Diskussion: Lunar - ännu ett Revolut ish liknande kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 20 dec 2018.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tycker de har skrivit det lite klurigt. Uttag 0 kr men "användning av kort" utomlands 1.5% påslag. Påslaget läggs på även vid uttag i bankomat då alltså?

    Hade Lunar som backup kort vid min senaste långresa på 4 veckor där Northmill användes som huvudkort. Inga problem med Northmill varken att betala fysiskt eller via Google Pay. Det enda problem jag hade var att jag kom upp i maxgränsen på ATM max 5k per dag och 15k per 7 dagar då en bankomat svalde polarens kort så jag fick ta ut extra mycket. Vi var då i Japan/Filippinerna/Singapore.
     
    gneken gillar detta.
  2. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Hm, ja det verkar lite luddigt faktiskt om valutapåslaget även läggs på uttag i bankomater. Misstänker att det är så. I så fall är det ajöss med Lunar för min del tyvärr. Edit: Har mailat dom, får se vad dom svarar.
     
    Last edited: 14 mar 2023
    milky81 gillar detta.
  3. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Tycker väl att det känns ganska självklart att påslaget även gäller kontantuttag. "Valutapåslag vid användning av kortet utomlands" står det ju. Svårt att ta ut kontanter utan att använda kortet... o_O
     
    zappe och Bill Lumbergh gillar detta.
  4. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Ja, jag misstänker det också.
     
    chhans gillar detta.
  5. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Fick nu svar från kundtjänst. 1.5% valutapåslag gäller endast vid köp i butiker och liknande. Det gäller EJ vid uttag i bankomater. Så det kommer att vara fortsatt kostnadsfritt att ta ut kontanter i bankomater utomlands. Detta enligt "Denice" på Lunar Banks kundtjänst.
     
    Amon, milky81, svenix och 1 annan gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    har inte lunarkortet någon begränsning på hur mycket cash du kan ta ut från bankomat då?
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tror det va 5000 SEK per dag / 15000 SEK per 30 dagar
     
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det är detta jag menar med klurigt skrivet, du tolkar det som självklart, jag tolkar det som oklart :)

    @Bill Lumbergh@Bill Lumbergh tackar för checken med kundtjänst.
     
  9. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Jag skrev till Lunar med samma fråga och fick ett annat besked:

    "Uttaget i sig är kostnadsfritt men om uttaget sker i en annan valuta tillkommer påslaget på 1,5 %., förutsatt att man inte väljer att betala 19 kronor i månaden."
     
    Last edited: 15 mar 2023
    zappe och chhans gillar detta.
  10. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jo, kan väl hålla med om att det är lite märklig formulering med "vid användning utomlands". Jag tolkar det som sagt som att all användning av kortet utanför Sverige medför valutapåslag, men däremot så bör det ju innebära att exempelvis köp på internet i annan valuta inte medför valutapåslag. Och även om kundtjänsten svarat att kontantuttag inte omfattas av valutapåslaget, så har jag svårt att tänka mig att det kan stämma. Men jag blir gärna motbevisad, för stämmer det så finns det ändå fortfarande än anledning att behålla kortet :)
     
    milky81 gillar detta.
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Mmm sant, inte första gången en kundtjänst har fel om sin egen produkt i såna fall om man säger så :)
     
    chhans gillar detta.
  12. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Nu är förvirringen total De menar väl 79 kr/månad först o främst.. som är nästa steg upp, dvs Plus-abonnemang.

    Och vad menas med "annan" valuta? Annan valuta än den lokala eller? För oftast får vid utländska bankomatuttag valet att använda den lokala eller "sin egna"/kortets (dvs SEK) valuta. Man ska ju som bekant alltid välja den lokala.

    Vi behöver nog några till som kontaktar kundtjänst, så vi får klarhet i frågan haha.
     
  13. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Annan valuta än SEK:

    "Men det stämmer att det tillkommer ett påslag om du tar ut pengar i en annan valuta än SEK. Men för 19 kronor i månaden kommer du kunna kringgå denna utgift."

    Och jag frågade vad personen menade med 19kr/mån, när det egentligen borde vara 79kr/mån för Plus:

    "Vi kommer att lansera en tjänst för 19kr/mån som har liknande förmåner som dagens standard. Tyvärr kan jag inte gå in mer på det i dagsläget

    Om du väljer att behålla ditt konto kommer du bli en Light-användare som är gratis, skulle du sedan vara intresserad av förmånerna för nya Standard när det väl blir möjligt kan du uppgradera då.

    Jag vill också poängtera att jag förstår att det hela kanske känns lite virrigt, men vi kommer att publicera och kommunicera ut mer information inom kort!"

    Men det vore som sagt bra om någon annan här kunde testa kontakta kundservice och se vad ni får för svar. Men verkar som det för tillfället är enklare att byta till Northmills kort, men dom lär väl tids nog försämra sina villkor också.
     
    svenix, gneken och chhans gillar detta.
  14. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Tack! Rätt märkligt att de inom kort ska lansera ytterligare ett abonnemangssteg, när de precis ska döpa om och ändra villkoren för de gamla. Blir lätt rörigt..

    Jag skrev ytterligare en gång till dom, får se vad de svarar. Jag tror dock din kontakt på kundtjänst verkar mer påläst än vad min kontakt var. Så det får kanske bli Northmill istället. Men skulle inte förvåna om de också ändrar sina vilkor snart också, som sagt. Edit: Har nu fått svar från en annan på supporten och det var precis som KTM skrev. Även som sagt ett nytt abonnemang på gång där man kan slippa valutapåslaget för 19 kr/månad. Var och en får göra en beräkning på om det är lönt eller inte. Lär dock skaffa Northmill sålänge..
     
    Last edited: 16 mar 2023
    chhans och KTM gillar detta.
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    P2P-lånen från tidigare Lendify har en kreditförlustfond som täcker upp för vissa saker. Den avvecklas den 1:a april enligt mail idag.

    Tror inte Lendify har kvar någon egen tråd så lägger det här i Lunar.
     
  16. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    181
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Här är hela mejlet från i morse:

    En riktig besvikelse om du frågar mig.
     
    Buzz gillar detta.
  17. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    I deklarationen är ingen skatt avdragen i sparpengar hos Lunar.
    Är det så för er också?

    I svenska banker har skatt dragits av i deklarationen.
     
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    I min deklaration står min räntevinst från Lunar med förifylld. Dock är inte skatten avdragen, utan jag kommer få betala in den.
     
    mena gillar detta.
  19. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Att köpa Bitcoin direkt i Lunar appen, funkar det som vanligt eller något man ska tänka på? Samt vart ser man vad deras växlingsavgift är på?
     
  20. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Om jag nu minns rätt så ser du växlingsavgiften i sista steget när du ska godkänna köpet.
    Jag skulle skippa lunar för det ändamålet. De tar 5% i köpavgift, plus 5% i säljavgift om jag inte missminner mig.

    OBS! Tänk att du faktiskt inte köper bitcoin tex. priserna lunar har följer cryptomarknadens priser. Men du äger inte någon faktisk crypto.
     
    Chivo gillar detta.