Magic och Android: vilka är era första intryck?

Diskussion i 'Magic' startad av Andreas, 7 jun 2009.

1. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Som så många andra har jag nu hämtat ut och testat min HTC Magic under en dag. Jag listar lite ros och ris härunder och skulle gärna höra vad era första intryck är.

Bra:
    ====

* Mycket bättre ljudkvalité vid samtal än min gamla Nokia E51

* Stabil koppling till mitt Jabra stereo-headset via blåtand

* Bra montering av minneskortet via USB-kabeln i Linux och snabb filöverföring

* Scroll-ljulet funkar utmärkt

* Mer slimmad mobbe än jag förväntade mig. Funkar faktiskt att ha den i byxfickan även när den ligger i sin lilla htc-ficka.

* Olåst och obrandad. Kör faktiskt på mitt tele2-sim.

* Stabil mjukvara. Inga hickups för mig hittills.

Sämre:
    =====

* Lite väl plastig. Håller den för ett fall på hård yta?

* Aningen seg browser trots snabbt Wifi

* Döda element i GUIt där jag förväntar mig interaktion eller genvägar vid klick, som exempelvis batteri/mottagnings/blåtandsmätarna på panelen eller klockan på skrivbordet

* Allmän avsaknad av genvägar till olika funktioner som klassiska mobiltelefoner mappat till olika knappar. Det blir typ lika mycket klickande och scrollande i detta system som i de flesta andra mobbar jag testat om man inte fyller desktopen med ikoner som kommer så nära slutdestinationen som möjligt.

* Kalendern börjar som sagt på en söndag vilket inte kan ändras. Helt värdelöst.

* Scroll-baren i högerkanten på många menyer är extremt tunn och lätt att missa vilket ger en otydlig indikation på att det finns mer att hämta i en meny.

* Dialern är så seg att man vill gråta.

* Tangentbordet defaultar till stora bokstäver, jag skulle ha föredragit små.

* Kontaktboken är en underlig lista av epostkontakter som gmail lagrat upp och som inte har något med telefonsamtal att göra. Jag antar att man får sätta sig och ordna upp allt via gmail.

* Hur avslutar man program? Vilka program är igång?

* Att skriva åäö är extremt besvärligt

* Varningar för programs rättigheter på Google Market som alldeles för tekniska för att en vanlig användare ska kunna förutsättas förstå

Summa sumarum:
    =============

En helt ok mobbe. Lite väl plastigt byggd kanske men skön i handen. Android är stabilt och går av allt att döma har en ljus framtid till mötes. Det märks dock att systemet är ungt. Det är inte fullt så strömlinjeformat som jag förväntat mig och jag vet inte om det är såå mycket smartare än Symbian på min gamla E51, utan snarare smidigare. Är man redan nöjd med mobben man har skulle jag rekommendera att man i dagsläget avvaktar en generation till eller två innan man hoppar på tåget.

Snillet spekulerar:
    =============

Däremot andas Android utvecklingspotential, precis som Linux i allmänhet. Det som kommer avgöra systemets framtid är hur väl Google och andra lyckas bygga ett kreativt utvecklar-community kring sig, vilket de troligen kommer att göra så länge Android är det enda fria populära mobiltelefonsystemet som finns att tillgå.

Den enda utmanaren på horisonten som jag ser det är Maemo, som också är extremt kompetent och lovande och mer flexibelt ur utvecklarpespektiv, men som Nokia inte verkar fatta att de ska sätta i hårdvara som folk faktiskt vill köpa. Skulle Nokia dock få till det måste Google sätta lite fart med sin SDK. Det håller inte i längden att utvecklare är tvugna att hacka en viss variant av Java och XML ovanpå Linux där vi är vana att kunna göra precis hur vi vill.

2. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Många grejer jag skulle vilja påpeka i det här mailet men har inte tid nu utan väljer enbart att konstatera att det visst är möjligt att ändra veckodagens början via inställningarna i Google calendar (inte via telefonen). Det är ju märkligt att du inte ens har kollat igenom inställningarna för den kalendern telefonen faktiskt syncar mot.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bra inlägg, vill bemöta en del saker dock.

1) Förvisso sant, men det är precis sådant som Google avser att man skall lösa med smarta apps/widgets. Ett exempel är "Toggle Settings" som via EN ikon/ett tryck låter dig få tillgång till åtta snabbsettings (ljud på/av, wifi på/av, bt på/av etc). Ett tryck till ger dig ytterligare åtta (eller 16). Jag håller med om att det kan bli många ikoner på home screen, men ärligen, det är ju samma visa oavsett telefon. De flesta dumbphones låter dig ju inte göra sådant ens om du vill.

2) Hmf, mitt defaultar till stor bokstav FÖRSTA bokstaven bara, sedan automatiskt små bokstäver tills dess att jag skriver en punkt, varpå den defaultar till stor bokstav igen. Kanske är det annorlunda med HTC-tangentbordet? Jag kör Androidtangentbordet.

3) Du kan via menyknappen när du är i kontaktlistan snabbt välja vilka kontakter som skall visas. Per default är "All Contacts" inställt. Menu -> Display group -> ställ in display group.

4) Mycket bra fråga, Google menar att Android skall sköta allt det där själv, att vi användare inte ens behöver tänka på det.. men sådana Appleliknande storebrorsfasoner tycker jag inte om. Jag har ett visst kontrollbehov vad gäller sådant, så jag tvingas köra Advanced Task Manager (vilken jag skrev en recension om) för att se processerna. Du kan även se apps som körs/har körts nyligen genom att hålla inne Home-knappen på telefonen i 2 sekunder.

5) Detta är en sådan sak som Google menar att man skall fixa med apps. Jag håller inte med dem dock, tangentbord på respektive språk bör naturligtvis vara default. Men det finns en lösning - Scandinavian Keyboard. Dock fungerar det inte om ni har (o)turen att köra en Magic med HTC:s Android-ROM istället för Googles Android-rom.

Notera att ovanstående inte är skrivet i avsikt att gräla med dig, utan bara några synpunkter på en del saker din lista.

4. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Men även om man ändrar veckans första dag i Google Calendar via datorn och sedan synkar telefonen mot Calendar så står det likförbaskat Sun-Mon-Tue-Wed-Thu-Fri-Sat när man betraktar eländet veckovis, via telefonen. Iaf gör det det på min Dream.

5. Andreas

Andreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Självklart uppfattar jag det inte som gräl! Har en känsla av att vi båda är för gamla i gemet och upptagna med livet för att ha tid över att prestigetjafsa om småsaker. Jag är givetvis mycket tacksam för goda råd om hur vissa problem löses utan att jag måste gå och rulla tummarna tills Google fixar bristerna om ett år.

6. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    :D Onekligen.

Ett år? Ah, vi har en optimist på forumet!

Vänta nu förresten, kallade du mig just gammal?

7. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Well, min kalender börjar veckan med måndag iaf. Och jag har ingen magisk specialbuild av Android så detsamma måste alltså vara möjligt att ställa in även på era telefoner. Om jag orkat hade jag kunnat ta fram systemkameran för att fota, men ni får tro mitt ord ;)

8. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag betvivlar dig inte, det verkar bara vara väldigt godtyckligt. Dåligt implementerat av Google då det inte finns någon vettig setting för det.

9. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jag har syncat min kalender mot min googlekalender där måndag är första dagen i veckan och letat igenom större delen av inställningarna i magic men inte lyckats få måndag som första veckodagen

10. Daos

Daos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill bara säga hur j...a nöjd jag är med min magic och med android. Helt i min smak. Kört en hel del WM-lurar och detta är mycket mera användarvänligt. Och detta är ju bara början på android.

/Daniel

11. Drupal

Drupal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Jättenöjd också. Levererar helt klart över mina förväntningar (och dom var höga!).

12. RawHead

RawHead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Åh, jag hoppas verkligen att min dyker upp idag!! Så här sugen på en pryl har jag inte varit på riktigt länge.

13. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

gillar android helt klart och magic. tröttsamt att inte kunna komma åt alla apps bara.

14. mattiask

mattiask Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt förtjust i min. Mitt bästa telefonköp på länge. Dock "irriterar" jag mig på framför allt två saker
    1. Inte lyckats få den att fungera som modem. Använder Ubuntu 9.04 på min bärbara. Hittar minneskortet men lyckas inte lokalisera telefonen.

2. Kan man "bara" ha fem kalendrar som synkas? Använder upp mot ett tiotal i det dagliga arbetet. Hur kommer man runt det, eller hur kan jag ta bort de kalendrar som jag bedömer som mindre viktiga?

Som sagt: Fantastisk telefon och underbar sida!

15. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Avser du roota telefonen (du sitter ju med Linux på laptopen, så jag misstänker att du är benägen att vilja roota) så behöver du inte oroa dig för det där med att lokalisera luren via USB, eftersom man då istället ansluter via wifi med hjälp av appen "Wifi Tether for Root Users".

16. Tuxmania

Tuxmania Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är helnöjd än så länge faktiskt. Har ingenting att klaga på öht. Kan bero på att jag haft allt från Ipaq och framåt, dvs Nokia Communicator, Symbian, Windows Mobile, UIQ, osv och ingen av dom är i närheten av android. För att vara en så tidig version (den andra telefonen som har android) så är kvaliteten och stabiliteten smått fantastisk.

Helnöjd på alla sätt!

17. stab

stab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Tycker Magic är en klockren telefon. Det enda som jag skulle kunna klaga lite på är batteritiden (den är inte helt värdelös), kameran kunde vara lite snabbare och att känsligheten i skärmens ytterkanter bråkar nån gång ibland. Dessa saker är dock småsaker i mina ögon.

18. RawHead

RawHead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
    Kan instämma i detta samt att styrkulan, som andra tagit upp, har en ganska slapp känsla även om den fungerar fint. Telefonen är snabb i menyer och intuitiv i funktionerna och dessutom riktigt snygg ;) Var först besviken att bara den vita fanns i Sverige men nu tror jag att jag har bytt sida. Den svarta känns så 'vanlig' i min mening medan den vita ser riktigt fräsch ut.

Sedan kan jag tycka att Android Market är lite stökig att navigera i. Jag skulle vilja att man kunde sortera på fler parametrar. :confused:

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 172
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Android market är totalt uselt när det kommer till att hitta saker och sökmotorn är ovanpå detta också den usel. Den hittar sällan en app om du bara söker på delar ur namnet, fruktansvärt irriterande.

Det roliga är ju att upphovsmakaren bokstavligen är en sökmotor vars främsta uppgift är att indexera och kategorisera data för att göra det lätt för användaren att hitta, men inte tusan kan man söka eller bläddra ordentligt i Android Market.

20. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Känns som det är något de har uppmärksammat då det som du säger är deras huvudsyssla, antar att det kommer en vettig uppdatering på den så småningom. Tills dess får man kanske hålla ut lite till... Men jag antar att det är något som dom kommer prioritera då det kommer göra en stor skillnad för växandet.