Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, du kan mycket väl ha rätt. Av det lilla jag sett av kodfragment i kernel source så specialhanteras 2818, men det kan ju ändå gå att få en exekverbar kernel utan det.

Du passade inte på att helt enkelt fråga om de har en up-to-date SDK-demo samtidigt? :) Vi är ju utvecklare trots allt så det är väl inte omöjligt..

2. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

yesbox, skickade den från jobbmailen med så det såg sjukt seriöst ut med tanke på var jag jobbar, ett av få företag som bär sverige på ryggen ;)

3. Daniel206RC

Daniel206RC Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gmail funker ;)
    og ser ut som alt annet funker!
    men er en ting jeg lurer på! jeg får slettet system apps men metamorph og busybox sier at det er 0kb ledig i system/apps...
    hvorfor skjer dette?

4. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

kan inte svara för busybox men metamorph vill skriva till /framework vilket inte är skrivbart.
    vänta med metamorph tills vi har filthyginger igång ;)

5. rostad360

rostad360 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag undrar om nån vet hur det går garantivis om jag försöker flasha mitt exemplar av Limited Label 7CK100 och det går rent ut sagt inte så bra och den blir "brickad" som vissa här på tråden blivit?

Vill bara också säga att detta är inte första gången jag håller på med flashningar osv är rätt inne på det då jag hackat min nuvarande android telefon eller "rootat" som det heter Huawei 8220 och flashat xbox:ar osv men vill bara veta vad ni tror?

6. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Om du inte verkligen menar "/system/apps" (som inte finns) så låter det konstigt, /system/app rapporterar ledigt utrymme hos mig.

Kan du visa på något sätt exakt vad du gör, ta ett kort med digitalkameran i värsta fall ;), jag förstår inte riktigt frågan. :)

edit: Och tack för bekräftandet av att problemet med gmail blev ordentligt löst :)

@almightycasey det är ju lätt att fixa read/write på fler system-kataloger, t ex /system/framework* på samma sätt som jag gör med /system/app - man behöver inte ens flasha någon ny firmware. Det var just för sådant user-hooken var tänkt, så att användare själva kan skapa modifieringar, t o m "plugins" är fullt möjliga. Allt går att göra - skapa en stor tom fil, lägga den i /flash eller på sdcard om du vill, kör någon form mkfs på och montera den loopback på valfri punkt (detta har jag testat för flera veckor sedan, funkar fint. Eventuellt fick man skapa loopback-devicerna först dock - men det kan man ju också göra från userhooken.

Poäng: Systemet är öppet nu - fixa egna lösningar, och dela med er :)

Last edited: 7 jan 2011
  7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Vad tror du själv händer? ;) Nej men jag förstår frågan. Generellt får man nog säga att de flesta skulle hantera det såhär: Om en officiell uppdatering går åt pipan bör ju garantin gälla så länge man följt instruktionerna. Om man brickar den med en custom firmware och verkstaden ser detta, så lär det inte bli garanti, och i värsta fall får man dessutom betala någon undersökningskostnad eller liknande.

Så skulle jag tro, sedan får man göra sina egna val. Själv tycker jag det är värt risken på en såhär billig pryl om man kan få den att göra så mycket mer. Andra har en annan uppfattning säkerligen.

8. rostad360

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo jag förstod nästan detta och att göra det är ju verkligen frestande, men kan någon förklara vilka exakta knappar man skla trycka på osv? verkar som instruktionerna varit lite off för vissa människor, och en fråga till hur fick personen som gjorde denna hacken tillgång till en uppdatering som gjorde ett hack möjligt?

9. Daniel206RC

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jeg mener selvfølgelig /system/app :)
    Der sletter jeg f.eks browser.apk får å gjøre plass til andre programmer.
    Men når jeg da prøver å innstalere f.eks metamorph sier det at det er for lite plass i mappen /system/app
    Busybox sier det samme og sier at det er 0kb ledig så det går ikke ann å innstalere det.

10. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

drnashlenin har postat en utmärkt beskrivning och även svarat på många frågor upprepade gånger. Ett dokument ligger även med i market-firmware-uppdateringsfilen, tillsammans med programmet och drivrutinerna som krävs. Generellt skulle jag tro att de som misslyckas (är det verkligen så många?) gör misstaget vara för otåliga. Har läst i framför allt Kendo-tråden att vissa "hard resetat" enheten med ett gem därför att de upplever att det inte händer något. Det är givetvis fullständig katastrof att göra, men annars har jag svårt att se hur man kan misslyckas så länge man använder filer som andra testat. Får du inte igång drivrutinerna kan du inte flasha. Får du igång dem ska det funka.

Möjligen kan det råda lite oklarheter kring hanteringen av USB-kabeln. Jag sulle rekommendera att när programmet säger att det är färdigt och enheten startar om i recovery-läge bör man dra ur USB-kabeln, annars kan det eventuellt bli problem för recovery-delen att formatera partitioner och det kan tolkas som att inget händer kanske. Men se till att batteriet är full-laddat, eller ha DC-kabeln i hela tiden förutom just när USB-kabeln kopplas in. Så har åtminstone jag alltid gjort. Om man missar detta och istället börjat försöka starta om den på alla upptänkliga sätt så går det att få den brickad om man timear det illa ;)

Uppdateringar tillhandahålls normalt från tillverkaren. Sedan har bl a jag helt enkelt plockat isär uppdateringen och satt ihop en egen, modifierad version ("hackad").

11. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, det låter som att det finns något kvarstående problem kanske då trots allt. Eftersom jag är lite lat för tillfället: Kan du direktlänka till en .apk, eller tala om exakt namn om det är något som finns i market, så ska jag testa och se vad det beror på, och vad som kan tänkas gå att göra.

Busybox finns f ö redan på systemet (följer alltid med någon slags busybox), om än ganska begränsad kanske. Just metamorph (vet inte ens vad det är) kanske är ett dåligt exempel då om det kräver write access till andra system-kataloger som almightcasey sa.

edit: testade metamorph, och den klagar på /system, inte /system/app. /system är inte read/write, och metamorph säger att det finns för lite utrymme istället för att vara tydlig och säga att /system är read-only.

Endast /system/app och /system/bin är read/write för tillfället eftersom det skulle krävas rätt mycket utrymme med min nuvarande lösning att bindmounta hela /system. Men tanken är att så småningom ha read/write till hela /system. Du kan lösa det själv såsom jag föreslår i inlägget om userhook, men du får jobba lite :)

12. Daniel206RC

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

skjønner! er jeg som har vært litt slurvete i lesingen da :P

13. rostad360

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan man utan SD kort använda market hacken? har liksom bara stoppat in mitt gamla sd kort från min andra android telefon för att se att sd kortläsaren fungera som den ska

14. rostad360

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Såg också att nån skrivit att när man stängt av plattan helt så ska man trycka på "mitten knappen" på plattan testade bara för skojs skul och se om plattan reagerade men ingenting hände ? kan nån förklara:)

Ursäkta om jag är lite irriterande

15. Daniel206RC

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1. du holder inne meny altså knappen på midten
    2. du kobler usb kabelen til PC så i Tablet
    3. lar windows oppdage tablet, instalerer driverne manuelt (fra pakken du har lastet ned med Market updaten) driverne ligger i Drivers/28Driver og Drivers/28xDriver
    4. åpne RKAndroidBatchUpgrade
    5. på linjen som det står Image trykk på ...
    6. let fram update.img filen som du har lastet ned og trykk open
    7. trykk update
    8. la instalasjonen gå til du får et 1 tall i ruten success
    9. start tableten om den ikke starter selv

16. rostad360

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack återkommer med svar om resultatet redan ikväll ! :)

17. ThunderTable

ThunderTable Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har läst alla era visdomsord och framförallt de från dig Twk och dig almightycasey, ni verkar ha huvudet på skaft ;)!

Jag funderar på att ifall man ska installera din senaste uppdatering Twk, ifall man bör säkerhetskopiera alla appar till minneskort, som man skulle göra med med 1.4.0 eller är det ingen som skrivs över i din senaste :)? Funderar mest då jag ännu inte fått tag i ett microSD än men vill ändå hänga med här i utvecklingen så gott det går :)

18. Tonytiger

Tonytiger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allihopa...nu har jag läst igenom hela tråden och har jag blivit något klokare..NÄÄÄ.
    Men en del har fastnat på hårddisken.
    Men behöver er expert hjälp.
    Hur gör jag en backup på denna maskin och vad behöver jag?? Kollade på astro men tydligen bara till telefon android eller är plattan detsamma? SORRY för min okunskap.
    Behöver jag även ett SD-kort innan jag sätter igång??

TACKSAM om någon kan hjälpa mig innan min dotter blir vansinning!!

19. Tonytiger

Tonytiger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen ...hur gör man en säkerhets kopia innan man testar din version Twk??
    På lätt svenska--------------------------------------------------------------------------------
    o_O

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@ThunderTable, Tonytiger

Ja, man ska ALLTID göra en backup innan man gör något som helst som kan tänkas riskera data. Har du appar som du inte kan installera igen utan backup ska du absolut göra en backup först.

Med det sagt - du fick ju in apparna på något sätt från början. De appar man köper via Market kan man dessutom bara ladda ned igen utan kostnad om man använder samma market-konto. Däremot blir du av med all user-data (åtminstone ska du alltid utgå från det) och det kan ju vara värre.

Titanium-backup (som kräver att man har root) kan göra backuper av både appar och dess data. Astro kan också backa upp i viss mån. Och ja, sdkort är det rimligaste sättet att göra en backup som är någorlunda säker och samtidigt enkel.

Jag orkar däremot inte posta någon lång utläggning om detta, man får nog vara villig att själv söka information och i viss mån prova sig fram om man ska uppskatta att testa olika firmwares är jag rädd.

@Daniel206RC:
    Jag satte ihop ett "ful-script" som gör det jag beskriver, alltså skapar upp en fil i /flash på 256 MB, kör mke2fs på den, skapar loopback-devicer, monterar filen på ett tillfälligt ställe, kopierar över hela /system och avmonterar kopian igen.

Sedan lägger jag till några rader i userhook.sh som monterar filen vid boot över /system, som därmed bilr fullständigt read/write från nästa omboot. Det jag har testat klagar inte längre på att /system är "full" (hur programmerar folk nuförtiden egentligen?) Och ja, gmail såg ut att fortfarande fungera ;)

Om du vill experimentera själv (och på egen risk, i "studiesyfte" eller nåt) kan jag posta det jag gjorde. Jag förutsätter då att du har någorlunda koll och förstår vad det innebär, och att du känner till att ett unix-script inte får vara i CRLF format osv. Kan lite om Linux/Unix alltså. Känns detta obekant är det bättre att du väntar tills jag löser det i en framtida version av firmware :)

Är lite inne på att "sno" en bit av user flash nu för en ny partition (256-384 MB) för att väldigt enkelt helt kunna strunta i cramfs-partitionen (sparar lite RAM tänker jag mig), eller om jag börjar som nu, med en loopback-fil som man skapar vid första boot, och då ha fördelen att även om man totalt kvaddar sin /system så kan man helt enkelt se till att den inte monteras vid nästa boot och då falla tillbaka på den inbyggda..

Får fundera lite, om någon har tankar om för och nackdelar är jag idel öra.

Tornankan och Tonytiger gillar detta.