Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Blåtand GPS projekt

Hej!

Tack twk_ !
    Jag testar inom kort med mina Nokia och Holux GPS donglar... men nu hittar jag inte bluetooth pluggen...
    Hmm undrar om hunden har ätiti opp den :P ... när jag får fram den (kan ta några dagar ;) ) så postar jag resultatet (hoppas det inte blir bara skit :teeth: ) .

För övrigt: I januari försökte jag hitta någon kernel modul som kunde passa... och kom in på en tråd där några personer hade byggt något liknande som vårt bluetooth-gps projekt.

Jag försökte tvinga in modulerna i Kendon, utan att då förstå att de helt enkelt inte var kompatibla. Snackade en del om det med almightycasey... men det var för tidigt då ännu.

Här är linken där jag töntade in och en diskussion som tangerar dethär
    http://www.slatedroid.com/index.php?/topic/13293-pl2303-and-other-usb-to-serial-modules/

... men som sagt för en annan processor...kanske det kan ge vinkar i alla fall?

jag skall försöka få upp en omgivning där jag kan kompilera något...
    närmast tun.ko för openvpn, men om det lyckas så är man ju snart "fit for fight" ...har så jävla lite tid bara...

Last edited: 5 apr 2011
  2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Tackar för tråd-tipset. De har lite andra förutsättningar där (platta med BT-subsystemet färdigt om jag förstod rätt efter en snabb titt), men jag ska absolut se om man kan lära sig något ändå! :)

(Vad är det för fel på din hund egentligen som verkar förstöra all USB-utrsustning du har?! :cool: )

Jag är själv synnerligen intresserad av allt VPN-relaterat. Jag vet inte exakt vad du försöker få igång (tunnling från/till vad?), men jag kan åtminstone enkelt kompilera moduler numera som bör fungera, så håll till godo :) Jag tror du kan behöva fler, och kan jag kompilera upp dem så gör jag gärna det. Just nu hinner jag inte forska i det också däremot, så du är "on your own" vad gäller kunskaps-insamlande för tillfället, om jag inte råkar veta något utan att behöva plöja massa google-resultat :)

Här är en rykande färsk tun.ko. Hinner inte ens testa den (måste sova...), men den bör vara OK. http://www.megaupload.com/?d=ZZB8LMEA

Rapportera jättegärna eventuella framsteg, kanske råkar jag veta något som kan vara till hjälp :)

akeake gillar detta.
  3. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!

Tack för tun.ko!

Den gick in helt smärtfritt!

Jag försöker få up en VPN-tunnel till företagets nätverk (openvpn), närmast för att komma åt servrarna där via ssh ... och kanske några intranet-sidor och samba shares.

Jag använder "OpenVPN Installer" och "OpenVPN Settings"
    - kom en bit längr nu ...men ssh och ping hänger fortfarande.... säkert något med routing av trafiken,,,, men så småningom...

PS ... det är min kompis hund... som äter utrustningen :ehm:

4. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Så alla tablet gurus. Farsan var sjysst och drog förbi Siba för att köpa ett av dessa tablets idag.

jag har dragit ner twk-007 och ska flasha så fort farsan kommer hem. dock undrar jag om det är något annat jag borde göra för att flyta så bra som möjligt. min enda kontakt med android var morsans xperia x10 som är lika smidig som en elefant med fötterna fastkedjad i marken. jag har undvikit android sen dess. dock blev jag sugen då ett par av mina klasskamrater har börjat koda spel osv till android och tänkte testa själv...

5. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Börja med den eller twk006 och stäng av animeringar i skärminställningar. Det mesta flyter på bra men allt beror givetvis på vad du vill göra.

6. Izcee

Izcee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sambon (teknikfreak som han är) har införskaffat en helt ny LL på omvägar väldigt billigt. Något som jag ansåg vara totalt onödigt xD Gissa vem som sitter med den mest nu!

Har spenderat kvällen med att läsa igenom tråden och ska ge mig på att flasha om den med Twk's senaste. Med tanke på hur alla andra är så fruktansvärt nöjda med den tror jag inte att det kommer vara annorlunda för mig ;)

Något som jag är djupt imponerad av är er envishet och ödmjukhet och framför allt vänlighet att hjälpa oss som har absolut noll koll på saker och ting!

Önska en nybörjare lite tur i sitt första försök på att flasha xD Så ska jag följa era råd om att verkligen läsa instruktionerna till punkt och pricka ^^

EDIT: Har nu följt anvisningarna som kom med v.006 när jag installerade v.007 och det var super enkelt att följa.. den enda lilla kommentaren jag har är (om ni nu ville ha en guide som Agda 83 kan följa) på punkten "klicka på knappen med 3 prickar" det finns tre sådana knappar ;)

Last edited: 7 apr 2011
  7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Nåja, det har väl hänt att tålamodet trutit några gånger :cool: DrNashLenins tålamod däremot är legendariskt. Jag tror att han egentligen kommer från en annan planet o_O

Skämt åsido, om alla nykomlingar var lika metodiska som du hade väldigt få haft några problem faktiskt. Om du har lust skulle det fortfarande vara väldigt välkommet med en välskriven guide med tydliga instruktioner och bilder, så att gamla Agda kan vara helt säker på vilka knappar som gäller :P

Välkommen hit förresten!

8. Izcee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Godmorgon :)

Den fungerar så mycket bättre nu xD och självklart blev det att jag fastnade i den ända till kl 3 i natt ^^

Hitintills har den fungerat som en smäck förutom när äldsta sonen försökte starta den i morse med laddaren i. Då fick jag det här "fel i processen" meddelandet som alla andra med har fått där alternativen forcera avstängning och vänta läge kom upp. Tryckte på avstängningsalternativet och det hände inget alls mer än att skärmen typ frös. Drog då ur laddaren och plattan startade upp av sig själv från det läget utan problem. Körde en power off & on för säkerhets skull ändå.

Nu när jag vet hur enkelt det var kan jag ge mig på att skriva en lite guide á la Agda med det material som redan finns :) Dock får det bli till helgen eftersom att jag skriver tenta imorgon xD

Däremot har jag ett par andra fråga. Några av mina böcker på datorn är i formatet djvu (fråga mig inte varför, är som sagt inte så där himla teknisk av mig) finns det någon bra sådan ap att använda sig av för att läsa de böckerna på plattan? Och när jag lägger över filer av den typen på plattan var ska jag isf lägga dom?

9. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Welcome to the dark side :cool: ;)

Kul att det funkar bra!

Force-close vid boot hoppas jag lösa i 007 (slutliga versionen alltså, inte betan). Jag vet vad som behövs göras (eller jag tror mig veta åtminstone), och kanske kommer det en ny test-version i helgen. Det händer som sagt inte jätteofta men det känns lite amatörässigt att det alls händer, så det är definitivt på "to-do"-listan. Det har dock inte göra med huruvida laddaren är i eller inte utan är slumpmässigt. Det finns ett kritiskt skede när system-partitionen byts från read-only till dess read/write-kopia vid varje uppstart. Detta måste jag göra annorlunda, så att det här bytet aldrig behöver göras.

Jättebra om du skriver den där guiden när du hinner! Du har ju dessutom en nybörjares perspektiv och kan antagligen få med sådant jag själv skulle missa om jag gav mig på det. Lägg gärna extra kraft just på drivrutins-installationen, med skärmdumpar osv. Det är här de flesta haft problem.

Vad gäller djvu-formatet så har jag faktiskt inte ens hört talas om det förut, men om man googlar på "android" och "djvu" får man en hel del träffar som verkar användbara. Testa också att söka på "djvu" i Market och se vad det ger.

EDIT: Var du lägger filerna ska inte spela någon roll. Skapa en mapp som du kallar "books" eller något på den interna "disken", alternativt lägg dem på ett SDkort så slipper du kopiera över dem igen efter nästa uppgradering.

10. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Godmorgon! Det finns en app på market som heter DjvuDroid som funkar.

Jag har inte kvar original ebook-appen på min platta men kanske funkar med den också. Ett stort plus är att plattan funkar med Adobe digital editions (DRM skydd).

11. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Hmm tog du bort den själv? Jag har väl inte missat något i senaste versionen, alltså t ex att få med ebook-readern..?

12. Izcee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

E-book readern är med i v.007 beta1

och tack för snabbt svar killar :) Ska se om jag kan få det att fungera ^^

EDIT: Ohhh nu funkar det xD behövde bara sambons vägledning om var fasikens jag kunde hitta filerna jag la över från datorn ^^ Ni är änglar och har räddat min riktigt tråkiga tågresa imorgon xD

13. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ok nu är jag totalsur på den här plattan. flashningen gick finfint med 007 mjukvaran och den bootar upp fint. dock krashar det (scandinavian)norska tangentbordet non stop. provade att byta språk men den kraschar innan jag hinner. finns det något annat sätt att byta språk på? något terminal kommando eller liknande.

EDIT: glöm det. kör med standard layouten nu på engelska. behöver inte svenska hursomhelst.

14. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

det funkar om du installerar om scandinavian keyboard från market.

15. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

vielen dank. nu funkar det prima.

(funkar fint med extern ström)fick dock en liten ide idag. om man tar en extern hdd (2.5") ock kopplar ena usb'n I tableten och den andra I ett nödbatteri, modell stor borde tableten driva den, eller?

EDIT: hur stor är chansen att vi får NTFS stöd i framtiden?

EDIT2: Och stort tack till TWK för denna firmware.

16. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det finns 2.5" hdds som inte ens behöver extern strömförsörjning. Men ja, det ska funka oavsett. Extern lagring har funkat enda från början (även om jag själv aldrig använt just hårddiskar).

Du kan även ladda något som klarar att laddas över USB (telefonen t ex, eller PSPn) i verkliga nödfall från enbart plattan :P

NTFS-support: Fram tills nu var chansen ungefär 0% eftersom ingen efterfrågat det hittills.. Men det går ju att titta på. Det hänger mest på om man behöver pilla på NTFS-koden för att kunna kompilera den för ARM. Det gör jag helst inte, eftersom det är överhängande risk för korrupta filsystem i så fall. Det tog rätt många år innan Linux överhuvudtaget hade NTFS-support som du kanske minns, och ytterligare ett antal innan read/write var något man använde utom i yttersta nödfall. Fortfarande är inte stödet fullständigt ("alternativa streams" t ex tror jag inte funkar. Problemet är att det mig veterligen fortfarande inte finns någon officiell dokumentation över NTFS)

Om jag lyckas kompilera upp en modul för NTFS-support (om det går), är du beredd att alpha-testa (med risk för att du blir av med allt data på HDDn eller vad du tänkt prova på)?

Tack själv för intresset. Tänk på att inte bli sur på plattan bara om det strular när du kör inofficiella firmwares, det är väl snarare mig du borde vara arg på i så fall. Eller kanske på dig själv, eftersom du valde en beta-version istället för senaste stabila, och trodde att allt skulle vara buggfritt :P (twk-006 är senaste stable-releasen)

---

Lite allmän status-uppdatering:

Jag håller på som bäst o kompilerar upp i princip hela Eclair eftersom det är väldigt mycket som saknas för att få till Bluetooth-support hela vägen. Det är inte direkt smärtfritt och jag har fortfarande inte lyckats bygga hela systemet utan kompilerings-fel.

Stora delar går fint dock:

- Bluetoothd + libs är kompilerade, men kraschar för närvarande. Vet ännu inte om det beror på koden eller om det saknas andra saker, men det såg lite tråkigt ut faktiskt (segfault)

- Jag har fått till en ny MidSettings.apk som innehåller Bluetooth-settings - dessa var borttagna helt. Det går inte att starta Bluetooth ännu dock (antagligen pga ovanstående problem)

- Patchat källkoden till wpa_supplicant och kompilerat den. Det går nu att se ad hoc-nät från t ex Barnacle på LL7CK100 o M7 :cool: Tyvärr funkar det inte att ansluta (man får ingen IP), vet ännu inte varför. Men ändå, halvvägs till wifi-tethering :) Om någon är sugen på att felsöka vore det roligt (rejäl Linux-vana krävs dock) Det kan funka om man sätter statisk IP, fler tester behövs.

Så det går framåt :)

akeake gillar detta.
  17. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

jag testade två diskar. en som gick på en enda usb port (totaldöd. klickade bara) och en som använder sig av två usb portar (Data + strömförsörjning). genom att koppla data till tablet'en och ström till en bärbar fick jag igång den och den funkade finfint. disken är föv en hitachi travelstar på 80gb.

jaja, självklart. kan säga att ubuntuforumet fortfarande är fullt av trådar som handlar om NTFS problem. och jag testar gärna ifall du skulle få ihop en alpha release. har tillräckligt men usb minnen för att det ska räcka till halva sverige. offrar gärna ett par för vetenskapens skull. har redan slaktat ett par när jag testade beta NTFS till mac (powerpc-tiger). de fick error 0 allihopa.

du har en bra poäng där. i shall endevour to better myself. :)

jag borde verkligen ha tagit 006an. dock funkar 007an fantastiskt det också. hade lite buggar i början med scandinavian keyboard och system process som krashade men den fixade sig efter att bar omstarter.

avslutningsvis vill jag bara tacka för all tid du lägger ned på detta.

18. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@DaKKs kul att du vill testa, det behövs verkligen hjälp för att komma snabbare framåt! Otroligt nog gick kompileringen igenom utan ens en warning, så det ser faktiskt lovande ut. Fick blodad tand och kompilerade upp iso9660-support också (man vet ju aldrig om man vill montera en .ISO loopback någon gång ;) ) Länk till båda kommer strax. Om det funkar med USB-sticka så testa gärna med HDD också om du har möjlighet, det kan ju vara annorlunda när det handlar om riktigt mycket filer och stora filsystem (minnesläckage osv).

Intressant med HDDn som inte fick tillräckligt med ström förresten, kan vara bra att veta. Vissa 3G-donglar kan ju dra mer ström än andra t ex och det skulle kunna förklara varför vissa känns mer stabila än andra.

(Du lyckades alltså döda USB-stickor totalt och permanent när du testade NTFS från Mac? Det var inte illa, det har jag faktiskt aldrig lyckats med.. Ett tips kan kanske vara att clona hela devicen, men partitionstabell o allt, med "dd" och spara någonstans, den borde du kunna skriva tillbaka enkelt igen om det mot förmodan fullständigt skulle haverera.)

EDIT: Här är kernel-modulerna. Helt otestade alltså.
    http://www.megaupload.com/?d=PM220PG5

Det låter som att du vet vad du ska göra (insmod + antagligen manuell montering från prompten till att börja med, men annars får du fråga), Ser med spänning fram mot rapport! :)

19. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

fantastiskt! har ett par diskar av varierande modell och märke jag kan testa så vi får ett bra resultat.

Jag höll faktiskt på att slakta två totaldöda externa 500gb diskar när jag kom på detta. farsan sa att jag skulle testa diskarna i min bärbara innan jag kastade dem och båda funkade finfint i datorn. det kostade mig nästan två nästa nya diskar att lära mig att en usb hubb inte alltid kan driva en extern disk. snacka om att känna sig dum efteråt. då studerar jag också dator och nätverksteknik, så detta borde ju inte ha hänt helt enkelt.

japp, de är stendöda. windows identifierar de som flyttbara diskar utan lagringsutrymme. ungefär som en minneskortsläsare utan instoppat minneskort. testprogrammet jag använde på den tiden gav felkoden error 0, dvs totalt hårdvaruhaveri. det var alltså själva minneskretsarna som skadades.

du, jag måste erkänna att jag har ingen aning hur man kör detta. som sagt har jag endast haft minimal kontakt med android tills jag köpte den här plattan (igår). har inte hunnit läsa upp mig på ämnet än.

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det är inga problem (fast det är mer Linux än Android just nu :) )

Du kan titta någon sida bakåt i tråden för att se när vi testade bluetooth-moduler. Men kortfattat:

- Ladda ned zipfilen, packa upp den. Två filer finns i den. ntfs.ko och isofs.ko (den sista är för iso9660 så den kan du strunta i just nu om du vill)

- Koperia ntfs.ko till interna flash-disken t ex. Koppla ur plattan från PCn efteråt!

- Koppla gärna in ett USB-tgb så slipper du få hjärnblödning när du märker att ett tecken blev fel när du skriver på inbyggda skärmen :))

- Starta betterterm, skriv "su" (""-tecknen ska aldrig skrivas, enter efter varje rad.)

- "dmesg -c" för att tömma kernel-loggen

- "insmod /flash/ntfs.ko"
    (detta är inget permanent, en omboot så är du tillbaka där du var)
    Får du något fel här, skriv ned vad det står.

- "dmesg > /flash/dmesg1.txt" för att logga kernel-meddelandet från laddningen av modulen till en fil som du sedan kan plocka ut från PCn enkelt o klistra in här :)

- Nu har du teoretiskt sett NTFS-support. Stäng terminalen ("exit" två gånger eller "back"-knappen)

- Börja gärna med ett NTFS-formaterat sdkort om du har möjlighet, det är lättare att förutsäga vilken nod det hamnar på, men USB-sticka är OK också. Har du riktig tur skulle det kunna funka "av sig själv", men det tror jag knappt, men testa det först o se vad som händer.

EDIT: Börja med det o se vad som händer (USB-sticka går lika bra vid närmare eftertanke). Om det inte magiskt fungerar av sig själv, så starta betterterm igen, och skriv:
    "dmesg > /flash/dmesg2.txt"
    "cat /proc/bus/usb/devices > /flash/usb.txt"
    (stäng terminalen)

Koppla in i PCn igen och posta filerna du skapat på flash-disken (*.txt)

Sedan får vi försöka reda ut vilken device du ska försöka montera, det är lite extra komplicerat eftersom vold-daemonen antagligen kommer vilja vara med och försöka... Den kan komma heta t ex /dev/usb1 eller 2, /dev/hda (lite beroende på vad det är för typ av minnesticka osv)

Någonting i stil med detta gör man för att montera manuellt:
    "su"
    "mkdir /flash/usbstick"
    "mount -t ntfs -o rw /dev/xxxx /flash/usbstick"

Men man måste först veta vad xxxx ska innehålla :)

DaKKs gillar detta.