Märklig "utveckling" på stationära datorer + köpråd.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cyberfriend, 23 jun 2024.

1. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 071
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Länka här så tar vi andra en titt också på sakerna :)

cyberfriend, Kristy och MultiMan gillar detta.
  2. cyberfriend

cyberfriend Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
  3. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 071
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Skumt, hittade den inte hos dem heller.

Ta en titt på denna:
    Visar en bild istället då länken var knepig. Det jag lagt till här mot basvarianten är grafikkort och en 1TB SSD för övrig lagring. Windows 11 ingår, vill du ha "riktig" licens kostar det dock extra.

Denna och en enklare NAS så är du hemma och kan spela lite också om du vill. Om du inte alls bryr dig om spel behöver du egentligen inget separat grafikkort heller.

Screenshot_20240624-063445.png
    https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/Create

cyberfriend gillar detta.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Just den (butiksbyggda) modellen kanske inte finns kvar i butiken? Om jag såg rätt i filtret hade du markerat 2 TB & 4 TB, det tolkas (väl) som "eller", inte 2 TB och 4 TB; den, troligen utgågna, aktuella modellen har 120 GB SSD och 2 TB HDD.

Men, om vi begränsar oss till just den butiken finns ju annat (under "kontorsdatorer"), också för 5999 kr. En "Office-i3S Intel Core i3-10100". Office-i3S Intel Core i3-10100 8GB SSD256 + 2TB DVDRW WLAN GF GT210 - Office-i3S - Net2World
    (Sedan kan man alltid ha åsikter om mycket; själv föredrar jag inte "fönster" för att se in i datorn; vissa butiksbyggare kan snåla på nätdelar (strömförsörjning) etc. Inte så mycket för att behovet är stort, snarare kvalitet. Men det var ett större problem förr.)

Snabb jämförelse (vissa saker som RAM brukar gå att uppgradera vid beställning, och det finns andra väl etablerade butiker om man vill ha en "white box", butiksbyggd, vilket kan vara ett bra alt. om man inte vill bygga själv, eller vill undvika de stora märkena av någon anledning. Det är förstås mycket bra att jämföra, och komma ihåg att med mindre storlek kan i vissa fall följa begränsningar för expanstion. Flera av våra större butiker bygger själva, men sällan kompakta minitower eller barebone (i den utsträckning dessa är kompletta), då säljer de oftare något eller några märken, som Asus, Acer, Lenovo etc. Och det är svårt att säga något om just den butiken.

Den du länkade som inte verkar finnas: Ryzen 3 1200, 65 W, (2017), GTX 1050 Ti, 16 GB RAM, 120 GB SSD och 2 TB HDD. CPU Mark 6292.
    Ovan alt. i samma butik: i3-10100F, 65 W, (2020), GT 210, 8 GB RAM, 256 GB SSD, 2 TB HDD. CPU Mark 8765.
    (Visst, GT 210 grafik är verkligen inget att hänga i granen.)

Som sagt, Inet, Komplett & Webhallen bygger ofta spel-, kontors- och specialdatorer, men mera sällan dessa mindre, å säljer ofta färdiga större märken, snubblade även över en Lenovo hos Power (som har rea nu). En Lenovo IdeaCentre 3, med en AMD Ryzen 5 5600H, 45 W (eg. för laptop?), med, i sammanhanget, respektabla 17022 i CPU Mark. 8 GB RAM (1 av 2 platser, max 32 GB), 512 GB NVMe SSD, för 5997 kr. Dock bara en disk.

Då dessa är så pass kompakta (mini/midi eller mindre) är det viktigt att kolla om utrymme för HDD, om det bara följer med en SSD, om alt. är en extra disk i form av ett PCIe SSD-kort är det ointressant i detta fall då dessa är så pass dyra. Det är svårt att veta utan att titta närmare, de säljs oftast med bara en, som du säkert märkt, undantagen är färre.

Men det går alltid att kontakta enskilda butiker eller kedjor.

Om pris & storlek på dator är ett par begränsningar skulle man kunna tänka sig en lösning som inte innebär två (eller flera) interna diskar, men en snabb SSD på, säg, 512 GB (för att även ha visst internt utrymme), som kombineras med extern lösning, HDD, NAS etc.

Eller, vilket @Buzz@Buzz nämnde, en mer ordinär standarddator, då kravspec. är så pass låg, en "kontorsdator", märkesdator el. butiksbyggd spelar mindre roll om priset är bra.

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vill bara slänga in en brasklapp angående Synologys nasar som nämnts här. De har ju börjat med egna diskar. Om det är på alla nasar vet jag inte men på de större är det så. Sen har vi problemet med atomchipen som drabbat mängder med deras nasar om man tänker sig en begagnad nas. 2 nasar har för mig blivit sänken, en ds1812+ och en ds1815+

DanielÖ och cyberfriend gillar detta.
  7. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 106
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Men kära nån... Ni fattar väl att ni blir trollade? Helt uppenbar trolltråd.

Trådskaparen kan köpa en dator, vilken dator som helst, och stoppa i en större hårddisk eller SSD i den.

Eftersom SSD:er är mycket dyrare än hårddiskar per TB så är det vanligt att man bara stoppar i 1TB i en ny dator. Samtidigt är många hårddiskar med mindre mängd TB SMR och inte lämpade att köra som systemdisk, utan bara för lagring.

Trådskaparen kan med lätthet hitta en dator med N100, 16GB RAM och 1TB SSD för små pengar.

8. cyberfriend

cyberfriend Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Fast jag har aldrig grejat med datorer på så sätt. När vi fick bredband så skulle jag försöka sätta i ett nätverkskort som jag hade köpt på telia, och det var oerhört komplicerat för mig. Det tog en vecka innan jag ens hade fått upp själva skalet på datorn. Sen dess har jag inte gjort nåt mer. Jag har ingen som helst aning om hur man sätter i en ny/extra hårddisk. Min nuvarande dator är min fjärde sen 1998.

9. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det är ingen trolltråd.

Jag har aldrig gillat färdiga NAS-lösningar och köpte därför HP mikroserver när de kostade 1000-1500 inklusive 250GB disk. Lever fortfarande felfritt med 4 stora diskar typ 15 år senare. Någon disk har dött genom åren men eftersom jag kör RAID1 så har det bara varit att byta och vänta ett dygn för synkronisering. Nej, jag vet att RAID inte är backup.

Är första generationen med AMD Turion laptopprocessor, men med ECC-minne. Bland de bästa köpen jag gjort: HP MicroServer N40L Wiki

Edit: Klarar fortfarande av drygt 100 megabyte/sekund vid filöverföringar till eller från vilket är max för mitt gigabitnätverk. Varierar något beroende på diskmodell. Poängen är att enheten måste vara genomtänkt för att klara det med så klen hårdvara.

Kan man pyssla så är en sådan lösning utmärkt som lokal och flexibel lagring, begagnat eller nytt om det finns.

Last edited: 24 jun 2024
    DanielÖ gillar detta.
  10. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 071
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Det du är ute efter förutsätter att TS har både intresse och kunskap för att pilla själv med grejerna. Alla är inte rånördar som vissa av oss andra som inte räds att bygga själva.

Och oavsett om TS vore ett troll så finns här väldigt mycket information för någon annan att söka sig till i framtiden.

Last edited: 24 jun 2024
    Heleg och eastbound gillar detta.