Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

sorry se mitt p.s ovan.
    Jag var inte snabb nog.:)

Lite mer kött på benen:
    Orux har anslutnings rutiner för extern GPS.Mycket flitigt litet program. Nästan som Fugawi på min tid he he.

Sedan tar man och och kör ihop kartor med Mobile Atlas Creator så hittar man även när man är off-line och 3G saknas.
    Kul är att man kan använda Eniros sjökort mm och lägga på minneskortet, bra för de som ska ut på plasket.
    Jag får säga att min Kendo har bra ljusstyrka även i solsken och batteriet gör ju att ladda via 2A cig-USB är en dröm för de som inte har jättekraft med sig.
    Lätt att lägga i en plastpåse, nästan ingen värme så blir den ju nästan vatten tät.
    Skärmen kan man ju trycka på igenom plasten.

Last edited: 1 apr 2011
  2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Vad sägs om följande: Du sätter ihop en zip-fil som du laddar upp någonstans o länkar till, med allt som behövs för att dra igång programvaran du pratar om + kartor med ruttdata för Sverige (och sjökort om du vill), och skriver några rader om vad man behöver göra för att få igång det, om det inte är totalt uppenbart.

Om jag blir imponerad så lovar jag att åtminstone försöka kompilera upp en bluetooth-modul för kerneln (om det saknas) och starta upp bluetoothd etc och testa? Jag är gräsänkling ett litet tag, så den närmsta veckan har jag kanske tid, om du kan väcka mitt intresse :P Som vanligt kan jag inte garantera något resultat alls dock.

Låter det som en fair deal?

Tornankan gillar detta.
  3. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Taget!
    Allt är gratis och går att ladda på sidorna:

http://www.oruxmaps.com/index_en.html

och

http://mobac.sourceforge.net/

(Så nu bråkar jag inte med upphovsrätten)

Installation och support ligger där med.
    De är nästan självgående som jag ser det.
    Mobac har tom Orux-format att översätta till när man hittat de Eniro-kartor man vill ha.

De som inte har frisurf eller åker utomlands sparar många pengar på att inte vara uppkopplade.

Litet tips från HAJK ( vaddå 70-80-tal ??) till alla som ska ut i sommar.;)

4. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Sedan har jag ytterligare ett tips för blåtand.

De av oss som är bil-tokiga finns det en OBD2-bluetooth att köpa på eBay för runt 120-180kr med frakt (!)(Sök ELM 327)som tillsammans med en av många Android-appar för OBD2 kan läsa felmeddelanden och även släcka fel lampor i panelen.
    Jag hittade ett givarfel och sparade 850kr i felsökavgift. Bytte givaren med vanlig skruvmejsel på 10 minuter. Slapp lämna bilen i en hel dag för detsamma.
    Jo blåtand kan vara praktiskt.

5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Fint, och jag kan naturligtvis hitta rätt själv om jag lägger lite tid på att läsa in mig på exakt vad man ska hämta hem, men bara för att vara jättetydlig: Du får ändå sätta samman ett komplett paket, och testa det på plattan (om än utan bluetooth) för att se att det lirar överhuvudtaget, tills den klagar på att ingen GPS hittas eller vad som kan tänkas hända. Kartor över åtminstone stor-Stockholm och Stor-Göteborg hade väl varit lämpligt att fixa också, samt kontrollera att rutt-info verkligen finns och fungerar. Jag hinner helt enkelt inta dra i alla trådar själv :)

6. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jajjemen fixar jag.
    Prog sätter jag inte ut men kartor kan jag fixa.
    Jag jobbar 36 timmar nu denna helg men ska försöka klämma in lite pyssel när jag är hemma.

Givetvis kan du inte fixa allt.
    Detta är det enkla som jag har nu.
    Tack för all hjälp, blåtandsbiten är trolleri för mig.
    Ha en trevlig helg!

7. muhajr

muhajr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

It is e160x, branded as vodafone k3565 (it is huawei, it isn't zte). It is e160, not 1600 series.

8. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Angående Navigering / GPS på LL och Kendo

Hej!
    Fint att ni blivit intresserade av GPS på plattan igen!

Eftersom jag kör en hel del navigering på min Kendo på det sättet ja beskrev i mitt inlägg

"GPS på Kendo M7 / LL: en dyr work around som fungerar!"

för ca 3 sidor sedan, så kan jag ge en "kort" referens över hur det verkar fungera:

• OsmAnd
    1. Gratisnavigering på "pro" nivå! Fungerara bra på Kendon,
    2. Automatisk rutt planering
    3. Röst support
    4. Kartan följer och håller sig i körriktiningen (eller mot norr)
    5. Kartorna laddas bå sd-kortet, så den behöver inte kontinuerlig kontakt till nätverket.
    6. Automatisk zoom anpassning efter körhastigheten
    Min favorit för bilen. (jag använder den också i HTC Desire HD).
    - Rösten kan ibland brista lite, men helt OK
    - Ibland känns Kendon lite för långsam för att hela tiden updatera skärmen men i det stora hela "the best" (man kan alltid se till att man inte har så mycket skit (processer) i bakgrunden då man kör navigeringen, så flyter det.

• OruxMaps
    Min andra favorit, eftersom det är enkelt att själv göra kartor till den.
    Den tycks vara en "deFacto"-standard application.
    Saknar röstnavigering och autozoom, men för hike (någon snackade om Hike :P ) och båtliv säkert den mest passande.

Andra som jag kört, men av den ena eller andra anledningen inte fallit för
    (kommer inte ihåg direkt vad som var orsaken (oftasta saknad av röst support). De här kan igen passa någon annan.

• MapDroyd
    • MapQuest
    • Latitude
    • RMaps

Förutom OruxMaps skulle Navionics (kostar 11 euro / ca 100 kr) perfekt för båten. Jag köpte det till telefonen, men fanns inte till Kendon... Jag försökte ändå tvinga in Navionics för att förstå varför den inte verkar ha stöd. Och det visade sig (tack till alogcat) , att Navionics söker efter Kameran(!) för där finns någon obehövlig feature som vill ha kamera :( !
    - så om någon vet hur man kan ladda in en "Dummy kamera" så skulle Navionics vara "killer application".

GPS Stuff:

Som jag tidigare nämnde finns det en klumpig work around med hjälp av en annan telefon: GPS Tethering.
    Men det skulle vara fint om vi kunde få in direkt GPS-support på tabletten,
    Vi behöver bluetooth support e.dyl (över USB är andra alternativet) anpassad till Kendon och möjligen också någon modul som förstår GPS data stream.
    Säkert behövs det, eftersom annors skulle Tornankans USB-GPS dongel ha fungerat direkt, eftersom USB support redan finns (den motsvarar ju blåtand i detta fall)!

Själv har jag två Bluetooth GPS Donglar
    Nokia LD-3W och Holux motsvarande ... Holux verkar vara lite bättre både tekniskt (sirf III) och vad gäller kompatibilitet.

Jag testade snabbt att koppla ihop LD-3W på HTC Desire... Parningen går OK, men eftersom HTC har inbyggd GPS tycks den inte bry sig om den externa GPS:n. Om man gör "disable GPS" så hittas ingen och enable GPS så används interna.... testet är alltså ingenting värt, med tanke på LL / Kendo.

Jag tittade en del på det här för några månader sedan, men eftersom gps/bluetooth modulerna måste kompileras och anpassas till operativsystemet så har jag tillsvidare inte haft tid att lägga mig in i hur det kan göras.

(samma sak kämpar jag med gällande openvpn och tun.ko, men det är en annan story...)

Last edited: 3 apr 2011
    Twk_ och Tornankan gillar detta.
  9. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Phhhhuuuuuuiiii!
    Megaupload säger jag bara! Tog 2tim 50 min att ladda upp 79mb! En tidig söndag morgon utan e-trafik!
    Nåja TWK_ här är ett ex på LITEN GBG i Oruxformat.

http://www.megaupload.com/?d=KFRB6ZNE

Jag håller på att ladda upp ett ex med sjökort över STHLM centralt som ett ex.
    Tips till de som vill ha kort är att göra det själv.
    Snabbare och bättre.
    Jag gillar Mobile Atlas Creator måste jag säga.

Tack för tipset Åke! Min Kendo vill bara inte snacka med Nokia via wifi buhu!
    Men attans bra bild på kartorna i torrsimmande utan GPS he he.
    Eh vaddå börjar bli gammal? Små skärmar på telefonerna? Hmmmm.

@ akeake HAJK Åke, kommer du ihåg Bengt Alsterlind he he he????

Last edited: 3 apr 2011
    Twk_ gillar detta.
  10. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Twk_ gillar detta.
  11. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Bluetooth kernel modules successfully built!

Thanks for your clarification, I stand corrected. That should teach me about assuming... I'll see what I can do, but it's not easy without a testing device :neutral:

@Tornankan & akeake: (I'll continue in English since I know there's a a few ppl watching this thread from .fi, and they may be interested too). Thanks for your work so far! I will leave the actual GPS software work up to you to experiment with (if/when we get that far), and concentrate on the actual Bluetooth support myself. Without you, I never would have gotten around to it however, so thanks again!

I've had some luck compiling Bluetooth support as modules. They all load properly now (I had to patch the source since one kernel symbol was not exported, this seems to be a well-known bug). Personally, I feel the most exciting news is that the kernel modules I compiled work at all and load without complaining, that opens up a lot of possibilities... But, back on topic:

I have tested loading the modules with no bad side effects, but of course this is experimental work (backup everything as usual...). I've uploaded the kernel modules for Bluetooth support + device specific drivers together with a really simple scripts that just loads all of them, and logs output so we can see if the bluetooth dongle is found. (The script looks like this, if anyone wonders. Very basic.)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Right now I have no bluetooth USB dongle available (will have to look for it later), but it would be useful if you who have one would test this. Basically, I'm hopinh the kernel will find the bluetooth adapter as the driver loads. There is no user interface yet to do actual pairing, should it work. Also, userland modifications will be needed (bluetoothd missing for instance). But, if this part works the rest should be OK, I think.

So, some simple steps to perform to help me test (nothing you do here is permanent - if it crashes, just do the usual reset and you should be fine):

- Download twk-bt-kernel-modules.zip

- Unpack the zip file. Inside is a folder called "btmod".

- Connect the M7/7CK100 to the computer (USB) and copy the entire folder to the internal flash disk (not sdcard, since the script uses /flash). No "firmware flashing", just normal file copy!

- (Safely) disconnect the tablet from the computer

- Connect Bluetooth USB "dongle"

- Start a shell (Betterterm)

- Type: su + enter to become root

- Type: busybox sh /flash/btmod/loadmods.sh + enter

- Some text appears (end of the kernel log).

- Done! :)

Connect the tablet to the computer again, and check the flash drive. 3 files have been created:

- bt-insmod.log: This should be empty (0 bytes). If not, please post the contents!

- dmesg-system.log: The kernel log before any modules were loaded. There may be a hint in this at the last lines when you plugged the BT dongle in. Not very interesting, for now.

- bt-dmesg.log: This is also the kernel log, but only stuff from the bluetooth subsystem modules + driver modules loading. It's the same displayed at the shell prompt. It looks like this when no bluetooth dongle is attached while executing the script:
    Kod:
    [147] Bluetooth: Core ver 2.11
    [147] NET: Registered protocol family 31
    [147] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
    [147] Bluetooth: HCI socket layer initialized
    [147] Bluetooth: L2CAP ver 2.9
    [147] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
    [147] Bluetooth: BNEP (Ethernet Emulation) ver 1.2
    [147] Bluetooth: HIDP (Human Interface Emulation) ver 1.2
    [147] Bluetooth: Broadcom Blutonium firmware driver ver 1.1
    [147] usbcore: registered new interface driver bcm203x
    [147] Bluetooth: BlueFRITZ! USB driver ver 1.1
    [147] usbcore: registered new interface driver bfusb
    [148] Bluetooth: Digianswer Bluetooth USB driver ver 0.9
    [148] usbcore: registered new interface driver bpa10x
    [148] Bluetooth: HCI USB driver ver 2.9
    [148] usbcore: registered new interface driver hci_usb
    If your output differs (except for the [xxx]), something was probably found. Please post output! If not, please list the brand and model of the bluetooth USB stick you are testing. Also check the later part of dmesg-system.log for hints.

I'll update when I have something new.. And, as always: All help is very welcome!

Have fun for now :)

EDIT: I forgot to log output from "lsmod" in the script, to verify modules in fact did load. You can type it manually from the prompt after running the script. To send output to a file, execute something like "lsmod > /flash/lsmod.log"

You should see something like this:
    Kod:
    # lsmod
    hci_usb 12380 0 - Live 0xbf02c000
    bpa10x 6308 0 - Live 0xbf029000
    bfusb 9956 0 - Live 0xbf025000
    bcm203x 4804 0 - Live 0xbf022000
    hidp 14912 0 - Live 0xbf01d000
    bnep 11104 0 - Live 0xbf019000
    l2cap 31204 2 hidp,bnep, Live 0xbf010000
    bluetooth 52196 6 hci_usb,bpa10x,bfusb,hidp,bnep,l2cap, Live 0xbf002000
    wlan 1600 0 - Live 0xbf000000
    #

Last edited: 4 apr 2011
    akeake och Tornankan gillar detta.
  12. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Lovely! Many Thanks!
    Awfully sorry old Chap but everything looks right and I cant find any place to do the activating or pairing in setup-tab.
    Shall there be a new option in setup?

Sorry for being confused but thats me in a nutshell! :)

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Sorry, maybe I was not completely clear: This is just the kernel part. There needs to be modifications to the rest of the Linux system (probably start up a daemon or 3) and finally the Android layer needs to made aware of that it now has access to Bluetooth (best case: just setting a flag. worst case: rebuilding Android). I have more work to do (but if this part works the rest should be fairly easy.)

That being said, if you are very lucky you may be able to reach Android's Bluetooth settings if you install some 3rd party app. It's possible to reach the VPN settings this way, for instance. I don't think it'll be enough though, but could be interesting to see how for one gets.

Anyway, what did your log say when running the script? What bluetooth dongle? *curious*

Tornankan gillar detta.
  14. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

AAH I see.
    Then it wasn't strange.
    The Dongle is a ISSCEDRBTA . EDR2.0 "No Name" Thinsize-stick.
    Works great on XP/Win7 to handle both data and sound trans.

Logs say:

bt-dmesg:

[993] Bluetooth: Core ver 2.11
    [993] NET: Registered protocol family 31
    [993] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
    [993] Bluetooth: HCI socket layer initialized
    [993] Bluetooth: L2CAP ver 2.9
    [993] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
    [993] Bluetooth: BNEP (Ethernet Emulation) ver 1.2
    [993] Bluetooth: HIDP (Human Interface Emulation) ver 1.2
    [993] Bluetooth: Broadcom Blutonium firmware driver ver 1.1
    [993] usbcore: registered new interface driver bcm203x
    [993] Bluetooth: BlueFRITZ! USB driver ver 1.1
    [993] usbcore: registered new interface driver bfusb
    [993] Bluetooth: Digianswer Bluetooth USB driver ver 0.9
    [993] usbcore: registered new interface driver bpa10x
    [993] Bluetooth: HCI USB driver ver 2.9
    [993] usbcore: registered new interface driver hci_usb

and dmesg-systlog says:

_otg dwc_otg: irq 8, io mem 0x00000000
    [2] DWC_otg: dwc_otg_hcd_start! everest
    [2] dwc_otg_hcd_start controller in device mode,everest
    [2] usb usb1: configuration #1 chosen from 1 choice
    [2] hub 1-0:1.0: USB hub found
    [2] hub 1-0:1.0: 1 port detected
    [2] DWC_otg: dwc_otg_hcd_init end,everest
    [2] dwc_otg_pcd_init,everest
    [2] dwc_otg_driver_probe end, everest
    [2] rk28_host11_driver_probe otg_phy_con1:0x8,everest
    [2] rk28_host11_driver_probe host1.1 reg addr: 0x10100000 remap:0xcd880000
    [2] DWC_otg: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^Host Mode 20100827
    [2] rk28_host11_hcd_init everest
    [2] rk2818_host11 rk2818_host11: DWC OTG Controller
    [2] rk2818_host11 rk2818_host11: new USB bus registered, assigned bus number 2
    [2] rk2818_host11 rk2818_host11: irq 47, io mem 0x00000000
    [2] DWC_otg: dwc_otg_hcd_start! everest
    [2] DWC_otg: Init: Port Power? op_state=1
    [2] DWC_otg: Init: Power Port (0)
    [2] usb usb2: configuration #1 chosen from 1 choice
    [2] hub 2-0:1.0: USB hub found
    [2] hub 2-0:1.0: 1 port detected
    [2] DWC_otg: rk28_host11_hcd_init end,everest
    [2] rk28_host11_driver_probe end, everest
    [2] android init
    [2] android_probe pdata: c046e444
    [2] android_bind
    [2] mass_storage_function_add
    [2] android_usb gadget: Number of LUNs=2
    [2] adb_function_add
    [2] android_usb gadget: android_usb ready
    [2] mice: PS/2 mouse device common for all mice
    [2] input: xpt2046 touchscreen as /devices/platform/rockchip_spi_master/spi0.0/input/input1
    [2] ( 50, 40) => ( 51, 42)
    [2] ( 750, 40) => ( 749, 38)
    [2] ( 50, 440) => ( 49, 438)
    [2] ( 750, 440) => ( 751, 442)
    [3] Auto set calibration successfully.
    [3] i2c /dev entries driver
    [3] ANX7150_Chip_Located: device not detected<4>i2c-adapter i2c-1: Client creation failed at 0x39 (-1)
    [3]
    [3] ov9665_probe..drivers/media/video/ov9665.c..3016 ******** nzy *********
    [3]
    [3] soc_camera_probe..drivers/media/video/soc_camera.c..861 ******** nzy *********
    [3] camera 33-0: RK28 Camera driver attached to camera 0
    [3]
    [3] rk28_camera_activate..drivers/media/video/rk28_camera.c..417 ******** CAMERA POWER UP *********
    [3] ov9665_init..drivers/media/video/ov9665.c..1365 ******** jyk ********* init ret = 0
    [3] ov9665_init..drivers/media/video/ov9665.c..1368 ******** jyk ********* vga ret = 0
    [3] ov9665_init..drivers/media/video/ov9665.c..1374 ******** nzy *********0xff
    [3] ov9665_init..drivers/media/video/ov9665.c..1374 ******** nzy *********0xff
    [3]
    [3] ov9665_init..1413 *** ddl *** icd->width = 800.. icd->height 600
    [3] report ENDCALL 0
    [3] camera 33-0: RK28 Camera driver detached from camera 0
    [3]
    [3] rk28_camera_deactivate..drivers/media/video/rk28_camera.c..454 ******** CAMERA POWER DOWN *********
    [3]
    [3] soc_camera_probe..drivers/media/video/soc_camera.c..883 ******** nzy *********
    [3]
    [3] ov9665_probe..drivers/media/video/ov9665.c..3059 ******** nzy *********
    [3] input: compass as /devices/virtual/input/input2
    [3] rtc_HYM8563 1-0051: rtc core: registered rtc_HYM8563 as rtc0
    [3] hym8563_init_device--->133 RTC_CTL2 = 0
    [3] hym8563_init_device--->142 RTC_CTL2 = 0
    [3] ---read time ------ year:2011, mon:4, day:4, weekday:1 hour:14 min:27 sec:35
    [4] rk28_sdmmc0_set_ios..drivers/mmc/host/rk28_sdmmc0.c..143 ***********The clock div is setted. the ios->clock=350 Khz******====xbw===******
    [4] RK28 MMC SDIO HOST driver init ......
    [4] Free DMA channel for SDMMC1.
    [4] Request DMA channel for SDMMC1.
    [4] usbcore: registered new interface driver usbhid
    [4] drivers/hid/usbhid/hid-core.c: v2.6:USB HID core driver
    [4] logger: created 64K log 'log_main'
    [4] logger: created 4K log 'log_events'
    [4] logger: created 64K log 'log_radio'
    [4] CMD: 5 <arg=0> FAIL raw_ints: 104 masked ints: 4
    [4] pmem_setup::Pmem pmem 1 init
    [4] Free DMA channel for SDMMC1.
    [4] pmem_setup::Pmem pmem-dsp 0 init
    [4] Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.16rc2 (Thu Jan 31 16:40:16 2008 UTC).
    [4] ASoC version 0.13.2
    [4] asoc: WM8988 <-> rockchip-i2s mapping ok
    [4] ALSA device list:
    [4] #0: ROCKCHIP_WM8988 (WM8988)
    [4] TCP cubic registered
    [4] NET: Registered protocol family 1
    [4] NET: Registered protocol family 17
    [4] RPC: Registered udp transport module.
    [4] RPC: Registered tcp transport module.
    [4] ieee80211: 802.11 data/management/control stack, git-1.1.13
    [4] ieee80211: Copyright (C) 2004-2005 Intel Corporation <[email protected]>
    [4] drivers/misc/rk281x_modem/modem_rockchip_demo.c[58:( modem_disable
    [4] JOGBALL inital
    [4] rk28_jogball_probe...
    [4] input: jogball as /devices/platform/rk28_jogball/input/input3
    [4] ---read time ------ year:2011, mon:4, day:4, weekday:1 hour:14 min:27 sec:36
    [4] rtc_HYM8563 1-0051: setting system clock to 2011-04-04 14:27:36 UTC (1301927256)
    [4] addr_console_init addr_console version v306_8
    [4] VFS: Mounted root (cramfs filesystem) readonly.
    [4] Freeing init memory: 508K
    [4] Warning: unable to open an initial console.
    [4] before start /init,now=0x114937cc4
    [4] >>>>>> win1fb_check_var fail 2!!!
    [4] >>>>>> (0+800)>800 || (1+480)>480 || (0+800)>800 || (0+480)>480
    [7] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
    [7] EXT3 FS on mtdblock8, internal journal
    [7] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
    [7] EXT3 FS on mtdblock6, internal journal
    [7] EXT3 FS on mtdblock10, internal journal
    [8] enabling adb
    [8] Adding 65528k swap on /dev/block/mtdblock11. Priority:-1 extents:1 across:65528k
    [9] kjournald starting. Commit interval 5 seconds
    [9] EXT3 FS on mtdblock7, internal journal
    [9] EXT3-fs: recovery complete.
    [9] EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
    [25] warning: `zygote' uses 32-bit capabilities (legacy support in use)
    [26] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [43] =======================================================
    [43] ==== Launching Wi-Fi driver! (Powered by Rockchip) ====
    [43] =======================================================
    [43] MV8686 WiFi driver (Powered by Rockchip,Ver 2.22) init.
    [43] Request DMA channel for SDMMC1.
    [43] mmc1: new SDIO card at address 0001
    [43] Data size = 124268 bytes, Time = 0.076 seconds, Rate = 13080 kbps
    [43] wifi_power_save_register_callback: enter....
    [43] mv8686: ccc53ce8M, fw 9.70.15p0, cap 0x00000303 region 0x10
    [43] mv8686: wlan0: Marvell WLAN 802.11 adapter
    [56] SN=0 uncali_x=370 uncali_y=633
    [56] SN=1 uncali_x=3713 uncali_y=559
    [56] SN=2 uncali_x=372 uncali_y=3577
    [56] SN=3 uncali_x=3721 uncali_y=3620
    [56] SN=4 uncali_x=3743 uncali_y=3661
    [56] ( 50, 40) => ( 50, 44)
    [56] ( 750, 40) => ( 750, 36)
    [56] ( 50, 440) => ( 50, 436)
    [56] ( 750, 440) => ( 750, 444)
    [58] Network is IDLE, release android lock.
    [58] mv8686_ps_real_callback: we are idle...
    [77] ********soft disconnect*****************************************
    [77] USB SUSPEND
    [77] ********soft connect!!!*****************************************
    [77] USB SUSPEND
    [78] DWC_otg: USB RESET
    [78] DWC_otg: USB RESET
    [78] android_usb gadget: high speed config #1: android
    [78] set usb_msc_connect status = 1 20100803
    [78] sdmmc_reset_store------mmc receive the message of RemoveDone -----
    [88] Network is BUSY, acquire android lock.
    [88] mv8686_ps_real_callback: we are serving...
    [93] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [93] SCU/W>dsp clk locked!!
    [136] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [144] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [144] SCU/W>dsp clk locked!!
    [145] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [153] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [153] SCU/W>dsp clk locked!!
    [163] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [174] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [174] SCU/W>dsp clk locked!!
    [205] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [213] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [213] SCU/W>dsp clk locked!!
    [241] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [249] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [249] SCU/W>dsp clk locked!!
    [264] USB SUSPEND
    [264] set usb_msc_connect status = 0 20100803
    [264] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [264] ********session end intr,soft disconnect************************
    [264] set usb_msc_connect status = 0 20100803
    [264] DWC_otg: USB RESET
    [279] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [279] SCU/W>dsp clk locked!!
    [285] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [300] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [300] SCU/W>dsp clk locked!!
    [301] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [326] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [326] SCU/W>dsp clk locked!!
    [328] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [332] rk28_sdmmc0_set_ios..drivers/mmc/host/rk28_sdmmc0.c..143 ***********The clock div is setted. the ios->clock=24000 Khz******====xbw===******
    [332] mmc0: host does not support reading read-only switch. assuming write-enable.
    [332] mmc_attach_sd..drivers/mmc/core/sd.c..925 - Now, call mmc_add_card to add a new card.
    [332] mmc0: new SD card at address aaaa
    [332] mmc_blk_probe..drivers/mmc/card/block.c..609 ****begin to call add_disk() for a disk***xbw*******
    [332] mmcblk0: p1
    [332]
    [332] mmc_rescan..777£º The card's type is SD. initialize successfully*********xbw********
    [368] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [368] SCU/W>dsp clk locked!!
    [374] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [394] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [394] SCU/W>dsp clk locked!!
    [398] ADKEY1 = 558, code = 158
    [398] ADKEY1 = 558, code = 158
    [398] ADKEY1 = 560, code = 158
    [398] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [405] DWC_otg: force_usb_mode_store 0->1
    [406] DWC_otg: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^Host Mode 20100827
    [406] DWC_otg: dwc_otg_hcd_start! everest
    [406] DWC_otg: Init: Port Power? op_state=1
    [406] DWC_otg: Init: Power Port (0)
    [411] usb 1-1: new full speed USB device using dwc_otg and address 2
    [411] usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice
    [415] DWC_otg: force_usb_mode_store 1->0
    [415] DWC_otg: PortPower off
    [415] usb 1-1: USB disconnect, address 2
    [415] DWC_otg: PortPower off
    [415] dwc_otg_force_device,already in B_PERIPHERAL,everest
    [416] DWC_otg: force_usb_mode_store 0->1
    [416] DWC_otg: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^Host Mode 20100827
    [416] DWC_otg: dwc_otg_hcd_start! everest
    [416] DWC_otg: Init: Port Power? op_state=1
    [416] DWC_otg: Init: Power Port (0)
    [417] usb 1-1: new full speed USB device using dwc_otg and address 3
    [417] usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice
    [418] ADKEY1 = 558, code = 158
    [419] ADKEY1 = 558, code = 158
    [419] ADKEY1 = 558, code = 158
    [445] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [445] SCU/W>dsp clk locked!!
    [448] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [453] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [453] SCU/W>dsp clk locked!!
    [455] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [463] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [463] SCU/W>dsp clk locked!!
    [466] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [469] ADKEY1 = 559, code = 158
    [484] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [484] SCU/W>dsp clk locked!!
    [485] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [500] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [500] SCU/W>dsp clk locked!!
    [508] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [513] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [513] SCU/W>dsp clk locked!!
    [519] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [527] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [527] SCU/W>dsp clk locked!!
    [568] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [573] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [573] SCU/W>dsp clk locked!!
    [573] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [581] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [581] SCU/W>dsp clk locked!!
    [597] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [606] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [606] SCU/W>dsp clk locked!!
    [628] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [633] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [633] SCU/W>dsp clk locked!!
    [633] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [644] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [644] SCU/W>dsp clk locked!!
    [675] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [680] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [680] SCU/W>dsp clk locked!!
    [681] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [714] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [714] SCU/W>dsp clk locked!!
    [718] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [723] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [723] SCU/W>dsp clk locked!!
    [730] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [735] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [735] SCU/W>dsp clk locked!!
    [736] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [741] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [741] SCU/W>dsp clk locked!!
    [748] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [753] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [753] SCU/W>dsp clk locked!!
    [754] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [762] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [762] SCU/W>dsp clk locked!!
    [763] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [771] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [771] SCU/W>dsp clk locked!!
    [772] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [786] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [786] SCU/W>dsp clk locked!!
    [790] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [807] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [807] SCU/W>dsp clk locked!!
    [808] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [823] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [823] SCU/W>dsp clk locked!!
    [863] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [888] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [888] SCU/W>dsp clk locked!!
    [896] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [910] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [910] SCU/W>dsp clk locked!!
    [917] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [922] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [922] SCU/W>dsp clk locked!!
    [922] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [933] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 24000000 Hz,cur clk=594000000 Hz
    [933] SCU/W>dsp clk locked!!
    [933] rockchip_clk_set_codecdsp::set dsp to 594000000 Hz,cur clk=594000000 Hz

Can it be to some help?

Thanks for all efforts, its a Jungle!

15. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

I was hoping for a bit more spectacular log entries - I thought it didn't work here (neither?) at first. Now I see at least there two new processes spawned here, and the hci_usb driver being used :) Good news so far, will see if it works all the way.

Could you do "cat /proc/bus/usb/devices > /flash/usb.log" as root (same way as before), with the stick plugged in and after running the script? (If you haven't rebooted you shouldn't run the script again though).

Then please post the resulting usb.log, this way we can see if your bluetooth dongle is using any driver at all.

16. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Sorry a novice but I'm not with you there.
    I can't find "cat /proc/bus/usb/devices > /flash/usb.log" but i have USB1/ and USB2/ under cat /proc/bus/usb/devices ?
    There is no log to be found.
    Sorry its new territory for me.

17. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Inga problem. (Kanske räcker det med engelska när det är mer tekniska tillkännagivanden :) )

För att vara säker på "var du är", så gör såhär:

- boota om

- koppla in Bluetooth-dongeln igen

- kör scriptet som root, på samma sätt som förut (se tidigare inlägg).

- Innan du kopplar ur bluetoothdongeln och kopplar in PCn, skriver du nu också:
    "cat /proc/bus/usb/devices > /flash/usb.log" + enter
    ""-tecknen ska du alltså inte skriva.

- Koppla in PCn och kopiera filen "usb.log" som nu ligger på den interna disken, samma ställe som du kopierade de andra sakerna från tidigare :)

Last edited: 4 apr 2011
  18. Tornankan

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Förlåt jag fick ett hastigt avslut igår.
    Här är usb loggen:

T: Bus=02 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=480 MxCh= 1
    B: Alloc= 0/800 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=1d6b ProdID=0002 Rev= 2.06
    S: Manufacturer=Linux 2.6.25 rk28_host11_hcd
    S: Product:DWC OTG Controller
    S: SerialNumber=rk28_host11_hcd
    C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr= 0mA
    I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
    E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 4 Ivl=256ms

T: Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=480 MxCh= 1
    B: Alloc= 0/800 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=1d6b ProdID=0002 Rev= 2.06
    S: Manufacturer=Linux 2.6.25 dwc_otg_hcd
    S: Product:DWC OTG Controller
    S: SerialNumber=dwc_otg_hcd
    C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr= 0mA
    I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
    E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 4 Ivl=256ms

T: Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=00 Cnt=01 Dev#= 2 Spd=12 MxCh= 0
    D: Ver= 1.10 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 MxPS=16 #Cfgs= 1
    P: Vendor=1131 ProdID=1001 Rev= 3.73
    S: Manufacturer=ISSC
    S: Product=ISSCEDRBTA
    C:* #Ifs= 3 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr= 0mA
    I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 3 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver=hci_usb
    E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 16 Ivl=1ms
    E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
    E: Ad=82(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
    I:* If#= 1 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 0 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 0 Ivl=1ms
    I: If#= 1 Alt= 1 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 9 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 9 Ivl=1ms
    I: If#= 1 Alt= 2 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 17 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 17 Ivl=1ms
    I: If#= 1 Alt= 3 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 25 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 25 Ivl=1ms
    I: If#= 1 Alt= 4 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 33 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 33 Ivl=1ms
    I: If#= 1 Alt= 5 #EPs= 2 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 Driver:(none)
    E: Ad=03(O) Atr=01(Isoc) MxPS= 49 Ivl=1ms
    E: Ad=83(I) Atr=01(Isoc) MxPS= 49 Ivl=1ms
    I:* If#= 2 Alt= 0 #EPs= 0 Cls=fe(app. ) Sub=01 Prot=00 Driver:(none)

hoppas det ger en ledtråd.

19. Xxyzzy

Xxyzzy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat med ett par dongles (CSR).
    Under linux (2.6.38) vill dom ha btusb.ko.

Det verkar inte bli så mycket mer än detta:

---

T: Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=00 Cnt=01 Dev#= 4 Spd=12 MxCh= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=0a12 ProdID=0001 Rev=31.64
    S: Product=BT2.0
    C:* #Ifs= 2 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr= 0mA

---

T: Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=00 Cnt=01 Dev#= 5 Spd=12 MxCh= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=e0(unk. ) Sub=01 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=0a12 ProdID=0001 Rev=19.58
    C:* #Ifs= 2 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr= 0mA

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ser perfekt ut, och samma resultat som hos mig (hci_usb-drivern används när man kopplar in dongeln.)

Bra! Då är det värt att gå vidare.

Det ser bra ut här också :) Det stämmer att btusb ersatt hci_usb i senare kernels, men båda donglarna identiferas och använder en av drivrutinerna. Sen får vi se om det räcker, men än så länge går allt som det ska :)

Jag har tittat lite mer i detalj nu, och "bluetooth-settings" är helt bortplockat, så jag kommer behöva fixa en ny MidSettings.apk. Ska försöka få till VPN-settings också för framtida bruk, har retat mig länge på att det inte finns faktiskt...

Även annat som normalt ska finnas på en bluetooth-enablad enhet saknas, så det blir till att försöka hitta tid till en djupdykning, men nu känns det värt det eftersom det verkar som att det kommer fungera. Samtliga testade donlgar ser ut åtminstone såhär långt att fungera, verkligen kul. Min är en Targus för övrigt och använder också hci_usb-drivern.

Det finns några test-verktyg (bl a "hcitool") jag ska kompilera upp som gör att man ska kunna t ex scanna efter andra bluetooth enheter från kommando-prompten på plattan, utan att behöva ha igång det enda upp i Androids GUI. När vi testat det vet vi säkert om det verkligen funkar ordentligt. Jag återkommer när jag har dem och ber om testhjälp igen :)

Tack för hjälpen båda två så länge!