Jag chansade och köpte en månad med fria samtal, sms och 120GB surf för 99kr för att vara försökskanin och bekräfta hur Lyca Mobile faktiskt fungerar idag. Köpte ett eSIM för att komma igång snabbt.
- Svensk kopplingston när man ringer till och från numret
- HD-voice verkar fungera (osäker på hur jag ska bekräfta), hör ingen skillnad i kvalitet mellan Lyca och Fello
- VoLTE verkar fungera (kan surfa under samtal, står LTE uppe i hörnet)
- VoWiFi verkar
inte fungera (felmeddelande när jag ringer med flygplansläge, till skillnad från med Fello)
-
Telenor har ingen 5G där jag bor så jag kan inte bekräfta hur det fungerar
- Kortnummer är hit-or-miss, Telias 90200 fungerar men inte t.ex. Tele2s 90222
- Jag får
inte MMS att fungera. Får felmeddelande direkt om att det inte stöds. Efter att ha fyllt i APN så "laddar" det bara tills man får meddelande om att det inte gick att skicka. Kompisen fick till slut felmeddelandet "Message not set: service not activated on network" när han försökte skicka ett MMS till mig.
Det gick först inte att köra hotspot med iPhone 16. Jag fick gå in på Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk och lägga till APN-inställningar manuellt. Jag tror inte det här problemet finns på Android, då iPhone har separata uppgifter för internetdelning och vanlig data. För att aktivera internetdelning med iPhone lägger man till APN: data.lycamobile.se under "internetdelning".
Man får aktivera VoLTE och VoWiFi (VoWiFi verkar dock inte fungera) manuellt i inställningar.
Vill tillägga att jag har provat APN-inställningar härifrån:
LycaMobile APN settings for Apple iPhone 16 Pro Max - APN Settings USA men det fungerade inte för MMS.
Det har du rätt i - man verkar generellt inte kunna använda kortnummer hos Lyca, det är bra att ha i åtanke. Och man kan inte skicka sms till betalnummer.
Personligen är nog just den biten helt okej för mig, jag ringer eller skickar aldrig till kortnummer eller betalnummer och har nog inte gjort på över 10 år. Kortnummer såsom t.ex. 90200 osv har ju alltid ett alternativt nummer att ringa om det är så.
Click to expand...