Lite hjälp att komma igång med en app

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av asperon, 11 nov 2009.

  1. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Tjena,

    en av de få saker jag saknar från sense i vanliga android är olästa indikationerna direkt på ikonen (på email, sms, samtal osv). Har bestämt mig att helt enkelt ordna detta själv och har två olika upplägg som jag tänkte att någon ville kommentera på.

    Upplägg 1, en service som modifierar ikonerna dynamiskt. Vet inte om detta är möjligt i android, men om det är det så borde det vara det effektivaste sättet. Då kunde man helt enkelt ange vilken applikation som hanterar varje meddelandetyp och sedan vilka färger osv man vill ha på sin bubbla.

    Upplägg 2, om det är omöjligt att dynamiskt påverka ikoneran så får man göra ett gäng widgets istället. Det första problemet här är att få widgeten att se ut som en ikon. Jag har tittat i koden för launcher.apk och hittat hur den ritar ikonerna, har dock inte lyckats få min widget att fungera på samma sätt. Har inte hittat någon layour xml som duger. Får man detta på banan så är det andra problemet att veta när användaren läser meddelanden, kan man, om man är den widget/app som startat en annan app, ta reda på när denna stängs/inte längre är foreground window?

    Jag vet att det finns en unread messages widget, men den funkar rätt kasst samt fungerar inte alls för epost. Vidare har den hårdkodat hur ikonerna ska se ut, och jag vill använda de ikoner som respektive program har istället.

    Är som ni nog förstår helt ny på detta med android utveckling, men har skrivit mjukvara för en uppsjö olika plattformar/os genom åren, så det ska nog inte vara några problem bara jag kommer igång.
     
  2. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    vet inte exakt hur det ska se ut men borde ju gå att göra en "dynamisk resource" i koden, dvs att programmet läser in två vanliga resources
    "vanliga mail ikonen"
    och
    "Mail ikon med någon indikator på"
    som bitmaps, därefter skapar den en resource från den ena eller andra beroende på en simpel if statement eller något och den som för tillfället är registrerad är den som visas ju när widgeten uppdateras, dock behöver du en service som gör det om du vill att det ska ske mer än varje 30min iom att widgets är begränsade tilöl 1 update varje 30min max (på eget initiativ, service och manuellt går det ju att uppdatera hur mycket du vill)

    psudo-kod
    Kod:
    bitmap_drawable IngaNyaMail = res/drawable/ikon1.jpg
    bitmap_drawable NyaMail = res/drawable/ikon2.jpg
    
    resource MinDynamiskaBild;
    
    if bla bla new mail{
        MinDynamiskaBild = NyaMail
    }
    else{
        MinDynamiskaBild = IngaNyaMail
    }
    
    sedan borde det faktiskt gå att ladda MinDynamiskaBild som en vanlig ikon via XML, kan inte lova att detta funkar men skulle tro det iaf för jag e ganska säker man kan göra resources via koden dock inte lika lätt som min psudo-kod kanske :P
     
    Last edited: 11 nov 2009