Problem: Luren instabil? (berodde ej på Novalauncher)

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Johnny, 29 jan 2013.

  1. strangert

    strangert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 3:
    LG Nexus 5
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Jag tror det underlättar och uppskattas av reparatören om dom får en välformulerad beskrivning av problemet.
    Har du gjort en återställning, installerat på nytt, kollat om du har en app som spökar, har du insane chip osv.
    Då blir det genast lättare att veta vart dom ska felsöka någonstans.
    Skriv ut en egen beskrivning och skicka med.

    Med "min mobil låser sig" så blir det tyvärr oftast bara en återställning och problemet kvarstår.


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  2. anton__nygi

    anton__nygi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick tilbaka min från Samsung support i fredags. De har gjort en fabriksåterställning, uppdaterat till senast firmware och gjort ett "funktionstest".

    Det sista jag sa innan jag lämnade in den var att jag hade återställt den och att det inte hade hjälpt. Men de menade att de har blåst rent den på ett sätt som man inte kan göra med en vanlig fabriksåterställning. Om det bara är snack eller inte vet jag inte.

    Men den funkar än så länge perfekt ( 2 dygn nu). Men för tidigt att säga om det hjälpte eller inte. Den funkade okej 2-3 dagar sist också innan den började krångla igen.
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 795
    Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ett hårdvaru fel kan aldrig fixas genom ett installera om mjukvaran, du kan hoppas på det bästa men det enda som hjälper är att byta ut mainboard vilket dom gjorde på min och många andra.
     
  4. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Jag var inne på 3 i Bromma Blocks och förklarade felet, självklart betedde sig luren exemplariskt just då. Säljaren jag snackade med kände inte alls till problemet. Märkligt ändå, jag har sett honom i tre olika 3-butiker de senaste 5 åren så han är ju knappast färsk.

    Han tyckte att jag skulle lämna in på service och hoppas på det bästa.
    MEN!
    Jag vill nog snacka med en säljare som känner till problemet, jag vill inte riskera (och har framförallt inte tid) att telefonen ska åka fram och tillbaka till servicecentret bara för att säljaren är inkompetent. Har ni i Stockholm några råd om vilken butik jag ska vända mig till?
     
  5. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in den å nu fungerar den felfritt :) Jag har dock det där chippet som inte mår så bra? :P
     
  6. anton__nygi

    anton__nygi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Som väntat funkade inte samsung supports återställning utan den började hänga och starta om sig igår igen.

    Har lämnat in den igen och den här gången kommer de byta moderkortet.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  7. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Svarade du mig? :D

    När jag jobbade i butik skrev jag Sveriges mest utförliga felbeskrivningar för att hjälpa teknikerna så mycket som möjligt att snabbt och lätt åtgärda felet på bästa sätt.

    Därför blir man extra förbannad när man får tillbaka luren med arbetsbeskrivningen: "Mjukvaran uppdaterad, funktionstest OK" efter att man mycket noga felsökt, uppdaterat och återställt via Odin. Dessutom detaljerat beskrivit förfarandet och den troliga orsaken till problemen i felbeskrivningen.

    Ber gamla kollegorna i butiken att testa den. Luren hänger sig direkt när man försöker knappa in Google-konto eller Dropbox...

    Jag rekommenderar alla som fått usel service på sin S3:a att ringa 0771-SAMSUNG (7267864) och berätta hur dåligt det är att en dyr toppmodell behandlas så här.

    Tycker det är uselt rent ut sagt. En "sketen" iPhone byts direkt.
     
  8. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Sitter i samma situation jag med.

    Mitt problem är att jag inte har något kvitto.

    Har 3 och en S3:a låst till 3.

    Fungerar det att ta direkt kontakt med Samsung när det gäller detta problem?
     
  9. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Du behöver inte kvitto hos Samsung, en liten fördel. Skickar du inte med kvitto går de på tillverkningsdatumet på telefonen och den lagas om den är under 2 år.

    Kontakta 3 bara.
     
  10. smaaland

    smaaland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min telefon blir bara värre och värre. På knappt två timmar idag så har den dött/startat om sig 9 ggr hittills. Samsungs mailsupport hävdar givetvis att det är ett mjukvarufel, och att jag skall återställa med Kies, men jag vill inte riktigt tro på det.

    Är det någon som har lyckats åtgärda problemet mha. återställning ännu, eller är det byte av moderkort som gäller för att få ordning på det?
     
  11. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Man måste alltså gå via sin operatör? Går det inte att gå till Samsung direkt?
     
  12. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Osäker på om Samsung tar emot felanmälan på telefoner själva.

    I ditt fall är det gissningsvis smidigast att anmäla den via "Mitt 3" och få en fraktpåse eftersom det är en 3-telefon. Alternativt kan du leta upp närmsta serviceställe och skicka den dit/lämna över disk.
     
  13. strangert

    strangert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 3:
    LG Nexus 5
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Nej nej det var menat som ett allmänt tips till dom som har problem. :)

    Ganska surt faktiskt om dom inte tar förklaringen på alvar och testkört luren ordentligt efter åtgärd.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  14. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nu får jag ansluta mig till gänget här.
    Frysningar, omstart, flera gånger om dagen, "insane chip", köpt juni 2012.
    Försökt med FR, ny ROM (WanamLite 5.9) och Dummy File Generator - problemen kvarstår.

    Frågor till er som har gjort det:
    1. Är det bara att knalla in på Samsung Service center och lämna in det?
    2. MÅSTE jag återställa stock ROM för att göra det?
    3. Var hittar jag det i så fall?

    EDIT
    3. Svaret hittade jag här på Swedroid: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=76918&page=2
     
    Last edited: 6 mar 2013
  15. gregorvega

    gregorvega Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att det verkar vara svårt även om telefonen hamnar på Samsung-verkstaden. Min mobil har varit där och vänt och bara blivit flashad och "funktionstestad". Då det var tredje reparationsförsöket från Tele2:s sida (2 vändor på Anovo till ingen nytta innan) har jag tröttnat och försöker nu reklamera istället.

    Lycka till, men tryck på att du vet vad felet är så kanske det ordnar sig.
     
  16. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Borde det inte gå att flasha en ics firmware o sedan köra dummy file generator till luren dör av sudden death? Man kan ju tycka att om luren hänger sig flera ggr/dag så kan det inte vara så långt kvar? :)
     
  17. RavenE

    RavenE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Å ena sidan är det skönt att läsa att det inte bara är jag som har det här problemet, å andra sidan trist att det verkar vara så svårt att åtgärda.

    Vaknade runt 08 idag, sedan dess har jag tappat räkningen på hur många gånger jag suttit och använt den och den bara fryser till. Eller plockar upp den från standby och ska låsa upp - död.

    Suck.
     
  18. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Jag hade ju samma problem som nämns här. Testade även det lasslax gjorde dvs factory reset, omflashning, unroot, root osv osv. Problemen kvarstår.

    Nu, efter att ha haft problemen i ca 1 vecka, så har den fungerat felfritt i 2 dagar... Antingen så överlevde den "influensan" eller så kommer den gå rätt in i kaklet och stendö direkt nästa gång. Peppar peppar!
     
  19. s3bb3

    s3bb3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Haha men sådär har det alltid varit när man ska lämna in mobilen. Ingen har någonsin hört talas om just mitt problem även fast man vet att jättemånga har likadant problem.


    Kan man fortfarande lämna in hos Anovo vid Nacka i sthlm, någon som har koll?
     
  20. Splish

    Splish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick precis tillbaka min telefon från Telecare Service i Ljungby (inskickad via telia). Skrev tydligt att det var ett hårdvarufel och länkade hit och till XDA.

    Deras rapport:
    Startar upp telefonen och loggar in på play store för att ladda ner dummy file generator (litar inte det minsta på serviceverkstäder).
    Hinner inte ens ladda ner hela appen innan telefonen låser sig igen. Rycker batteriet och när den bootat upp igen så låser den sig igen.
    SUCK :(

    Ny service beställd...