LiveView micro display for Android

Diskussion i 'Wearables' startad av Fredrik, 28 sept 2010.

1. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Läggs inte i toppmenyn för mig heller. Men som jag förstår det så måste plugin-programerarna lägga till den funktionen i respektive plugin? Eller kanske jag fattat fel där :P

2. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har också hört lika.

Har flashat 2.2 igenom nu, verkar funka hellt ok nu när jag är hemma iaf.

3. renolle

renolle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad som händer med Desire är att: om både LiveWare manager och LiveView application är igång och LiveView är kopplad till telefonen och någon av de två applikationerna dödas (antingen av systemet eller via t.ex. en task killer) så går blåtandsstacken i en spin och din telefon hänger sig förmodligen.

För att komma runt detta kan du avinstallera LiveWare manager, då kommer den inte att krasha på samma sätt längre. Dock kommer du att behöva starta LiveView application om du haft LiveView frånkopplad från telefonen under en längre tid.

En annan sak jag sett är att telefonen inte vill koppla upp sig igen. Det går fortfarande att koppla upp sig via ett tryck på select från LiveView. För att komma runt detta problem kan du starta om bluetooth i telefonen.

mickevi gillar detta.
  4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Samma skit här.
    Jag installerade en rootad stock för att vara säker på att förutsättningarna var samma som för utvecklarna av LiveView men icke. Den höll sig ansluten i ca 5 minuter nyss och det är rekord. Nu vill den inte återansluta igen. Helt och totalt värdelös och bortkastade pengar för min del. Att de fortfarande anger Desire under stödda mobiler är ett hån.

5. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Att de envisas med att släppa halvfärdiga produkter är än mer hån...
    Tur att det inte var en dyr sak. Min samlar damm bara. Tur man har en av SE blåtandsklockor, den fungerar faktiskt!

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Det tar ju ett tag innan produkter kommer ut på marknaden och även mjukvaruuppdateringar tar ett tag så jag funderar på om de kört med gammal mjukvara. T.ex. för wildfire så står det 2.1 men många har fått den uppdaterad till 2.2 och då verkar den inte fungera.

7. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
  8. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
  9. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Yes, den uppdateringen gjorde i alla fall min LV bättre. Dock fortfarande en bra bit ifrån "väl fungerande"..

10. michap

michap Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag reklamerade min i dag. Visserligen hade den blivit lite bättre efter uppdateringarna men i huvudsak kvarstod felen. Även om SE skulle lyckas fixa mjukvaran så att den fungerar klock(!)-rent så skulle jag inte köpa en ny. Knapparna på enheten är för lätta att komma åt, man stänger av/sätter på den av misstag, enheten lossnar lätt från den lilla ramen bandet fästs i, o.s.v. En bra idé, men dåligt genomförd. :-(

/Micha

11. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det jag för tillfället retar mig mest på är att både clips-hållaren och armbandshållaren hag gått sönder för mig. Båda har knäckts i den tunna delen där laddporten sitter...
    Nån som har koll på om det går att få tag på hållare separat? Min silvertape-lagning är inte så vacker :P

12. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tidigare kunde du gå in till en ÅF och köpa varenda pinal på en telefon
    löst till ganska bra priser.

Bytte på en gammal lur skal, displayskydd osv för 190:-.

Vore märkligt om inte armbandet etc finns som reservdel.

Titta på Ebay annars, finns säkert en fyndig kines som knåpat ihop ett
    armband som är lättare att ladda via och så vidare.

13. mickevi

mickevi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tippset!
    Jag avinstallerade Liveware managern och har inte behövt rycka ur batteriet på hela dagen, får hoppas att det håller i sig.
    Vet inte om det bara var tur eller om inte, men efter att jag avinstalerade liveware mangerns så har jag inte tappat syncen heller.

Har en DesireZ om någon skulle undra.

14. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenixen folket. Gjorde själv valet att köpa en LiveView i förrgår och har enbart haft problem sedan dess. Konceptet är dock så pass lockande att jag inte ger upp än. Följande är mina slutsatser, om någon kunde vara så god att verifiera dem vore jag tacksam;

!) Jag använder en Galaxy S, rootad med Voodoo (2.2). Min LiveView har senaste firmwaren och senaste apparna från market.
    #) När jag skriver enbart LiveView menar jag appen, varje gång jag syftar på själva enheten skriver jag LiveView-enheten (förbannat att de skall ha samma namn på appen som prylen).

-

1. Att enbart använda LiveView leder till pålitlig anslutning, faktum är att den aldrig tappat anslutningen för mig.
    2. Att enbart använda LiveView och inte LiveWare leder till extrem batterikonsumption, vi talar om 3-4 timmar innan LiveView-enheten lägger av.
    3. Att enbart använda LiveView gör det nästan omöjligt att få LiveView-enheten att ansluta igen när den väl tappat anslutningen (genom att man stänger av eller vandrar utanför räckvidden).

-

4. Att använda både LiveWare samt LiveView leder till pålitlig anslutning men av något skäl stängs anslutningen av med jämna mellanrum, däremot ansluter den alltid felfritt igen när man själv uppmuntrar till en anslutning på LiveView-enheten genom att väcka den och sedan trycka Select.
    5. LiveWare hänger telefonen totalt med jämna mellanrum. Jag antog att det berodde på att den försökte starta program efter definitioner man skapat i LiveWare-appen, men det visade sig vara fel då telefonen ändå hängde sig när jag avaktiverat att appar skulle startas när LiveView-enheten anslöt.
    6. Ett tag var jag helsäker på att hängningarna berodde på diverse LiveView-plugins jag installerat, men även en fräsch ominstallering utan plugins ledde till frysningar.

Slutsatser;
    S1. LiveWare stänger av anslutningen mellan LiveView-enheten samt telefonen efter en viss period och ansluter sedan med intervaller för att pusha meddelanden till den. Detta förklarar varför batterilivet är så extremt mycket bättre när både LiveWare samt LiveView apparna används samtidigt. Antagligen är det något i stil med "disconnecta 5 minuter efter att senaste meddelandet blev pushat" då jag aldrig märkt att anslutningen var bruten direkt efter att LiveView-enheten surrat till om att jag fått ett nytt gmail.

-

S2. Jag har inte hittat något som kan vara relevant för de konstanta hängningarna av telefonen när LiveWare används i loggarna, en varning om att Discovery-servicen inte kan starta känns tveksamt.
    Lutar mer åt att LiveWare skapar en infinite loop när dess eller LiveViews komponenter (JerryDisplayService, LiveViewService, JerryBTManager, AasService) dödas av android för att frigöra minne.

-

S3. Jag försökte lösa ovanstående genom att sänka minnet som krävs innan "Secondary Server" dödas automatiskt till 5mb, dessvärre hjälpte det inte.
    S4. Ett annat försök var att markera processerna LiveWare samt LiveView som konstanta, något Android inte fick ta kål på under några omständigheter. Detta hjälpte inte.
    S5. Detta får mig att luta åt att det är JerryBT (och gänget) processerna som måste hållas vid liv, jag har nu markerat samtliga som keep-alive (fanns faktiskt en trevlig app för att göra det, för ovanlighetens skull). Rapporterar imorgon om telefonen hängt sig under natten eller om detta är en preliminär lösning (kräver längre testning för att fastslå).

Allt ovan är minst sagt luddigt, försöker inte påstå att något av det jag skriver är hugget i sten, därför jag skulle uppskatta feedback från er andra för att påvisa eller motbevisa det.

EDIT: Posten var onödigt vag då jag inte skrev exakt vad Services'erna hette. Lade till deras namn.

Last edited: 8 feb 2011
  15. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nix pix. Telefonen hade fryst sig när jag vaknade. Det verkar som att alla tjänster som startas av LiveView stängs ned, trots att applikationen i sig fortfarande är aktiv. Besynnerligt men hade definitivt förklarat varför en infinite loop skapas. Som det står nu finns det inte mycket att göra på den här fronten utan en uppdatering från SE. Hoppas någon här motbevisar mig och hittar en lösning dock. Tills dess avinstallerar jag LiveWare och försöker stå ut med 3-4 timmars batteritid på LiveView-enheten.

16. the_slain_man

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har nu lämnat tillbaka min medans jag fortfarande kan. Så nu kan jag flasha in CM7 igen.
    Den funkade väll sådär med CM6 för mig. Och idag flögden iväg när jag skulle dra av mig rygg säcken så både mjukvaran och hårdvaran som inte håller måttet tycker jag.

17. f_walker

f_walker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fungerar den för någon?

Fungerar LV för någon så bra att man faktiskt kan använda den utan att behöva gå och fippla med den hela tiden?

LV lockar oerhört habegäret men som det verkar nu på er som skriver så kommer man bara att bli missnöjd om man skaffar den????

18. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Funkar helt prima för mig efter uppdateringen av LV-enheten. Använder endast LiveView-programmet på mobilen, ej LiveWare då jag tycker att det drar så mycket batteri.

19. the_slain_man

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag hade problem när jag körde CM7(2.3) då frågade den om pairing på telefonen varje gång den tappade kontakten men när jag la tillbaka CM6(2.2) så funkade den hellt ok.

Dock så kunde det hända att den koppla ifrån ibland och krånglade men den gick oftast att koppla upp igen utan att röra telefonen eller hålla på och fixa jättelänge.

Fast jag lämnade tillbaka min ändå, även om den har kontakt så är den välldigt seg att navigera. Kombinerad select och back knapp där man håller ner den länge för back är inte specielt snabbt och enkelt.

Det optimalaste skulle ju vara typ en iPod Nano liknande sak med touchskärm eller med flera fysiska knappar så man kan ha en separat back knapp iaf.

20. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Har samma problem med parningsbehov varje gång på 2.3. Men ananr funkar den bra.