Lika sugna att fortsätta med HTC efter uppdaterings takten?

Diskussion i 'Hero' startad av Bob, 14 maj 2010.

1. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag gick från iphone till en N1 och känner precis tvärtom.. N1an är hur mkt bättre som helst!

Iphonen var alldeles för instängd...

2. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Kommer lugnt att fortsätta med HTC, även att jag är otroligt sur över deras sega utsläpp med 2.1
    Men nästa lur blir nog en HTC, ev en N2 (N3?)

3. benja

benja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är absolut trist med att vänta på uppdateringar, speciellt när det är lovat. Men för det mesta tycker jag att det är ens egna otålighet som gör det värre än det är..

Min personliga åsikt är att man lika gärna kan roota telefonen och leka lite med andras rommar :) Vill man köra orginal av olika anledningar såsom, stabilitet, garanti osv så är det upp till var och en. Hela grejjen med android är att det är öppet och då vill iaf jag dra nytta av det, om jag sen rootar telefonen och den behöver skickas iväg till verkstad så är chansen att dom nekar ett hårdvarufel pga en mjukvaru ändring väääldigt liten. :)

Roota telefonen, lek lite, det är kul att lära sig och upptäcka saker :)

4. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förutsatt att Android får stiltje och inte kommer nånstanns i sin egna utveckling när OS 5 finns att tillgå ;)

Nu har ju jag ingen HTC utan en SE X10 men det känns ju ändå som att jag kan delta med några bokstäver iaf. Jag trodde man köpte en telefon baserat på vad den har att erbjuda vid köptillfället, inte vad den kanske kan erbjuda om 1 år framöver? Då känns det även som att man borde ha gjort tillräckligt mycket research om den telefon man köper att man vet huruvida den kommer passa ens behov eller inte och inte bara köpa en telefon för att den heter t.ex DESIRE (woooo, en Desire).

Jag har 1.6 och från SE's håll så kommer man troligen aldrig ligga ajour med uppdateringar jämtemot Google men jag personligen är helnöjd med X10 och 1.6 så för mig gör det inget att SE tar sin tid för JAG köpte och ville telefonen för hur den va vid köptillfället.

5. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Det tråkiga med det är väl dock att x10 inte stödjer multi touch (eller är jag helt ute och cyklar :ehm: )

6. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker vi måste skilja på uppdateringar och uppdateringar: att få ett senare OS än det som är inbyggt ska inte vara någon självklarhet eftersom vi som sagt köper en telefon med det OS den har, inte det OS som kanske finns på marknaden ett år senare. Däremot ska uppdateringar i fråga om buggfixar och allmänna förbättringar släppas fortlöpande vid behov.

Min HTC Tattoo är ett minfält av buggar, och det märks att HTC Sense är fruktansvärt dåligt anpassat till skärmen. Text försvinner hit och dit i menyerna, när alarmet går igång på morgonen hamnar "snooze"-knapparna utanför skärmen osv. Sådant borde HTC ha fixat för länge sen och sådana brister i alla enheter måste rättas till. Annars kan man ju aldrig ha nåt förtroende när man köper en produkt. Och DET är ett stort problem när det gäller mina framtida HTC köp. Däremot INTE om den enhet jag köper kommer få Android 4.3.13 någon gång senare...

Mitt förtroende för HTC vad gäller kvaliteten har fått sig en rejäl törn sedan jag köpte min Tattoo, som jag skrivit i andra trådar vet jag ju inte om problemen beror på min (billiga) hårdvara; Android som OS eller HTC Sense som skin. Och det oroar mig - om jag köper en tre ggr så dyr HTC-mobil, får jag ändå dras med samma irriternade buggar?

O/T: Problemet med instängningen i Apples OS är väl egentligen mer ideologisk? Rent praktiskt är det ju inget problem så länge OSet erbjuder allt man behöver, problemet uppstår ju iaf för mig i att det ännu inte gör det. Och mycket av det som kommer i OS4 är bra men det är inte tillräckligt. Däremot tror jag fullt på att iPhone OS på sikt kommer att vara bättre än Android, iaf om inte Android blir stabilare och ger en bättre helhetsupplevelse. De olika mobiltillverkarnas mobiler och skiftande kvalitet skamfilar Androids helhetsupplevelse.

7. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker vi måste skilja på uppdateringar och uppdateringar: att få ett senare OS än det som är inbyggt ska inte vara någon självklarhet eftersom vi som sagt köper en telefon med det OS den har, inte det OS som kanske finns på marknaden ett år senare. Däremot ska uppdateringar i fråga om buggfixar och allmänna förbättringar släppas fortlöpande vid behov.

Min HTC Tattoo är ett minfält av buggar, och det märks att HTC Sense är fruktansvärt dåligt anpassat till skärmen. Text försvinner hit och dit i menyerna, när alarmet går igång på morgonen hamnar "snooze"-knapparna utanför skärmen osv. Sådant borde HTC ha fixat för länge sen och sådana brister i alla enheter måste rättas till. Annars kan man ju aldrig ha nåt förtroende när man köper en produkt. Och DET är ett stort problem när det gäller mina framtida HTC köp. Däremot INTE om den enhet jag köper kommer få Android 4.3.13 någon gång senare...

Mitt förtroende för HTC vad gäller kvaliteten har fått sig en rejäl törn sedan jag köpte min Tattoo, som jag skrivit i andra trådar vet jag ju inte om problemen beror på min (billiga) hårdvara; Android som OS eller HTC Sense som skin. Och det oroar mig - om jag köper en tre ggr så dyr HTC-mobil, får jag ändå dras med samma irriternade buggar?

O/T: Problemet med instängningen i Apples OS är väl egentligen mer ideologisk? Rent praktiskt är det ju inget problem så länge OSet erbjuder allt man behöver, problemet uppstår ju iaf för mig i att det ännu inte gör det. Och mycket av det som kommer i OS4 är bra men det är inte tillräckligt. Däremot tror jag fullt på att iPhone OS på sikt kommer att vara bättre än Android, iaf om inte Android blir stabilare och ger en bättre helhetsupplevelse. De olika mobiltillverkarnas mobiler och skiftande kvalitet skamfilar Androids helhetsupplevelse.

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Grafiska fel har jag inte sett mycket av i HTC Hero original ROM. Så det slipper man nog om man köper en dyrare modell. Däremot så är HTC's ändringar och tillägg till Android ett under av spagettikod. Att det faktiskt fungerar så bra som det gör är nästan ett mirakel.

Är mycket mer nöjd med min Hero sen jag bytte till en Vanilla ROM. Även om den jag kör nu har lite småproblem den också (beror antagligen på att det är en 2.1 ROM), men det är i funktioner jag inte använder till skillnad från original ROMen som har buggar i de funktioner jag använder. ;) Kalendern funkar, telefonin funkar och jag behöver inte använda task killers eller boota om pga prestandaproblem.

Enda problemet jag har med min Hero nu är att Spotify är så förbannat dåligt gjort. Men vi får väl se om de fixar alla problemen i nästa version, eller så kanske Grooveshark hinner ut med sin nya Android app, alpha versionen de har ute nu fungerar ännu sämre än Spotify.

9. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle tro att mycket av HTC Tattoos problem beror på skärmen - man har helt enkelt inte anpassat systemet utan bara slängt in det och fixar de värsta problemen. Men att man anser att det är okej att göra så oavsett vilken enhet och prisklass - att börja sälja en HTC-mobil med ett pris på mellan 3-4K som ny (2009) som är buggigare än Windows 95 oroar mig.

Jag har inget emot vanilla heller, men då kan man ju lika gärna köpa en annan tillverkare snarare än HTC! :)

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jo, när jag köper ny mobil så blir det nog att kolla mer noggrant att den har en 100% vanilla Android, eller att det går lätt att roota och installera 100% vanilla Android. Var lite naiv när jag köpte min Hero, trodde man kunde avinstallera eller stänga av HTC's tillägg. Hade missat att de inte bara lagt till program utan ändrat i hela systemet.

Tyvärr så verkar de flesta acceptera helt sanslösa buggar i en produkt de köpt för 4000+ kr så det finns ju inte direkt något tryck på HTC att bättra sig eller släppa buggfixar snabbare.

Nexus One (och Two om det blir någon sån) kändes som det givna valet. Fast nu när det verkar som om jag måste binda mig i till en operatör i flera år så känns det inget vidare, om den alls kommer till Sverige. Får hoppas att Google inte tänkt sig att endast sälja via operatörer i Europa utan att den även i fortsättningen ska gå att köpa olåst.

11. Deavent

Deavent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej.
    Visst suger det att få vänta, men väntan har ju varit olidlig enkom på grund av alla satans rykten. :S

HTC är mitt älsklingsmärke, och ja; jag är en fanboy. ;)

12. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har själv varit lite tveksam också efter ett tids användande. Det är dock två saker som jag har svårt för, dels att jag inte får uppdateringarna lika snabbt som vanilla modeller samt att jag inte kan synca med outlook så pass bra som jag hade velat (dubblett problem, sync slutar tvärt att funka, mm.). Jag har väldigt höga förväntningar på att detta är öppen källkod - någon löser mitt MS Async begär samt att uppdateringarna löser div. små irritationer och buggar. HTC som tillverkare är jag SKIT nöjd med - inget att klaga på - det måste jag säga också. Jag ska dock hålla ut till MS Phone 7 kommer och se vad android har gjort fram tills dess - ser det bättre ut på android fronten stannar jag kvar.

13. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Med tanke på Googles senaste beslut verkar Google ha gjort valet mellan Desire (eller någon annan kommande HTC med Sense) och Nexus åt mig - till sin egen nackdel... :mad:

14. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jag skiter i tillverkare. Mitt krav på nästa telefon är rootbar och att det finns en entusiastisk community runt det, som till exempel HTC Magicen som jag kör 2.1 på nu.

15. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Jag personligen bryr mig inte dugg längre vad de gör och inte gör,är nöjd med själva telefonen. :D
    I början när jag köpte min lur förra året i augusti var jag tålamodig i hela 2 veckor,sen har det rullat på med allt tänkbart. :P

16. benja

benja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

håller med till fullo... det enda som jag är besviken på är att betalappsen inte kommit, tycker synd om dom som inte har/vill roota(t) sina lurar eftersom dom missar en hel del :P

Allt roligt som htc inte släppt officielt finns ju redan så :)

17. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Har egentligen inte så mycket emot HTC's uppdateringstempo. Det jag har problem med är att garantin på hårdvaran ryker om man rootar och installerar en annan ROM. Fast det är klart, men den usla minneshanteringen och flertalet buggar i 1.5 så borde det iallafall kommit en patch för att fixa buggarna.

Om man bränner sönder processorn för att man installerat någon överklockning är det klart att garantin inte ska gälla men om styrkulan pajjar så är det knappast MoDaCo's fel eller?

Är tveksam till en ny HTC men gillar Sense. Jag tänker nog hålla utkik efter en telefon som tillåter att man byter mjukvara utan att bränna garantin. På så sätt kan man förhoppningsvis hitta en trevlig custom ROM med alla gobitar.

Att Google ännu inte släppt på betalapps är jag mycket mer störd över än HTC's buggar.

18. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som sagt, nyare Android - inte viktigt. Buggfixar - extremt viktigt. Tyvärr får jag ingetdera.

Komiskt nog så anmärker ju M3 i Androidguiden på bl.a. HTC Tattoo att det finns en hel del buggar, men i ett uttalande då (artikeln är väl ur arkivet fr 2009?) så säger HTC att en uppdatering är på väg. Alltså en buggfix. När jag kontaktar HTC nu ang. just detta och hänvisar till artikeln känner dom inte till nåt alls om en sådan buggfix; det finns som det ser ut inga planer på att fixa buggarna - alls.

Känner mig grovt tveksam till att skaffa en HTC Legend, samtidigt som jag är lika tveksam till att behålla min HTC Tattoo, i bägge fallen tack vare just nämnda buggar. Känns som att välja mellan att betala för en garanterad pungspark om dagen (vilket jag gör med min Tattoo) jämfört med att ta risken på 50/50 att få en dubbelt så dyr pungspark om dagen med en Legend.

19. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ingen av mina tidigare telefoner kan jag minnas har fått nån som helst uppdatering, så varför skulle jag förvänta mig det för min Hero?

De flesta kör ju inte ens original-ROM, så jag undrar hur många som skulle hålla fast vid en original HTC 2.1-ROM?

20. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Så bara för att inga telefontillverkare fixar buggar så är det okej? o_O

Det är ju inte direkt så att HTC vill att man ska roota mobilen och byta ut programvaran. Hade de velat det så hade det funnits ett officiellt sätt att få root som på Nexus One.