Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. kenn

kenn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flashade min platta med "twk-005" utan problem, enkelt var det oxå. Klart mycket bättre än original.

Till en annan fråga, går det att flasha till Windows CE, om så var hittar jag en CE image?

2. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

@ Twk och drnashlenin, Vad jag förstår utgår ni från kinesiska fabriksfirmwaren, och modifierar dedan denna. Underförstått är väl vitsen med det, att man får förmoda att farikens "build" är stabil... Jag tror personligen INTE att den är stabil. Om ni börjar leta efter eventuella buggar där ni själva "pillat", vilket är det mest naturliga, kanske ni inte har en chans att hitta problemet, för ett intermittent problem kanske ingick i fabriksleveransen...
    Tex är jag ganska säker på att fabriken levererat en bugg som rör avkänning av huruvida laddare är ansluten. Om man stänger av (ej vila) plattan med laddare ansluten, och sedan startar igen, så indiketas inte att laddare är ansluten. Huruvida laddning pågår, är omöjligt att veta. Dessutom, bara ibland, börjar menyknapparna blinka långsamt, för att indikera laddning, om man ansluter laddare till avstängd platta. Om man nu dessutom läst att Twk hittat en programrad, vars syfte verkar vara att "låtsas" att batteri fins laddat, så undrar man... Hur ska man veta om plattan FAKTISKT är HELT avstängd, eller i viloläge, eller vad? Detta i sin tur kan påverka flashning (med eller utan laddare). Eller så påverkar kinesernas batteri-fuskrad någon senare del i bootningen.
    Allt detta är mycket lösa spekulationer, men tänkte bara... ;-) Nu ska vi se vad sjätte (eller nåt) flashningen gav, efter sannolik äkta / faktisk laddning ;-)

3. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Avinstallera uppdatering market?

Jag har rensat cashen i Market, startat om och. acceperat o registrerat. Det går inte. Är det någon vits att avvakta, och kanske få tips om annan åtgärd, eller går det inte att. göra mer, utan ny flashning? = kan lika gärna avinstallera uppdateringen av Market?

Kanske funkar annat som det ska - underligheter beror sannolikt på dålig kräm i batteriet ;-)

4. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Den är inte stabil från början, där har du helt rätt. Jag har "fastnat" även i helt omoddad firmware. Problemet är att jag inte kan felsöka kernel och binärer på ett rimligt vis utan källkod. Jag kan bara göra det bästa av det jag har, och försöka gå runt buggar och begränsningar. Mycket har blivit bättre.

När jag försämrar något kan jag däremot lösa det genom att titta på vad jag gjorde som inte var bra, och göra på något annat sätt. Antingen har jag tänkt fel, eller så stöter jag på dittills dolda buggar eller medvetna sätt att försvåra för sådana som jag ;) Dessutom kan jag fortfarande inte jättemycket om Android, det är främst Linux-kunskaper och allmän reversing-erfarenhet jag använt mig av hittills.

Däremot stämmer fortfarande det jag sade angående recovery och trasiga partioner etc - det är vanlig logik och inget konstigt alls :)

Jag kommer med en fix så fort jag hinner, men det finns inget självändamål med att köra senaste marketen. Däremot är det inte säkert det löser just ditt problem, eftersom det bevisligen funkar för de allra flesta. Vad får du för fel? Server error eller "download failed"? Testa med annat google-konto?

Annars kan du absolut avinstallera market-uppdateringen, rensa cachen, boota om och testa den gamla (ligger kvar i /system, så den bli aktiv med automatik).

Eller lägg på twk-004 igen så länge - det skulle vara intressant för övrigt o höra om den funkar för dig som det är nu :)

(Om du inte flashat om twk-005 helt från scratch med Windows-verktygen ska du självklart börja där, blir lite osäker på om du gjort det eller inte..?)

Last edited: 25 jan 2011
  5. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ska jag nedgradera Market?

@ Twk Är det lika bra att jag avinstallerar uppgraderingen av market? = kanske gamla Market funkar?

Hmm, ja det kanske vore helt orimmligt att börja frå scratch - i sådanf fall med Android 2.3 eller 3.0 system;-)

6. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Prova, det kan funka med gamla. Men jag tror du har något annat problem.

Jag hade gärna börjat från scratch med 2.2/2.3, det är inte så märvärdigt att kompilera upp ett OS. Problemet är att källkoden för rk2818-tilläggen för kerneln inte finns publikt tillgängliga. MALI-55, GPUn, t ex finns ingen open source-driver för. (Däremot Mali-200 och Mali-400 *suck*) Men nu blev det lite väl off topic.

7. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Efter nergradering av Market, lyckas jag få igång nerladdning av appar. Men precis vid 100% nerladdat kommer systemmeddelandet "Processen com.android.vending för programmet Market stoppades oväntat. Försök igen." och dialogsvaret "Tvinga fram stängning"

8. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, ni som har problem: Kan ni beskriva exakt vad ni gjort, dvs har ni flashat enligt den beskrivning jag skrev på förra sidan? Var snälla och försök vara tydliga. Jag har läst, och läst om, men tycker inte det framgår ordentligt vilka åtgärder som gjorts och i vilken ordning.

Jag kan tänka mig att plocka bort den nya marketen igen, men det är _väldigt_ konstigt att det inte fungerar samma hos alla. En variant är också två versioner av 006 - 006a o 006b, en med ny market o en med gamla.

Som teaser nämner jag att 006 även kommer innehålla en färskare kernel (från januari 2011), samt några syslibs av senare versioner som vid ett väldigt snabbt test verkade ge lite bättre prestanda faktiskt.

Hoppas även få ordning på scrollhjulet för Kendo. Om det är kernel-beroende är det redan löst, men det har jag inte hunnit verifiera fullt ut.

Självklart ska jag också fixa script-buggen så att den extra rebooten inte längre krävs.

9. dunet

dunet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Twk_
    Tack för allt. ta det lungt och ta inte allt du läser här personligt.
    Du gör ett toppenjobb och allt blir säkert bra till slut. Vi som inte kan är otroligt tacksamma för det du gör.
    MVH
    dunet

Twk_ gillar detta.
  10. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

dunet, jag borde självklart "bry mig mindre" när jag inte får svar på raka frågor, vilket gör det svårt och frustrerande att felsöka på ett konstruktivt sätt. Men, jag sätter stor stolthet vid att göra ett bra jobb, och buggar är inte OK. Samtidigt, när jag inte kan framkalla dem själv blir det svårt om man inte får vettiga rapporter.

Men du har en poäng såklart. Jag ska försöka ignorera det som inte rapporteras på ett tillräckligt tydligt sätt. :)

11. hman

hman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact
    Angående trasslande market
    Hade liknande problem som beskrivits i tidigare poster,
    men för mej löste det sig genom att slå av och till wifin på plattan
    Första gången med almightycaseys "uppdatering" och nu med denna.?.

12. dunet

dunet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. lite feedback.
    Jag har nu följt instuktionen mycket noga utan sd kort och omstarter.
    Allt såg bra ut och jag aktiverade nätverket. Efter det så botade jag ännu en gång innan jag gick in i market.
    stänga av gick bra men under start så gav den ett error.
    jag minns inte 100% men den fråga om jag ville stänga ned eller vänta.
    Jag valde vänta. Hela skärmen lyste svagt (bakgrunds belysning) men efter ca 30 minuter gav jag upp och höll inne startknappen och den boota som vanligt.
    Allt såg bra ut och nätet var igång. Jag gick in i market och denna gång valde jag nyregistering och skapade ett nytt konto (eftersom mitt vanliga inte fungerade förut). Market starta bra men jag kan inte ladda ned något. jag får följande fel när jag tex försöker ladda ner spelet solitare (som inte ser ut att påverka en massa funktioner):

Download of solitare was unsuccessful

Jag rullar nog tillbaka till 004 så länge i väntan på nya :)
    MVH
    dunet

13. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

dunet = nonprogrammertechie

Hej Twk! Först av allt: Jättetack för allt ditt arbete!!!

Jag har (precis som dunet) följt dina instruktioner extremt noga. Dock tog batteriet slut en gång. Ytterligare en gång verkar laddaren ej ha funkat, varfö usb kbeln fick sitta kvar i plattanända tillslutgiltig uppstart avslutats. Nåväl, resultaten har i detalj blivit lika, trots att jag genomfört hela flashningsproceduren 6ggr. Vad mera är; Mina och dunets resultat är identiska.

Vid andra, tredje samt ibland senare uppstartningar, kan man få dialogen (ungefär, exakt har jag skrivit på föregående sida) "Processen system har oväntat avslutats." Alternativen "Tvinga fram stängning" eller "Vänta" ges. Precis som dunet har jag valt "vänta", varefter uppbootningen brukar fortsätta efter 5-10 sekunder.

Felet i market yttrar sig i nya marke; När man väntar på att pågående nedladdning skall börja indikeras med blinkande pil i överkant på skärmen, dröjer det orimligt länge, varefter man får meddelandet "Nedladdningen misslyckades".

Efter nedgradering av market, kom åtminstone nedladdningspilen igång. Givetvis drog jag då ner infogardinen, för att följa. förloppet. Vid 99% nedladdad fil, avbröts. proceduren av systemmeddelandet "Processen com.android.vending för programmet Market stoppades oväntat. Försök igen." Men endast dialogalternativet "Tvinga fram stängning" ges, vilket helt avslutar Market. Jag har inte kunnat hitta något spår av någon nedladdad fil. (Astro filemanager i mitt fall.)

Bara för att vara tydlig; Efter flashning och avslutad boot med efterföljande "uppdatering av mediafiler"

14. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@dunet, hman, nonprogrammertechie: Utmärkt, då vet jag på ett ungefär. Tack!

Råkar det vara så att ni alla tre sitter på WPA-krypterade wifi-nät möjligtvis (till skillnad från WEP eller helt olåst)?

Hursomhelst, jag fick bra uppslag nu. Tack igen.

EDIT: Om ni inte hunnit flasha om: Titta i filen /data/twk-install-log. Först bör det vara några misslyckaden, följt av Betterterm - success - Vending - Success (över flera rader)

Särskilt intressant vore om det sista "Success" saknas...

Ni skulle även kunna testa följande: Flasha 005 en sista gång, på samma sätt som tidigare. Låt den starta upp, men avvakta 3-4 minuter extra innan ni loggar på första gången och startar om.

Självklart ska det inte vara så, men det skulle kunna vara en tillfällig workaround tills jag fått till det riktigt. Dessutom värdefull info för mig huruvida det hjälper eller inte.

15. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

(fortsättning på föregående inlägg) ...har jag omedelbart ordentligt stängt av. Vid nästa start (med eller utan dialog om att vänta på processensystem) testat wifi. Först vid tredje boot har jag testat market. Först registrerat mitt befintliga konto. Vid avslut på registreringen, stängs Marketprogrammet helt! Vid pånyttöppnandet av Market, får jag godkänna villkor. Har testat att tömma cashminnet för Market.

Twk, jag bistår Dig gärna på alla sätt jg kan!

16. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

wpa

Ja, wpa krypterat, utdelad från minHtc Desire. Testar strax wep... ;-)

17. hman

hman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact
    WPA

Ja wpa2 krypterat, provade först alla förslag som givits i tråden, de funkade inte.

Det står inget i filen /data?

Last edited: 26 jan 2011
  18. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

testat okrypterat, "processen com.android.vending" avslutas vid 99%

19. perzon

perzon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! jag har problem med att lägga in och även titta på video. Har den första uppgraderingen på min 7ck100, som finns på sida 3-6 eller ngt, alltså in twks nya 005. jag har lagt över flera olika filmer mestadels .avi filer och det blir antingén en svart bild med bara brus eller att filmen står som 0kb stor och att den är 0.00.00 lång, alltså ingen film alls förutom namnet... hur löser man detta?

jag får bilder och ljudfiler att fungera genom att bara lägga in dom direkt i "pictures" och "music" mapparna på tableten. men filmer funkar inte. lägger dem alltså inte på sd kort.

Last edited: 26 jan 2011
  20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det sista är ett orelaterat fel (tror jag). För att kolla installations-loggen av .apk-filerna: Starta "Betterterm", klicka upp tangentbordet.

skriv "su" och tryck enter för att bli root (krävs för att rota i /data). Godkänn i popupen.

skriv sedan "cat /data/twk-install.log" och tryck enter.

Kommer inget alls upp så har filen raderats av påföljande boot, det borde kanske gjorts innan första ombooten kom jag på nu : /

(@perzon: Koppla från USB-kabeln på ett kontrollerat sätt, dvs med t ex Windows "Säker bortkoppling av maskinvara" så funkar det säker fint)