Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Måste bara säga tack till Twk och DaKKs för dagens lektion i "Geekiska", er dialog fattar jag inte mycket av :-) Önskar jag en dag kan läsa ikapp mig. Men, som min flickvän säger, vi är bra på olika saker. Tur är väl det, tänk om alla var bra på samma saker :-)

Jag måste säga att jag är imponerad över era kunskaper och viljan att driva projektet framåt. Plattan blir ju mer och mer prisvärd nåt som inte är direkt vanligt inom hemelektronik.

Vold-daemon..... coolt namn :cool:

2. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

när jag hamnar i geek-mode kan ingen hänga med. det är inte dig det är fel på, tro mig. :)

TWK: ska testa så fort jag kan. blir lite stressigt idag då min mormor ska åka hem till Ungern imorgon och lägenheten ser ut som en krigszon.

dock vill jag bjuda på ett par bilder på min nykonstruerade programmerarhörna. (Ja, morsan gillar inte alls att jag har ockuperat köksbordet.)

Hårdvara: LL 7CK100 tablet, Gammalt logitech tgb och mus, deltaco usb hubb med extern strömförsörjning, 8gb usb, 20/80/320gb extern hdd, Asus K72JR.

3. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Blåtand test

Hej!
    Hittade blåtand donglen... den hänge i en eeepc-900, så jag får uräskta mig att jag skällde :innocent: och skyllde på hunden tidigare...

Ser högst sannolikt bra ut så långt också då jag testade bluetooth donglen
    (Billionton Systems Inc, får Claes Ohlson för några år sen)

Usb loggen säger:

T: Bus=02 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=480 MxCh= 1
    B: Alloc= 0/800 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=1d6b ProdID=0002 Rev= 2.06
    S: Manufacturer=Linux 2.6.25 rk28_host11_hcd
    S: Product:DWC OTG Controller
    S: SerialNumber=rk28_host11_hcd
    C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr= 0mA
    I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
    E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 4 Ivl=256ms

T: Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#= 1 Spd=480 MxCh= 1
    B: Alloc= 0/800 us ( 0%), #Int= 0, #Iso= 0
    D: Ver= 2.00 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs= 1
    P: Vendor=1d6b ProdID=0002 Rev= 2.06
    S: Manufacturer=Linux 2.6.25 dwc_otg_hcd
    S: Product:DWC OTG Controller
    S: SerialNumber=dwc_otg_hcd
    C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr= 0mA
    I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
    E: Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS= 4 Ivl=256ms

all insmod gick fint utan spyor och

dmesg:

[434] Bluetooth: Core ver 2.11
    [434] NET: Registered protocol family 31
    [434] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
    [434] Bluetooth: HCI socket layer initialized
    [434] Bluetooth: L2CAP ver 2.9
    [434] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
    [435] Bluetooth: BNEP (Ethernet Emulation) ver 1.2
    [435] Bluetooth: HIDP (Human Interface Emulation) ver 1.2
    [435] Bluetooth: Broadcom Blutonium firmware driver ver 1.1
    [435] usbcore: registered new interface driver bcm203x
    [435] Bluetooth: BlueFRITZ! USB driver ver 1.1
    [435] usbcore: registered new interface driver bfusb
    [435] Bluetooth: Digianswer Bluetooth USB driver ver 0.9
    [435] usbcore: registered new interface driver bpa10x
    [435] Bluetooth: HCI USB driver ver 2.9
    [435] usbcore: registered new interface driver hci_usb

lsmod:

hci_usb 12380 0 - Live 0xbf02c000
    bpa10x 6308 0 - Live 0xbf029000
    bfusb 9956 0 - Live 0xbf025000
    bcm203x 4804 0 - Live 0xbf022000
    hidp 14912 0 - Live 0xbf01d000
    bnep 11104 0 - Live 0xbf019000
    l2cap 31204 2 hidp,bnep, Live 0xbf010000
    bluetooth 52196 6 hci_usb,bpa10x,bfusb,hidp,bnep,l2cap, Live 0xbf002000
    wlan 1600 0 - Live 0xbf000000

----

Inga devices går att para ihop ännu, men det visste vi ju redan.

Goda nyheter med tanke på fortsättningen mot GPS över blåtand support:

Jag testade att köra Nokias GPS-bluetooth dongle på min HTC telefon med hjälp av ett litet program på AppMarket: "Bluetooth GPS" (Den av GooGoo Android). Och det gick helt OK. Så jag trot starkt på att då vi får bluetooth support på plattan så kan man t.ex m.hj av det här lilla programmet köra GPS donglen över bluetooth. :P

Nu får vi allt snällt vänta på att Twk_ hinner och orkar koka ihop de sista delarna till Blåtand kontrollen, sedan kan vi hänga alla tillbehör runt plattan och sticka ut på Hajk :cool:

danielc.se gillar detta.
  4. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

OpenVPN testen

Jag har testat en aning, (mera behövs) att få en openvpn tunnel till företagets nätverk.

Twk_:s kompilerade tun.ko laddas OK.

Jag körde openvpn "för hand" och allt ser bra ut... förutom att det inte fungerar :cry:

Jag tycker att ett nätverk interface tun0 borde aktiveras osv, men nix...

"ifconfig tun0 up" får igång interfacet men inga ip-adresser.

Ser också ut som om de routing settings som openvpn servern försöker aktivera misslyckas.
    Har försökt lägga till en ny route för hand för nätverket över openvpn... men har det är fortfarande lite struligt....

Jag kör nämligen openvpn på samma sätt mot företaget på flera Windows laptops och också flera unix burkar (samma skript i princip)... Men tillsvidare har Kendon något strul på nätverkets interface / routing .

Jag tror att det fixar sig, så småningom... men om någon har goda ideer, så kommentera gärna.

Hmm... jag kan inte ens skylla på hunden, eftersom den inte äter binära ettor ocn nollor (ännu).

:teeth:

5. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Finns det något bättre tangentbord?

Jag vet att en extern USB-keyboard är det enda vettiga, om man kör terminal på plattan...men alltid har man inte sådan "High Tech" till hands.
    Så jag undrar om någon känner till om det finns något annat tangentbord som man vågar använda?
    (spoofing skulle ju vara enkelt om man laddar in ett pirat tangentbord...).

Jag är ute efter något som ser ut som ett-qwerty tangentbord med siffror och specialtecken ovanför, och inte så som nu... där jag har bokstäverna på en "sida", siffrorna på en annan "sida" och specialtecknen bakom alt osv....

All för klumpigt...

Är t.ex "Better keyboard 8" safe att använda och bättre? Eller någon annan?

Jag frågar helst om andras erfarenhet, för det kan vara riskabelt att bara testa det ena och det andra, som kan resultera i att passwords etc går ut i etern...
    Samtidigt är keyboarden redan ganska nära middleware och inte bara en vanlig applikation, tycket jag, så det kan vara bra att kolla lite innan man "kraschar" in i någonting okänt....

6. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

@ akeake

Jag kör Deltaco's mikro silikon tangentbord 79:- på G-K Ullared ;-)
    Böjbart och tål kaffebad, USB visserligen.
    (ULLARED!??? Ja ja tanten min släpade dit mig men där finns mer än kläder faktiskt he he he.)

7. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok, ett fysiskt tangentbord har jag nog.... men nu tänkte jag närmast på det virtuella tangentbordet i tabletten. T.ex jämfört med HTC-telefonens virtuella tangentbord är i all fall det som kommer med i Kendons rom rätt mycket klumpigare...
    Förståss är det kanske en subjektiv smaksak...

Last edited: 11 apr 2011
  8. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Nja, sådär.. Det ser inte ut som att du hade dongeln i faktiskt när du dumpade ut device-listan till usb.log, eller så postade du inte hela? Ingen enhet använder någon BT-driver, och heller ingen enhet som saknar driver...

Bra test, tack för det!

Det går framåt, även om vårvädret gjort att jag inte suttit lika mycket med detta. Jag har lyckats kompilera hela eclair till slut och har nu alltså alla binärer som ska behövas. Eventuellt kan jag behöva anpassa delar av det, och framförallt se vad som behövs och hur det hela "hänger ihop". Väldigt snabbt test med "hciconfig" visade åtminstone att ett bluetooth interface verkligen hittas, men jag har ännu inte lyckats scanna efter andra enheter. Måste bygga en ny firmware-image med allt som behövs ordentligt. Försökte snabbt kopiera över det som saknades men eftersom det inte går att modifiera det som ligger i /boot utan en riktig (startup-script osv) blev det inte så bra (mega-krasch till slut :cool:)

Kolla sökvägar till externa program som kan tänkas behövas såsom "route" osv. Slå på så mycket loggning som möjligt och logga till ett ställe där du har skriv-rättigheter, "/flash/" eller "/data/" t ex. Det brukar bli ganska uppenbart vad som är fel när man väl börjar läsa loggarna :)

Just "route"-kommandot är en softlink till "toolbox". Generellt är min erfarenhet att versionerna som ligger i "busybox" beter sig mer som de vanliga Linux-kommandona. Du kan testa att ersätta "route"-kommandot såhär:
    "su"
    "mv /system/bin/route /system/bin/route.old" (skapar en backup av befintliga route-kommandot)
    "ln -s /system/bin/busybox /system/bin/route"

Får du problem kan du bara lägga tillbaka den gamla:
    "rm /system/bin/route"
    "mv /system/bin/route.old /system/bin/route"

Last edited: 11 apr 2011
  9. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

bara en snabb fråga här. är det nån som planerar att gå högre än And. 2.1?

för jag har ett par klasskamrater (de kör twk006 också föv.) med LL tableten och det har börjats snackas om firmwaremodificationer på programmeringslektionerna. har suttit och råpluggat om just firmware/roms nu efter att jag har köpt denna platta (tack, TWK_ att du smittade mig med programmerarsjukan:)) och ska försöka få ihop en gingerbread(2.3) firmware.

10. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@DaKKs: Go for it :) Kanske kommer det någon fungerande 2.2/2.3 som funkar på LL/MID7 från t ex Slatedroid, men det är långt ifrån säkert. Det du gör själv blir åtminstone av :) Även om det skulle vara så att du inte kommer ända fram kommer du lära dig otroligt mycket, och det är inte att förakta :)

Själv kommer jag inte prioritera högre Android-versioner för närvarande, har att göra ändå så det räcker :P

Just nu är min testplatta stendöd efter att jag precis flashat en arbetsversion av 007-beta2 med modifierad /init (för att kunna använda "exec" och lösa force-close vid boot en gång för alla, var tanken). Det är lite svårtolkat eftersom det är ett f.d. trasigt ex jag fick tag på och har lagat, men jag har ingen större lust att eventuellt bricka min riktiga platta. Det går fortfarande att flasha in andra versioner men inte en enda bootar. Får riva isär den igen någon dag innan jag går vidare. Hade blivit rätt säker vid det här laget att det är i princip omöjligt att bricka permanent så länge man har lite koll på vad man gör, men nu blev jag osäker igen.. Så kan det vara ;)

EDIT: Testplattan startade fint i morse efter att ha legat på laddning hela natten. Verkar som att den råkat ut för den där skumma buggen då hårdvaran "tror" att batteriet är för urladdat för att den ska starta. Märkligt. Nåja, min modifierade /init funkar fint så nu kan jag boota på ett mer kontrollerat sätt, jag vågar påstå att "force close" vid boot nu är löst permanent. Verkar bli dags för 007-beta2 relativt snart :)

Fick du testat ntfs-modulen förresten? Är nyfiken på att höra om det funkade och i så fall hur bra.

Last edited: 12 apr 2011
    danielc.se gillar detta.
  11. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

^ jag jag testade den men det funkar lite sisådärt. testade igår och efter insmod /flash/ntfs.ko råfrös tableten. fick köra gemtricket. provade ett par gånger, samma sak. dock idag så testade jag igen och nu verkar den inte frysa alls utan jag får ett felmeddelande ist. skillnaden var twk007 beta och twk006

"insmod: init_module '/flash/ntfs.ko' failed (file exists)"

iso9660 modulen verkar fungera men jag har inget praktiskt sett att testa den på. dock får jag inga felmeddelanden.

EDIT: jag har en alternativ fråga till gurun här. det finns stöd för bluetoothversionen av ELM327 OBD-2 i android. funkar finfint på Orange San Fransisco och Xperia X10. dock undrar jag ifall det skulle vara möjligt att få igång usb versionen. några tips hur jag ska gå vidare?

enheten känns igen delvis iaf. android hittar en USB enhet men när jag startar torque (eller något annat program föv) så händer ingenting. varken ECU'n eller tableten får kontakt. problemet verkar ligga vid usb porten då själva modulen stöds till 100%.

EDIT2: är 16gb microsd fortfarande gränsen för denna tablet eller har mjukvaran stöd för större minneskort?

Last edited: 12 apr 2011
  12. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Lite mer än sådär får du nog anstränga dig, det räcker inte med att testa en gång o sen konstatera att "det gick inte" om man ska komma vidare ;) (Du måste haft väldig otur, eller så har du skadat filen på något sätt, låtit bli att koppla ur från PCn, inte kopplat ifrån på säkert sätt, etc.)

Jag provade nu och det fungerar såvitt jag kan se. Har inget här nu med NTFS-format så jag provade bara att ladda modulen, men isofs-modules testade jag fullt ut (en .ISO-fil måste du väl ha någonstans? :P )

Kod:
    login as: root
    QuickSSHD for Android
    [email protected]'s password:
    # ls /flash
    userhook.sh
    dedication.twk007.txt
    userhook.log
    sdcard
    Music
    Video
    Pictures
    download
    twk-isofs_ntfs_kernel-modules.zip
    isofs.ko
    ntfs.ko
    dsl-4.4.6.iso

# insmod /flash/ntfs.ko

# insmod /flash/isofs.ko

# lsmod
    isofs 33768 0 - Live 0xbf03b000
    ntfs 226916 0 - Live 0xbf002000
    wlan 1600 0 - Live 0xbf000000

# mkdir /flash/mnt

# mount /flash/dsl-4.4.6.iso /flash/mnt
    Usage: mount [-r] [-w] [-o options] [-t type] device directory

#  mount -t iso9660 -o loop /flash/dsl-4.4.6.iso /flash/mnt

# ls /flash/mnt
    boot
    index.html
    KNOPPIX
    lost+found

NTFS fungerar säkert fint också.
    Kod:
    # dmesg | grep -i ntfs
    [147] NTFS driver 2.1.29 [Flags: R/W MODULE].

Nu har du fått det serverat på silverfat, testa sista biten, och framförallt hårdtesta så vi ser om det är stabilt och återkom, så vet vi om det funkar ordentligt. En snabb googling på felet du fick ger två träffar på den här tråden, men den tredje såg väldigt intressant ut om man vill lära sig lite, ta gärna en titt på den :) http://www.google.se/search?hl=sv&q=ntfs.ko+failed+(file+exists)&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Vad gäller stora minneskort: Ingen aning. Prova om du har ett? (Skulle tro att det funkar dock om jag måste gissa).

Bluetooth-support: Det är precis det jag och ett par till hållit på med senaste tiden här, läs gärna ett par sidor bakåt i tråden :) (Det räcker inte med att bara ha en driver för Bluetooth-enheten (vi har flera donglar som ser ut att funka utmärkt). Större delen av Androids subsystem för Bluetooth saknas (eftersom plattan inte har Bluetooth inbyggt). Det är det jag håller på att manuellt lägga tillbaka, lägga till config-menyer osv. Jag tror du siktar lite väl högt om du precis kommit igång, men om du vill så tycker jag du ska försöka börja med att läsa in dig på Android i allmänhet, och speciellt då allt som har med Bluetooth, vilka binärer som ska finnas, hur allt hänger ihop. Titta på en annan enhet och jämför med plattan (x10 t ex tror jag du nämnde du hade en), googla och läs vad andra skrivit/åstadkommit osv.

Tråkigt svar, jag vet, men det är mycket letande/efterforskning, det är sällan man bara kan implementera någonting rakt av när man delvis håller på med reverse engineering, det är bara att köpa läget (för mig är det en del av tjusningen).

Men, lite mer tålamod och envetenhet så är jag övertygad om att du kan åstadkomma mycket! Det blir inga fler "silverfat" från min sida dock, jag har för mycket annat att göra. ;)

13. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ok... då kan du vetenskapligt bevisat att mina googleskillz suger totalt. :eek:

jag testade bra många gånger. flashade tom and två andra firmwares för att testa med de ist. funkade inte på de heller. då var det alltså vanilla firmware, twk006 och twk007.

hursomhelst så gick det inte. ska återställa till twk006 igen och prova idag också. måste ha gjort något riktigt fel ifall det funkade för dig. men ja, det ska hårdtestas som sagt.

och nej, jag hade ingen iso-fil tillgänglig. satt i bibblan utan tillgång till min stationera hemma eller skolans stordator. föv så kör med en extra hårddisk i dvd sloten så jag kunde inte heller köra en avbild på min ubuntu skiva jag hade med mig.

jaja, möjligtvis borde jag ha hållit käften och väntat med att posta så jag inte ser ut som en total idiot. :)

angående minneskortet så har jag snott en 8 giggare från mors xperia, men det är den största jag har testat. hoppades på att kasta in en 32 giggare, men då väntar jag med att köpa tills jag lyckas få tag på en och testa...

14. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det var så lite så. Här är en till: http://www.google.se/#q=mid7+sdcard :cool:
    (Alla försäljare av snarlika plattor verkar vara rörande överens om att 32GB funkar, så jag skulle själv vågat köpa ett sådant, om jag behövt)

Inte alls, men det var inte riktigt så det såg ut på det du skrev. Men jag tar tillbaka en del av det jag skrev, självklart.

Skriv gärna vad/hur du testat i framtiden, vilka felkällor du eliminerat osv så blir det lättare att hitta vad det beror på. Hade du något sdkort i t ex med NTFS redan när du laddade modulen?

Jag tror dock mest på skadad fil, det låter väldigt konstigt annars faktiskt. Jag laddade ned filen från min egen upload-länk när jag testade så jag kan garantera att den som ligger i zip-filen är OK. Däremot kan det ju vara något fel på programmet du (gissar jag) använde för att packa upp den på direkt på plattan (eftersom du satt på ett bibliotek).

(PS. Om de har wifi på bibblan så går det fint att ladda ned .ISO-filer från "webben" :cool: Finns t ex små "recovery-skivor" som inte är större än några MB. Det bör gå att göra samma sak med en "NTFS-image" för övrigt, men de är nog inte lika lätta att hitta färdiga. Men man kan ju googla.. :) )

EDIT: Förresten, här är md5-summor på filerna. Det borde jag egentligen börja lägga med allt jag laddar upp, för att kanske kunna undvika sådant här. Om du har filen kvar (på flash-disken, sannolikt där det gick snett) så kolla gärna om den är korrupt, hade känts bra att kunna avskriva det :)

Kod:
    # busybox md5sum /flash/*

1d3c5097e5c273e06e0c9a47be6f73c9  /flash/isofs.ko
    695cbdccc25eb8ff23a85796842e67df  /flash/ntfs.ko
    b64d21a0419c3009c853e19b6e13b831  /flash/twk-isofs_ntfs_kernel-modules.zip

Last edited: 13 apr 2011
  15. maddude

maddude Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten fråga i hopp om att någon av er kunnigare här inom android/linux systemet kan hjälpa mig:

Jag har en LL 7CK100 som jag lyckats koppla ett externt tangentbord till, är det någon som vet hur jag skulle göra för att aktivera svensk layout i systemet så jag kan utnyttja åäö tangenterna?

Tack på förhand
    /Mike

16. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

^ nu har aldrig jag brytt mig om just svensk layout då jag bara använt svenskt tangentbord en gång med tableten. men det borde räcka med att ställa in svenska som språk och svenska som layout. i teorin iaf.

är det någon som har testat att överklocka dessa tablets? då det klockas hejvilt på andra plattor och mobiler. jag har inte lyckats än iaf. allt verkar frysa eller helt enkelt inte göra nånting alls.

föv verkar inte ens tillverkarna veta vad den pallar. har läst poster att den ska klara 1.2ghz. andra säger att 1.2ghz är egentligen 633mhz cpu + 550mhz DSP. enligt återförsäljaren för någon wopad modell med just r2818 så är cpu'n underklockad från 800mhz. cpu benchmark program visar 300mhz som hastighet (det är dock BogoMips ist för mhz.)
    denna cpu/chipset är en mardröm. den enda som är värre är HM55 från intel. gode gud, mitt huvud exploderar...

tex droid overklock och setcpu som funkar galant på andra enheter (har dock bara testat mobiler) råvägrar ens att gå igång.

EDIT: helt orelaterat, men Android 2.2 Froyo (x86) håller på att installeras på min Asus EEEPC 1005ha. :-)

EDIT2: Fungerar lite sisådärt. helt klart användbart men behöver fortfarande lite jobb.

Last edited: 16 apr 2011
  17. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är det någon annan som har problem med bootloop när baterierna kommer under 15% då man måste resetta den varge gång man använder den? uppdaterade min i december förra året. kanske ska uppdatera den igen...

18. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Upplever inte detta som något större problem sedan jag la in Twk006 eller 007beta. Jag har dock vanan/ovanan att ladda när jag har möjlighet så brukar inte gå så långt ner som 15%.

19. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det tar max en timme för den att bateriet når 25% med taskkillers. menade 25% inte 15%

20. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag relommenderar att du uppdaterar, du har inget att förlora på det. Gör backup först!

Edit: vad har du för Wifi policy inställd?