Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Launchern är bytt enligt förslag, market kommer vara nyare version, verkar funka fint, när man väl insett att det inte räcker att kopiera in den. Kämpar just nu med att installera riktigt. Funkar från CLI, men något saknas i environment vid boot, för just nu funkar det inte från mina first-boot-script. Men det är egentligen det enda som är kvar att fixa..

Kommer lägga med gratis-versionen av Betterterm också, så man har CLI access direkt.

Hinner jag ska jag få med Astro o kanske ngt mer också. Nackdelen är att firmare-filen blir större, och egentligen finns det ingen anledning att bundla massa grejer - alla har market, och det är ju lätt gjort att dra ned appar igen. De man köpt kan man dessutom accessa igen utan kostnad, förvalda under "my downloads" eller vad det nu hette :) Har gjort detta säkert 50 ggr (varje gång jag testar en ny build i princip) och det verkar inte finnas någon gräns för hur ofta man kan göra detta. Stort plus till Market för denna feature!

Igår lade jag hela dagen på ett hacka ett piano ;) (Alltså, stämma upp det :P)

Jag använde en Android-app som hjälp för att få tonerna rätt och med rätt "temper". Resultatet blev... imponerade faktiskt! Som total rookie på pianostämning så tog det VÄLDIGT lång tid dock, så det är först idag som jag drar igång utvecklingen igen. Jag hoppas kunna posta twk005 ikväll dock. Det är egentligen inte mkt kvar nu.

Feature list ser ut att bli enligt tidigare inlägg. Suspend funkar "för det mesta" (något gör att den ibland fortfarande laddar ur sig ganska snabbt, eventuellt om man har appar igång som försöker synca.) Inte helt klarlagt, men det är mycket bättre än förut. Hoppas på er hjälp med att reda ut exakt när det funkar och inte. Det tar väldigt lång tid att testa alla olika scenarion själv, eftersom man får vänta åtminstone 12 timmar för att se om det verkligen funkar ;)

Alla alternativ är av godo, så go for it! Borde absolut vara genomförbart. Var inte alltför rädd att testa kernels - jag drog igång Froyo (nätt och jämnt - det bootade åtminstone efter lite plockande) och testade först med en helt annat kernel. Stendöd platta direkt - men flash-verktygen funkade såklart ändå eftersom jag behöll bootloadern och även recovery image.

2. 0x80

0x80 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan du inte äve avinstallera den medföljande musikspelaren samt webbläsaren och ersätta dessa med någon bra variant? Märkte igen av att musikspelaren buggade ur när den skulle koppla upp sig mot nätet och hämta programinformation om låtar och spela upp från sd-kort. Som jag kan se så går det inte att avinstallera dessa två.. "avinstallera"-alternativet finns inte under programhantering.. känns jobbigt att ha två webbläsare installerade och två musikspelare..

3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Musikspelaren heter "RockAudioPlayer.apk" och det antyder att den har visst hårdvarustöd, så den är nog bra att behålla. Vad gäller browser så kommer den bytas längre fram (förslag på snabbare än den "inbyggda" tas gärna emot).

Allt sådant här tar dock tid (eftersom jag måste testa, eventuellt scripta osv) så det får bli längre fram, annars lär jag inte bli klar idag :)

Däremot går det fint att själv avinstallera system-applikationer. Använd "Titanium backup" (gratis i Market) eller radera helt enkelt filen i /system/app/ och eventuell data i /data/data/<appnamn>

4. narci22

narci22 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Försök om möjligt att inte ta med mer appar än nödvändigt... launcher och terminal räcker gott för mig...

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

twk-005-ll-kendo

Ok, sent omsider har jag fått till det, twk-005 är klar. Tyvärr fick jag ta lite genvägar mot slutet (en del scriptning är jag inte helt stolt över t ex), så jag räknar kallt med att komma med en 006 rätt snart. Det tar för lång tid att testa att själv helt enkelt, jag behöver hjälp med det :) Det grundläggande funkar dock utmärkt, dvs /system på ext3, full read/write, och har gjort länge.

Länk till själva filen kommer längst ned så snart jag laddat upp filen. Här är release-info så länge:

Jag skriver detta allra först eftersom det är VIKTIGT :

1) Denna versionen MÅSTE FLASHAS MED WINDOWS-VERKTYGEN! Flashdisken partioneras om. Använd INTE update-img-metoden, det är fullt möjligt att permanent bricka plattan i annat fall. (Om du ändå envisas med att testa - tala gärna om hur det gick ;) )

Verktygen samt instruktioner för att flasha en helt ny firmware finns i posten av drnashlenin som postade den ursprungliga "market-firmwaren". Du hittar länken som innehåller flash-verktyget här: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=388702&postcount=107

Om du är "nykomling" bör du läsa igenom tråden från början - där finns alla frågor o svar angående drivrutiner som en del upplevt som svårt att få till.

2) FÖRSTA UPPSTARTEN TAR JÄTTELÅNG TID! Räkna med runt 15 minuter från det att du trycker "Update" i RK2818 Batch-upgrade tills GUIt är igång. ca 4 minuter flash + recovery, resten av tiden byggs ext3-filsystemet upp, ett par .apk:er installeras och system startar även om delvis (syns endast som ett kortare ögonblick med svart skärm". AVBRYT INTE DENNA PROCESSEN - det kommer bara börja från början (i bästa fall) om du gör det -> det tar ännu längre tid.

Det hade gått att påskynda detta, men jag sparar mycket utrymme på flashdisken genom detta förfarande, och möjligör även recovery "på fältet" utan tillgång till firmware tools. (Detta gäller naturligtvis bara första uppstarten).

3) Denna release är att betrakta som beta. Jag hade hoppats kunna djup-testa, men saker tar alltid längre tid än man tror, så de första som testar får agera testpiloter helt enkelt. Känns det inte bra - invänta andras rapporter eller kanske t o m twk-006 om det skulle visa sig att det finns större problem.

Jag har provat den på både LL och Kendo, och den fungerar. Med det sagt - det är ganska rejäla förändringar internt för att åstadkomma en fungerande extra partition utan att flash- och sdcard-enheterna slutar fungera i Windows och samtidigt få det att fungera på olika stora flash-diskar (googla lite om du är intresserad). Var försiktiga, och snälla, rapportera eventuella nya problem så jag får en chans att titta på dem.

Features twk-005-ll-kendo.img (+ indikerar nytt i 005) :

. Baserad på market-enablad firmware för "Limited Label 7CK100", ursprungligen postad på Swedroid av drnashlenin

. Fungerar på både Limited Label- och Kendo-plattan (fast man får dras med en LL-logga vid boot ;) )

. Permanent root (su + Superuser.apk)

. Userhook support - placera ett unixscript som /flash/userhook.sh så kommer det exekveras vid varje uppstart som root

+ cramfs-systempartionen dumpad från enheten och filsystemet ombyggt från scratch för att slippa krypteringen (eller vad "de" nu försökt åstadkomma...)

+ Full /system read/write - alla typer av modningar bör nu fungera. Rapportera gärna, både bra och dåligt!

+ /system dessutom i ext3 istället för cramfs - sparar CPU-cykler eftersom vi slipper packa upp saker i realtid. Även visst RAM-minne sparas

+ Väldigt försiktigt pillat något på minneshanteringen (Linux OOM-killer för de som känner till denna). Finns mer att göra här.

+ Ny market. Installerad som uppgradering/user app. Den kan alltså avinstalleras, och gamla marketen fungerar då istället (testat)

+ Utbytt Launcher (till Zeam)

+ Betterterm free bundlad (som user app), för tillgång till CLI direkt efter flashning.

+ /build.prop sätter lcd_density hårt till 160. Filen bind-mountas också till en read/write-kopia (går alltså att modifiera)

+ suspend mode funkar betydligt bättre, men det är lite oklarheter även här. Rapportera!

+ failesafe - skapa filen "recovery.twk" i /flash/ och boota om. Efter ombooten (som då tar ca 10 min) har man /system i orginal-utförande igen. Samma sak om man gör en "factory default".

Detta är tänkt som en räddning om man skruvar till sin /system ordentligt. Flash med windows-verktygen fungerar dock också alltid fint.

OBS att detta sista inte är helt färdigt - nästa version ska stödja att filen ligger även på /sdcard, samt "sane check" av /system innan montering. Under konstruktion alltså. "Factory default" fungerar dock som beskrivet (testat).

Notis: Market har funkat bra, men i sista testet fick jag problem med att ladda ned appar före första ombooten, sedan funkade det fint igen. Är det trots allt problem med den åker den ut i nästa stabila version. Rapporter tack!

EDIT: LÄNK TILL TWK-005: tw-005-ll-kendo

Edit igen: Boota om det första du gör när plattan startat upp helt första gången. En miss från min sida gör att detta krävs för att Market ska fungera. Fix kommer i nästa version. I övrigt inga negativa rapporter ännu så länge.

Ebookreadern är bortplockad, om någon vill installera tillbaka den finns finns .apk här: EBookReader LL / Kendo

Last edited: 24 jan 2011
    Daniel206RC, ZuBBe, plutoorjan och 6 andra gillar detta.
  6. xperten

xperten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Länken fungerar ej får upp att sidan kan ej visas

7. xperten

xperten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den funkar nu :D

8. xperten

xperten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tackar, ser verkligen framemot detta :). Tack för ett strålande arbete TwK :)

9. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Sista inlägg före sängdags: Något i mitt scriptande (eller, kanske mer troligt, minnesläckage i "cp"-kommandot, mke2fs eller liknande) ställer till det. Jag skulle rekommendera att det första man gör efter att ha flashat är en omboot. Då får man BETYDLIGT mycket mer minne, och market verkar funka fint. Allmänt snabbare också.

Kolla "free" från kommando-prompten både för o efter så ser man viss skillnad :) Får lösa det i en framtida version genom en automatisk omboot efter initial setup kanske. Jaja så är det. Hoppas det är acceptabelt ändå :)

Godnatt.

10. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

jävligt bra jobbat twk_ !

11. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

och nu för att se vad vi gör olika ;)

12. xperten

xperten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så jävla bra twk. Denna uppdatering är precis vad min tablet behövde. Sjukt bra jobbat

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Tag scripten med en rejäl nypa salt - jag vet att de ser för jävliga ut just nu bitvis, men jag fick ont om tid och ville försöka hålla mitt ord om en fungerande 005 unde helgen. Ska lösa det snyggare i nästa release, kanske en "riktig" app helt enkelt som regar sig för BOOT_COMPLETE.

Det funkar visserligen så som jag gjorde nu, men 005 får ses som beta tech, 006 förhoppningsvis rejält tillsnyggad :)

14. dunet

dunet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Stort Tack TwK_
    Jag följer detta med stort intresse och är tacksam för ditt arbete.
    Ska testa när jag kommer hem ikväll.
    MVH
    dunet

15. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

riktigt bra, allt är mycket snabbare. Market fungerar först efter reboot. Skulle vilja kunna byta start-up splash till vad som helst var ligger den bmp eller jpg?

Tack för det arbete du lagt ner - I'm impressed! :D

16. narci22

narci22 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ska testa den nya version lite senare idag... otroligt bra jobbat... tack...

17. plutoorjan

plutoorjan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fungerar bra!

Fungerar mycket bra än så länge!
    Snabbare än tidigare.
    Market krävde en omboot, då den failade vid nedladdning.

Det som jag saknar och som är skitsurt är att du tog bort EBook-readern!
    Jag använder plattan mycket till att läsa, och original-readern fungerade mycket bra. Har prövat ett antal varianter men inte hittat någon som fungerar lika bra... kan du lägga ut original-readern som downloadable APK?

MYCKET BRA JOBBAT FÖR ÖVRIGT!!
    Kanoncoolt att man kan få en billig platta att fungera så här pass bra!

18. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Bråttom med hjälp! Lånat windowsdator... Vad har jag gjort fel?Efter att flashningsverktyget med en 1:a meddelat attuppgraderingen lyckats, släppte jag mittenknappen (menyknappen på min LL-platta, samt drog ur usb kabeln. I en timme har nu hem/meny/återknapparna lyst med fast grönt sken - samma som under flashningen. Ingenting händer... har provat att trycka in startknappen. Ingen reaktion. Hjälp! Vad ska jag göra?

19. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Herre min skapare - nej Twk menar jag förståss! :-D - burken går ju DUBBELT SÅ SNABBT som originalfirmware!!! Gissningsvis märker inte du Twk, eller ni andra, pga ni uppdaterar firmware i flera steg, hur enormt stor skillnaden är!

Supertack Twk mfl!

(Startade om tableten med kort tryck på reset : -)

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Du ska inte hålla mittenknappen under hela flashningen, bara när du kopplar in kabeln.

Testa att koppla in kabeln igen, och starta om Flash-verktyget (windows-programmet alltså). Om programmet hittar enheten (grön markering i programmet, så flasha samma fil igen, utan att hålla in någon knapp).

Om den inte hittas så är det hard reset (gem på baksidan) som gäller. Förhoppningsvis har du en fungerande bootloader fortfarande. MEN TESTA MITT FÖRSTA FÖRSLAG FÖRST! :)