Ljudkvalitet i luren

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Gurk, 21 jun 2011.

1. Huppen

Huppen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag tycker att efter att ha installerat senaste läckta ROM:en
    så låter det faktiskt bättre vid samtal.
    Innan var jag tvungen att hålla på och höja/sänka hela tiden
    oavsett om jag pratade med samma person 2 ggr i rad.

2. danne809

danne809 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har exakt samma problem med min nyinköpta lur.. åkte dagen efter jag köpt den tillbaks till elgiganten för att prata med dom om felet, där hånade försäljaren mej, och sa att det var inget att reklamera, men om jag nu hade tid över så kunde jag ju gå till reklamationsavdelningen för att även där bli avvisad.
    Fick testa en annan sensation efter en del tjat, och det visade sej att även den lät illa. Har lyssnat i ytterligare en, som är inhandlad långt innan på Komplett, och även den hade samma dåliga ljud.

Vad kan man göra i en sådan situation..? vill ju inte ha en telefon som låter illa när man köpt en lur i denna prisklassen

Har skickat mail till HTC support i hopp om att få något bra svar om vad man ska göra.

Har någon annan fått några glädjande svar från HTC?

Mvh Daniel Johansson

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Mitt första intryck av luren var ett "tunt" ljud och eftersom jag nu valt Android där det mesta kan fixas så testade jag då snabbt Volume+ som behandlas i annan tråd, efter det så är jag nöjd med luren.

En kvalificerad gissning är att HTCs mjukvara inte är optimerad för Gingerbread 2.3 som innehåller ett nytt ljud API, Volume+ stödjer då detta nya API.

Kollar man XDA så finns det några trådar om detta samt att användare då bugganmält det här till HTC.

Vidare så är det här med det man hör mycket subjektivt, själv har jag blåst bort en hel del av diskantljuden.

Om och när HTC eventuellt fixar det är klart/oklart, jag är luttrad och väljer hellre "självhjälpen" och Androids community som lösning.

Men den som har tid att "tjöta" med HTC kanske skulle fråga om GB2.3 APIt... !?

4. danne809

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med risk för att verka seg i huvudet :P Pratar vi om samtalsljudet här? eller eller ljudet från högtalaren för div media?

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej om allt ljud som luren hanterar samt att det är rörigt att hålla reda på.

Det finns ett antaltrådar hos XDA hos det här och jag hittade Volume+ via den här
    Volume + Updated and I must say....... - xda-developers

Sen skrev jag den här tråden där två enkla appar enkelt hanterar ljuden.

https://swedroid.se/forum/47678-guide-sensation-och-det-perfekta-ljudet.html

En märklig sak är att med den amerikanska rom-versionen så finns det en "hearing-aid" funktion som boostrar ljudet.

[Q] Low Volume Levels - xda-developers

Jag misstänker starkt att man inte hann med att plocka med ljudfunktionerna som är nya i Gingerbread.

Hursomhelst så har jag inga trubbel efter att ha lagt på dessa appar.....

6. danne809

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hjälp :P Vart kan jag ändra inställningarna i Volume+ för "hörsnäckan" för samtal? (Inte högtalaren på baksidan av telefonen) Testade olika, men märkte ingen skillnad :(

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Om du har audiomanager installerad så styrs det av "Voice call volume".

Sen enklast så drar man ju bara upp volymen via reglaget på sidan.

8. danne809

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Volymen är inget problem, utan snarare det spruckna ljudet. Hade en förhoppning om att det skulle gå att trolla bort med nån EQ historia..
    Tycker istället att det går att höja volymen aldeles för högt på min lur.. testade med några andra HTC modeller, som inte kan höja lika hög volym.

9. danne809

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var i går på elgiganten där jag köpte min telefon för reklamation enl "DOA" som HTC föreslagit, och efter en del övertalande så fick jag en ny telefon direkt.
    När jag nu testat denna så har den något mindre av det spräckta ljudet, kan nu vid vissa samtal höja volymen till halva utan dist.
    Men problemet finns fortfarande kvar då man måste höja volymen.

Måste ju vara ett batchfel? Har ju svårt att tro att telefonerna håller så dålig kvalité.