Lösning för när flera appar reagerar på en tag
Hej allihopa!
Jag har nu kommit fram till en workaround för ett problem som vissa av er verkar ha. Detta problem är att det finns en default NFC-app installerad på telefonen som inte går att avinstallera. Detta innebär att när ni scannar en NFC-tag så får ni upp en ruta där den ber er att välja antingen Locale NFC Plugin eller denna default-app.
Gamla lösningar för detta har varit att gå in i systeminställningar->applikationer->defaul-appen->inaktivera. Denna lösning finns dock bara tillgänglig på Ice Cream Sandwich telefoner.
En annan lösningar har varit att roota sin telefon och använda en app som heter App Quarantine för att inaktivera default-appen.
Men nu har jag även en lösning för dig som inte har ICS och inte vill ha en rootad telefon. Dock kommer du behöva en NFC-tag som är skrivbar.
Ladda ner NFC Tag Writer & Reader. Starta appen och gör följande steg:
- Gå in på WRITE
- Välj URL
- I täxtfältet skriver du bad://access/development
- Välj Write
- Håll NFC-taggen mot baksidan av din telefon tills den har skrivit klart
Taggen är nu formaterad på ett unikt vis för att fungera med just Locale NFC Plugin. Default-appen skall inte längre reagera på denna NFC-tag utan endast Locale NFC Plugin, så ledes slipper du nu att välja app varje gång du scannar denna NFC-tag.
Ni kan även läsa min post på Google+ där jag förklarar samma procedur samt hur du kan göra för att göra egna taggar som telefonen kommer läsa som Sony SmartTags.
Som en notis är värt att nämna att supporten för unika Locale NFC Plugin tags kommer att komma i nästa uppdatering. Den förväntas komma upp på Google Play store inom kort.
Last edited: Apr 25, 2012