Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Intressant. Vem vill prova först? :D (risk för brickning, så inte någon provar utan att förstå risken)

kernel-moduler - absolut risk för instabilitet om man "tvingar" in dem.

swlibs - har inget med kerneln att göra..? Särskilt inte en mjukvarurenderare? Snarare skulle det kunna bli problem om det är helt annan version av libc etc. Man får ju självklart titta efter :) Men det är självklart bäst om man kan kompilera från scratch.. Samma toolchain och headers som användes vid kompilering av system hade varit trevligt, men just nu är det ju inte en option tyvärr.

2. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

swlibs, jag menar bara generell instabilitet, dåliga minnen från rh 6.2 :P

Men som sagt, rätt väg här är att bygga nytt från scratch. det minimerar fulmekandet.
    Och nej, då bör vi ej sikta på 2.2 utan snarare 2.3 IMNHO.

EDIT:
    Det där var ju en källkodsdump från rockchip själva! god damn. julafton så snart :S :S :S

Last edited: 6 jan 2011
  3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Håller med, men tills vidare kommer jag sikta in mig på att få till en bättre version av den firmware som finns från början. Det är mer omedelbart inom räckhåll.

Speaking of which - har du lust att förklara vad det var för tabbe du gjorde med ägarskap/rättigheter så att bl a market inte funkade? (Jag har fortfarande inte testat din :D )

Anledningen till att jag frågar är att synctjänsten inte verkar vilja lira efter att jag bind-mountat /system/bin och /system/app vilket gör att gmail slutar funka, som det rapporterades.

I twk-ll-003 bryr jag mig föga om ägarskap osv + att det även finns en bugg som rör /system/bin efter omboot, men jag har gjort 4-5 interna versioner här där jag verkligen klonar rättigheterna och ägarskap på katalogerna, och vad jag kan se ser det identiskt ut nu, men ändå funkar inte gmail ("waiting for sync"). Marketen funkar däremot ;)

Har du koll på vad som styr? Vad åkte du på? Är det någon skyddsmekanism som gör att det måste se ut på ett visst sätt? Jag kommer hitta felet till slut naturligtvis, men sparar gärna tid om du har tips :)

EDIT:
    Kan du packa upp dem? Jag har hittat ett gäng olika trasiga filer med lovande namn som 2818-kernel-xxx.tgz, 2818-sdkdemo.tgz osv men inget som inte är korrupt hittills...

4. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jättekul o inspirerande att läsa vad ni håller på att koka ihop! Har ännumarket inte flashat drnashlenins ursprungliga market fix. Måste hitta en windows dator att låna där jag får installera program- har mag själv.

Den här tableten är så billig, att den verkligengör att även en newbie som jag, vågar experimentera. "Bricka" min Desire vågar jag inte riskera - för dyr leksak.

5. Daniel206RC

Daniel206RC Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hva gjør man videre twk når man har brukt afptool og newtuxflash?
    har åpnet HWDEF osv i notepad og sammenlignet med andre imager fra andre tablets.
    noen guide jeg kan lese?

6. Nickhe

Nickhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Tjena, om du kan ansluta externa USB-enheter direkt (på USB-nivå) till en virtuell Windows-burk på Macen(?) så bör du kunna flasha den vägen. Själv gör jag detta med hjälp av VMWare Workstation, dock inte på en Mac :)

@Daniel206RC Råder dig att läsa på rejält :) Med risk att låta dryg: Du kan inte bara ta olika saker "på känn", du kommer garanterat få en brickad tablet som resultat. När du kan tillräckligt mycket för att kunna avgöra vad som funkar eller åtminstone har en chans att fungera så kommer du veta vad du behöver göra. Läs allt du hittar om ArchOS modding är mitt bästa tips.

(Även om jag velat svara på din fråga hade jag inte kunnat. Det är inget mer att göra "efter afptool", det är den som bygger imagen)

8. Daniel206RC

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hehe skjønner det ;) har moddet psp'en og wii'en min også så vet om risken ved en liten feil.

har prøvd å søke litt rundt men ikke klart å finne noe nyttig info :P

9. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Löste äntligen problemet med gmail (som hade att göra med att consolen startades för tidigt). twk-ll-004 kommer inom kort. 003 kommer plockas bort (se längre bak i tråden för backuplänk om någon vill ha den av någon anledning)

10. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

APK:er is /system/app ska tydligen chmoddas till 755/777, jag dumpade bara in market, vilket innebär 600/644, aka. slarv.

/system/bin/su ska bära suid/sgid alltså 6755, den har enkom 777 i min avbildning.

jag sitter på tåget från norraste jävla skogen till sthlm just nu så det är lite hitt and miss med min uppkoppling.

Vad var det närmare för problem du stötte på med att konsollen spawnade för snabbt? var det ett stty/pty problem?
    Har du någon heurestik du kan dela med dig av? :)

11. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

glömde att svara på biten om kärnan, det är såsten till hela rockchip kärnan tillsammans med deras moduler för deras wifi, dsp mm. ska gräva mer och se om / vad / för referenser det kan finnas till gpu.

12. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Mitt tips till dig -- om än jävligt tråkigt -- är att börja i rätt ände:

Android Developer Guides: http://d.android.com
    Working with AOSP source: http://source.android.com
    Platform Developer Guide: http://pdk.android.com
    Android Gitweb: http://android.git.kernel.org
    Git Ready (Git tips and tricks): http://www.gitready.com/

och cyanogenmod wikin.

Sen att läsa hwdef och parameter filen och googla runt på hur man hanterar MTD, är ej heller det helt fel.

PDK siten är tamigfan vital, det är en gudasändning för oss som arbetar med aftermarket moddningar. allt står där, eller ja, en stor del, en del är t.o.m lite gammalt, men fortf. applicerbart.

schüss!

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ny firmware, ren bugfix-release (alltså ingen ny market - hinner helt enkelt inte testa just nu).

- Några mindre typos fixade i bind-mounting

- Mer exakt kopia skapas nu av /system/bin och /system/app

- Senarelade starten av consolen något för att lösa problem med Gmail

Tack till Daniel206RC som rapporterade in Gmail-problemet!

Alla: Testa gärna och rapportera problem. Har du möjlighet är det till stor hjälp om du testar om problemet är introducerat av mig, dvs om det fungerar i den "vanliga" LL-market-firmwaren men inte i denna.

Get it while it's hot:
    Limited Label 7CK100 market+root: twk-ll-004-update.zip

Ok, tackar för infon, men det visade sig att det rörde sig om helt andra saker för mig. Som du gissar var det eventuellt problem med PTY eller kanske någon pipe som skapade problem. consolen startades före bind-mounting skedde - från just /system/bin. Tänkte inte på det. :cool:

Det låter ju väldigt bra! Länk? Extra-backup till annan site/megaupload kanske? :)

plutoorjan gillar detta.
  14. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

http://code.google.com/p/k1099
    där ligger den officiellt, har den även i en privat git just nu, koden för dspn är fulhack nanting! :D

Twk_ gillar detta.
  15. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Ger mig f.ö i kast med CM i helgen med kärnan länkad ovan, kommer att kompilera userlandpryttlarna med -Os och ny kärna.
    mål är att få ner storleken på systemet överlag och lägga till miui specifika default appar.

16. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

annan liten detalj, rockchips android 2.1 är kompilerad med debugsymboler.

17. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Haha det var som f-n.. pinsamt att man missat det! Men ärligt talat, det trodde jag ALDRIG.. Men det öppnar ju lite nya möjligheter, minst sagt.

Tell me about it. Det är rätt mycket jag skulle gjort annorlunda om jag gjort builden från scratch. Har du sett felen från bl a libagl som fullkomligen SPRUTAR ut? :P

EDIT: Såg just att du ju redan länkat till den på förra sidan, sorry. Satt lite väl insnöad (i dubbel bemärkelse faktiskt - mycket snö ute nu..) och felsökte, så jag missade den posten.

EDIT2: Vi får fixa en riktig toolchain. Ska gräva lite bland de halvtrasiga filerna jag pratade om förut. Jag tror att en av dem eventuellt hade en komplett toolchain åtminstone som verkar ha använts för att bygga kerneln o antagligen userland. Bara att köra "strip" över /system/bin borde ju spara lite minne och få upp hastigheten en gnutta, och gör man det på kopian jag skapar vid första booten är det ju helt safe dessutom..

Sen bör man bygga en helt egen toolchain som man vet är vettig o dra upp en svn-repo. Den där wikin du pratade om skulle ju bli en bra samlingsplats för allt sånt här :)

18. Daniel206RC

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testes nå :)

19. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

instämmer till fullo.
    skulle du kunna länka de filerna någonstans, påminn mig även om att ge dig ett konto på teh server så vi kan samordna grejjorna bättre :)

EDIT:
    Ja alltså libagl är O_O spottar ut gibberish 99,9% av tiden, fyller logcat till longcat. :(

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

...och när man vaknade nästa morgon insåg man att allt varit en dröm. Även om jag kunde svurit på att jag såg "2818" igår så ser jag nu att det är 2808.

Den släpptes publikt i något sammanhang jag inte minns riktigt, tror det hade att göra med ArchOS? Visserligen kan det vara intressant ändå, men man lär behöva en senare version för ordentligt stöd för 2818 tyvärr.

Jaja, det var kul så länge det varade. Back to reversing ;)