Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmmm, jag pluggade i ett tgb i min platta idag. Och det funkade, men jag fick inte åäö.

Landsinställningen för plattan är Sverige och alla mjukvaru tgb är ställda på svenska, hittar ingen inställning för hw tgb där jag kan ställa in svensk layout.

Tips ? Ni andra som kört, hur funkade det för er ?

2. joakimno1

joakimno1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket, dock är filen korrupt. Du skulle inte kunna slänga upp den igen?

3. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

jag skall kolla om jag kan få ner den igen från tillverkaren och lägger upp den senare.

4. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Jag har letat o letat på diverse virtuella maskiner och testat att flasha 3 olika filer jag eventuellt trodde kunde vara kopior på orginal-firmware, men jag har den inte längre verkar det som. Kanske någon annan har lust att hjälpa till? Det var ett gäng som drog ned den minns jag.

Annars får jag försöka återkomma längre fram, någonstans måste den finnas.

5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

twk007-beta1

Liten status-uppdatering: Tack vare drnashlenin's kontakter (Stort tack, doktorn!), och efter rejält plockande med usb_switchmode, har jag nu fått igång samtliga HUAWEI-modem jag testat, nämligen: E169, E180, E220 & E1550 :)

Problemet just nu är bara att jag har några olika versioner som jag behöver plocka ihop till en enda firmware, och se vad som gör att vad funkar var ;) En beta-release av twk-007 är dock nära förestående, om jag orkar kanske redan ikväll.

Som bonus eventuellt en uppdaterad youtube-player också + kanske något mer. Det är lite rörigt med versionerna just nu :cool:

humlan, arianmanesh och Tornankan gillar detta.
  6. arianmanesh

arianmanesh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

YOU ARE THE MAN!:innocent:

Last edited: 12 mar 2011
  7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

twk-m7-007-beta1

Ok, nu ger jag mig för ikväll. twk-m7-007-beta1 finns att ladda ned här:
    http://www.megaupload.com/?d=935J1OV8
    Flasha som vanligt med Windows-verktygen. (Läs tidigare i tråden om du är osäker på hur det går till)

007-beta1 är provad på både LL och Kendo, och jag har testat att den funkar någorlunda. Men, det är en beta-version, och alltså inte i närheten så väl testad som twk-006. Jag är lite för trött just nu för att skriva ordentliga release notes, så de får komma tillsammans med den slutgiltiga releasen så småningom också ;)

Den stora nyheten är support för 3G-donglar (USB). Som jag skrev i en tidigare post funkar samtliga de HUAWEI-dongles jag provat nu, i övrigt är det upp till er andra att testa o rapportera.

- Kerneln är utbytt igen, Jan 2011

- Userland är ännu nyare, slutet av feb. 2011. Kerneln från denna versionen hade inte stöd för jogball (Kendo), därav något äldre kernel.

Jag ska försöka svara på frågor i mån av tid, men det vore fint om de som testar försöker hjälpa varandra också. Kortfattat gör man följande för att dra igång 3G-stickan:

- Boota upp plattan. Jag brukar starta utan stickan i, men det spelar eventuellt ingen roll.

- Stoppa i 3G-stickan. Man behöver INTE använda USB Host mode.

- Efter några sekunder bör "USB mode switching" synas på skärmen. Om inget hänt efter 30 sekunder, gå vidare till nästa steg ändå.

- Gå in under settings och aktivera "Mobile network". Om modemet du har är supportat kommer du efter en stund (kan ta kanske 20-60 sekunder) få ange pinkod om du har sådan på SIM-kortet. OBS! Vänta här tills du ser "Mobile network ready" innan du går vidare och anger APN osv. Gör du det i förväg så kommer du få göra om det sedan - APN knyts tills modem och/eller abb. så det är ingen idé att försöka vara smart här ;)

- Gå till "Mobile Network Settings" -> Access Point Names. Om du har haft igång stickan i en Windows burk eller på annat sätt helt säkert vet dina APN-inställningar, använd dessa! Annars kan man prova sig fram lite grann. Här är ett bra ställe att börja titta, även om allt kanske inte funkar rakt av: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar

- När du skrivit in rätt APN, aktiverat "Data connection" och backat ut ur menyerna ska du i teorin få ett meddelande om att "3G network is available" eller liknande och kunna surfa direkt. I praktiken kan man behöva stänga av "Mobile Network" och slå på det igen efter att man pillat på APNer. Det kan även behövas en omstart av hela plattan. Detta verkar vara rätt vanligt på mobiler och surfplattor, även om jag inte tycker det borde behövas egentligen. När man väl fått till rätt inställningar brukar det fungera väldigt bra dock.

- Rapportera här i tråden vilka modem som funkar, vilka som inte funkar och hur långt du i så fall kommer samt vilka APN-inställningar som funkar för vilka abb. Jag kan eventuellt bidra lite med hjälp här om det bråkar. OBS att du ska kunna se modemet korrekt identifierat under "Mobile Network Status" oavsett om du ställt in någon APN eller inte.

Slutligen: Några har varit vänliga och velat donera en slant för mitt arbete med twk-releaserna. Jag uppskattar verkligen gesten, men ser hellre att ni skänker en slant till röda korset eller liknande, som hjälper till vid katastrofer som t ex den i Japan f.n. Jag dedikerar härmed twk-007 till alla direkt och indirekt drabbade av jordbävningen strax utanför Japan och dess följdverkningar.

Pay it forward :)

/Twk

muhajr, akeake, pgadler och 6 andra gillar detta.
  8. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!
    A-LINK 3GU (#G turbo USB Modem), fungerar inte.
    Jag använder TDC som operatör, men det är sekundärt i dethär skedet.
    Modemets röda led lyser då jag aktiverara Mobile Network, men ingen PIN request...., efter en stund (~ 1 min) blir Mobile Network disabled och modemets led slocknar.

alogcat output: http://pastie.org/1665816
    dmesg spyorna: http://pastie.org/1665854

Jag testart ett Huawei modem senare... let's see...

9. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Eureka!
    Huawei E1550 (SD- ROM-stoppad) Comviq kontant.
    E1750 Telia kontant och E180 Tre ab.
    Alla upplåsta funkar och med Telenor kontant (de var de som hade täckning här he he.)
    Kuuuul!
    TWK_ Rödkryssarna har en femhundring att se fram emot.
    Snyggt jobbat!

Last edited: 13 mar 2011
  10. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hade du slängt in cifs-stöd i den verren? Annars kan jag fixa fram de filer o sånt som behövs ikväll/ imorgon. Jag är på Parley så jag kan inte fixa just nu.

Eller så får jag packa ihop en egen rom baserad på din, skulle vara kul att göra.. Alltid lär man sig nåt :P

11. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Umärkt, tack för rapporten! Särskilt E1750 var roligt att höra att det funkar, det har jag inte kunnat prova. (Och donationen gör det extra roligt, dubbel nytta :) Tack för det också)

@akeake: Har inte tillgång till ett sådant modem för att testa. Om du har någon Linux-burk kan du prova att få igång det där. Lyckas du med det bör det gå att lösa även på plattan. Färdigkompilade och uppdaterade binärer+config-filer för usb_modeswitch finns här, även för ARM: http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/#download

Nej, jag har inte ens tittat på CIFS, men jag tar gärna emot en färdig lösning. Om du vill fixa ihop en egen firmware-release är det ännu bättre. Jag får väl flagga lite för att jag inte kommer fortsätta med detta för evigt, så det vore kul om någon axlar manteln och fortsätter komma med nya versioner och funktioner! :) Jag svarar som sagt gärna på frågor om det är till hjälp att komma igång, för dig eller någon annan.

Jag noterar även att suspend mode äntligen verkar funka som det ska. Plattan är helt sval när man plockar upp den nu, och efter drygt 8 timmar idle hade jag fortfarande 99% batteri-tid kvar :)

Ingen som hittat några försämringar? Det var rätt mycket plock, så det fanns en överhängande risk att jag skulle missa något igår.

Youtube-playern jag pratade om fick stryka på foten förresten, det glömde jag skriva igår. Den funkade inte ihop med övriga .apk:er, den måste vara beroende av något specifikt paket i just den firmwaren. Kanske längre fram, om det är lätt fixat.

EDIT: Det finns möjlighet att lägga in fördefinierade APNer i en XML-fil. Ni som testkört och fått igång det: Det vore förnämligt om ni ville lista exakta APN-inställningar för de leverantörer ni har. Skriv ned vartenda fält exakt som det ser ut på config-sidan, så ska jag se om det går att lösa så att de är fördefinierade i den slutliga versionen.

Last edited: 13 mar 2011
  12. pgadler

pgadler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej!

Den här länken funkar inte längre. Någon annan som har länk t en bra flashning-instruktion?

/Patrik

13. ny på LL

ny på LL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

kan ej lyssna på net radio

vill lysna på radio Nacka, kan ej

på deras hemsida står att man skall ha vissa program som winamp mm.
    Jag har laddat ner dessa men inget ljud.
    Det står att streamen laddas ner!
    hur få ljud någon som vet??

Tack

14. HBG

HBG Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Prova denna

Last edited: 14 mar 2011
  15. pgadler

pgadler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nix, tyvärr.... :cry:

Var inte det samma?

/p

16. HBG

HBG Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

nej ...det hade blivit dubbla http i den :(
    nu är länken fixad
    annars hittar du den på denna adressen
    http://downloads.pointofview-online.com/Drivers/
    och 7 inch Gen II Tablet PC Firmware Upgrade,
    Howto firmware upgrade Mobii 7 Inch GenII.pdf

pgadler gillar detta.
  17. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag installerade appen TuneIn Radio som finns gratis på market och det funkar utmärkt med Radio Nacka. Lyssnade dock bara 5 minuter för det var inte så intressant för en Göteborgare :-)

Last edited: 14 mar 2011
  18. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

19. sudo

sudo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till att börja med stort tack för den underbara FW-uppdateringen.

Nu till mitt problem. Jag kan inte koppla upp mot WPA2 Enterprise, 801.X. När jag väljer ett sådant nät skickas jag till "Inställningar för plats och säkerhet" ist. för till en pw dialog.

Har sökt lite men inte hittat något. Är den WPA2E-handikappad?

20. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Exakt samma problem har jag. Kör twk006 och vill kunna koppla upp min platta mot universitetets eduroam-wlan. Men det fungerar inte.