Ingen aning.... bojkottar sen flera år att installera "på riktigt"! Läs hela wikin noga så kanske det klarnar, en förutsättning är att du laddat ner en 64bits version. För att sedan skapa en bootbar USB disk använder jag alltid UnetBootin för Windows. http://unetbootin.sourceforge.net/ Senaste Ubuntu är inte med i snabbvalen men det är bara att lägga till ison (som då ska vara 64bit)
Mer fakta http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2182205 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2147295
Jag tog programmet Ubuntu hänvisade till (Universal USB Installer) och ja, jag har så klart 64-bitars ison. Anledningen till att jag vill installera "på riktigt" är för att om firmware-flashningen strular igen efter första flashkommadot (så att mobilen inte längre hittas) vill jag kunna boota in i Ubuntu för att fixa det. Har testat med VMWare men det funkar ej, mobilen hittas inte där heller då, men installerat Ubuntu funkar då jag testat med laptopen.
Läs även UF-länkarna som jag postade efteråt, verkar som man ändrat mer med W8.1 och att Grub har problem med UEFI. Virtualbox kom med en ny version igår ska testa lite hur det är med USB (inkl Oracles proprietära drivare) EDIT Monteras som den ska, ska byta till dubbdäck återkommer med fastboot...
Nu vet jag inte hur VirtualBox monterar USB men vanligen funkar VMWare finfint, men när detta händer funkar inte monteringen med VMWare: Om jag flashar en äldre firmware så krashar drivrutinerna i W8.1 och jag får med usb2.0 "device enumeration failed" och med usb3.0 "My HTC" följda då av gula trianglar och om jag DÅ kopplar till VMWare så funkar det ej. Och HTC har inte släppt några nya drivrutiner till W8.1...
Jo en snabbtest så funkar det via Virtualbox. Sen kör jag själv W8.1 och det funkar där oxå. Har du USB-felsökning aktiv i utvecklaralternativen ?
ja självklart. Alltså, missförstå icke, nu funkar allting med Windows 8.1, men så fort jag drar in t.ex. 1.29-ruu-zippen så pajas drivrutinerna. Då kan inte VMWare hjälpa mig för den försöker montera en drivrutin som är trasig. Jag tvivlar på att VirtualBox skulle funka. Hittills har Ubuntuinstallationen på laptopen räddat mig.
Mounta i virtual box har jag alltid tyckt varit lättare än i vmware Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
På vilket sätt? Vill gärna veta så jag kanske kör med VBox i framtiden. Har alltså VMWare Workstation 10 och inte Player.
Ja, man pluggar in telefonen, monterar den i virtualbox, sen Mounta i operativsystemet, sen kan man ju köra adb Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
Med VMWare pluggar jag in luren och sen connectar i VMWare så automonteras det i Ubuntu, men det verkar endast funka om drivarna i Windows funkar, så kanske VirtualBox är bättre på den fronten? Får ladda ner och sen installera Ubuntu-ison jag har liggande och testa. Vågar dock inte dra in en gammal firmware på luren ifall det skulle skita sig som förr. Fan, har bara haft massa strul sen jag tog 8.1-uppdateringen.
Fungerar inte en live dvd då? Boota live, installera adb och göra det du ska, sen bara boota om så är du i Windows igen Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
Skulle installera Ubuntu och bootade då från LiveUSB men fick upp "input not supported". Enligt Plun verkar Ubuntu och Windows 8.1 strula om Windows är i UEFI-installation (med GPT)
Jag själv har ingen aning men jag refererade då till UF-trådar och den ena tråden refererar till en Grub-bug https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/1091464 Mer rotar inte jag i detta, GNUerna får nog ta tag i det proprietära!
Det enklaste är nog att i din CMOS-setup stänga av UEFI och boota på det gamla hederliga BIOS-viset (Legacy mode). Då blir det dock inte så smidigt i fall du hade tänkt dual-boota med Windows 8.1, varje gång du byter OS måste du ändra boot-metod i CMOS-setup. Om du tycker att det där med att ändra i CMOS-setup vid varje boot till det andra operativsystemet är så pass jobbigt att du "måste köra Ubuntu i UEFI-läge" och ser dig själv som en avancerad användare är det nog bara att gå tillbaka till den där websidan och läsa om den flera gånger noga. m v h Henrik
Den allra enklaste lösningen är naturligtvis att skita i Windows Då kan du med gott samvete skippa allt krångel med UEFI och får dessutom en massa ledigt hårddisk-utrymme som går att använda till nyttigheter. m v h Henrik
Behöver windows för spel. När de steamspelen funkar med Linux då flyttar jag nog över. Utrymme är inget problem. Har Windows på en 128 GB SSD, sen har jag en 2 TB HDD där min data är, och där har jag ca 1,2 TB ledigt, och sen då en 500 GB HDD som skriker tom. Så plats finns och blir över för mig, haha. EDIT: Hoppas Safe In Cloud-gänget kirrar en Linuxklient också. Sent from my HTC One using Tapatalk
Köp en billig laptop, begagnad eller ny, som du kan ha som ren linux, behöver inte kosta många kronor. Så har du båda systemen utan problem :-) Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
Jo det funkar helt enkelt inte vad jag kan se av buggen. Sen verkar de rättrogna gnuerna valt att det är bättre att man inte rör MS proprietära kod än att bygga in UEFI-stödet dvs rena harakirin för Linux Här är GRUBs upstreamboning... http://www.gnu.org/software/grub/index.html Känner inte till något vettigt alternativ just nu till bootloader.