Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det låter ju helt fantastiskt spännande! Visst var det tidigare snack om blåtands-support också, så att man skulle kunna koppla den till sin mobil? Personligen skulle jag gärna slippa köpa ett separat modem/abonnemang. (Klankar inte ner på utvecklingen, bara undrar på mitt allra ödmjukaste sätt! :o )
    Hur är det nu... Samarbetar du drnashlenin och almightycasey? Ni verkar ju alla sitta på massor av kunskap!

Själv vet jag inte ens var jag skulle börja att hjälpa till, men skulle gärna bugg-testa eller liknande. Tror att många andra också är beredda att ställa upp. Kanske dags för en egen forumdel för Kendo/LL/Dmtech! Vet att det har föreslagits på ett par ställen tidigare.

2. jackster86

jackster86 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man köper den där adaptern på kjell, Kan man koppla in tangentbord/Datormus då?

3. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag är lite för mycket en noob på de mera avancerade delarna av att peta ihop en rom för att egentligen kunna tillföra nåt.

Däremot skulle jag kunna plocka fram de cifs-delar jag vet funkar samt haxxa ihop några ändringar till launchern som jag tycker är ett "måste ha".

Dock har jag bara pre-kompilerade cifs-moduler, inte nån sås.. Så de funkar bara med den aktuella kernelversionen vi kör med nu :/

4. arianmanesh

arianmanesh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Twk_;478007]Tror du verkligen jag skulle låsa CPUn medvetet med tanke på de övriga förändringar jag gjort på firmware jämfört med orginal? :eek: 311.29 <b>BogoMIPS</b> är för övrigt bussfrekvensen i det här fallet som dubblas internt i CPUn (antar jag). BogoMIPS avspeglar inte nödvändigtvis den fulla CPU-frekvensen (därav "Bogo")

Den dagen jag kompilerat en egen kernel där <b>alla</b> delar funkar som de ska (hint, hint) kommer den självklart inte vara låst på något sätt om det går att undvika. Gissningsvis är den låst idag eftersom det är enklare att få ett OS stabilt om CPUfrekevensen inte ändras stup i kvarten. Någonstans runt 620-625 MHz kör den alltså f.n.

Det stämmer, lägre frekvens=mer stabil os med tanke på hårdvaran. Jag testade twk 006 under olika situationer och kan säga att det e på nåt sätt stabil men om man kan klämma in stöd för 3G och blåtand oxå, det blir även mer komplet arbete. Problem med force close e förtfarande kvar, animation inte storra skilnad, digitizer e vannish ibland, batteri tid ovanligt bättre. Man kan säga att performans blivit bättre minst med 30-35%. Jag e helt redo att bidra till med provkör av alfa eller beta versioner. Faktiskt provade jag minst 5-6 olika rom från olika forum på LL, några med lite framsteg men alla andra med absolut "Crash". Även minst 5 ggr tänkte jag att plattan varit sten död. Så jag e inte räd längre att provköra nya rom, va som helst, när som helsto_O

5. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!
    Fint Twk_ att du igen hinner tänka på plattan och operativsystemet igen!

Jag tycker absolut, att med operativsystemet skall endast de viktigaste grundapplikationenra komma med, och med default inställningar,
    Sedan kan var och en installera (och deinstallera) enligt tycke och smak.

Det som absolut är viktigast är att plattan har en så användbart och snabbt bassystem som möjligt med möjlighet till att koppla in 3G, blåtand och eller GPS etc.

Så jag håller fullt med Twk_ här och önskar att han kan koncentrera sig på det viktigaste, medan vi andra kan lista intressanta applikationer (som inte behöver/bör vara med i installationspaketet) och hjälpa till med testande och i mån av tid, intresse och kunskap delta i utvecklande av tilläggsmoduler.

BTW Jag kan också testa 3G när det är dags, jag har en ALINK 3GU väntande.

6. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

jag köpte 68613 på Kjell och det funkar. Så fort du aktiverar USB.host mode
    i inställningsmenyn och ansluter musen så kommer det upp en liten muspekare. Rätt smidigt faktiskt!

7. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag sitter inte på så mycket kunskap egentligen men utan att outa för mycket så har jag väldigt goda kontakter till tillverkaren.

Det är bra och har noterats.

Det tycker jag också.

8. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

9. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Funkar utmärkt som sagt. Oerhört mycket enklare när man sitter och ska scripta/testa direkt på plattan, kan jag ju tillägga :)

Det funkar också att ansluta en USB-hub och på så sätt ha både mus+tgb anslutet samtidigt.

Bluetooth-support kommer jag kanske titta på, men det är inget som krävs för att surfa via wifi-tethering på (rootad) mobil. Det som behövs är att byta ut wpasupplicant mot en patchad version som inte filtrerar bort adhoc-nätverk, en config-fil och lite scriptning, allt finns tillgängligt om man googlar lite. Det bör absolut inte vara några problem att få igång och alla förutsättningar finns, jag har inte hunnit bara. Det är bara att läsa på o göra själv (och sedan posta steg-för-steg här, för att förenkla för resten av oss!)

Vad gäller samarbete kör jag ensam för närvarande, men svarar gärna på tekniska frågor här i forumet om någon vill försöka komma igång och hjälpa till.

drnashlenin postade den ursprungliga market-firmwaren som jag sedan i omgångar arbetat med att främst få upp prestandan på.

almighty o jag pratade om att slå våra påsar ihop, han pratade bl a om en wiki, men sedan hände inte så mycket mer tyvärr. Han jobbar också hellre med att försöka få igång nyare versioner av OS och t ex market vad jag förstår, medans jag valt att försöka göra det bästa av det som finns och åtminstone fungerar, så på det sättet kompletterar vi väl varandra kan man säga. Kanske får han igång 2.2 eller 2.3 en vacker dag med rimlig hastighet o full funktionalitet, det vore fantastiskt roligt. Personligen är jag lite rädd att det blir mer av ett teknikdemo (kul visserligen) än en sjysst surfplatta av det, men jag kan ha fel.

(Nykomlingar är dock välkomna som sagt! Kan du Linux bra och framförallt har tålamod så kan du göra det jag gjort. Ingen Android-specifik kunskap behövs egentligen.)

Du är inte alls "för noob" om du fått igång cifs. Det du listar är allt som behövs. Paketera ihop, ladda upp någonstans och skriv ned här exakt hur man ska göra och vad man uppnår, på ett så enkelt sätt att en total nybörjare kan följa din guide, så har du hjälpt till otroligt mycket!

Tycker jag sedan att resultatet är så lättanvänt att det bör ligga med i firmwaren så löser jag det (det bör gå att göra allt från GUIt, dvs någon .apk med GUI lär behövas), men även om det inte hamnar i en firmware i slutändan är det många som kommer ha glädje av det ändå.

Var inte så rädda för att verka okunniga - det går att lära sig, och alla har börjat någongång :) Jag är hyfsat slängd i att hantera Linux eftersom jag hållit på i över 15 år, men det är också min nischkunskap i det här fallet. 90% av Android är nyheter för mig när jag sitter o pillar, men det går att googla och testa sig fram! ;)

@arianmanesh: Ja det stämmer att "force close" vid uppstart händer ibland. Det är en issue som kräver att jag fixar en egen "recovery" och gör allt därifrån istället för vid första boot, som nu. Det går att fixa, men samma sak som alla andra saker jag inte fixat: Jag hinner helt enkelt inte :( Dock händer det relativt sällan och är inte ett jätteproblem, tycker jag själv åtminstone.

Last edited: 4 mar 2011
    Tornankan gillar detta.
  10. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nej, nej.
    Den där wikin ska upp, den föll tillsammans med andra privata projekt ner i koma pga. att jag blev prof. eskalerad till ett annat projekt på jobbet.
    Nedrans jobb som kommer ivägen ;)
    Men räkna på att site + wiki kommer upp under veckan.

Jag samkör gärna med en stabil version och en "teknikdemo" 2.3

Mvh
    Robert

11. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

@twk jag sitter och kikar på designen för clockwork recovery med. jag ser det som något väldigt intressant.

12. Hood69

Hood69 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fungerar bra med mus .... nästan ...
    En liten egenhet är att musen verkar låst i "wide" läge.
    Dvs. ställer man plattan för att kuna läsa en hel sida typ så ligger musen kvar i "wide" läge. Musen blir lite svårstyrd då typ upp och ner blir höger vänster...

Det är inga problem med tangentbord.

Förutom att jag inte fått någon USB-hub att fungera.
    Jag har bara kunnat köra mus ELLER tangentbord
    (skulle möjligen gå med ett kombinerat tangentbord med mus/styrplatta).

PS.
    Ser fram emot en 007 version :-)

13. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

USB-HUB

Hmm jag har visserligen Kendo M7 med TWK006 i men jag tog just och testade med fyra olika USB-hubbar och de funkade alla.
    Mus , Tangentbord och USB minne no problemo.
    Hubbarna var Kjells lilla fyrportare och tre Kina hubbar.
    Vi har väl samma hårdvara i plattan tror jag?

14. joakimno1

joakimno1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Twk, du skulle in kunna slänga upp original-firmwaren igen?
    Länken innan i tråden fungerar inte längre.

Tack på förhand!

15. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Vilken f/w är det du behöver? Original som när den skeppades alltså den utan market eller den med market?

16. joakimno1

joakimno1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den plattan skeppades med. Den utan market alltså.

17. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

OK, nu ligger original fw till LL 7CK100 här:

"http://www.megaupload.com/?d:DWAZFRSM"

Last edited: 10 mar 2011
    joakimno1 gillar detta.
  18. Miste

Miste Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För er med iphone 3GS eller 4 och iOS 4.3, så funkar wifi-delningen till kendo m7 (med twk06). Verkar som att iPhonen inte skickar ut ett adhoc-nätverk. Eller?

19. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Iphone delar ut ett "wifi direct" nätverk. Det funkar super med allt.

20. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Amen to that!

Uppgraderade min iPhone till 4.3 igår kväll och kör idag med telefonen som 3G-modem via wifi mot surfplattan. Najs!