Det går utmärkt att göra så. Egen partition bara. Men skulle rekommendera att börja med en dist. för att få en känsla hur systemet fungerar. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Okej, ska jag sätta upp den nya partitionen innan jag startar installationen eller finns det verktyg för att partitionera i linuxinstallationen?
Det brukar finnas med men skapa innan ifall det känns bekvämast så. Edit, glöm inte ta backup innan du börjar Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Usb-sticka brukar funka rätt bra. Finns även ett program som heter unetbootin du kan använda dig av. (Finns till samtliga plattformar) "UNetbootin*är ett verktyg som kan skapa ett*Live USBminne*med en ISO*skivavbild. UNetbootin kan läsa in ett antal systemverktyg eller installera olikalinuxdistributioner*och andra*operativsystem*utan behov av en CD eller DVD." http://unetbootin.sourceforge.net Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
hmm okej det där ser lovande ut. så med andra ord kan jag dra ner allt jag vill testa och sedan ladda upp iso-filen i programmet och sedan låta den göra sin grej. Och då slipper jag partitionera om hårddisken och installera.
Typ ja, de flesta går att testa i "live läge" innan man väljer att installera. Notera att prestandan är betydligt högre när du har installerat till HD:n. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
jo precis. jag funderar på om jag kan använda telefonen som sticka. Vet inte om datorn kommer åt emulated när drivrutinerna för telefonen inte är laddade.. hmm annars kanske man kan använda sin s2:a den har ju externt minneskort. vore kul att testa det. Jag menar telefonen har man ju alltid med sig så då har man ju i princip alltid med sig sitt os när man är på besök hos någon.
Så med tanke på spel och film osv, vilken distro är bäst då? Jag ska dra in det på en 4 kärnig cpu 2.9ghz och 4 gig ram så behöver egentligen inte något som är väldigt resurssnålt.
Ubuntu eller Linux Mint skulle jag tycka är klart bäst då. Mycket inbakat så du behöver typ inte pilla själv. Angående ditt grafikkort, har du amd eller nvidia?
Bodhi så klart! Nej men någon av de större distarna brukar fungera utan problem. Som ascii nämnde är både ubuntu och mint fina kandidater. Även http://www.sabayon.org ska vara bra för bla spel. Har dock inte testat den disten. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Finns väl bara ett fåtal titlar som fungerar i dagsläget. Rätta mig om jag har fel! Id Softwares samtliga titlar fungerar riktigt bra. Men man behöver bara ett spel och det är world of goo Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
De spel som funkar till linux kommer funka. Undrar om AMD fått fason på sina (förr) värdelösa drivare till linux.
hmmm det händer ju ändå att jag spelar ibland och de spelen som jag köpt vill jag ju kunna lira närsomhelst. Det känns inte så kul att ha kvar windows på burken bara för att boota in där när man är spelsugen. Man vill ju kunna leva i en miljö hela tiden liksom.
Det blir förhoppningsvis bättre nu med steam. Tillsvidare får man tyvärr använda wine och dosbox alternativt dualboota till Windows om det inte finns native stöd för spelet. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
mjo jag tror nog att jag får göra så att jag spelar på windows tillsvidare. Det blir lite trist men å andra sidan får man väl slå näven i bordet och säga "nu jävlar ska jag spela, hej då på en stund" och så bootar man windows. Jag har kollat runt lite idag och det känns som att ubuntu kanske är någonting för mig ändå? bara som första steget liksom. Sen när jag är bekväm kommer jag definitivt att testa olika. Hur funkar det när man ska byta dist? går det bra att installera över den förra eller måste man rensa något först?
Jag har alltid haft en partition för systemet (/), swap och en home ( din user som i Windows med inställningar och dokument mm) . Blåser i regel bara om systernpartitionen och lämnar home intakt. Det kan bli problem med gamla inställningar som ligger där. Så man kan rensa bort det innan installation av den andra distron men lämna sina vanliga filer kvar. Hm blev kanske lite luddigt men får skylla på att det är fredagskväll Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk