortslutning/överledning så kan det torka bort. Är det en trasig eller klappande ledning på kretskortet så kan den slutas av värmen (när allt expanderar). Det viktiga är att inte grilla den. Men upp till +100C ska elektronik klara för den kan ju t.ex. glömmas i framrutan på en bil i gassade solsken. Då blir det varmt!
    Man kan t.o.m. värma allt till den temperaturen att lösningar smälter för att smälta om ett lödfel men det är betydligt osäkrare. Man felsöker t.ex. lödfel genom kylspray för att det drar isär glappade delar.

    Nu var alternativet här att ge upp och förlora all data så jag hade inte mkt att förlora och som sagt, det fungerade! Målet var att få igång fånen tillräckligt länge så att backup kunde göras. Men visst, skärmen blev lite knepig i värmen men gick till sig. Dessutom ville den inte ladda pga överhettning men även det gick över när den kallnade..
     
    Asawi och R3b0rn gillar detta.
  5. folkeorg

    folkeorg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    När min Ericsson R310s (hajfenan) badat och fått in vatten så fick den ligga på ett hett element utan batteri ett dygn. Sedan var den uttorkad och fullt fungerande..
     
    R3b0rn gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Temperaturberoende fel, om det inte beror på att smartfånet har badat, tyder mest på fel någonstans inne i elektroniken.

    Jag får en deja vu känsla från förhistoriska tiden då jag lagade datakort med en het (100 grader?) varmluftsfläkt (för krympslang). Man värmde upp TTL kretsarna i tur och ordning, och bytte ut dem som slutade/började fungera vid uppvärmning.

    Med dagens tätpackade kretskort och chips så är det nog frågan om att byta ut alltihop.

    .
     
  7. folkeorg

    folkeorg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Så är det. Men tanken med denna manöver var bara att rädda bilder m.m., i övrigt är fånen inte längre tillförlitlig på ngt sätt. Lite surt med tanke på att jag nyligen kostade på den en ny skärm á 1000kr trots att den är 2 år gammal och batteriet också behöver bytas snart. Men frågan är som sagt om det är ett HW-fel i minnet eller bara ngn app eller OS'et som fuckat upp ordentligt. Det kan ju en fabriksåterställning kanske ge svar på..

    Men, kontentan bakom detta inlägg är att man inte ska ge upp utan att ha testat även de mest osannolika metoderna - för de kan ju visa sig fungera! :-)
     
  8. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det är helt sant. Blev bara lite väl ställd över hur problemet löstes.. Hehe.
     
    R3b0rn gillar detta.
  9. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    baka i ugnen... visst har ju lagt trilskande hårddiskar i frysen så varför inte åt andra hållet
     
  10. folkeorg

    folkeorg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Min hårddisk dog ordentligt efter att blivit fryst men det beror väl på vad felet är som man vill fixa med kyla. Det var ju "bara" +90C i ugnen så den tar inte direkt fysisk skada. Varmare så lär plasten kunna börja deformeras.

    Men som sagt, hade försökt alla möjliga sätt att väcka fånen till liv innan så hade inte bakningen fungerat så hade jag kört en fabriksåterställning och tappat alla bilder/filmer. Hade väl lite tur antar jag. Är många som verkar ha liknande problem och inte fått till det..