Ljudet i Liquid, bara "diskant" (via högtalaren) ?

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av SnuskeGård, 22 jul 2010.

  1. SnuskeGård

    SnuskeGård Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Har sökt runt och konstaterat att ljudet inte är bra i denna telefon.
    Jag använder inte lurar men vill gärna att det ljud som kommer från högtalaren låter någorlunda ok i alla fall.
    Jag har provat lite olika "roms" men tycker att ljudet förblir detsamma hela tiden med för mycket diskant.
    Dolby Mobile gör absolut ingen skillnad tycker jag.
    Skiljer det mellan enheterna för vissa användare tycker ju att ljudet är bra/blir bättre med vissa "roms" eller med Dolby Mobile?
    Tips/ideer eller gilla läget?
     
  2. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag har samma uppfattning som du. Ljudet i den interna högtalaren suger. Finns nog inget att göra åt saken. Bara att leva med det!
     
  3. Pain

    Pain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är så vi människor funkar. Kolla på alla manipulativa reklamer och försäljare. Bara för att de säger en viss sak så tror vi på det, även om det inte är sant.

    Om det står att ljudet ska bli bättre med en viss ROM så kommer självklart majoriteten även tycka det, även om det egentligen inte är någon märkbar skillnad.

    Självklart kan det vara vissa avvikelser mellan olika enheter. Liquid är en billig telefon i förhållande till hårdvaran och det är bevisat att exempelvis processorn går att klocka olika högt beroende på enhet. Om samma koppling även går att se gällande ljudet kan jag inte själv svara på men skulle inte bli förvånad om så var fallet.

    Dessutom hade det varit väldigt intressant att veta hur du utförde dina tester för att konstatera att ljudet blev bättre eller ej. Utförde du bara testerna på gehör? Med speciella program och automatiserade tester? Inom vilka frekvenser/omfång testade du? Vad jämför du med (ljudet i praktiskt taget samtliga smartphones är uselt i jämförelse med rena musikspelare så som ipod)?

    För mer information och tillvägagångssätt för att utföra bättre tester:
    https://swedroid.se/ljudtest-del-tva-ipod-touch-3g-xperia-x10-htc-desire-google-nexus-one/
     
  4. SnuskeGård

    SnuskeGård Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    calle_d,

    Gött att fler tycker som jag.

    Pain,

    Testat bara på gehör.
    Är ingen "audiofil" men tror nog att jag kan avgöra om ljudet blir bättre eller inte utan att mäta upp det. ;)
    Och nu är det inget hifiljud jag vill ha utan lite mindre diskant.
    Via Mp3-högtalare är ljudet acceptabelt tycker jag och inte med för mycket diskant.
     
    Last edited: 22 jul 2010