Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vilken är den nyaste eller vilken är bäst att instalera finns det några andra teman att skaffa? fungerar app2sd bra om man vill installera appar på det inbygda 8gb

Last edited: 20 apr 2011
  2. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

app2sd funkar endast me froyo och uppat. jag har inte hittat nat annat program som ar bode kompatibelt och funkar.

ursakta avsaknaden av svenska tecken, sitter med en amerikansk dator.

3. o0o0o0o0

o0o0o0o0 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

är det twk-m7-007-beta1 som är den nyaste eller finns det någon nyare :)

4. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det är den senaste på detta forumet.

5. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

det är nog det senaste överallt. har inte hittat en enda rom som använder froyo eller högre och funkar på våra tablets. Eclair (2.1) är för tillfället det bästa vi kan använda.

6. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Det som behövs är en svensk keymap. Det bör vara hyfsat enkelt att få till. Här är en länk om man vill veta var man ska börja leta: http://www.androidtablets.net/forum...-changing-button-layout-m701-r.html#post12782

Jag vet inte om du tänker använda det för att skriva i t ex webläsaren och liknande, men om det handlar om att kunna använda en kommandoprompt enklare är det allra bästa (tycker jag) att installera QuickSSHD. Den kosatr några kronor på marketen och är värd varenda öre. Installera, skriv in ett root-lösenord o sedan kör man SSH (med t ex Putty) precis som till vilken Linux-burk som helst.

---

Lite status-uppdatering allmänt: Det fina vädret har gjort att inte så mycket hänt det sista. Dessutom stöttre jag på lite problem när jag försökte korskompilera upp e2fsprogs som statiska binärer för att kunna slutföra 007-beta2, som jag hoppas blir sista versionen innan slutliga v007. Komplexa "intelligenta" configure-script funkar inte så bra med toolchains visade det sig.

Till slut löste det sig tack vare Scratchbox (http://www.scratchbox.org). Helt fantastiskt utvecklingsverktyg som bl a med hjälp av qemu gör att man kan kompilera upp och t o m testa arm-binärer direkt på x86. För programmet man bygger ser miljön ut att vara arm native vilket gör att man slipper korskompileringens mödor. Helt grymt, rek. varmt till andra som eventuellt kämpar med liknande saker!

Så, med statiska mke2fs och tune2fs ihop med en modifierad init löste sig många problem, och jag har äntligen fått till bootsekvensen så som jag velat göra ända från början. Inga mer slumpmässiga force stops vid boot pga fula avmonteringar av cramfs alltså. *kastar mörka blickar åt Androids "dynamiska linker"* ;) Jag återkommer när jag finslipat lite. Ska läsa igenom tråden igen också och kolla så jag får fixat det jag kan som rapporterats sedan 006 .(Nordiska tangentbords-appen som kraschar är det som jag kommer på spontant.)

Vad gäller Bluetooth så har jag jobbat även på detta, men det återstår en hel del, så det lär väl först bli i 008, om jag får till något stabilt. Eftersom huvudsyftet som lyfts fram hittills är att få igång GPSer tänkte jag kolla med er som är intresserade av detta: Har någon av er en GPS som är ansluten direkt till USB? Det kunde kanske vara intressant att testa parallellt med en sådan? Kolla exakt modellbeteckning i så fall så ska jag se om det går att hitta någon kernel-modul för den (man kan ju ha tur) :)

EDIT: Det pratas lite om apps2sd. Utan att ha provat tycker jag att det borde funka egentligen, men bortsett från det: Finns det behov av en större Data-partition för att t ex installera fler appar? Det är väldigt enkelt att t ex dubbla utrymmet (tas från "flashdisken" i så fall), så det kan jag lätt fixa i 007 i så fall.

Last edited: 21 apr 2011
    jonnyp gillar detta.
  7. Tomo123

Tomo123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Dear Twk,

would it be possible to make ( /data/data/ ) application cache twice the size for your next release? The one we have now is too small.

Also, here is my userhook with the tweaks I use. Tablet runs perfectly with them. They will, probably, come in handy for your next release :) My tablet NEVER force closed on boot with these.

#!/system/bin/busybox sh

#Optimised memory management, leaves at least 80 MB free memory.
    echo "2048,3072,6144,15360,17920,20480" > /sys/module/lowmemorykiller/parameters/minfree;

#Kill backgound task that caused oom situation.
    echo 1 > /proc/sys/vm/oom_kill_allocating_task;
    # Disable crappy scheduler features.
    echo 24188 > /proc/sys/kernel/sched_features;
    # Keep minimum 4 MB RAM free.
    echo 4096 > /proc/sys/vm/min_free_kbytes;

#Turn off default swap.
    busybox swapoff /dev/block/mtdblock11;
    umount /dev/block/mtdblock11;

#Mount my second EXT3 card partition with a 256 MB swapfile.
    mount -o noatime,nodiratime -t ext3 /dev/block/mmcblk0p2 /flash/sdcard_ext3;
    busybox swapon /flash/sdcard_ext3/swapfile.swp;

#Optimise swappiness.
    echo 40 > /proc/sys/vm/swappiness;

#TCP Broadband tweaks.
    echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_timestamps;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_sack;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling;
    echo 600 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time;
    echo 30 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout;
    echo 30 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_intvl;
    echo 5 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_probes;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_no_metrics_save;
    echo "4096 61000" > /proc/sys/net/ipv4/ip_local_port_range;
    echo "4096 16384 256960" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_wmem;
    echo "4096 87380 256960" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_rmem;

echo 256960 > /proc/sys/net/core/rmem_default;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/rmem_max;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/wmem_default;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/wmem_max;

setprop net.tcp.buffersize.default 4096,87380,256960,4096,16384,256960;
    setprop net.tcp.buffersize.wifi 4096,87380,256960,4096,16384,256960;

#Wifi known AP scan interval set at 4 minutes, lowers battery usage.
    setprop wifi.supplicant_scan_interval 240;
    #Smoother UI experience
    setprop windowsmgr.max_events_per_sec 60;
    # Uses hw acceleration, if available
    setprop debug.sf.hw 1;

insmod /flash/ntfs.ko;
    #insmod /flash/isofs.ko;

And here's a script when wlan0 goes up:

busybox ifconfig wlan0 mtu 1492;
    iwconfig wlan0 retry 4;
    iwconfig wlan0 txpower auto;
    iwconfig wlan0 rate auto;

Thanks again.

Last edited: 25 apr 2011
    Twk_ och akeake gillar detta.
  8. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!

Jag vet att Tornankan har en GPS donqle som kopplas till USB, han importerade en sådan i vintras. kanske för 10-15 sidor sen!

Det var denhär som han har skuller jag påstå
    http://www.chinavasion.com/product_...sb-adapter-for-computers-netbook-laptop-umpc/

Modell: CVGI-B07 GPS dongle

Jag tror att det i alla fall behövs en pl2303.ko som fungerar som serie-interface USB<->pl2303<-> GPS donglen
    Jag försökte en gång pressa in en modul pl2303 från en helt fel kernel, men det fungerade förståss inte
    Så om du twk_ kan kompilera ihop en sådan så kan Tornaknan säkert testa.

Let's wait for Tornankan to swim along...

Last edited: 22 apr 2011
    Twk_ gillar detta.
  9. knowie

knowie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har en Navibe USB GPS puck

PL-2303 och det fanns visst drivisar till både Win och Linux.

Testar gärna.

//know

Twk_ gillar detta.
  10. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

OpenVPN fungerar!

Efter en del trial & error lyckades jag nu få
    OpenVPN att fungera. :)

o_OVad är OpenVPN??o_O

Jo, det är en open source Virtual Private Network lösning som möjliggör en krypterad "tunnel" från din workstation till ett internt nätverk (t.ex. jobbets intranet). Du behöver en daemon (openVPN server) som ligger på nätverket du will kontakta och sedan en openvpn client (som denhär storyn behandlar). Sedan måste du ha ett sertifikat som är genererat av openVPN servern och rätt konfiguration. Om allt matchar kommer du åt det interna nätverket från din mobila laptop eller platta! Mera info hittar du på http://openvpn.net/

------

Största problemet var att jag först använde en version av openvpn (den som kommer med openvpn installer programmet), som inte kände igen openvpn serverns PUSH-kommandon, och allt gick fel. Så använd inte openvpn installer programmet från AndroidMarket!

Jag tror att följande "råa" (dvs. jag har inte testat på en "ren" platta) anvisining hjälper dig att få openvpn att fungera (jag utgår från att du tidigare har kört openvpn mot en openvpn server, och har konfigurations filerna OK (bifogar ett exempel som fungerar för mig)):

Märk: terminalkommandon skrivna med kursiv-font

#1 Ladda ner openvpn härifrån:
    http://github.com/downloads/fries/android-external-openvpn/openvpn-static-2.1.1.bz2

#2 Öppna arkivfilen och kopiera openvpn-static-2.1.1 till /system/xbin med namnet openvpn
    gör filen körbar: chmod a+x /system/xbin/openvpn

#3 Gör en symbolisk link i /system/xbin/bb till /system/bin
    (ln -s /system/bin /system/xbin/bb)
    openvpn vill köra busybox kommandon som ifconfig och route från bb-foldern.

#3.1 Kolla att du kan köra ifconfig från /system/xbin/bb:
    /system/xbin/bb/ifconfig
    ifall inte kommandot hittas så gör
    ln -s /system/bin/busybox /system/bin/ifconfig

#4 Gör en folder för dina openvpn config filer:
    mkdir /sdcard/openvpn
    Kopiera in din openvpn-konfigurations-fil och sertifikat till /sdcard/openvpn

t.ex. mina:
    ake.p12
    ake-to-work.ovpn

#5 Kopiera tun.ko till /sdcard/openvpn/
    Du hittar den här: http://www.megaupload.com/?d=ZZB8LMEA

#6 Installera OpenVPNSettings från AndroidMarket och konfigurera den
    märk i advanced settings kan du ställa in openvpnsettings att automatiskt ladda tun.ko modulen (du kan också ladda den manuellt i en terminal:
    insmod /sdcard/openvpn/tun.ko
    kolla att den laddades OK:
    lsmod

#7 Aktivera openVPN via OpenVPNSettings. Märk att du måste ge ditt password (ett infomeddelande syns, så bläddra fram det och ge lösenordet)
    eller starta openvpn genoma att köra följande kommando direkt i ett terminal fönster (ändra config-filen att motsvara din config fil)
    openvpn --askpass --dev tun0 --verb 5 --config /sdcard/openvpn/ake-to-work.ovpn

Du kan också ha en fil med ditt password (märk: säkerhetsrisk) och då är kommandot t.ex.

openvpn --askpass /sdcard/openvpn/mypwd.txt --dev tun0 --verb 5 --config /sdcard/openvpn/ake-to-work.ovpn

Om allt gick OK borde du nu ha en vpn tunnel till ett slutet nätverk.
    Sedan kan du t.ex. använda samba shares, komma åt interna web sidor med browsern eller servrar med ssh osv.

Exempel på en openvpn konfigurationsfil (ett och annat kommenterat ut med eller utan anledning ;) )
    Märk: din konfigurationsfil är beroend på hur openvpn servern du kontaktar är konfigurerad, men exemplet kan ge dig vinkar, ifall du inte vill få kontakt.

#OpenVPN Client conf
    tls-client
    client
    dev tun
    proto udp
    tun-mtu 1500
    remote [din openvpn server ip adress nnn.nnn.nnn.nnn] [port t.ex. 1194]
    pkcs12 [ditt sertifikat /sdcard/openvpn/ake.p12]
    cipher BF-CBC
    comp-lzo
    verb 3
    ns-cert-type server

# plock fran ditt och datt
    #dev tap
    dev-node /dev/tun
    # proto tcp-client
    # tls-client
    #your server ip + port
    # remote 123.123.123.123 443
    # tls-auth /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_ta.key 1
    # ca /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_ca.crt
    # cert /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_rlt3.crt
    # key /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_rlt3.key
    # tun-mtu 1500
    tun-mtu-extra 32
    mssfix 1450
    pull
    redirect-gateway
    # comp-lzo
    # verb 3
    # status /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_rlt3_status.log
    # log-append /sdcard/openvpn/srv3.xxx.com_rlt3.log

------
    Lycka Till!

PS Det kan bli enklare i fortsättningen ifall Twk_ slänger in basics i rom:en, om openvpn-support intresset är tillräckligt stort. :cool:

Twk_ gillar detta.
  11. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Thank you for the tweaky settings!

I added most of them for testing purposes. At least it still reboots! ;)

Could you please add some comments on each line what you want to achieve with the specific setting, so that it is easier to see your ideas all through, without trying to guess or study each setting explicitly.

br Ake

12. Tomo123

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Added more comments on my original post about tweaks.

Remove these if you use default swap, and did not create your own like I did:

#Turn off default swap.

#Mount my second EXT3 card partition with a 256 MB swapfile.
    mount -o noatime,nodiratime -t ext3 /dev/block/mmcblk0p2 /flash/sdcard_ext3;
    busybox swapon /flash/sdcard_ext3/swapfile.swp;

Other than that, the tweaks I posted offer better memory management, superior swap usage, and much more stable and faster browsing experience.

Device is much more stable, does not reboot or panic a lot on OOM situations.

Also, disabling default swap with my own helped in avoiding FC on boot ( I think ).

If you want your own swap, run this in terminal. It creates 256 MB swap on /flash:

dd if=/dev/zero of=/flash/swapfile.swp bs=1M count=256;

busybox mkswap /flash/swapfile.swp;

Then add these in userhook, after you create your own swap:

busybox swapon /flash/swapfile.swp;

Twk_ gillar detta.
  13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

@akeake, knowie: Fint, låter ju lite som att pl2303 är den "som gäller" då vad gäller USB-GPSer. Jag ska kolla upp om det inte går att få till en kernel-modul för den!

@akeake: Jättetack för ditt arbete med openvpn!! Det är definitivt ett genombrott att ha det fungerande. Så snart jag hinner kommer jag lägga till så mycket som möjligt av ditt arbete (och ge dig creds för det givetvis) så att det blir mindre handpåläggning från nyflashad platta :)

@Tomo123: Many thanks for all your tweak tips! There's so many of them I have a problem overlooking all the possible impacts (some changes are quite drastic). But you sound like you know what you are doing :) I'll probably add most of them to a "default" userhook, (and give you credit of course) since that makes it possible for a user to just take them out should there be hard-to-spot a problem in certain user cases. The swap on scdard will have to be disabled however since it need an sdcard :)

I've also toyed with the idea if having /system on a really fast sdcard btw, would be fun to see if that could be faster than the built in flash. Have you done any I/O performance testing on (fast) scard vs. built in flash?

It's great to see the userhook being used btw, it's for things like this it was meant :) Again, thanks!

(About swap on sdcard helpling against FC on boot: This may very well be, but if so it's mostly "dumb luck" since it's a timing issue, really. It'll be permanently fixed in 007-beta2 since that does things right in the first place :) )

Tack alla som kommer med idéer, tips och rapporter! Det har tagit lång tid med 007-beta2, men den kommer, jag lovar :)

Last edited: 26 apr 2011
  14. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I use all the Tomo123 tweaks, and at least it still works OK!
    I did not compare, but most likely they improve performance and stability.

I do not know if it is a stupid or worthless thing to do, but I also made a swapfile on /flash and started to use it (?) ... without deeper reflections :P

Then I used these instead of sdcard swap:

dd if=/dev/zero of=/flash/swapfile.swp bs=1M count=256;

busybox mkswap /flash/swapfile.swp;

Then add these in userhook, after you create your own swap:

busybox swapon /flash/swapfile.swp;

--------

Please advice, is this any better than having the original swap file.. or do I only waste disk space :teeth:

15. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Basically you're wasting disk space, and it's probably a little less efficient :P

Without the "swapoff" the system already uses internal flash for swap (/dev/mtdblock11). Only difference is it's a) 128 MB instead of 256 (in your case) and b) using a raw device rather than a loopback file. The overhead probably isn't noticable though so shouldn't be too bad.

I would not recommend having 256 MB swap on a system with just over ~200 MB RAM available to the kernel however, since it'll probably lead to tasks not getting killed when they should -> slower system. Then again, if really needing a lot of memory this is a solution to a problem. Depends on what you want to do :)

EDIT:
    Sorry, forgot to answer to this. It should be easy to change, I'll check it out. Since you seem to know more about the android layer than I do, I'm curious: What exactly is the impact? How can you tell this is too small? (Eager to learn :) )

Last edited: 26 apr 2011
  16. Favour007

Favour007 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Twk_
    I have been trying to get my 3G stick (E1750 Telia) to work for the last few day on beta1. Everytime it connected and the stick's light went blue (as its supposed to), within 20secs the tablet re-booted itself (Android LL screen). I then uninstalled Norton Utilities - no change. I then uninstalled Android Taskmanager (NetQin), no change. I waited till the next reboot and removed the SD card. This solved the problem and for the first time I was able to use the stick and connect to the internet. I then switched everything off and restarted the tablet and connected the stick -just keeps rebooting when it tries to connect. I then removed the stick and waited for it to reboot and them connected it - everything worked ok for 20 secs -came out on the net then it rebooted.

I am using the 2 APN's for Telia listed in Wikii - I am missing something but can't see what.

17. ny på LL

ny på LL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Musik

Hej ni duktiga.

Hur bra är ljudet, frekvens mm.

tacksam för svar.

Bengt

18. Tomo123

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

MONSTROUS POST AHEAD, BE WARNED :)

True. SD is always less efficient than internal flash. I created a second EXT3 partition and swap on my card just for testing purposes. It is recommended to create swap files on internal flash. It is faster, but like TWK says, not much.

Here's how much faster ( card is faster in cache reads, while internal flash is faster in raw speed disk reads ):

SD Card:
    # busybox hdparm -Tt /dev/block/vold/179:1
    Timing buffer-cache reads: 106 MB in 0.51 seconds = 210812 kB/s
    Timing buffered disk reads: 37 MB in 3.05 seconds = 12407 kB/s

Internal Flash:
    # busybox hdparm -Tt /dev/block/vold/31:9
    Timing buffer-cache reads: 16 MB in 0.53 seconds = 30355 kB/s
    Timing buffered disk reads: 47 MB in 3.03 seconds = 15867 kB/s

We use so little of swap, that I decided to leave it on the SD card, just to cause less wear and tear on the internal flash.

Weird... defaults to around 65 MB on mine when not running custom swap ( "free" command in terminal ).

I don't recommend it, too. 256 is an overkill, but hey :) Better to have and not need, than not to have.

To really get the full benefit of swap, minfree must "work less", kill active and semi-active apps LESS frequently.

This will allow all of your frequently used apps to stay in RAM. Something like this would work well, plus minfree leaves 75 to 80 MB of free memory all the time, and the system runs smooth as butter:

echo "2048,3072,6144,15360,17920,20480" > /sys/module/lowmemorykiller/parameters/minfree;

I surf with Opera Mobile, while downloading distros or whatnot with ttorrent :) Tablet did not crash yet LOL!

Every installed app stores it's cache files in /data/data/. When installed apps fill up that cache space with their own files, no more apps can be installed because system reports that the app you are trying to install will not have space for it's own cache in data/data folder and it stops the installation, leaving you with a "Not enough space", or "Not installed" message. Besides that, cleaning your cache daily is a must.

/data/app/ is where apps install ( around 250 MB )
    /data/data/ is where cache files are created ( around 60 MB )

Let's say you install a 15 MB app, and it creates a 5 MB worth of cache files. That means you could install only 12 apps.

Your cache is filled up to the brim ( 12 x 5 = 60 MB, /data/data/ full ). There is still a lot of space to install apps ( 15 x 12 = 180 MB, 70 MB left on /data/app ) , and that space is going to waste because of no cache to serve it.

If possible, data/app/ should be 256 MB, and /data/data 128 MB.

One more tip... Here's my custom tweaked opera.ini file for all of you who use Opera Mobile.

If you want the best browsing experience, feel free to use my optimised opera.ini settings file.

How to:

- uninstall Opera
    - reinstall Opera and start it, so it creates needed files
    - close Opera
    - using Root Explorer, go to /data/data/com.opera.browser/opera/ and locate opera.ini
    - replace content of opera.ini with those at the end of the post
    - save file and set permissions to read only!!!

Enjoy the best phone / tablet browsing experience possible.

If needed, modify folder destinations inside the file to your liking ( cache location, download location... ).

Opera Preferences version 2.1
    ; Do not edit this file while Opera is running
    ; This file is stored in UTF-8 encoding

[Security Prefs]
    Enable SSL v3=1
    Enable TLS v1.0=1
    Enable TLS v1.1=0
    Enable TLS v1.2=0

[Network]
    HTTP Accept Language=en-US, en
    HostName Expansion Postfix=com,net,org,hr
    ByteMobile GUID=

[User Prefs]
    Language File=/data/data/com.opera.browser/opera/english.lng
    Enable On Demand Plugin=1
    Cache Directory4=/flash/opera/cache
    Download Directory=/sdcard/Download
    Operator Cache Directory4=/flash/opera/cacheOp
    Enable Gesture=0
    Enable Mouse Flips=0
    Fallback HTML Encoding=utf-8
    Search Type=
    Custom User-Agent=Opera/9.80 (Windows NT 6.0; U; en) Presto/2.8.99 Version/11.10
    Browser JavaScript=0
    Browser JavaScript Timestamp=0
    Automatic RAM Cache=0
    Automatic RAM Cache Strategy=0
    Last Sitepatch Update Check=0
    Overrides Timestamp=0
    Show ScrollBars=1
    Single Window Browsing=1

[Link]
    Underline=1

[Visited Link]
    Underline=1

[Disk Cache]
    Media Cache Size=50000
    Size=50000
    Multimedia Stream Size=50000

[Extensions]
    EcmaScriptJIT=0
    Plugins=0

[Geolocation]
    Enable geolocation=0
    Location Provider URL=
    Send location request only on change=0

[Multimedia]
    Play Background Sound=0
    Show Animation=0

[Proxy]
    Use ByteMobile Optimizing Proxy=0
    ByteMobile Prediction=0
    Use Proxy On Local Names Check=0

[Saved Settings]
    Save Dir=/sdcard/Download

[Sounds]
    Enabled=0

[Performance]
    Max Connections Server=4
    Max Connections Total=8
    Network Buffer Size=64

[User Agent]
    Spoof UserAgent ID=2

[Cache]
    Application Cache Quota=50000

[OEM]
    Operator Cache Size=50000

Last edited: 27 apr 2011
    akeake och Twk_ gillar detta.
  19. Tomo123

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

TWK, run this in your userhook for a few days and tell me how you like it. Leave default swap for now:

echo 1 > /proc/sys/vm/oom_kill_allocating_task;
    echo 24188 > /proc/sys/kernel/sched_features;
    echo 6000000 > /proc/sys/kernel/sched_latency_ns;
    echo 2000000 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns;

echo 4096 > /proc/sys/vm/min_free_kbytes;
    echo 40 > /proc/sys/vm/swappiness;

echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_timestamps;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_sack;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling;
    echo 600 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time;
    echo 30 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout;
    echo 30 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_intvl;
    echo 5 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_probes;
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_no_metrics_save;
    echo "4096 61000" > /proc/sys/net/ipv4/ip_local_port_range;
    echo "4096 16384 256960" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_wmem;
    echo "4096 87380 256960" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_rmem;

echo 256960 > /proc/sys/net/core/rmem_default;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/rmem_max;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/wmem_default;
    echo 256960 > /proc/sys/net/core/wmem_max;

setprop net.tcp.buffersize.default 4096,87380,256960,4096,16384,256960;
    setprop net.tcp.buffersize.wifi 4096,87380,256960,4096,16384,256960;

setprop wifi.supplicant_scan_interval 240;
    setprop windowsmgr.max_events_per_sec 60;
    setprop debug.sf.hw 1;

I think you will be surprised :)

One tip... in your next release, make everyting mount with noatime and nodiratime. That will save even more battery.

Last edited: 27 apr 2011
    Twk_ gillar detta.
  20. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Hej Bengt! Menar du frekvensomfånget på de inbyggda högtalarna? Ljudet är enligt mig i normalklass för denna typ av enheter alltså ingen HiFi upplevelse men fullt acceptabelt för det man använder den till. (efter många år i branchen har jag dock lärt mig att inget är så subjektivt som vad folk betraktar som bra ljud. Jämfört med vadå :-) )

Det finns dock ett 3.5 mm hörlursuttag om du vill ansluta till yttre källa vilket jag tycker är bra. En nackdel är avsaknaden av hårdvaruknappar för att höja och sänka volymen när man spelar spel eller ser på tex youtube. Vill man höja och sänka måste man göra det genom att trycka på mjukvaruknapparna på skärmen. Kanske går att mappa om genom programmering men inget som någon här på forumet lyckats med ännu tror jag.