Tips: Liten hjälp till att välja abonnemang vid köp note 2 4G

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av mattematte, 15 nov 2012.

  1. maloj

    maloj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hjälp en total smartphone newbie här. Jag har visserligen Ipod touch 3G sedan flera år men den är ju bara smart ingen phone.
    Jag kör refill till tegelstenar då jag förlorar pengar på abonnemang. Ringer för mindre än 100 kr i månaden även med telias och telenors taxor. Less på att jaga wifi spots dock jämt och ständigt. Det jag vill åt är egentligen vettiga surfkostnader/prestanda för sporadiskt surfande. De kan skinna mig duktigt på telefonbiten om de så vill. Telefonen ska ha täckning i Umeå i mitt fall så det går väl räkna bort tre och halebop och några mer?? Köper en olåst då jag inte lyckas hitta något abonnemang som inte kostar mig mindre än 10 papp.

    Hur fungerar det här med 4G. Måste man ha något slags 4G abonnemang eller finns det hot spots som ger en bättre överföringskapacitet än wifi exempelvis som man kan nyttja? Finns det någon lista någonstans var dessa finns i diverse städer. Skiljer inte så mycket gällande LTE och standardvarianten av note 2 i pris. ska va samma bortsett från 4G eller finns det små revisioner gällande den nyare LTE varianten? Alla Note 2 har 2 gig internminne?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ta bort Telenor och Tre istället - behåll Halebop! De har samma täckning sol Telia, eftersom de går i Telias nät. Skillnaden är främst att Halebop är billigare och saknar kundtjänst via telefon.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    LTE fungerar precis som 3g, fast på andra frekvenser och upp till 80mbit/s. Kolla operatörernas hemsidor för täckningskartor osv (tror inte telenor har 4g?). Jag har LTE versionen av Note 2 och kan inte annat än rekommendera den varmt.

    Vad gäller abonnemang är jag lost i Umeå och ingen större koll på annat än student abonnemang. Personligen kör jag Tele2 Volym mellan Student.
     
  4. maloj

    maloj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tackar ska försöka kolla upp detta.

    Varit i kontakt med cyberphoto de är ju i regel rätt kunniga. Finns något Tele2 kompis för 99 kr i månaden 3 gig surf per månad. Hur många h streaming från ex HBO eller Viaplay tror ni det räcker till cirkus? Strömmar de samma mängd data till mobiler som till tv apparater eller kan de känna av att det behövs mindre data? I övrigt lär det bli mest slösurfning om man inte sitter vid någon wifi/LTE spot
     
  5. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Är det någon med en Note 2 4G som använder den i eller kring Borlänge, hur funkar det i så fall? Jag är valet och kvalet om jag ska ta med eller utan 4G. Tacksam för svar!
     
  6. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag kommer använda tre.

    Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
     
  7. Kurt45

    Kurt45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Kolla täckningskartorna hos Telia och Tele2 innan ni väljer 4G operatör.
     
  8. GregerW

    GregerW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har kollat dem och enligt mig så ligger Tele2 bättre till på 4G täckning.
     
  9. Kurt45

    Kurt45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Tele2 har bättre täckning här i Luleå. På 2,6GHz är dom nästan lika men Tele2 har byggt ut 900 nätet också Telia har bara 2,6Ghz. Men det beror på var man, så kolla täckningskartorna .
     
  10. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Täckningskartor för all del men jag tänkte om någon faktiskt kör med det i närheten av där jag bor, vad som gäller i teorin brukar skilja sig i verkligheten. Det är många som gnäller på dålig 4G täckning i centrala Stockholm.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  11. Kurt45

    Kurt45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Så du ska bara använda telefonen i centrala Stockholm? Du kan ju googla så hittar du tester som har gjorts i Stockholm.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Han frågade tidigare om hur det var i Borlänge, Stockholm var mer nog mer ett exempel.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Ompan gillar detta.
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag kanske var lite otydlig men jag bor i Borlänge och enligt täckningskartan så ska det finnas 4g överallt nästan, men i praktiken tror jag inte att det är så bra med tanke på att folk i Stockholm har gnällt på dålig täckning, och där är ju 4g utbyggt i mycket större omfattning.

    Det var därför jag undrade om det fanns någon härifrån som har en sån mobil och kunde dela med sig av sina erfarenheter.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  14. Kurt45

    Kurt45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Om man kollar täckningskartorna så har Tele2 bättre täckning utom i Lundvika. Sen beror det på var masterna står. Så i ett gathörn i Borlänge kan Telia ha bättre täckning så jag tro nog att du ska kolla kartorna ändå. Om du har läst Stockholms testerna så ser du att vissa gator har Tele2 bättre täckning nästa Telia.
     
  15. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Telia funkar alldeles utmärkt än så länge i Falun iallafall! Ser ju ut att vara ungefär samma täckning även i Borlänge.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  16. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Du upplever inte att det är dålig mottagning och att telefonen inte lyckas koppla mellan 4G,3G osv? I såna fall låter det lovande:) hur är batteritiden för dig med 4G aktivt?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  17. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Har märkt en gång att den tappade 4g,men hittade tillbaka ganska snabbt. Mottagningen är helt ok, om jag jämför med min S3a (ej 4g) är den bättre överallt hittills. Bor iofs mitt inne i Falun också. Batteritiden idag landade på dryga 16h med drygt 5h skärmtid, men hade bara 4g halva dagen knappt. Helt ny telefon, så du får ta det jag säger med en liten nypa salt, har ju inte hunnit testa så mycket än!

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
    Ompan gillar detta.