Det är lite rörigt där flera personer har likartade problem men som verkar bero på helt olika saker.
@nonprogrammertechie: Ditt problem förstår jag, som jag sade blev partitionerna inte omformaterade och det kan dels ligga gammal data från exempelvis market, fast med fel rättigheter, dels kan någon/några partitioner verka hela först, men i själva verket saknas en stor bit av disken / innehåller oinitialiserad data. Det var detta jag pratade om, dvs att partioneringen ändras i denna uppdateringen. Vad som helst kan hända om man inte gör som det är tänkt, särskilt på en beta-release.
Om du mot förmodan skulle lyckas boota upp den kan du testa att köra en factory default, det gör allt det som skulle gjorts från början, men som inte blev gjort eftersom du höll inne knappen o sen körde en "hard reset". Om du på något sätt lyckas montera flash-disken, om så bara några sekunder, kan du också testa det jag beskriver i release-notisen, alltså att skapa en tom fil (inte katalog) på den inbyggda disken som heter "recover.twk".
Annars är enda chansen att flasha om på rätt sätt, låta recoveryn ha sin gång, dvs låta allt formateras som ska formateras och sedan vänta på att filsystemet byggs om (~10 min).
@Övriga med likartade problem: Såhär flashar man på korrekt sätt, och då fungerar det. Jag har gjort det över 50 gånger på tre olika enheter, och det har
aldrig misslyckats. Gör följande:
- Dra ur USB-kabel och power-kabel ut LL/Kendo-plattan
- Stäng av enheten HELT, dvs
inte bara ett kort tryck på power (då hamnar den i suspend mode istället). Om den är kraschad, tryck på reset på baksidan med ett gem. Där det står reset alltså, det andra är micen, där ska man inte peta...
- Plocka ur SDkortet (behövs egentligen inte - det formateras inte, men för att garantera att ingen gammal data kan ligga o störa vid boot:
Gör det ändå!)
- Starta flashverktyget i Windows, klicka på [...]-knappen, inte den allra högst upp utan den andra uppifrån, längst till höger. Välj rätt Image-fil.
- Koppla in USB-kabeln i datorn, men
inte i enheten ännu. Undvik att ha massa andra USB-grejer som inte behövs inkopplade. Skippa även eventuell USB-HUB; koppla in direkt i datorn.
- Håll nere mitten-knappen på enheten (styrkulan på Kendo, den mittersta knappen på LL) medans du pluggar in andra änden av USB-kabeln i enheten.
- Windows "plingar till" när det upptäcks att en USB-enhet kopplats in.
SLÄPP NU MITTENKNAPPEN PÅ ENHETEN!
- Ruta [1] i flashverktyget i Windows, under "Device Upgrade Area", ska bli grön. Blir den inte det har du antingen inte följt instruktionerna, eller så saknas drivrutinerna i Windows, eller så är enheten totalt stendöd, sannolikt hårdvarufel om du inte vet med dig att du klantat dig rejält tidigare. Om drivrutinerna saknasl installerar du dem när du blir tillfrågad. Gå inte vidare innan du fått [1] att "tända sig".
- Koppla in power-kabeln till enheten. Gör det även om du tycker att du har gott om batteri.
- Tryck Upgrade. Flashnings-processen tar ett par minuter, sedan rapporteras "OK" i flashverktyget (Windows). Får du "fail" här har du antingen en korrupt firmware-fil (hämta den igen) eller så är flashdisken fysiskt trasig (osannolikt men möjligt).
Prova igen om du får "Fail 1", eller om du vill med orginal-firmware. Bör bli samma resultat.
- Enheten startar nu upp recovery och formaterar all user-data. SDkort formateras inte, men ha det ändå inte i, speciellt om du haft problem med t ex market eftersom appar kan tänkas hitta gammal defekt data här senare. Dra ur usb-kabeln när formateringen påbörjats men alltså
efter att du fått "OK" i steget innan. Låt power-kabeln sitta i! Rör inget, stoppa inte in sdkort.
- Efter ytterligare ett par minuter bootar enheten om. LL-loggan syns i drygt 10 minuter. Skärmen blinkar till svart någon/några gånger (max 1-2 sekunder) Gissa om du ska stoppa i sdkortet under tiden? (Det ska du alltså INTE göra nu heller). Inte heller pilla på några knappar, eller alls göra något förutom att vänta.
- Har det gått över 20 minuter är det ingen mening att vänta längre, hela processen har aldrig tagit längre än ca 14-16 minuter för mig. Försök igen, eller testa med annan firmware. Har aldrig varit med om detta personligen dock.
- När enheten startat upp helt
(stoppa fortfarande inte in något sd-kort!), lås upp enheten. Starta inga appar, gör inget alls. Stoppa fortfarande inte in något sdkort.
- Vänta 30 sekunder eller vad det kan ta för systemet att lugna ned sig, åtminstone tills "media library being updated" som syns högst upp försvunnit. (Rätt gissat - inget SDkort nu heller)
- Håll sedan nere power-knappen tills "Device options"-rutan dyker upp. Tryck på "Power off". Bekräfta att "Your MID will shut down" genom att trycka på OK.
- Vänta tills systemet är helt avstängt (20-30 sekunder?)
- Låt fortfarande bli att stoppa in något SD-kort eftersom gammal data kan tänkas störa t ex market som vissa tydligen har problem med.
- Starta enheten genom att hålla nere power-knappen några sekunder. LL-loggan dyker upp, och uppstarten bör ta under en minut.
- Utan att stoppa in något sdkort (har jag nämnt detta förut?), konfigurera wireless. Testa att du kan surfa innan du går vidare!
- Testa market (du måste såklart godkänna avtalet och logga in med fungerande gmail-konto). (Inget SDkort nu heller, tack)
Fungerar det inte i detta läget, och du gjort exakt enligt ovanstående lovar jag att personligen ta tag i ditt problem. Det kommer i så fall kräva att du dumpar ut delar av system-datat som bl a innehåller dina inloggninguppgifter till gmail (enkla instruktioner får du i så fall av mig) och är beredd att ladda upp den filen någonstans där jag får tillgång till den. Du får i så fall helt enkelt lita på mig (vet åtminstone ett par stycken här inne som kan gå i god för mig om det skulle behövas).
Men tro mig, det funkar! Samma hårdvara (om den inte är trasig såklart), samma programvara. Det är inte så mycket som kan gå fel om man gör rätt.
- Nu får du göra vad du vill

Testa att t ex stoppa i SDkortet o boota om igen. Lägger market av nu kanske? Eller lägger du tillbaka massa applikationer med någon backup-app, inklusive dess data? Detta kan mycket väl orsaka problem, och det beror i så fall på att Android har ett säkerhets-system där appar inte kan läsa andra appars data hur som helst, ÄVEN om du sätter "chmod 777" på allt. Rättigheterna är alltså mer avancerade än vanliga UNIX-rättigheter. Dessutom kan appars ID ändras om man drar in en firmware med annan ordning på system-apparna (känns det bekant?

)
Det är därför det varit problem med bl a market om man bara "kopierar in den" som jag (och andra...

) först försökt.
Det är därför recovery (formatering av user-data) utförs efter firmware-uppgradering. Om det inte hade behövts hade jag plockat bort det naturligtvis!
Om du får problem med market igen efter att du "fixat iordning lite" men det funkade initialt - posta här vad du gjorde senast, så kan vi samla kunskap om vad som kan tänkas ställa till det.
Ser fram emot rapporter!
Edit: narci22 postade medans jag skrev. Han har rätt i sak, men jag ville skriva detaljerat en gång för alla. Jag kommer inte göra om det, utan i framtiden hänvisa till denna post. (Mods - kan man få den (eller en kopia) först i tråden på något sätt tro?)
Click to expand...