Ljudkvaltién för musik på S2an ?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Oceanic, 6 maj 2011.

1. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Du kan fuska med DSP manager (finns inte på market dock, se xda t ex) vilket jag gjorde ett tag, det får upp ljudet en bit. Men tyvärr går det lätt sönder om man inte ställer om hela tiden.

Jag köpte en sån här som funkar bra. Rejält med volym och bas, lite irri med extra bagage dock.
    Fiio E5
    http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=110565

2. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Den här fiio, hur kopplar du ihop mobilen med den? med usb grejen och sen hörlurarna in i fiio som du sen har clippsad på jackan? Fan de känns lite stål, kunde samsung inte bara ha kört vidare med de Wolfson? måste ju ha funnits en anledning till varför de bytade till yamaha. Och så här skriver Supercurio

" I analyzed the whole driver now.
    The only thing possible is to boost the output signal by a maximum of +6dB (only) by analog settings of the headphone amp.
    Its adding more noise and introduce bad ass distortion quickly, so there is no point using it."

Fan telefonen är ju supergrym i alla andra aspekter (lite förstor för mej med tösa händer dock) så har de slängt i de sämsta DAC de kunde hitta. blääää

får väl springa ner till teknikmagasinet och köpa fiio´n

3. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är bara en 3,5 sladd mellan hörlursuttaget på telefon och e5, finns en kort och en lång med. USB är för att ladda batteriet, vilket håller ca 20+ timmar.
    Det är som sagt en extra grej att släpa runt på vilket är surt, jag struntar i den när jag vill ha minibagage. Dock är fiion väldigt lätt så det är ju iaf skönt. Och så blir det mycket bättre ljud + bas, för inte så dyra slantar. Men jag håller med, känns lite billigt i en i övrigt bra telefon, även för oss med minifingrar.. ;)

4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Släpa runt..det finns faktiskt något som kallas fickor... Sedan borde du inte vara omöjligt att köra trådlöst usb till förstärkaren..vore nice att slippa sladdar..jag vet att det går...frågan är bara hur mycket batteri det drar... Fiio finns is "svart" version den är bra mycket snyggare..

http://www.head-fi.org/products/fiio-e7-usb-dac-and-portable-headphone-amplifier-black

Även om Fiio kanske ser häftigare ut med t.e.x lcd display osv..så är The-Arrow bra mycket bättre ljud och har ett ipod batteri.

Visst, det kan anses vara jobbigt att släppa runt med en DAC..men vill man ha bra ljud så finns det inte direkt mycket alternativ.. The Arrow är bra mycket tunnare vilket gör den bättre att ha t.e.x i backfickan eller jackfickan...Men som sagt vore häftigt om man kunde strömma usbn trådlöst till förstärkaren... Om inte annat kanske det finns någon speciel USB sladd som är tunnare än en vanlig USB sladd ?

5. robboten

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ehmm... det var inte ens den Fiio som länkades till. Men men... Eftersom jag antar att det är headstage arrow du menar så är den inte mindre alls. Den väger dessutom dubbelt så mycket och kostar 1600 kr mer. Men visst köp en sån du! ;)

För info om The Arrow
    http://headphonia.com/The-Arrow-Amp....html?XTCsid=ca650eae23ef461944f1346f4dd06725

O länken till Fiion vi talar om hittar du tidigare i tråden.

6. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Har inte tid att läsa igenom hela tråden, men vilken musikspelare rekommenderar ni för bäst ljud? Standard har ingen EQ, men det har däremot poweramp tex som gör ljudet en aning bättre.. tips?

7. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du har EQ i standard spelaren också.
    i musikspelaren tryck vänsterknapp, inställningar/equlaizer/egen (eller ngn förinställd om du vill det)

Annars gillar jag poweramp om du inte tycker standard duger.

8. tirim4

tirim4 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag måste säga att skillnaden på standard-EQn och Poeramps är enorm. Med Poweramp så kan jag nästan komma upp i likvärdigt ljud som min Cowon S9 (man får vara försiktig med basen bara, drar man upp den för högt blir den lätt distad) men tyvärr har ju standardspelaren ett lite snyggare UI :( Dock kommer Poweramp 2.0 snart så man kan ju alltid hoppas!

9. sweep86

sweep86 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det enda jag är lite missnöjd med denna lur är just detta, att lyssna på musik. Jag hade en nokia n8 innan, så mycke kraftfullare ljud i den. Men sen var typ resten piss..

10. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Tycker SGSII är helt okej vad gäller ljudkvalité. Har haft bättre dock, t.ex. min gamla Nokia 5800, hade sjukt bra ljud. Den var dock nischad åt det hållet.

Däremot så tycker jag absolut inte det är dåligt, man kommer långt med ett par bra lurar och schysst inställt PowerAMP (EQ dvs.)

11. danlar

danlar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har aldrig riktigt greppat hur man lyckas öka ljudkvaliten med en EQ. Skulle vara intressant att veta hur folk ställer in sina EQ(samt vilka lurar man använder).....

12. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

13. tirim4

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det bästa du kan göra är att ladda ner Poweramp trial från market och leka lite med EQn tills du hittar ett ljud som du gillar. Det du måste veta är att reglagen längst till vänster justerar bas, de i mitten mid frekvenser och de till höger high. Det är som ett piano. Tangenterna längst till vänster är bas, de i mitten mid och de till höger är high.

Jag hade också en 5800 innan och måste säga att jag med Poweramp tycker mig komma upp i mycket bättre ljud. Mycket klarare ljud i allmänhet och speciellt basen är mindre muddrig.

14. Nattmacka

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det beror ju på hur man definierar ljudkvalitet. Personligen tycker jag ofta att "default-eq" låter lite platt, och då använder jag eqn för att öka dynamiken. Lite mer bas, samt lite mer diskant.

Det jag gör är att jag sänker de mittersta frekvenserna för att öka basen och diskanten. Har du PowerAMP så kan du testa olika presets medan du spelar en låt, så hör du skillnaden direkt. Jag brukar utgå från techno och ändra lite därifrån tills jag är nöjd. Dock så är det ganska mycket pill, eftersom man knappt kan höja basen utan att det distar (speciellt om man lyssnar på musik med mycket bas).

15. tirim4

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Såg precis i changelogen för poweramp 2.0: - re-tuned equalizer/tone controls for Direct Volume Control (gives a larger range of distortion-free sound, deeper basses) (100% complete):):):)

Hela finns här: http://powerampapp.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=172

16. Nattmacka

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Fett! Kommer 2.0 kosta pengar om man redan har köpt PowerAMP? Typ som med nya versionen av Swiftkey..

En grej till, jag älskade verkligen att man kunde fixa tuna eqn med trackball på min desire. Det är verkligen något jag saknar med SGSII.

17. tirim4

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

1. Nej det ska vara en gratis uppdatering för betalande kunder vad jag förstått.

2. Ja det är svårt att få reglagen precis som man vill.

18. Ainatar

Ainatar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Ett tips: Ladda hem equalizer från market, ljudet blir bra mycket bättre bara genom att ha den aktiverad + att dra på lite bass boost. Nu tycker jag ljudet är kanon.

19. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tirim4, har du testat playerpro och kan jämföra den med poweramp. Vilken tycker du är bäst?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

20. kruso

kruso Guest