Diskussion: Lyca Mobile

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by huskul, Jul 30, 2017.

1. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack! Då blev det till att ändra för det går inte att ringa med flygplansläget och WiFi igång. Det står inte heller WiFi-samtal i vänstra hörnet såsom det gör med Fello.

Telenors täckningskarta visar att dom inte har 5G på landet där jag bor.

Kristy likes this.
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Anledningen till att det ser ut som det gör med APN-inställningarna är att Lyca inte verkar ha någon operatörsprofil för iPhone just nu. För andra operatörer med operatörsprofil behöver det sällan fyllas i manuellt.

Om du testar hastigheten med Speedtest-appen mot, exempelvis, SUNET-servern i Stockholm. Hur ser dina svarstider ut?

Bara ett tillägg, det är operatören som väljer hur det ska visas om du använder WiFi-samtal eller ej.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jasså? Ok, trodde det alltid visades i notisfältet om Wi-Fi samtal.

stelex likes this.
  4. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatörerna brukar vilja visa det - men det är upp till dem hur det ska visas. Exempelvis visar vissa endast ”Wi-Fi-calling” utan något operatörsnamn, andra visar en förkortning av operatörsnamnet, andra visar fulla namnet med Wi-Fi-calling efter åt osv. Det finns flera olika sätt - men det är fortfarande upp till operatören om och hur det ska visas.

Kristy likes this.
  5. nu1mlock

MINA ENHETER

Precis, anledningen till att jag behövde fylla i APN för Internetdelning är för att dom inte har någon profil. Telefon och surf fungerade även med tom APN men internetdelning behöver fyllas i manuellt på iPhone.

Intressant det du skriver om att operatören själv väljer hur det ska se ut vid VoWiFi. I fallet med Lyca Mobile så fungerar det dock helt enkelt inte - jag provade att sätta igång flygplansläge med WiFi igång och när jag försökte ringa med Lyca Mobile så fick jag ett felmeddelande.

När jag gjorde samma sak med Fello så gick det bra att ringa.

Att göra Speedtest blir lite tokigt eftersom jag jämför mellan Lyca Mobile (Telenors nät) och Fello (Telias nät). Det blir inte riktigt rättvist egentligen med tanke på att dom har helt olika frekvenser på 4G på min mast. Med det sagt så gör jag det ändå och det är tydligt att Lyca Mobile går via utlandet då man får ganska rejäl ökning av latens.

Båda telefoner inställda på 4G för att försöka göra det mer rättvist.
    Lyca Mobile: 89ms idle, 1001ms download, 348ms upload
    Fello: 24ms idle, 117ms download, 293ms upload

I praktiken så gör ju denna skillnad ingenting. Pratar man i telefon så använder man oftast inte all bandbredd och när man använder all bandbredd så pratar man oftast inte i telefon. Men det är ändå bra att ha informationen rent allmänt.

Last edited: Dec 28, 2024
    Kristy and svenix like this.
  6. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan dock märka skillnad vi vanligt användande på 25 och 90ms - det är rätt så stor skillnad. Beroende på jitter kan det skapa problem vid typ videosamtal och liknande. För streaming fungerar det ju fint så länge hastigheten är tillräcklig och internetdela för att spela något online kan det bli riktigt kasst.

Så länge man är medveten om de begränsningarna funkar det ju dock bra för de flesta kan jag tänka mig.

Kristy likes this.
  7. nu1mlock

MINA ENHETER

Märka skillnad vid vanligt användande på mobilen när skillnaden är 0,07 sekunder? Det är nog lugnt när man surfar på Swedroid.

Hur som helst så är det, som du skriver, viktigt att vara medveten om begränsningarna om man vill använda Lyca Mobile.

Själv funderar jag på hur ofta jag faktiskt använder MMS och ifall det kanske kan vara värt att gå vidare från den gamla osäkra och kassa standarden. Det är nog typ mest morsan som skickar MMS eftersom hon har Android, hon kan nog få maila eller använda Whatsapp istället.

8. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Yes, det går faktiskt att märka skillnad. Är det många element som ska laddas kan det bli påtagligt - huruvida det har en negativ påverkan är väl något som var och en får ta ett beslut om.

9. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hakade på kampanjen för 99 kronor i månaden för 120 g surf i månaden.
    Tänkte ha det i fritidshuset.

Stoppade i kortet i routern och den kopplar upp till telonor 5g utan problem, men vill ha på roaming.
    När jag sedan ska kolla på netflix får jag ett felmeddelande om att mitt abonnemang inte fungerar där jag är.
    Netflix tycker att jag är i GB då datan verkar gå dit.

Har ni något råd hur man kan få det att fungera?

10. nu1mlock

MINA ENHETER

Intressant. Jag visste att datatrafik går via utlandet (rätt tydligt på pingen) men har inte alls tänkt på att det kan påverka sådant som Netflix familjedelning.

Däremot bör väl Netflix fungera även i Storbritannien? Borde man inte bara få ett mail och godkänna den nya platsen? Det blir ju lite jobbigt i längden om man bor där permanent.

Annars är nog enda lösningen (om inte Netflix kan göra något) är att få Netflix att tro att du är i Sverige via VPN.

Kristy likes this.
  11. Pruttmuff

Pruttmuff Baby Droid Medlem

Operatör:
    Bredband2
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 3 Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Bredband2
    Telefon:
    OnePlus Nord CE 3 Lite 5G
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A04s
    Hur är det med SVT Play där vissa sändningar bara har rättigheter i Sverige?

Kristy likes this.
  12. Gyllenb

MINA ENHETER

De stämmer, men när man startar sitt abonnemang så får man välja land för att ta del av utbudet där ifrån.

Japp det får bli vpn lösning

13. nu1mlock

MINA ENHETER

Jag provade själv och jag får en IP-adress från Frankrike. SVT Play och Netflix fungerar dock utan felmeddelanden eller annat - funkar precis som man förväntar sig. Jag kunde t.ex. spela upp serien Ronja Rövardotter på SVT Play från mobilen via LTE trots att IP-adressen är fransk och Ronja Rövardotter endast har rättigheter att spelas upp i Sverige.

Erbjudandet hos LycaMobile (120GB för 99kr/mån) är förlängt fram till den 6/1 2025 och verkar nu inkludera 37GB inom EU istället för tidigare 30GB.

14. Gyllenb

MINA ENHETER

Undrar då om det blir något knas då routern har simkortert, mobilen kopplar upp mot det wifiet, så tror netflix att jag är i England

15. nu1mlock

MINA ENHETER

Kan du testa att byta APN-inställningar i modemet? Kolla vad som står nu och om inget är ifyllt eller om det står något annat så testa
    Code:
    data.lycamobile.se
    Edit: Om du har tänkt ha Lyca i modemet permanent så är det viktigt att komma ihåg att om du inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms var 90:e dag så kommer det att stängas ner! Så ställ in modemet på att skicka ett sms då och då. Att surfa eller betala månadskostnaden är kanske inte tillräckligt.

Efter ytterligare 30 dagar förloras telefonnumret, så om man porterar över sitt gamla nummer men aldrig använder mobilen så förlorar man numret permanent.

Last edited: Jan 3, 2025
    Kristy and Gyllenb like this.
  16. nu1mlock

MINA ENHETER

Jag börjar nästan luta lite åt att inte fortsätta med LycaMobile och att använda ångerrätten för det SIM-kort jag beställde åt dottern eftersom hon inte har fått hem det än.

Det går nu inte fram några signaler alls när jag ringer morsan, hennes man eller dottern. Har inte ringt någon annan över ledigheterna. Morsan har Verbal (Telenors nät), hennes man har Telia och min dotter har Fello (Telia).

När jag frågade morsan om det igår så sa hon att kopplingstonen lät "annorlunda" när hon ringde mig, så troligen är det en utländsk kopplingston hon hör.

Dessutom så är det extra krångligt när man surfar med mobilen - eftersom datatrafiken routas genom utlandet (i mitt fall Frankrike) så tror hemsidor att jag är i Frankrike. Jag skulle skapa ett konto hos Volkswagen för att logga in på en bil men när jag skannade QR-koden i bilen som ska ta mig till registreringsprocessen så hamnade jag på den franska VW-sidan och kunde inte hitta var man bytte land.

Det lär ju bara hända om man besöker sidor första gången och inte har några cookies men det känns tillräckligt störande ändå.

KTM, Kristy, stelex and 1 other person like this.
  17. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Det är absolut inte okej. Fattar inte varför dom får ens etablera här i Sverige. Håller inte ens basic standarden. PTS borde kicka ut dom.

Kristy and stelex like this.
  18. Gyllenb

MINA ENHETER

Lite sent svar.

Men det fungerade med detta i min mobil.
    Ger det lite mera försök. Hoppas att det fungerar i routern med.

19. tomle

tomle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt villkoren så fakturerar de allt över 120GB med 1,2kr/MB, kan ju bli väldigt dyrt, hade varit bättre om de stängde av surfen när man förbrukat sin datamängd. Någon som testat och vet exakt hur det funkar? Kan man stänga av det via "Mina sidor" eller appen?

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man kan också använda, iallafall på Android sidan, dataanvändning funktionen att den automatiskt ska stänga av surfen efter en viss gräns

Kristy likes this.