Lite bredbandsfrågor

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Arn83, 24 maj 2025.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 893
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, byte. Alla har någon form av omvandlare. Det finns routrar med fiberportar eller så har de plats för SPF-moduler som fibern kan gå direkt in till men det vanligaste är att man har en mediaomvandlare ja, brukar bli billigast så när man byter router i framtiden. Eftersom att installationen antagligen är rätt gammal så finns ju risken att man behöver svetsa om fibern. Då behöver du ha dit en tekniker. Annars är det relativt lätt att byta omvandlare själv om man är försiktig med trådarna och vet vilken typ av omvandlare det ska vara (beror på typ av fiber, kontakter, nätägarens utrustning osv) men det beror som sagt på om dina trådar har kontakter eller inte så man inte behöver svetsa något. Kolla med nätägaren eller isp hur man kan göra och om det kostar något.

Last edited: 3 jun 2025
  2. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Kom en tekniker idag som Telia skickade hit som bytte mediaomvandlaren. Nu är hastigheten 150mbit. Ska bli intressant att utvärdera om det märks någon skillnad vid vardagligt bruk och när jag är i trädgården långt ifrån routern. Blir det en förbättring kanske jag även väljer att uppgradera hastigheten till 300 mbit vilka enligt Telias prislista bara kostar 50 kr mer i månaden

svenix, bernard och NiklasO gillar detta.