Lurad: Köpte ovetandes stöldgods

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lurad1, 15 jul 2013.

  1. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bara hoppas dom gör som dom säger då. Den lämnade jag till polisen när han som försökte lura mig hade lämnat dit pengarna, han tordes inte träffa mig själv. :-)
     
  2. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kommer inte köpa nåt från blocket längre, verkar bara va folk som vill lura av en pengar där, så fort man är intresserad av att köpa nåt och säger att man kan hämta så hör man inte av dom något mer, men om man säger att man ska sätta in pengar i förskott då är dom blixt snabba på att svara.Jag fick ju iof tillbaka alla pengar som jag betalade till han så nu kunde jag köpa en s4 för dom, ifrån butik :-)
     
  3. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Skönt att det löste sig för dig! Jag var faktiskt lugn tills jag läste ditt inlägg, om att Tele2 skiter i polisens "utlåtande" och gör som de vill.

    Hur lång tid tog hela ärendet i ditt fall?
     
  4. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag var oxå lugn eftersom dom sa att den skulle låsas upp.Det tog 8 månader innan polisen pratade med han, för det var ju inte ett prioriterat fall och det kan man förstå, och det är i en liten kommun, men efter det tog det bara 3 dagar, så hade jag fått igen pengarna. Du får ringa till Tele2 och begära att du vill prata med bedrägeri avdelningen, så kanske du får nåt svar om dom tänker låsa upp den, du får vara lite jobbig och tjata.
     
    Last edited: 8 okt 2013
    Atilla gillar detta.
  5. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1

    Tyckte faktiskt att du borde ha åkt dit för misshandel. Du borde bara ha tackat nej och gått därifrån. Endast polisen kan kräva att man visar leg. och att du sedan vägrar lämna ifrån dig mobilen skulle jag, ifall jag hade varit säljaren, ha uppfattat som stöldförsök. Antar att du inte är kriminalare och därför är din eventuella misstanke helt ointressant. Synd att säljaren fick stryk, det borde ha varit tvärtom.
     
  6. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    8 månader :eek:!! Jag hade förväntat mig 1-2 månader.

    Enligt Tele2 behövde jag endast uppge det diarienummer som säljaren uppgav och IMEI-numren på mobilerna. Men efter din erfarenhet med dom tror jag tyvärr det kommer bli liknade cirkus i mitt fall.

    Som alternativ kan jag om några månader teckna nytt abonnemang hos en annan operatör och fortsätta bruka mobilerna, eftersom de endast är spärrade i Tele2 nät...
     
  7. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som sagt dom som sitter och svarar vet inte riktigt vad dom säger :-) fick lite olika svar varje gång jag ringde.Är den verkligen bara låst i Tele2´s nät? har du provat med nåt annat kort i den?
     
  8. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Inte bara där, man ska passa sig här på forumet oxå..
     
  9. genjuroSE

    genjuroSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är risken för strul lika stor vid handel av mobiler på tradera? Jag har aldrig haft några problem på varken blocket eller tradera men man blir ju mörkrädd av det man läser här :(
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    På Blocket har du aldrig någon uppfattning om vem du dealar med. Traderas omdömessystem ger en bättre bild av säljaren men det är inget idiotsäkert system, och det finns ju fall där folk hackat andras konton så då kan allt se peachy ut men ändå gå åt skogen. Man får försöka använda sunt förnuft och vidta vissa försiktighetsåtgärder.

    Sen tror jag faktiskt att det bluffas extra mycket just när det gäller mobiler...

    Skickat från min LT22i med Tapatalk now Free
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så är det verkligen. Jag har sålt och köpt ganska mycket på Blocket men aldrig haft problem. Men då har jag aldrig heller köpt just en mobiltelefon heller.

    Skickat från min Nexus 4 now Free
     
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    De gånger jag själv säljer mobiler får jag nästan alltid mail från personer som skriver knackig engelska och vill betala sinnessjuka överpriser för att jag ska skicka mobilen till bortre Mongoliet...

    Skickat från min LT22i med Tapatalk now Free
     
  13. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Någon försöker blåsa mig och jag ska gå därifrån? Men han lärde sig en läxa och jag kommer att göra om på exakt samma sätt när någon försöker blåsa mig, sen om jag får stryk eller han är ointressant så länge det är "försvarligt" ;)
     
  14. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Förstår hur du tänker men du hade ju inget faktiskt bevis på att han ville blåsa dig. Finns många säljare som beter sig hur skumt som helst. Skulle köpa en dator på Blocket åt en kompis, givetvis ville jag kolla leg och kvitto men säljaren var livrädd och började yra om att han inte ville bli blåst eller ha sin identitet kapad :) Till slut fick jag övertygad honom om att allt var lugnt och jag bara ville vara säker på att inte datorn var stulen. Han gick motvilligt med på att visa mig sitt leg men det tog en bra stund. Allt var i sin ordning, fick kvitto och har även kollat upp med butiken i efterhand och allt var ok.
     
  15. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    jag har köpt sålt säkert över 1000 mobiler genom åren råkat ut för 2blåsningar och 1st stöldspärrad mobil utspridd på kanske 20år. Finns tok överallt men majoriteten har gått bra, då har jag kanske köpt 50st osedda satt in pengar i förväg, 10 via tradera och resten har jag köpt mellan 4ögon (uppenbarligen kan man blir lurad även då trots kvitto etc, men är inget jag råkat ut för), Sedan har jag säkert sålt MASSA där folk förskottsbetalat ej blocketgiro ex, vissa gör det andra inte, men de kan ju ej veta att en annan är ärlig initialt såklart.
     
  16. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har också sålt & köpt en hel del mobiler genom blocket och har ännu inte haft något problem. Tråkigt dock att de händer men som sagt brukar jag alltid försöka titta upp vad de är för sorts person.
     
  17. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Idag var jag i kontakt med Tele2 och det slutgiltiga svaret blev att de aldrig kommer häva spärren på mina mobiler. Jag har inga förhoppningar kvar om polisärendet heller.

    Enda alternativet som kvarstår är att sälja de på internationella marknaden...
     
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det är ju för jäkligt att folk kan hålla på så där OCH komma undan med det! Eller vad hände med bedragaren? Konstigt också att du som köpare ska straffas bara för att någon annan gjort fel, och att Tele2 så är så förbannat envetna att de vägrar ta bort spärren.

    Men du lär ju inte behöva sälja dem internationellt, det ska väl räcka om du lägger ut dem på Tradera och bara skriver att de kan användas i alla nät förutom Tele2? För de funkar väl i de andra näten?
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Coolt mannen... vad hände när du vaknade? ;)
     
  20. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Tyvärr blir jag inte förvånad ifall han kommer undan. Den uppfattningen jag fick efter att jag pratade med polisen igår, lät det som att all den information jag hade om gärningsmannen inte var tillräcklig. Jag har allt förutom ett foto på han.

    Enligt polisen kunde ID kortet jag skrivit av vara förfalskat och även kvittot enligt Tele2. Ärendet är fortfarande inte klar så vi får se, men som sagt så har jag inga förhoppningar kvar längre...

    Testade mobilen med kontantkort från andra operatörer men ingen av de fungerade, så de är definitivt stöldspärrade.

    När jag efter köpet kontaktade Tele2 för att kontrollera informationen på kvittot, sa de att allt stämde. När jag kontaktade de när de vart spärrade, sa Tele2 att jag behövde diarienumret och IMEI numret på mobilerna för att de ska häva spärren. Nu säger de att spärren är permanent och att ingenting kommer ändra deras beslut.