Mail app

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mini12, 29 apr 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag använder precis samma lösning som e7andy. Kände att jag vill inflika några saker.

    Använder "Outlook" i texten nedan som benämning på det konto man vill koppla ihop med Gmail. Outlook kan ju bytas ut mot Yahoo eller valfritt annat konto, även ett sekundärt Gmail-konto kan kopplas ihop med det primära Gmail-kontot.

    Det man ska göra är I) att gå in i sitt Outlook-konto och välja att vidarebefordra alla inkommande mejl till sin Gmail-adress. Alla leverantörer har ett sånt val nånstans. Förslagsvis kan man välja "vidarebefordra utan att spara en kopia i Outlook" (står ungefär så), då slipper man dubbletter. Därefter ska man II) i Gmails inställningsflik leta upp "Send mail as" och där lägga in Outlook-adressen. Man bör även välja "Reply from the same address the message was sent to" i listan nedanför.
    Med dessa två steg kommer alla nya mejl till Outlook att dyka upp i Gmail-inkorgen (några få kan hamna i skräppostmappen i Outlook, vilket är synd, men räcker att man någon gång ibland går in och tittar där). Och man kommer kunna svara på mejlen direkt i Gmail-kontot, från sin Outlook-adress, samt skicka Outlook-mail från Gmail-kontot när man så behagar. Väldigt smidigt.

    "Vidarebefordra"-alternativet är viktigt att man väljer, då kommer mejlen dyka upp i Gmail DIREKT när de anländer till Outlook. Det finns ett annat sätt, att göra en inställning att Gmail ska hämta mejlen från Outlook med jämna mellanrum (kallas "Check mail from other accounts" i Gmails inställningar), men det sker bara då och då och innebär en fördröjning innan du får dina mejl till Gmails inkorg. Undvik den lösningen, välj istället "vidarebefordra" inne i Outlook.

    Lösningen ovan hanterar alla NYA mail som skickas och tas emot. Dvs mail som skickas från och med nu, när man aktiverar det. Men: vill man ha befintliga mail från sin Outlook-inkorg och Outlooks skickat-mapp i Gmail-kontot (vilket såklart är smidigast) så måste man importera dessa mail på något sätt. Det behöver man bara göra en gång. För att importera gamla mail, så är ett epostprogram installerat lokalt på datorn ett bra sätt, där man kan kopiera över mapp för mapp, vilket det skrevs om i ett inlägg ovan. Går även att använda funktionen i Gmails inställningar som kallas "Import mail and contacts", vilket är lite enklare. Det tar ett dygn eller mer, sen ska allting ha flyttats över till Gmail-kontot automatiskt. Men, notera: använder man denna funktion kommer ett alternativ som är snarlikt "Check mail from other accounts" att aktiveras vid sidan av. "Check mail from other accounts" vill man ju undvika, som jag skrev ovan, istället bör vidarebefordra-lösningen användas. Tror "Check mail from other accounts"-lösningen som aktiveras vid importen är tidsbegränsad dessutom, typ några enstaka veckor. Dvs ingen långsiktig lösning. Så se till att stänga av den när importen är färdig, och slå på vidarebefordran i Outlook istället.

    Hoppas detta blev lätt att förstå.
    Lite tekniskt kunnande behövs ju för detta. Den som inte orkar huvudbry eller är rädd för att göra fel kanske finner det enklare att behålla separata mejlkonton och lägga till dessa manuellt på varje telefon och enhet. Jag ser dock en stor fördel i att ha en "gemensam inkorg", dvs om jag söker efter ett mejl i Gmail så kommer jag hitta mejlet oavsett vilket konto det är skickat med. Dessutom är det smidigt att kunna göra backup på hela Gmail-kontot (alla mina epostmeddelanden), jag har skapat en lösning som kopierar över alla mina mejl till ett sekundärt Gmail-konto varje gång det kommer ett nytt mejl eller skickas ett mejl.
     
    Nicole gillar detta.
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack även här för att lång och utförlig beskrivning [emoji846]

    Jag stötte dock på ett litet problem när jag vidarebefordrade mina mail...

    Efter mycket om och men så dök de inkommande mailen upp i appen "Aqua mail" som jag använder till vardags.

    Men när jag skulle kolla till exempel skräpposten, utkorg eller papperskorgen så blev det lite konstigt eftersom att mailen är vidarebefordrade... Eller har jag gjort fel, ska det gå och kontrollera dem i appen, fast jag har vidarebefordrat dem?

    Blev min fråga luddig nu [emoji2955]
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ditt Gmail-konto är alltså inlagt i Aqua mail, och du har valt att vidarebefordra mailen från någon av dina separata epostadresser till Gmail-adressen, förstår jag rätt?

    Vår lösning innehåller tyvärr inget bra sätt att kolla skräpposten i det konto vars mail vidarebefordras. Eller låt mig förtydliga, om du använder t.ex. Outlook så kan skräppostfiltret inte stängas av, vilket innebär att risken finns att mail hamnar i Outlooks skräppostmapp där du inte ser dem förrän du aktivt går in i Outlook och kollar. Sådan skräppost levereras aldrig till Gmail med andra ord, så du riskerar att missa epost om något hamnar där felaktigt. Jag går därför in i Outlook med jämna mellanrum i webbläsaren och kollar skräppostmappen, hittills har inget viktigt hamnat i skräpposten men det hamnar några önskade mejl där då och då.
    Om du använder ett annat mejlkonto ihopkopplat med Gmail, något annat än Outlook, säg att Yahoo kanske tillåter att Yahoos skräppostfilter kan stängas av helt. Då är detta inget problem, då bör alla mail från och med nu hamna i Gmail, och du behöver kontrollera Gmails skräppostmapp med jämna mellanrum.

    Beträffande dina två andra mappar, papperskorg och utkorg:
    Om du använder denna lösning och har konfigurerat allting rätt bör inga mail kunna hamna i papperskorgen i det separata kontot. Utan alla mail du raderar hamnar i Gmails papperskorg, varför detta inte är något problem.
    Du bör också kunna nöja dig med att kolla Gmails utkorg-mapp. Om ett mejl av någon anledning inte skulle skickas, säg att Gmail inte kan komma åt Outlook-kontot för att skicka mejlen, så får du ett felmeddelande över mejl. Jag ser därför inget behov av att kolla utkorg-mappen för det konto som används för att skicka. Inget bör ligga i den mappen. Utan du kan nöja dig med Gmails utkorg-mapp.

    Förstod jag din fråga rätt, var detta svar?
     
    Nicole gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack igen!

    Där fick jag svar på alla mina frågor, och lite till [emoji120][emoji846][emoji846]
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Generellt är det ju så att det finns i huvudsak två protokoll för att hämta mail: POP3 och IMAP.

    POP3 är ett gammalt protokoll och om jag inte minns fel har den i princip bara två funktioner:

    1. Ladda ner nya mail från servern men låt dem ligga kvar på servern
    2. Ladda ner nya mail från servern och ta bort dem från servern

    (Det är möjligt att jag minns fel, den kanske kan ta hem en lista på mailen och välja vilka som ska laddas ner.)

    Värt att notera att vissa leverantörers mailservrar vägrar radera mailen även om man säger att den ska göra det med POP.

    POP togs fram för att vara en lösning för uppringda förbindelser. Koppla upp, ladda ner mailen, koppla ner.


    IMAP är tvärtom ett protkoll där mailen ligger kvar i sin mappar på servern och är alltså gjort för att man hela tiden ligger online mot servern. Dock finns det vissa klienter som har en lokal cache (för att kunna fungera vid uppringda förbindelser). Har klienten en cache så måste man "synkronisera" mot servern för att borttagna mail ska tas bort från servern och inte bara den lokala cachen.

    Sen finns det såklart Gmail som antagligen har ett eget protokoll (och den cachar också såvitt jag vet). Det går att köra IMAP mot Gmail men det funkar inte riktigt optimalt. Jag gjorde det ett tag, innan jag förföll till appen och webmailen.


    (Lite förenklade beskrivningar tagna fritt ur minnet, kan vara detaljer som inte är helt rätt.)
     
    Nicole gillar detta.