ubuntu är ju lite speciellt mongo då det inte har en root-user du kan logga in med utan förlitar sig på att du kör alla dina kommandom som kräver root med just sudo... sudo -i eller sudo -s eller hur du nu använder gör ju iaf att du just för den sessionen i terminalen har root-berättigheter tills du väljer att terminera. Ubuntu är ett hobby-os.... arch ftw eller ja.. distrubution kanske det heter
Haha, ok, my mistake. Var länge sen jag körde ubuntu, arch har rullat stabilt på gammeldatorn ett bra tag nu här oxå ^_^ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Kände mig tvungen att kolla upp det, låter sjukt konstigt att root skulle saknas helt. Från Ubuntus Community Help Wiki: "By default, the Root account password is locked in Ubuntu. This means that you cannot login as Root directly or use the su command to become the Root user. However, since the Root account physically exists it is still possible to run programs with root-level privileges. This is where sudo comes in - it allows authorized users (normally "Administrative" users; for further information please refer to AddUsersHowto) to run certain programs as Root without having to know the root password."
Jo man får väl försvara Ubuntu än en gång så alla som inte vet kan lära sig något nytt. (Hund vet med säkerhet det här) Eftersom världen är befolkad av huvudsakligen kompletta "dårar" avseende vad man kan göra med mjukvara så har då Ubuntu valt att inaktivera root-kontot men det kan då enkelt aktiveras av en kunnig användare som vet vad han/hon ska ha root till. Vet man inte vad man ska ha root till så aktiverar man inte kontot. Allt om detta inkl hur man gör: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo Läs gärna igenom så slipper Ubuntu anklagas helt felaktigt!
Hej! Någon som har tips på något riktigt light weight distro? Har kommit över en gammal ultrabook som har en P3 på 933MHz och 375mb ram (256mb enligt manualen). Har testat Xubuntu, Crunchbang och Puppy linux, inga av dessa har fungerat särskilt bra, alla har hängt sig efter någon minut bara.
Tack men verkar vara samma problem på dessa distros, verkar som att datorn hänger sig när jag ansluter till ett trådlöst nätverk. Du vet inte vad det kan bero på eller hur man löser det?
Man måste veta exakt vilken trådlös krets det är fråga om, troligen sitter det en krets som behöver en proprietär drivare. Du har största chans att få det att funka med Xubuntu eller som jag föredrar Lubuntu. Om Lubuntu: http://www.lubuntu.net/ Om "helvetet" med WiFi-kretsar: https://www.google.se/search?q=ubun...nnel=fflb&gws_rd=cr&ei=4rdsUoLuEq620QXHzYHACA Det här är ett av de största skälen att man skippar linux-distar, strul med proprietär hårdvara.
Då jag häromveckan skulle hjälpa min far som kör Ubuntu behövde jag komma in till det riktiga root-kontot och irriterade mig på att det var spärrat. Det var dock inte så svårt att fixa: Kod: sudo bash passwd exit su Bara det första stegen "sudo bash" kommer man ganska långt med om man behöver en root-prompt, men det är ändå inte hela vägen fram till ett riktigt root-inlogg. Jag minns inte riktigt vad det var som saknades, kanske var det $HOME-variabeln som fortfarande pekade på användaren hemkatalog. Yep, don't try this at home. Det är med root på datorer precis som på telefoner. Roota inte om ni inte vet precis varför ni vill ha root. Kör inte som root i onödan, root har onödigt mycket makt att ställa till med alldeles för mycket. Sen finns det också ett gammalt talessätt: Om man inte vet hur man får root på en maskin så förtjänar man inte root på maskinen... m v h Henrik
Yep! Jag betraktar mig som en van användare med orkar inte med GNU-populationen av användare men hursomhelst så de enda gånger jag aktiverar root det är då jag kompilerat källkod för då har man fördel av att slippa sudo hela tiden.
Eller så fungerar ju "sudo su" utmärkt som jag skrev ovan. Root är inte spärrat på Ubuntu, jag vet inte vem som lurat i er det. ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Knepigt, verkar vara som att fläkten stänger av sig så fort operativsystemet börjar boota, har kollat lite på olika alternativ för att kunna sköta fläkten manuellt men verkar inte gå alls på den här datorn
Root i Ubuntu är bara lite dolt för att man inte ska råka knappra in "rm -rf /" lika lätt... Fedora är likadant som Ubuntu, vid installation så skapar man ett root lösen samt en super user som då blir ens huvud konto... Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
Skulle precis installera Ubuntu från en LiveUSB men så möts man av ett flytande meddelande som säger "input not supported"? Jag har för närvarande Windows 8.1 i UEFI-läge med GPT och vill installera Ubuntu på min tomma disk.
Jag blev inte mycket smartare av det. 1. Jag väljer i bios att starta från USB och ser då Ubuntus lila skärm, och nästan direkt efter får jag "input not supported" 2. Jag ska alltså installera Ubuntu på min tomma 500 GB-disk.