Problem: Luren instabil? (berodde ej på Novalauncher)

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Johnny, 29 jan 2013.

1. Malice

Malice Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Exakt samma sak för mig. Dock ryckte jag inte batteriet utan lät den bara ligga och efter ett tag så vaknade luren till liv igen. "Touch Wiz har stoppats" fick jag upp så kan det vara mjukvaran som strular ändå? Den frös igår också men vaknade när någon ringde till den så det känns ju också mjukvarubaserat tycker jag. Innan jag skickade den på service så startade den om sig praktiskt taget varje natt men inget sådant har hänt än i alla fall. Ja, vet inte riktigt vad man ska tro om detta...

2. Splish

Splish Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Testade innan jag skickade in den att göra som du, låta telefonen ligga och visst hoppar den igång efter ca 30min men enligt en användare på XDA beror det på att telefonen försöker "fixa" den trasiga minnescellen under den tiden. Eftersom man gång på gång kan få mobilen att frysa genom att skriva till minnet så verkar ju detta också ganska troligt.

Dessutom skiter jag fullständigt i vad problemet ligger. :P
    Eftersom inte Samsung lyckats åtgärda felet med mjukvara, och vägrar erkänna defekt hårdvara, så får jag väl skicka in mobilen för mjukvaruuppdatering tre gånger och sedan reklamera den. Är ju fullständigt oacceptabelt att ha en telefon som låser sig i halvtimmes långa sessioner med jämna mellanrum.

Malice gillar detta.
  3. Malice

Malice Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Aha, man kan alltså medvetet framkalla frysningen? Hur går man tillväga då? Kan ju vara bra att veta när man raskar in på Telia nästa gång :)

4. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Dummy file generator

5. Zapp

Zapp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du kan ju alltid läsa post #39 i denna tråden för mer information om hur det går att framkalla. :eek:

/Jonas...

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Malice gillar detta.
  6. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Uselt, samma service som jag fick. Ring Samsung och klaga, de måste få veta hur kunderna behandlas av verkstäderna. Knappast vad man väntar sig av en premium-produkt...

Min är för övrigt på backrep hos Deltaservice. Legat och gottat sig sedan i tisdags utan uppmärksamhet enligt onlineinformationen.

Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2

7. nilshultan

nilshultan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite intressant.. Varken den emtoden eller Dummy File Generator har lyckats tvinga fram frysningen hos mig och efter jag kört Dummy File Generator så har mobilen betett sig. Två dagar nu utan frysning eller omstart.

8. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Då är det möjligt att det inte är sds? Eller också har de skadade seektorerna på minnet blivit reparerade?

9. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Min telefon har också bättrat sig, inte en frysning på 4-5 dagar. Innan kunde den frysa upp till 10 gånger per dag.

10. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Boss302 och sektledaren,

jag vill inte låta för pessimistisk, men risken är stor att ni ropar hurra för tidigt, om ni har det "sjuka" minneschippet. Har ni tur, visar sig felet inom några dagar och ni kan kräva byte av moderkortet, annars kan den gradvisa försämringen fortsätta senare, kanske efter garantitiden.
    Jag också uplevde först efter DFG som att telefonen blev stabil, började använda den igen - och efter 5 dagar var det dags igen. Nu är den inlämnad hos Samsung i Kista - där de naturligtvis aldrig hört om det här problemet.

11. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Köpte min i början av september förra året o den har använts riktigt hårt kontinuerligt sedan dess. Jag uppdaterade dock till fixad kernel ett bra tag innan den kom ota. Men felet borde visa sig snart tycker jag om alla chip av denna typ är dömda.

12. anton__nygi

anton__nygi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har jag fått tillbaka min efter andra rundan på supporten i kista. Trots att jag påpekade att jag hade återställt den så var det de enda som de gjorde fordra gången. Hämtade ut den på fredagen och lämnade in den på måndagen igen. Nu har de bytt moderkortet och enligt emmc brickbug så är det ett "sane chip".
    Så om ni får tillbaka den endast fabriksåterställd så lämna in den igen.

13. gregorvega

gregorvega Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min studsade också en gång på Samsung-servicen efter uppdaterad mjukvara och ok funktionstest trots nogrann beskrivning om problemet från butiken där jag lämnade in. Löjligt dåligt av Samsung att inte låtsas som att problemet finns.

Sista gången jag köper en Samsung-mobil.

14. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Vad Samsung får ut av den här behandlingen av sina kunder förstår jag inte. Kunden kommer i alla fall tillbaka, och de kommer att byta moderkort i alla fall, vad tjänar det till att göra kunden förbannad eller t.o.m. jävligt förbannad?

Jag lämnade in min igår, undrar om de vill tvinga mig till flera turer? Rent juridikt, om de har fått tillräcklig information om hur de skall åtgärda felet men inte gör det, då är de ersättningsskyldiga för kundens utlägg, tid, kostnader. Jag funderar om att fakturera min tid till de om jag får min lur tillbaka med bara låtsasreparation. Jag menar tid som jag måste använda för att lämna den in igen.

Vid inlämnandet bifogade jag en skriftlig felbeskrivning som löd så här:

Felbeskrivning

Telefonen inköpt 2012-06-01 på Media Markt med Telenor abonnemang.

1. Fungerade pålitligt fram till januari 2013 då
    2. Den började starta om sig litet sporadiskt sen
    3. Började den stänga av sig, utan att starta om
    4. Ovanstående förekom allt oftare, samt blev ibland mycket långsam
    5. Sedan 3 veckor händer allt oftare att telefonen slutar svara för 3 – 30 minuter
    6. Nu stannar telefonen 20 - 50 gånger om dagen

Åtgärder jag försökte med:

1. Uppdaterat mjukvaran med KIES till EXLLA
    2. Gjort fabriksåterställning 10 – 15 gånger
    3. Kört Dummy File Generator, som sänkte antalet frysningar till ca. 10 ggr om dagen

Slutsats:

Telefonen är utrustad med en eMMC krets som Samsung erkänt som felaktig. Antalet skrivningar till minnet är begränsade, minnescellerna blir ”sönderskrivna”. När systemet upptäcker en felaktig cell, försöker den ”fixa” det, lägger om utjämnings schemat, och markerar området som obrukbart. Den här processen kräver 3 – 30 minuter, under tiden kan telefonen inte användas. Samsungs software fix med versionen EXELLA förkortade processen något, men löste inte problemet.
    Telefonen är obrukbar i nuvarande tillstånd. Fenomenet telefonen uppvisar kallas för SDS (Sudden Death Syndrom) och är välkänt, såväl som lösningen: byte av minneschipset/moderkortet/telefonen. Det rapporteras att diverse service ställen, inklusive Samsung försöker inte laga den felaktiga hårdvaran, utan gör en återställning eller systemuppgradering och återlämnar den felaktiga telefonen till ägaren som behöver skicka in den om och om igen, för felet kvartstår. Eftersom telefonen är mitt arbetsverktyg – jag jobbar med data support – en sådan ”lösning” kan inte accepteras.

Mvh
    XXXXX YYYYY

Externa källor:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2133401
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2122346 (32 sidor för närvarande)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90149 (13 sidor)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2091045 (211 sidor)

MikkeNoOne, Rickis71 och Atilla gillar detta.
  15. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Funderar över, hur kunde man få Swedroid att skriva en artikel om problemet, eller intervjua Samsungs Service Center om varför de inte lagar telefonerna vid första inlämnandet?

Någon som vet?

16. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

https://swedroid.se/tipsa/

17. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

18. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Fick tillbaka min telefon idag ifrån Delta Service efter 15 dagar vilket få anses vara snabbt.

Dom hade bytte följande på den:
    1 Assy Camera-8M
    1 Module-GT_I9300 ANT SUB PCB
    1 Assy Camera-1,9M
    1 Adaptor-ETA0U80EBE(Mini Slim)
    1 Module-GT_I9300 RCV+LED+V/K
    1 A/S Assy-PBA Main(Comm)GT-I9300
    1 Assy Cover-Batt

Kort sagt nästan hela telefonen..

Tror ni att den fungerar?

Den hänger sig kort efter att man slagit in pinkoden.
    Provade att göra en återställning i inställningar men då hängde den sig.
    Fick stänga av den genom att plocka bort batteriet och sedan efter 20-30 sek så satte jag i batteriet och telefonen startade sig själv... ?!???

Efter återställning så kom ljudet vid boot tillbaka men den vill fortfarande inte vara igång mer än ett par sekunder....

Blir man trött eller vad?

Blir tillbaka till Elgiganten imorgon och lämna den igen.

19. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Frågade Samsung på Twitter om S3 - inget svar.

20. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Citerar mig själv.
    Ringde till Delta Service idag och fick tala med en tekniker som kunde berätta att det kom en ny mjukvara till S3an förra veckan som avhjälper ett logikfel som kan inträffa i telefonen. Logikfelet har symptomen att skärm och knappar låser sig..

Så nu håller jag på att uppgradera via KIES. Återkopplar här om det fungerar eller inte.

EDIT:
    Android 4.1.2 XXEMB5 Firmware Features:
    Here is a list of the amazing new features Android 4.1.2 offers on the Galaxy S3:
    Android 4.1.2 – JZO54K
    Multi-View (Multi-Windows Multitasking, same as in Note II)
    Page Buddy
    New Gallery App (Same as in Note II)
    Notification Panel (Notification Panel can now be customized)
    Brightness Slider in Notification Panel Can Now Be Disabled
    Smart Rotation (Screen Display adjusts to your angle of sightings)
    Continues Input in Samsung Keyboard (Like Swipe or Android 4.2 Keyboard)
    Paper Artist App
    Group Cast App

http://www.teamandroid.com/2013/03/...firmware-download-samsung-galaxy-s-iii-i9300/

Boss302 gillar detta.